USB-porte med strøm på
Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 30-08-04 14:20

Hej,

Den her anvendte computer er bestykket med et bundkort af
typen:
Gigabyte GA-7VKML MicroATX .

Når maskinen standses, sættes på standby eller i dvale, er
der fortsat
spænding på USB-portene, hvilket gør brugen af f.eks. en
el-spareskinne
umulig.

Hvordan vil det være muligt at afbryde for spændingen på
disse porte,
når maskinen *lukkes ned*?

Hans-Jørgen

Fra : Sune Salminen

Dato : 30-08-04 15:19

Hans-Jørgen Sindholt wrote:
> [...]
> el-spareskinne
> umulig.
>
> Hvordan vil det være muligt at afbryde for spændingen på

Det kan du ikke uden at slukke for strømtilførslen. Det hører med til
ATX standarden og er styret udelukkende inde i strømforsyningen.

Hvad er en el-spareskinne?

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Leony

Dato : 30-08-04 15:52

http://www.google.com/search?q=el+spareskinne&sourceid=opera&num=0&ie=utf-8&oe=utf-8

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 30-08-04 18:38

> [...]
>
> Det kan du ikke uden at slukke for strømtilførslen. Det
hører med til
> ATX standarden og er styret udelukkende inde i

Det lyder ret pudsigt, idet en anden maskine på dette
matrikelnummer
med den standard ikke har problemer med usb-portene.
Det vil sige, at el-spareskinnen virker upåklageligt på det
apparat.

Hans-Jørgen

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 30-08-04 19:01

Sune Salminen wrote:
> Hvad er en el-spareskinne?

Tja... jeg vidste det heller ikke, og jeg kan stadig ikke se fidusen.
Hvorfor ikke bare slukke på kontakten når man ikke bruger sit udstyr (i
denne forbindelse menes computer udstyr!):
http://a-klubben.dk/bibliotek/download/USB%20elspareskinne%20virksomheder%20uden%20elafgift.pdf

--
Mvh/Martin K
3 x Le Mans tilskuer - on location...

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 30-08-04 20:10

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> skrev
i en meddelelse

> [...]
> Hvorfor ikke bare slukke på kontakten når man ikke bruger
sit udstyr (i
> denne forbindelse menes computer udstyr!):

Heri er enighed, men det er jo spørgsmålet uvedkommende. .

Hans-Jørgen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-08-04 02:30

På ejendommeligvis fremsatte Martin Kirschmeyer følgende påstand:

> Tja... jeg vidste det heller ikke, og jeg kan stadig ikke se
fidusen.
> Hvorfor ikke bare slukke på kontakten når man ikke bruger sit udstyr
> (i denne forbindelse menes computer udstyr!):

To skærme
Højtalere med subbas
Laserprinter

Eksterne strømforsyninger til:
1 skanner
2 printere
6 eksterne USB kabinetter
1 USB HUB
1 router
1 netværksswitch
1 trådløs mus
1 trådløs keyboard
1 digitizer

I alt 15 af de små sorte sataner!

Hvis jeg skal slukke manuelt for dette, så skal ned jeg og kravle, og
kan bl.a. ikke tænde computeren på mit tastatur eller mus.

Derfor er en el-spareskinne genial....

Claus

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 31-08-04 09:31

Claus Tersgov wrote:
[ ... ]
> I alt 15 af de små sorte sataner!

Jeg kan stadig ikke se hvorfor man ikke bare kan forbinde disse til en
(eller flere) stikdåse(r), og sætte denne til een stikkontakt der styrer det
hele?

> Hvis jeg skal slukke manuelt for dette, så skal ned jeg og kravle, og
> kan bl.a. ikke tænde computeren på mit tastatur eller mus.

Nej med den anden løsning kan man ikke tænde maskinen med keyboard og mus.
Men hvis man skal kunne det skal der jo også være strøm på mobo'et hele
tiden? Det mener jeg ligeså godt kan være slukket når man ikke bruger det.

Men sådan ser vi jo så forskelligt på tingene
EOD herfra...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-09-04 03:00

> [...]

en
> (eller flere) stikdåse(r), og sætte denne til een stikkontakt der

Det kan man vel osse...

Men da stikkontakten sidder nede ved gulvet inde bag skrivebordet, så
skal jeg ind og kravle *hver* eneste gang, jeg skal slukke min
computer?

Det er jo lige præcis, det, min spareskinne gør for mig, så jeg
slipper for at ligge på gulvet og rode.....

Claus

Fra : Peter Sørensen

Dato : 04-10-04 21:39

In article <chgg6l$1b49$1@news.cybercity.dk>, nospamnews@tersgov.dk says...

> [...]
> computer?
>
> Det er jo lige præcis, det, min spareskinne gør for mig, så jeg
> slipper for at ligge på gulvet og rode.....

Tja, eller så kunne du have købt en alm. stikdåse skinne + en af de kontakter
til at sætte på en ledning, og placeret kontakten hvor det nu var bekvemt.
- Så havde du også sparet de 10-15W din PC bruger i standby.

--
Peter Sørensen
nwcATeurope.com

Okay, so you're Shania Twain - That don't impress me much...

Fra : Lasse Jensen

Dato : 30-08-04 16:01

Hans-Jørgen Sindholt wrote:

> [...]
> el-spareskinne
> umulig.
>
> Hvordan vil det være muligt at afbryde for spændingen på

Klip stikket af, lod de 2 ledere fast til en af de røde og sorte ledninger
fra strømforsyningen.

Eller køb et løst USB kort.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Søren Andersen

Dato : 30-08-04 21:21

Hans-Jørgen Sindholt wrote:
> Hvordan vil det være muligt at afbryde for spændingen på
> disse porte,
> når maskinen *lukkes ned*?

Hvorfor virker elspareskinnen ikke altid?
Elspareskinnen er tilsluttet computerens USB-port, og når computeren er
slukket, er der normalt ikke strøm på USB-porten, og det får elspareskinnen
til at slukke.

Desværre er der en del nyere computere, som ikke slukker for USB-porten,
selv om computeren er slukket. Det skyldes en særlig funktion kaldet
Wake-On-USB, som kan starte computeren, når en USB-enhed giver et signal.
Det er smart, hvis man vil have, at et USB-modem tænder computeren, når
nogen ringer. Eller at computeren tændes ved et tryk på en tast på et
USB-tastatur.

Ulempen med Wake-On-USB er, at flere og flere producenter slår denne
mulighed til som standard. Nogle af dem laver det endda sådan, at det slet
ikke kan slås fra. Det sker, selv om de fleste brugere aldrig vil bruge
muligheden. De står så med en computer, der ikke virker sammen med
elspareskinnen. Tilmed bruger computeren lidt ekstra strøm, når den er
slukket.

Kilde: http://www.sparel.dk/article.asp?DocumentID=337

Se om det er muligt at slå Wake-On-USB fra på din PC...

--
-- Hvad er forskellen på uvidenhed og ligegyldighed?
-- Det ved jeg ikke og jeg er også ligeglad.

Fra : Sune Salminen

Dato : 30-08-04 22:03

Søren Andersen wrote:

> [...]
>
> --
> -- Hvad er forskellen på uvidenhed og ligegyldighed?
> -- Det ved jeg ikke og jeg er også ligeglad.

heh

Selvfølgelig. Tak for info.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 30-08-04 22:32

"Søren Andersen" <shababababa¤¤¤¤¤@hotmail.com> skrev i en
meddelelse

> Se om det er muligt at slå Wake-On-USB fra på din PC...

Den mulighed vil blive undersøgt nærmere ved
et *kig" i BIOS.
Tak for svaret.

Hans-Jørgen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 30-08-04 23:26

"Hans-Jørgen Sindholt" <sindholt@FJERNESparadis.dk> wrote in

> Den mulighed vil blive undersøgt nærmere ved
> et *kig" i BIOS.
> Tak for svaret.

Jeg har engang set et bundkort hvor der decideret var en jumper til
formålet. Så det kan man måske også tjekke hvis ikke der er noget i BIOS.

/Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Jakob M

Dato : 31-08-04 09:56

> Hvordan vil det være muligt at afbryde for spændingen på
> disse porte,
> når maskinen *lukkes ned*?

Jeg måtte opgive at slukke for USB portene på mit bundkort, efter at have
prøvet alt. Nu kører jeg så skinnen direkte fra strømforsyningen som Lasse
Jensen foreslog og det virker fint.

Mvh
Jakob

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 31-08-04 14:17

"Jakob M" <ingen@spam.tak> skrev i en meddelelse

> Jeg måtte opgive at slukke for USB portene på mit
bundkort, efter at have
> prøvet alt. Nu kører jeg så skinnen direkte fra
strømforsyningen som Lasse
> Jensen foreslog og det virker fint.

Fra fabrikanten af nærværende computer er nu - tirsdag den
31. august -
blevet meddelt, at netop dette bundkort ikke kan afbryde
strømføringen
til USB-portene.

Det betyder, at *styrespændingen* til det lille relæ i
el-spareskinnen
kan/skal findes et andet sted som f.eks. ovennævnte citat
angiver.

Mange tak for de fremsatte forslag til løsning af en lille
opgave.

Hans-Jørgen

Hjemmeside: