Vandret menu gør knuder i Opera
Fra : Henny

Dato : 29-08-04 10:42

Er der nogen, der kan give et bud på, hvorfor den vandrette menu på
http://www.pcguru.dk/sandkasse/test.html vises lodret i Opera?

Jeg vil naturligvis gerne have den vist sådan som den ser ud i Firefox og
IE.

Mvh.

Henny

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 29-08-04 11:20

"Henny" <henny@nospam.dk> writes:

> Er der nogen, der kan give et bud på, hvorfor den vandrette menu på
> http://www.pcguru.dk/sandkasse/test.html vises lodret i Opera?

Den ser helt rigtigt ud i min Opera (7.60p1).
Jeg kan godt se at det ser forkert ud i en ældre version.
Prøv at sætte en bredde på
#topmenu ul li
(fx 132px så den passer til a'en indeni). Det ser ud til at virke.
Det er faktisk krævet af CSS at man sætter en width på floatede
elementer (<URL:http://www.w3.org/TR/CSS2/visuren.html#floats>
andet afsnit), så det er ikke så underligt at browsere er uenige om
hvad der sker hvis man lader være.

/L

Fra : Henny

Dato : 29-08-04 13:11

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse
> Prøv at sætte en bredde på
> #topmenu ul li
> (fx 132px så den passer til a'en indeni). Det ser ud til at virke.

Ja, det gør det. Mange tak!

> [...]
> elementer (<URL:http://www.w3.org/TR/CSS2/visuren.html#floats>
> andet afsnit), så det er ikke så underligt at browsere er uenige om

Ja, man kunne godt ønske sig, at css validatoren var lidt mere vanskelig, så
den slags ikke fik lov at slippe untastet igennem.

Igen: Mange tak for hjælpen!

Mvh.

Henny

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 29-08-04 23:43

"Henny" <henny@nospam.dk> writes:

[float uden width sat]
> Ja, man kunne godt ønske sig, at css validatoren var lidt mere vanskelig, så
> den slags ikke fik lov at slippe untastet igennem.

Det er desværre ikke sådan lige at opdage. Hvis man validerer et stylesheet
der sætter ".foo #bar div" til float, så kan det sagtens være rigtigt hvis
den div har attributten
style="width:100px"
eller hvis et andet stylsheet har reglen ".zap div {width:100px;}", hvis
det passer med den side det bruges til.

/L