Købsguide til det billigste?
Fra : Ole N

Dato : 28-08-04 22:37

Hej

Min mor har fået en ældre computer (med msi 530 bundkort og 150 mhz k6 (tror
jeg)).
Den skal kun bruges til internet og word.
Men den er jo lidt sløv til alt.
Så vidt jeg kan forstå kan man opgradere den med en k6-3 processor op til
ca. 500 mhz, hvilket måske er ok, jeg synes dog ikke der er ret mange til
salg på dba (men der er måske bedre steder at købe?).

Nå, men det jeg tænkte på; kan man ikke "bare" købe et nyt bundkort m. RAM,
processor og køler?

Hvad gør man konkret? Det skal være så billigt som muligt!

Det jeg forstillede mig var en barton eller celeron på ca. 2k, et bundkort
som passer og som har onboard grafik og lyd, 128 mb RAM.
Hvad koster det og hvor? Man kan få en hel computer til under 2000 kr.
diverse steder så......

på forhånd tak
O'

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 28-08-04 22:48

On 2004-08-28, Ole N <ole@nystrom.dk> wrote:

> Nå, men det jeg tænkte på; kan man ikke "bare" købe et nyt bundkort m. RAM,
> processor og køler?

Måske. Din PSU er et svagt led. Den er jo sat til at kunne levere strøm til
en computere der var ny for 5 år siden. Siden da er strømkravene steget
enormt. Du kan prøve med et lille system og hvis din PSU er for lille bliver
maskinen enten ustabil, eller vil ikke tænde.

> Hvad gør man konkret? Det skal være så billigt som muligt!

Du kan også annoncere efter en god brugt maskine i
dk.marked.privat.edb.ekstern eller dmpe.pc

løsdele findes i dmpe.intern gruppen.

Thomas

Fra : Leony

Dato : 29-08-04 00:31

"Ole N" <ole@nystrom.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bundkort som passer og som har onboard grafik og lyd, 128 mb RAM.
> Hvad koster det og hvor? Man kan få en hel computer til under 2000 kr.

www.edbpriser.dk lister de billigste forhandlere af et givent produkt.
Der kan du starte din søgen.

Celeron/Barton med bundkort, køler og RAM bliver sikkert omkring 1000
kr.
Jeg ville klart købe en helt ny computer til under 2000 kr og skrotte
den 150 MHz.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-08-04 00:58

Ole N wrote:

> Det jeg forstillede mig var en barton eller celeron på ca. 2k, et

Barton 2500+, ASRock K7S8X rev 3.0, Spire WhisperRock IV og Dane-Elec
256MB PC2700 RAM hos SHG - pris: 1236,- + forsendelse.

> bundkort som passer og som har onboard grafik og lyd, 128 mb RAM.

Grafik er ikke onboard. De koster fra 299,- hos SHG, men Midtdata har
GF4 Ti4200 til billige penge

> Hvad koster det og hvor? Man kan få en hel computer til under 2000 kr.
> diverse steder så......

En komplet maskine til 2000,- er ofte af ringere kvalitet end hvis man
stykker noget sammen selv, idet forretningen skal tjene på at bygge
maskinen til dig...

Jesper G. Poulsen

Fra : Leony

Dato : 30-08-04 13:30

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:xn0dmkx7z4yjzhp00i@dtext.news.tele.dk

> Barton 2500+, ASRock K7S8X rev 3.0, Spire WhisperRock IV og Dane-Elec
> 256MB PC2700 RAM hos SHG - pris: 1236,- + forsendelse.

Ganske fornuftig combo.

> En komplet maskine til 2000,- er ofte af ringere kvalitet end hvis man
> stykker noget sammen selv, idet forretningen skal tjene på at bygge
> maskinen til dig...

Synes dog godt at man kan bruge maskinen i dette tilfælde (som jeg også
skrev).
Grunden er at Ole's mor nok næppe er en hardcore OC power user.
Det er økonomisk fornuftigt i længden - imo.

Hvis ovenstående bundkort købes, så skal der også købes en harddisk, det
vil være synd at bruge en harddisk på 1 GB fra 150 MHz-maskinen. Det er
ca. 350 oven i hatten for en 40 GB.
Der mangler grafikkort, det 300 ekstra. Så er vi på 1900 for den
maskine.

Duron 1400:
http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=10921&Type=4&ID=1
1295 kr uden skærm. Læg penge til 128 MB RAM og transport.

Barton 2500:
http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=10581&Type=4&ID=1
1939 kr uden skærm. Læg penge til transport.

Uanset hvilken af maskinerne der vælges, så er Ole's mors Internet og
Word flyvende.
Det skal også nok holde det flyvende de næste mange år.

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 29-08-04 06:48

Prøv evt at se dette indlæg i news:dk.marked.privat.pc.intern

Ellers er der mange billige bundbrædder med CPU og ram til salg til billige
penge.

/Ole

Fra : Ole N

Dato : 30-08-04 21:28

Kære alle

Det lykkedes mig at ødelægge et eller andet i maskinen, i min ivrige pillen
af og på! Hvad aner jeg ikke, harddisken arbejder men der kommer intet
billede på skærmen.
Skidt pyt, jeg har bestilt en Barton 2500+ hos GreenData i Århus til kr.
2400 ,- med 256 mb RAM. Han påstod at den var mere lydsvag end andre
firmaers, men nu må vi jo se.
Ellers tak for hjælpen, det kan være jeg køber et brugt bundkort et sted,
bare for at se om jeg nu kan få det til at virke eller om jeg skal holde mig
langt væk fra den slags.

Mvh Ole