Fast IP. hvordan?
Fra : Mogens S. P.

Dato : 10-05-01 01:53

Hej.
jeg har 3 maskiner der lige nu kører win98 og DHCP.
Er det i TCP/IP protokollen jeg skal angive ip-adresser og hvilken TCP/IP
skal det være.
tcp/ip delt - opkaldskort
tcp/ip hjemme - netkort
tcp/ip deling af internetforbindelse
Jeg vil gerne køre med faste ip´er da jeg kan forstå det er at foretrække.
er der nogen der kan give opskriften på sådan en opsætning.
Den ene kører som internetserver og alle er på en 10/100 hub.

Mogens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-05-01 09:14

On Thu, 10 May 2001 02:52:49 +0200, "Mogens S. P."
<ms@pedersen.mail.dk> wrote:

> jeg har 3 maskiner der lige nu kører win98 og DHCP.
> Er det i TCP/IP protokollen jeg skal angive ip-adresser

Sæt det for TCP/IP på dine netkort.

> og hvilken TCP/IP skal det være.

Brug fx. 192.168.1.x med masken 255.255.255.0. Brug ikke .0, da
det er netværksadressen. Reservér .1 til en eventuelt kommende
router. Og .255 kan heller ikke bruges, da det er broadcast-
adressen.

> er der nogen der kan give opskriften på sådan en opsætning.

http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/index.htm

-A

Fra : Anders Lund

Dato : 11-05-01 20:45

Den der deler dit inter net SKAL have 192.168.0.1, alså hvis du bruger
windows ICS

mvh
Anders Lund

Fra : Mogens S. P.

Dato : 13-05-01 02:10

"Anders Lund" <webmaster@123grin.dk> skrev i en meddelelse
> Den der deler dit inter net SKAL have 192.168.0.1, alså hvis du bruger
> windows ICS
>
> mvh
> Anders Lund

Betyder det at en opsætning kan være
Den med atmkort. 192.168.0.2
klient 1 192.168.0.1
klient 2 192.168.0.3

Mogens

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 13-05-01 07:42

"Mogens S. P." <ms@pedersen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Anders Lund" <webmaster@123grin.dk> skrev i en meddelelse

> Betyder det at en opsætning kan være
> Den med atmkort. 192.168.0.2
> klient 1 192.168.0.1
> klient 2 192.168.0.3

Nej- det betyder at din maskine med atm-kortet får automatisk
192.168.0.1, der IKKE ændres, de øvrige får tildelt ip-adresser
dynamisk efter dette (hvis du altså benytter dig af dhcp-server).
Dine klienter kan altså få forskellige adresser tildelt hver gang,
der logges på det lokale netværk.
Udbyderens netværk (f.eks. Tele Danmark Netexpres) tildeler dig en
dynamisk IP-adresse til atm-forbindelsen.

Hvis du benytter dig af dhcp, vil de øvrige maskiner på lokalnettet
få tildelt ip-adresser dynamisk.

Fremgangsmåden er følgende:

først deles opkaldsforbindelsen, så den kan ses af de andre
maskiner på netværket.
Derpå skal de øvrige computere konfigureres til at benytte
dhcp-serveren.
Den computer, der er sluttet til adsl-forbindelsen, får IP-adresse
192.168.0.1

For at de andre computere i netværket så kan se adsl-forbindelsen,
skal du så dele den, hvilket sker efter det samme princip som når
du deler data med de andre computere på et lokalnetværk. Det er
delingen, der gør de andre computere tilgængelig for
adsl-forbindelsen i lokalnetværket.

På din windows 98-server (den, der har adsl-kortet) skal du gøre
følgende for at få maskinerne på netværket i øvrigt delt ud:

start - indstillinger -kontrolpanel. Klik på Tilføj/fjern
programmet-ikonet i kontrolpanelet. Nu åbnes Tilføj/fjern
programmet-dialogboksen

Vælg Windows installation- fanen.
Markér internetværktøjer og klik på detaljer-knappen. Nu åbnes
Internetværktøjer-dialogboksen
Afkryds ´Deling af Internetforbindelse.
Klik på O.K:knappen for at lukke Internetdialogboksen
Klik på O.K:-knappen for at lukke Tilføj/fjern
programmer-dialogboksen
Nu kan det være at du bliver bedt om at sætte windows 98 cd-rom'en
i -og det indebærer at der startes en installationsguide.
Installationsguiden startes ved at klikke på Næste-knappen
klik på Næste-knappen
Indsæt en diskette, og klik på O.K. -knappen. På denne diskette
gemmes et lille program, som du skal bruge, når du skal give de
andre computere i netværket adgang til Internet via den
adsl-forbindelse, du har delt på din computer.
Fjern disketten og klik på O.K:-knappen.
Klik på udfør-knappen og klik på ja-knappen for at genstarte din
computer.

Efter genstarten skal de ØVRIGE computere med Windows 98 på
lokalnettet konfigureres til at benytte DHCP-serveren. Dette
udføres nemmest ved at køre hjælpeprogrammet på disketten.

Når du så skal give de andre computere med windows 98 adgang til
din Internetforbindelse via lokalnetværket gør du så følgende:

Du kører det hjælpeprogram, du just har kopieret til disketten.
Dette program ændrer din opsætning til at benytte sig af
DHCP-serveren frem for en eventuelt fast IP-adresse, og Internet
Explorer og Outlook Express ændres til at benytte sig af
LAN-forbindelsen.

Du gør i de andre maskiner så følgende:

start - kør
indtast a:\icsclset og klik på O.K. i kør-dialogboksen
Start guiden ved at klikke på næste-knappen
Klik på næste-knappen for at konfigurere internetbrowseren til at
anvende en LAN-forbindelse
Klik på udfør-knappen

Hvis du (evt. efter genstart) klikker på din IE-ikon på
skrivebordet, burde du nu kunne kalde op til Internettet uden at
blive bedt om at kalde op via en opkaldsforbindelse. Men det kræver
naturligvis at din "server"- (altså den maskine, hvor du har din
adsl-forbindelse, er tændt.

Både Windows 98 og W2K er pr. default konfigureret til at anvende
en dhcp-server, og kun hvis der tidligere har været en fast
ip-adresse til netkortet, er det nødvendigt at udføre ændringen
til dhcp-server. Hvis opsætningen på computeren ikke er ændret
siden installationen, skal den blot genstartes.

For at give de andre computere adgang til netværket gøres følgende:

Start- indstillinger -kontrolpanel
Dobbeltklik på Netværk-ikonet i Kontrolpanelet. Nu åbnes
Netværk-dialogboksen
Markér TCP/IP- protokol, der er bundet til netkortet, og klik på
Egenskaber-knappen
Vælg Hent automatisk en IP-adresse-feltet på IP-adresse-fanen, der
vises som den første åbne fane i Egenskaber for TCP/IP-dialogboksen
Vælg WINS-konfigurationsfanen
Vælg Benyt dhcp til WINS-navnefortolkning-feltet
Vælg DNS-konfiguration-fanen
Vælg Deaktivér DNS-feltet
Klik på O.K.-knappen for at lukke Egenskaber for
TCP/IP-dialogboksen
Klik på OK-knappen for at lukke Netværk-dialogboksen. Klik herefter
på Ja-knappen for at genstarte computeren.

Du kan derpå checke din tcp/ip-opsætning ved at du kører
hjælpeprogrammet winipcfg

Klik på start-kør og indtast winipcfg

Kontrollér at der er en ip-adresse til serveren
Netværkskortet har en IP-adresse og en undernetmaske
Der er en IP-adresse til Standard-gateway og DHCP-server
Afslut ved at klikke på O.K.-knappen.

Får du imidlertid lyst til at eksperimentere med faste
lokal-netadresser, så kan du naturligvis blot angive disse, hvor du
kun ændrer på Host-ID f.eks. i fortløbende nummer -

192.168.0.2 - 192.168.0.3 etc. og med en subnetmaske på
255.255.255.0 -

Arne H. Wilstrup