css igen ! font hvor
Fra : Is

Dato : 27-08-04 19:55

Hej

Jeg har forsøgt mig med er en side der ser sådan ud:

</head>

klip fra css:

..body
{
font : 1.2em verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
---

.left
{
font-family : 2.2em, impact;
---

.right
{
font-family : 2.2em, impact;
---

.main
{
font : 1.0em verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;

----------------------

hvis jeg ændre i body font : 1.2

Hvorfor påvirker det også de andre sider ???

og hvordan undgår jeg det ??

http://www.dch-haslev.dk/skabelon/skabelon01.asp
http://www.dch-haslev.dk/skabelon/dch.css

--
Venlig hilsen
Erik Isager

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 27-08-04 21:21

Is wrote:

> hvis jeg ændre i body font : 1.2
>
> Hvorfor påvirker det også de andre sider ???
>
> og hvordan undgår jeg det ??

Fordi din body er moderelementet til dine divs og de derfor nedarver body'ens
css regler. Hvorfor har du for øvrigt en class på din body, du kunne jo bare
bruge dit body element dirrekte i CSS.

Fra : Is

Dato : 27-08-04 22:18

Lars Hoffmann wrote:

> Fordi din body er moderelementet til dine divs og de derfor nedarver
> body'ens css regler. Hvorfor har du for øvrigt en class på din body,
> du kunne jo bare bruge dit body element dirrekte i CSS.

Du må meget gerne forklare lidt mere hvad du mener med det, og hvorfor ??

(jeg ved nemlig ikke altid hvad det er jeg laver og hvorfor ! jeg prøver
noget, og måske går det godt og måske ikke)

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 27-08-04 23:22

Is wrote:

> Du må meget gerne forklare lidt mere hvad du mener med det, og hvorfor ??
>
> (jeg ved nemlig ikke altid hvad det er jeg laver og hvorfor ! jeg prøver
> noget, og måske går det godt og måske ikke)

forstil dig at vi har to elementer:

bla bla bla
jadda jadda jadda

og tilhørrende css:

..element1
{
   font-family:verdana;
   font-size:1.2em;
   text-align:right;
   color:#0000FF;
}

..element2
{
   color:#FF0000;
   text-align:left;
}

Læg mærke til at jeg ikke har defineret fonten for element2, men da element2
ligger indeni element1, vil font egenskaberne blive nedarvet fra element1.
Dette betyder at element2 også bliver skrevet med samme font og størrelse som
angivet i element1. Teksten i element1 vil være skrevet med blå skrift og
aligneret til højre i div'en. Disse egenskaber bliver også nedarvet til
element2, men i element2 definerer vi også farve og alignering, og disse for
derfor fortrinsret.

Det samme sker for dig. Du har defineret nogle css værdier for din body og all
div, span osv der er indeni din body nedarver disse værdier, indtil de bliver
gen-defineret som med farven og aligneringen i mit eksempel.

Faktisk er dette en af de mere fundamentale egenskaber for CSS og årsagen til
at det hedder /Cascading/ Style Sheets.
Mere information kan findes på http://www.w3schools.com/css/default.asp og på
www.html.dk

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Is

Dato : 30-08-04 20:06

Jeg takker for svar - så blev jeg da lidt klogere

men nu driller størrelsen på tekst !

i min css har jeg skrevet bl a :

.main
{
position : absolute;
color : Black;
text-align : center;
font : 1.0 em verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
border : 0px;
top : 100px;
right : 0px;
padding-right : 240px;
padding-left : 240px;
width: 102%;
padding-top : 25px;
height : 80%;
overflow : auto;
}

#tbl01
{
color : Black;
font : bold 1.0em verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
text-align :center;
border :0px;
border-style : ridge;

}
----

men når jeg validerer det ser det sådan ud :

a.. .main {
a.. position : absolute;
b.. color : black;
c.. text-align : center;
d.. border : 0 none inherit;
e.. top : 100px;
f.. right : 0;
g.. padding-right : 240px;
h.. padding-left : 240px;
i.. width : 102%;
j.. padding-top : 25px;
k.. height : 80%;
l.. overflow : auto;
}
a.. #tbl01 {
a.. color : black;
b.. font : bold 1em verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
c.. text-align : center;
d.. border : 0 none inherit;
e.. border-style : ridge;
}

---
der er sikkert flere fejl, men hvorfor er font helt væk i .main ???
og hvorfor er decimalen væk i #tbl01 font ??

jeg har andre gange forsøgt med 1.2 - der forsvinder .2

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-08-04 00:15

Is skrev:

>Du må meget gerne forklare lidt mere hvad du mener med det, og hvorfor ??

Jeg forklarer lige Lars' sidste bemærkning:

Du har åbenbart defineret en klasse i css der hedder "body". Det
er kun nødvendigt hvis den skal bruges flere gange i samme
dokument.

I stedet kan du skrive sådan her i css-arket:

   body { font-size: 364px; }

altså uden punktum. Så behøver du kun skrive

i HTML-filen. Den fidus kan bruges ved alle elementerne i HTML.

PS. Uanset hvordan du laver det, er det ikke en god idé at bruge
betegnelser til dine klasser med navne der allerede er
definerede. Det virker forvirrende (og principielt risikerer du
at det ikke virker).

--
Bertel

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 28-08-04 10:15

Lars Hoffmann <lars@intercambiodvd.com> writes:

> [...]
>
> Faktisk er dette en af de mere fundamentale egenskaber for CSS og
> årsagen til at det hedder /Cascading/ Style Sheets.

For nu at være pedant (beklager, erhvervsskade), så er det faktisk ikke
det der hedder "cascading" i CSS. Det du beskriver er "inheritance".
<URL:http://www.w3.org/TR/CSS2/cascade.html#inheritance>

"Cascading" er når man definerer flere regler der matcher det samme
element, og så sorterer dem efter specificity og bruger dem alle
sammen i rækkefølge.

<URL:http://www.w3.org/TR/CSS2/cascade.html#cascade>

/L

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-08-04 10:42

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> For nu at være pedant (beklager, erhvervsskade), så er det faktisk ikke
> det der hedder "cascading" i CSS. Det du beskriver er "inheritance".
> <URL:http://www.w3.org/TR/CSS2/cascade.html#inheritance>

Jeg takker for irettesættelsen, man kan jo lære så længe man lever

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 30-08-04 21:24

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> writes:

> font : 1.0 em verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
^
Der må ikke være mellemrum mellem tallet og enheden. Reglen er
derfor forkert, og skal ignoreres af browsere.
> der er sikkert flere fejl, men hvorfor er font helt væk i .main ???

Sikkert fordi linjen indeholder fejl (antager jeg, jeg ved ikke
hvilken validator du bruger).

> og hvorfor er decimalen væk i #tbl01 font ??

Den normaliserer vel dine værdier, og 1.0 er det samme som 1. Det er
også derfor "border: 0px" bliver til "border: 0 none inherit".

> jeg har andre gange forsøgt med 1.2 - der forsvinder .2

Det er på den anden side ikke så godt. Er du sikker? Har du et link
til den validator du bruger?

/L

Fra : Is

Dato : 31-08-04 19:47

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> ^
> Der må ikke være mellemrum mellem tallet og enheden. Reglen er
> derfor forkert, og skal ignoreres af browsere.
---

ja, det er nok derfor, det hjalp at fjerne mellemrummet, og det ser også ud
til at decimalerne kommer med.

---
> Det er på den anden side ikke så godt. Er du sikker? Har du et link
> til den validator du bruger?
---

siden :

http://www.dch-haslev.dk/skabelon/dch.css

valideres på:

http://jigsaw.w3.org/css-validator/

Hvor må der være mellemrum ? komma ? og IKKE mellemrum ??

--
Venlig hilsen
Erik Isager