Vedrørende dæk...
Fra : Holm

Dato : 26-08-04 21:41

Hej NG

Her til aftens træning i hundeklubben bemærkede jeg at utrolig mange
hundeførere , næsten råber deres kommandoer,..især dæk !
Det beordres D Æ K , og mange hunde lægger ørerne ned og smider sig
underdanigt.

......Hvor synd !!
Det går mere og mere op for mig , at mange udfører en form for straf under
rigtig mange øvelser, og det må godt nok ikke være sjovt at være hund
.....vel ?

Personligt træner jeg mine hunde via tegn eller meget lav stemmeføring ,
hvilket bevirker at hvis det en enkelt gang er nødvendigt at hæve stemmen
....jamen så virker det også øjeblikkeligt!!

En hund har en formidabel hørelse , og det er fuldstændig unødvendigt at
hæve stemmen , eller udtale kommandoerne i et hårdt toneleje ...

Prøv at lægge mærke til det , jeg er sikker på at man ofte "bare kommer til
det " af gammel vane .

Hunde som udfører øvelser med iver og glæde gør det simpelthen fordi de ikke
bliver "straffet" i kommandoerne .....( tror jeg ) ))

Hunde hilsener
Holm

Fra : Helle Jensen

Dato : 27-08-04 06:51

"Holm" <dortheholm@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG

*klip* et godt indlæg om hårde kommandoer.

Hej Holm

Jeg giver dig helt ret. Det er frygteligt at høre, hvordan mange mennesker
finder det nødvendigt at råbe af deres hunde.

Min klare overbevisning er, at reagere hunden ikke første gang på en med
almindelig stemme udtalt kommando, så har hunden ikke lært kommandoen godt
nok. Eller også kan det ikke betale sig for hunden at følge kommandoen.

Med min egen hund har jeg oplevet, at hun i nogen situationer ikke reagerer
første gang på min dækkommando. En kommando hun ellers er utrolig glad for
(border collie) og udfører hurtigt og ivrigt. Her ville mange hundeejere
måske tænke, at hunden var ulydig og derfor burde havde et "nej", "føj", ryk
i linen eller hvad nu. Her tænker jeg imidlertid, at hun i lige præcis den
situation, bliver i tvivl om kommandoen eller ikke ser nogen fordel i at
udføre den. Derfor må jeg i gang med at træne dækkommandoen op i lige præcis
den situation, hvor hun blev i tvivl/ikke så fordelen.

En kommando skal egentlig indlæres mange gange og i frygtelig mange
forskellige situationer, før man kan sige til sig selv, at nu har min hund
100% forstået den kommando.

Alt for mange mennesker skaber et konfliktforhold til deres hund, hvor de
råber og straffer den og nej, det må godt nok ikke være sjovt at være hund
.... eller hundeejer for den sags skyld!

Med venlig hilsen

Helle

www.helleshunde.dk

Fra : Holm

Dato : 27-08-04 09:18

"Helle Jensen" <hellejensen@removethis-newmail.dk> skrev i en meddelelse

> *klip* et godt indlæg om hårde kommandoer.
>
> Hej Holm
>
> Jeg giver dig helt ret. Det er frygteligt at høre, hvordan mange mennesker
> finder det nødvendigt at råbe af deres hunde.

(klip)

Hej Helle .

Hvor er det godt udtrykt , lige netop at hunden måske ikke har forstået
kommandoen , eller ikke kan se en fordel i at udføre øvelsen .

Igår blev jeg stillet dette spørgsmål ; "Altsååå...det burde da ikke være
nødvendigt med alle de her godbidder ..nu har min hund jo gået på skole SÅ
længe ...."
Stillet af en kvinde hvis hund er doven og meget uengageret...den har lige
netop ikke set formålet i at udføre nogen øvelser ...)....))

Jeg spurgte vedkommende om hun selv ville arbejde gratis ? Derefter forsøgte
jeg at forklare , hvad vores hunde oprindeligt ville bruge deres liv på hvis
de var vilde ...søge føde meget af tiden , hvile , parre sig og forsvare
deres territorium/hvalpe.
Derfor er vi nødt til at motivere nogle af disse egenskaber , for at få
tilfredse hunde som ønsker at arbejde for os ( fordi det bliver sjovt og
stimulerende )!

Jeg oplever gang på gang at de hunde som bliver trænet via glæde og sjove
øvelser , bliver hurtigere og hurtigere til at lære nye ting !

Herlige hunde , Bordere !!)

Med venlig hilsen
Holm

Fra : Zirfelt

Dato : 27-08-04 11:24

-------Klip----------

I går til hundetræning var der en der brugte stemmen rigtig meget. Når
hunden ikke lige lystrede første gang, gik hun i selvsving og råbte DÆK,
DÆK, LIG DIG, DÆK, DÆK NU. Jeg kunne ikke lade være med, at spørge om det
var efter hvor højt tonefaldet kom op, eller det var efter antal forvirret
ordre, hunden udførte dæk øvelsen. Behøves jeg at sige jeg ikke fik ros for
mit spørgsmål
Jeg mener at det netop er hundetrænerns job at vejlede hvordan en kommando
bliver givet. Og hvad man skal gøre hvis den ikke lykkes på anden ordre.

--
En glad hilsen fra

Irene.

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 27-08-04 16:20

"Zirfelt" <zirfelt@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
hvordan
> mange mennesker
> -------Klip----------
> bliver givet. Og hvad man skal gøre hvis den ikke lykkes på anden ordre.

Der er stor forskel på trænerenes opfattelse af kommandobrug.

På vores forrige hundetræningsdag var netop kommandoen "dæk" til diskussion.
Vores hundetræner mente at man skulle råbe DÆK (hård kommando) hvorimod en
på holdet (som også selv er træner) mente at det var nok at sige kommandoen
dæk (blød kommando). Faktisk var det slet ikke nødvendigt at sige en
kommando; hun kunne få sin hund til at dække ved at lave en håndbevægelse.
Så hvem skal vi som hundeejere lytte efter? Tja, så må man jo selv vurdere
hvad der er bedst for éns hund.

Lisbeth

Fra : Pwh

Dato : 27-08-04 11:17

Holm wrote:
> [...]
> hundeførere , næsten råber deres kommandoer,..især dæk !
> Det beordres D Æ K , og mange hunde lægger ørerne ned og smider sig

Jeps, det har tit undret mig hvordan folk råber og skriger af deres hunde.

> Personligt træner jeg mine hunde via tegn eller meget lav
> stemmeføring , hvilket bevirker at hvis det en enkelt gang er
> nødvendigt at hæve stemmen ...jamen så virker det også øjeblikkeligt!!

Precis den samme erfaring jeg har gjort mig, jeg har også gjort mig til en vane
kun at sige noget til hundene når der rent faktisk er en grund til det når vi går tur.
Min teori er at ellers ender ens evendelige ævlen/råben bare som baggrundsstøj,
det virker fint på mine to vuffere, de er straks opmærksomme når jeg siger noget
til dem, så har de lært at jeg forventer noget og ikke bare går og snakker

> En hund har en formidabel hørelse , og det er fuldstændig unødvendigt
> at hæve stemmen , eller udtale kommandoerne i et hårdt toneleje ...

Også lige min tanke, hvis mine hunde så vælger at ignorer en venlig kommando
fra min side så skruer jeg altså op for surhedsgraden i stemmen, det forstår de

> Prøv at lægge mærke til det , jeg er sikker på at man ofte "bare
> kommer til det " af gammel vane .

Helt enig, en rigtig god tur med hundene for mig er når jeg har skullet bruge
et minimum af kommandoer og de selv har vist at de ved hvordan de skal opfører sig.
Jeg har bemærket at folk tit råber af deres hunde inden at de har gjort noget galt,
bare i forventning om at det vil de nok gører, jeg venter altid lige og ser om hunden
faktisk vil rende for langt væk, eller rent faktisk har tænkt sig at æde den der lækre
madpakke der ligger på jorden, lad dog hunden vise den godt kan selv.

/Jens (som roser Holm for et godt indlæg)

Fra : JSC

Dato : 27-08-04 11:46

> [...]
>

> En hund har en formidabel hørelse , og det er fuldstændig unødvendigt at
> hæve stemmen , eller udtale kommandoerne i et hårdt toneleje ...

Helt enig i at man ikke systematisk skal råbe af sin hunde, men jeg må dog
erkende, at det til tider kan være nødvendigt at hæve stemmen (tonen lidt,
når det kniber med hørelsen) og det virker.

I andre sammenhænge er det et rigtigt godt fif at viske til hunden, det
skærper opmærksomheden......

Jeg har en anden "grundregel": Sig kommandoen maks. 2 gange. Hvis hunden
ikke gør som du ønsker, må du skabe kontakt på andre måder. Jeg ser mange
som snakker, ævler, råber kommandoer i en uendelighed - Så er det jo klart,
at hunden ikke lystre første gang, da det jo alligevel bliver gentaget.

Mht. dine idéer omkring godbidder (ingen gider at arbejde gratis). Så kunne
man vende det om til, hvem kan bruge en hund til noget, som kun gider at
arbejde når den at sulten -

Jeg vil nu hellere frem til, at det virker godt for nogen og andet virker
godt for andre. Det er lidt naivt når det jævnligt kommer op at
godbidder,klikker, megen ros m.m. er det eneste der virker. Hunde er som
mennesker - forskellige - der findes ingen universalløsning, der er alt
andet overlegen i alle henseenden....

/Jørgen

Fra : Pwh

Dato : 27-08-04 15:29

JSC wrote:

> Mht. dine idéer omkring godbidder (ingen gider at arbejde gratis). Så
> kunne man vende det om til, hvem kan bruge en hund til noget, som kun
> gider at arbejde når den at sulten -

Enig, jeg synes faktisk at det der med at give godbidder hele tiden for mange
er gået hen og blevet en uvane. Jeg har aldrig godbidder med til mine 2 hunde
når vi går tur, Tyson mistede faktisk interessen for dem da han blev ca 1/2 år
(han er nu 2.5 år) og angel som er et 1/2 år har jeg fra starten vænnet til at hendes
belønning består i at få ros og anderkendelse fra mig når hun gør tingene rigtigt og
irettesættelser når hun gør det forkert. Og når man tænker på at jeg aldrig har gået
så meget som 1 time til træning med mine vuffere så vil jeg vove den påstand at jeg
nok har mere styr over dem end flertallet som jeg møder på mine ture, og det er ikke
fordi de er underkuede med skideballer (bruges meget sjældent). Jeg tror at det er fordi
at de har fundet ud af at deres verden er et rart sted at værer når man overholder de få
regler som jeg stiller op, og et ubehagligt sted at værer når man bryder reglerne.
Men kan vel lidt flot kalde det at jeg prøver at lærer mine hunde frihed under ansvar,
jo mere ansvarligt at de kan finde ud af at opfører sig des mere frihed får de sammen
med en fører som roser dem og er sød ved dem. Godbidder får de kun herhjemme som
ren hygge eller hvis de skal værer alene hjemme.

/Jens

Fra : Kimmi

Dato : 28-08-04 05:59

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message

> Enig, jeg synes faktisk at det der med at give godbidder hele tiden for
mange
> er gået hen og blevet en uvane.

Hej Jens

Et super indlæg, og vi er helt enige. At det kan være en uvane er et,noget
andet er at det også bruges af mange som en trænings metode for hunden,
resten af
livet. Det mener jeg selv er en total uholdbar metode på længere sigt, og
har til dags dato ikke set nogen bevis på at godbidder metoden er vejen til
en pålidelig dressur af hunde. Så måske er det derfor at så mange må råbe af
deres hunde, måske et råb for hjælp for hvad gør man efter indlærning! Jeg
mener!! man siger dæk hunden lægger sig ned, den får så en belønning. Alså
hunden forstår øvelsen. Hvorfor dækker hunden så ikke nede på
gaden,træningspladsen,parken osv osv.? Jeg er mener det har noget at gøre
med, som du siger Jens...frihed under ansvar,ros og anderkendelse og
irettesættelse når det er forkert. Og er det netop ikke igennem
irettesættelse at hunden dermed for lov til at opleve stress og modgang og
så der igennem selv lære at finde de komfortable arbejds zoner, fremfor at
lokke dem med godbidder, på vores version af løsningen til problemet. Så
hvad godbidder angår for mit vedkommende er det samme hos mig, noget de får
i ny og næ for hyggens skyld.
mvh/kimmi

Fra : Pwh

Dato : 28-08-04 10:33

> Hej Jens
>
> Et super indlæg, og vi er helt enige.
> mvh/kimmi

Hej Kimmi
Tak skal du have, det er rart at hører fra nogen der har de
samme tanker som en selv
Det minder mig også om en dame jeg mødte for nylig som træner sin hund meget
uden dog at have videre styr på den. Hun fortalte mig at hun har fået det problem
at hendes hund er begyndt at følge med de folk der har de lækreste godbidder.
Hun er så heller ikke typen der har knyttet sig synderligt til sin hund ved hjælp
af ren kærlighed til dyret, ikke at hun ikke er sød ved den og ikke lufter/aktiverer
den rimeligt meget. Man kan bare mærke at hun har en vis distance til hunden.
Her i huset virker vi som en flok allesammen, hvor vi tit sover sammen i en stor
bunke 2 hunde + 1 kat + mig. Jeg tror simpelthen at det gør en del at mine vuffere
har knyttet sig så meget til mig at de samtidigt respekterer mig når jeg beder dem
om noget, forudsat at de selvfølgelig har fattet hvad jeg vil dem.
Sammenligningen med at vi andre ikke gider at arbejde gratis holder heller ikke vand,
faktisk ved de fleste gode ledere godt at ros og andrekendelse af deres folk tit virker
mere motiverende end at give dem 10 kr mere i timen, og så er det gratis )
Det er da også meget nemmere at doserer ros end det er at doserer hundekiks,
hvor mange hundekiks er det feks værd for Angel når hun går rigtigt over vejen
eller når hun besørger det rigtige sted og ikke på gaden.

/Jens

Fra : Winther

Dato : 28-08-04 19:20

"Kimmi" <schutzhunde-@optusnet.com.au> skrev i en meddelelse

> [...]
> livet. Det mener jeg selv er en total uholdbar metode på længere sigt, og
> har til dags dato ikke set nogen bevis på at godbidder metoden er vejen

Nu er det jo indlæring der snakkes om. Hvorfor mener du ikke at hunden
lystrer andre steder? Godbidder skal bruges med omtanke, det er ikke planløs
håndmadning. Jeg stiller lige så store krav til at hunden adlyder som folk
der kun bruger ros. Der kan også sagtens bruges bold eller pølle i stedet,
der er ikke den store forskel. Fordelen ved godbidder er at det ikke
stresser hunden som de andre belønningsmetoder kan gøre.
> [...]

> så der igennem selv lære at finde de komfortable arbejds zoner, fremfor at

Igen, så udelukker godbidder jo ikke nogle af disse ting. Husk det stadig er
indlæring, men noget som apportering, her belønner jeg altid med godbid, men
kun hvis jeg er tilfreds med øvelsen. Mine hunde har lært, at er det ikke
godt nok, så er der ingen godbidder.

Jeg bruger også godbidder under sporarbejde. En hund har latterlig let ved
at følge et spor, så det er rutinen med at læse hvert fodspor der indlæres,
og også et middel til til at give hunden et tempo, så knæk udarbejdes
præcist og den kan finde helt små genstande.

Godbidder er kanon, men selvfølgelig skal det bruges rigtigt, men det skal
stemmeføring, bold og pølle så sandelig også.

Vh. Winther

Fra : Kimmi

Dato : 29-08-04 06:08

"Winther" <Falk-Petersen@invalid.dk> wrote in message

> [...]
> der er ikke den store forskel. Fordelen ved godbidder er at det ikke
> stresser hunden som de andre belønningsmetoder kan gøre.

Hvad inlæringen angår i følge af Holms første indlæg, antog jeg det for at
have noget med træning at gøre, alså noget med at hundene ikke ville høre
after hvad der bliver sagt derfor alt den råben og haløj, og det ser man jo
alle steder. Og det mener jeg mere har med at gøre at hunden tager den
forkerte beslutning eller vil noget andet end det den bliver bedt om, og
ikke fordi den ikke forstod hvad øvelsen gik ud på, i dette tilfælde dæk.
Men ok måske er der så noget jeg har fået galt i halsen....
Hvad den grundlæggende indlæring angår, så kan vi hurtige blive enige at
godbidder er kanon, og jeg bruger dem også selv til at få hunden til at
forstå hvad sit,dæk,stå osv betyder. Når det er gjort lægger jeg så
godbidderne på hylden og bruger så andre belønningsmetoder.
Vi er måske så ikke helt enige om forskellen mellem belønningsmetoderne, og
mener selv der er stor forskel på at bruge godbidder, bold eller pølle. Nu
er jeg ikke helt klar over hvilken stress du her hentyder til, og lader så
den ligger for nu.

> [...]
men
> kun hvis jeg er tilfreds med øvelsen. Mine hunde har lært, at er det ikke

Hmmmm måske taler vi forbi hinanden her! Jeg forsøger ikke at udelukke
noget, jeg forsøger ikke at udelukke eller træne uden stress.

> [...]
> og også et middel til til at give hunden et tempo, så knæk udarbejdes
> præcist og den kan finde helt små genstande.

Helt klart! det er jo en naturlig drift hos hunden,så det kan man vel kun
have fordel ved

> Godbidder er kanon, men selvfølgelig skal det bruges rigtigt, men det skal
> stemmeføring, bold og pølle så sandelig også.
Helt enig!
mvh/kimmi

Fra : Holm

Dato : 28-08-04 11:02

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Enig, jeg synes faktisk at det der med at give godbidder hele tiden for
mange
> er gået hen og blevet en uvane.

Hej Jens

Jeg kan se at mange åbenbart har misforstået mig ...beklager , så har jeg
ikke været god nok til at udtrykke mig , ...

MHT godbidder ...ahhh...det er er den store debat altid , og jeg må lige
give mit besyv med her .

Jeg ser alle hunde som individualister , ikke to hunde er ens , det kan vi
nok blive enige om ?
Derfor skal man som ejer finde den metode til ros som gør sin hund allermest
glad .
Ved vi ikke selv hvordan livet fungerer ??

Hvornår yder vi voeres bedste , er det når chefen skælder os ud og
irettesætter os konstant og bare forventer at vi udfører vores job dag ud og
dag ind uden nogen som helst form for opmuntring ?
Eller er det når vi får en herlig ros , vi får lyst til at gøre en ekstra
indsats ?

Mine hunde får ikke en godbid hver gang de udfører en øvelse , bestemt ikke
..

Men de får altid en anerkendelse , når de gør tingene rigtigt . Det kan også
sagtens være en kærlig stemme , noget legetøj , et kærligt klap eller den
famøse godbid ..

Nu handlede mit indlæg sådan set kun om stemmens brug /misbrug ..ikke om
godbidder ..men men..ok da .

Jeg kan så fortælle om en dejlig stor bamset golden , som bare var luddoven
og uengageret til træning , fuldstændig ligeglad med sin fører og de
godbidder der blev serveret for den.
Indtil at ejeren en dag tog leverposteg med ( til at INDLÆRE nye øvelser)
Siden den dag har hunden været opmærksom og yderst samarbejdsvillig ,
....hvorfor mon ?
For det er vigtigt for mig at påpege at jeg altid bruger godbidder til
indlæring!! Ikke når øvelsen er på plads...så gives der måske en godbid i ny
og næ simpelthen for variationen skyld ( for det er nemlig vigtigt , at man
varierer...al træning , ellers er det først at det bliver meget kedeligt for
hundene !)

Men der vil altid være ligeså mange meninger om godbidder som der er
mennesker og hunde .
Man må stadig bare aldrig glemme at hundens oprindelige natur har været at
finde føde , parre sig , finde føde , forsvare territoriet , finde føde ,
pleje sit afkom og finde føde ....

Så det må da være ganske kedeligt at få maden serveret i en skål uden at
arbejde for den , som er naturligt ....

Nå det er jo også bare min mening , og andres er ligeså god , det det kommer
an på er jo i bund grund at man bruger det som virker , for en selv og
hunden ikke ??)

Jeg har aldrig godbidder med til mine 2 hunde
> når vi går tur, Tyson mistede faktisk interessen for dem da han blev ca
1/2 år

Ja klart , du har sikkert givet ham tørre kiks ( jeg driller dig bare nu ,
...)

> fordi de er underkuede med skideballer

Ja jeg vidste at du var sådan en dyreplager !!! LOL
( jeg har klippet uhensigtsmæssigt i dette indlæg , Jens er god nok )

(klip)

Mange hilsener Holm......

Fra : Pwh

Dato : 28-08-04 12:43

> [...]
> dag ud og dag ind uden nogen som helst form for opmuntring ?
> Eller er det når vi får en herlig ros , vi får lyst til at gøre en

Helt enig.

> Men de får altid en anerkendelse , når de gør tingene rigtigt . Det
> kan også sagtens være en kærlig stemme , noget legetøj , et kærligt
> klap eller den famøse godbid ..

Jeg har så valgt at gå 100% over til ros/klap da det ser ud til at fungerer
perfekt til mine hunde. Angel er så fra start af også blevet vænnet til at
det er ros/klap der er belønning, så hun savner nok ikke godbidderne

> Nu handlede mit indlæg sådan set kun om stemmens brug /misbrug ..ikke
> om godbidder ..men men..ok da .

Debatten udvikler sig som sædvanligt

> [...]
> Indtil at ejeren en dag tog leverposteg med ( til at INDLÆRE nye
> øvelser) Siden den dag har hunden været opmærksom og yderst

Tja, det har måske gået galt med den Golden på et meget tidligt tidspunkt,
at det så kunne reddes med super godbidder er da fint nok.

> [...]
> nemlig vigtigt , at man varierer...al træning , ellers er det først
> at det bliver meget kedeligt for hundene !)

Så er det da ikke træningen men belønningen som du varierer som
jeg læser det.

> [...]
> været at finde føde , parre sig , finde føde , forsvare territoriet ,
> finde føde , pleje sit afkom og finde føde ....

Den klarer jeg ved at smide en del af vuffernes mad ude i haven, men nu
"træner" jeg jo heller ikke med mine hunde, jeg lærer dem kun at værer lydige.
Og mine hunde skal ikke værer lydige fordi at de får mad for at værer det,
de skal værer lydige fordi at det forlanger jeg af dem.

> Så det må da være ganske kedeligt at få maden serveret i en skål uden
> at arbejde for den , som er naturligt ....

Jeps, specielt Tyson vil helst have spredt sit foder ude på plænen,
Angel den madjunkie er glad blot hun får noget at æde

> Nå det er jo også bare min mening , og andres er ligeså god , det det
> kommer an på er jo i bund grund at man bruger det som virker , for en
> selv og hunden ikke ??)

Jo det kan du have ret i, det virker bare uværdigt på mig når folk står
og fodrer deres hunde med godbidder som om det var ænder der skal have brød.
Det er selvfølgelig en anden situation du bruger godbidder i, det er jeg godt klar over,
men hvor tit har du ikke også set folk stå og fodre deres hunde med godbidder uden
at hunden har gjort andet end at sætte sig på rumpen da den blev bedt om det.

> Jeg har aldrig godbidder med til mine 2 hunde
>

> Ja klart , du har sikkert givet ham tørre kiks ( jeg driller dig bare
> nu , ..)

Hæ, det er nok ikke helt løgn, jeg har dog til tider taget stegt lever/tørfisk med,
men han har faktisk altid været mere fokuceret på at lege med mig. Så da han
begyndte på at spytte godbidden ud igen så stoppe jeg med det pjat

> Ja jeg vidste at du var sådan en dyreplager !!! LOL
> ( jeg har klippet uhensigtsmæssigt i dette indlæg , Jens er god nok )

Grr, den bliver hævnet LOL

/Jens (der straks vil lade sine agrassioner gå ud over vufferne)

Fra : mus

Dato : 28-08-04 19:05

Vi bruger flere belønningsformer til vores hund. Ved godbidder går han pænt
og lydigt og der er god kontakt. Han virker tilfreds og glad.

Desuden bruger vi også legetøj (pølle, bold med snor i etc) og uha der sker
godt nok noget. Han er ligeså lydig som ved godbidder - men sikken
arbejdsiver der så kommer over ham. Han strutter af glæde og arbejdsiver -
det er simpelthen en fornøjelse og se på. Det skaber simpelthen den bedste
kontakt til hunden, også den dag man går til prøve uden legetøj.

Hunde er forskellige og lydige er der jo mange hunde der er, men at se når
den der næsten overrumplende glæde er der, er simpelthen så dejlig.

Min mand træner kun med leg, hvor jeg træner både med leg og godbidder.
Simpelthen fordi vores hund nogen gange bliver så vild og glad ved
belønningen med leg, at han næsten er ved at vælte mig. Men jeg øver mig og
bliver bedre og bedre.

Men sådan er hunde forskellige. Vores hund elsker at lege og det har vi
prøvet at udnytte i træningssituationer. Behøver jeg at skrive at han elsker
at træne - han kan slet ikke få nok.

LN