Router newbie.. Hjælp!
Fra : Juel / Odense

Dato : 26-08-04 10:21

Hejsa..

Vi har lige anskaffet os endnu en PC og vil den anledning også gerne kunne
surfe på nettet med begge to på én gang..
Vi har stofanet flexrate, begge PC'er har XP Home..

På stofanet.dk skriver de at man skal bruge en Switch(hvad det så end er??)
samt kabler (fandt disse på Qxl,er de ok til formålet?
http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=13190336) går ikke ud fra vi skal
bruge de netværkskort de sælger, da vi allerede har 10/100Mbit netkort i
begge maskiner..

Har kigget lidt på denne router (med indbygget switch??)
Nogen der kan hjælpe mht. opsætning af denne ?? eller evt. anbefale en anden
i samme prisleje?

På forhånd tak for hjælpen

Juel / Odense..
--
Mail: mjp-nospam78@hotpop.com
De to cifre fjernes ved besvarelse via mail...

Fra : Juel / Odense

Dato : 26-08-04 10:26

Glemte lige..

Både konen og jeg bruger tv2's spilside en hel del og har ladet mig fortælle
at man ikke kan logge ind på to profiler med kun én IP, får man tildelt
flere IP'er ved køb af router?

Eller skal man abbonnere på endnu en IP fra stofanet?

Vi ville jo gerne kunne spille mod hinanden

Juel / Odense..

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-08-04 10:41

Juel / Odense wrote:
> Glemte lige..
>
> Både konen og jeg bruger tv2's spilside en hel del og har ladet mig fortælle
> at man ikke kan logge ind på to profiler med kun én IP,

Ahh. Kan man ikke få flere IP via DHCP hos Stofa-net? Det kan man da med
Tele2 og TDCs ADSL.

> får man tildelt
> flere IP'er ved køb af router?

Nej. Men de fleste routere kan "maskere" dit netværk så det udefra ser
ud som 1 IP. Det giver dog noget bøvl for nogen protokoller.

> Eller skal man abbonnere på endnu en IP fra stofanet?

Det var en anden mulighed. Og så nøjes med en switch (eller HUB).
Hvis du vil undgå at sætte dig ind i router-opsætning, så er det klart
den nemmeste måde.

Peter

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-08-04 12:01

Juel / Odense wrote:
> Både konen og jeg bruger tv2's spilside en hel del og har ladet mig
> fortælle at man ikke kan logge ind på to profiler med kun én IP, får
> man tildelt flere IP'er ved køb af router?

Med en router får du kun en extern IP.

> Eller skal man abbonnere på endnu en IP fra stofanet?

Jeg kender ikke TV2's spilside - men hvis I skal bruge to IP'er - så er en
løsning med en switch og købe en ekstra IP-adresse nok bedre end en
routerløsning, hvor du kun har en IP......

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-08-04 12:04

Jan Vestergaard wrote:
> Jeg kender ikke TV2's spilside - men hvis I skal bruge to IP'er - så er en
> løsning med en switch og købe en ekstra IP-adresse nok bedre end en
> routerløsning, hvor du kun har en IP......

Det vil jeg også mene... med mindre man er helt vild for at sætte sig
ind i at opsætte routeren så den kan have 2 IP-adresser ud ad til og
formidle dem til hver sin PC indenfor.

Peter

Fra : Juel / Odense

Dato : 26-08-04 12:28

> Jeg kender ikke TV2's spilside - men hvis I skal bruge to IP'er - så er en
> løsning med en switch og købe en ekstra IP-adresse nok bedre end en
> routerløsning, hvor du kun har en IP......

Ok, hvilken switch ville i så anbefale?
Den må naturligvis ikke være meget dyrere end den anden..

Juel / Odense..

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-08-04 13:46

Juel / Odense wrote:
> Ok, hvilken switch ville i så anbefale?
> Den må naturligvis ikke være meget dyrere end den anden..

Den du syntes passer bedst til dine behov. Der er mange små tekniske
parametre man kunne gå op i, men for de fleste er det ikke så vigtigt
når det bare er en 100Mbit/s switch.
Se på:
- antal porte
- støj (har den blæser?)
- pris
.... og find den, der passer dig.

D-Link laver en ret populær DES-1008D, men der er sikkert andre, der er
billigere.

Peter

Fra : Juel / Odense

Dato : 26-08-04 20:54

> D-Link laver en ret populær DES-1008D, men der er sikkert andre, der er
> billigere.
Hej igen,
den har jeg lige bestilt her i eftermiddag

Tak for hjælpen!

Juel / Odense..

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-08-04 20:57

Juel / Odense wrote:

> Hej igen,
> den har jeg lige bestilt her i eftermiddag

Jeg ser lige at den version med 5-porte (DES-1005D) ser ud til at være
60-80 kr billigere. Det er muligt du kunne klare dig med den.

Peter

Fra : Juel / Odense

Dato : 26-08-04 21:02

> Jeg ser lige at den version med 5-porte (DES-1005D) ser ud til at være
> 60-80 kr billigere. Det er muligt du kunne klare dig med den.

Ja, jeg så den godt..
Der var også en del snak om porte der stod af osv.. så jeg snuppede den
anden istedet..
80 kr skal ikke skille os ad..

Juel / Odense..

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-08-04 16:49

Juel / Odense wrote:
> Ok, hvilken switch ville i så anbefale?
> Den må naturligvis ikke være meget dyrere end den anden..

Den der ser pænest ud på hylden.....

Det gør ikke den store forskel - bare det er 10/100 mbit switch med nok
porte til dit brug.

Fra : jamen

Dato : 26-08-04 13:17

Juel / Odense wrote:
> [...]
> flere IP'er ved køb af router?
>
> Eller skal man abbonnere på endnu en IP fra stofanet?
>
> Vi ville jo gerne kunne spille mod hinanden

Jeg kan hermed afkræfte hvad du har fået oplyst. Du kan sagtens sidde
bag en enkelt ip, og logge ind på flere profiler. Jeg taler her af erfaring.

Fra : Juel / Odense

Dato : 26-08-04 13:23

> Jeg kan hermed afkræfte hvad du har fået oplyst. Du kan sagtens sidde
> bag en enkelt ip, og logge ind på flere profiler. Jeg taler her af
erfaring.

Ja, men ikke samtidigt..

Juel / Odense..

Fra : jamen

Dato : 26-08-04 14:43

Juel / Odense wrote:

> erfaring.
>
> Ja, men ikke samtidigt..

Jo, også samtidigt. Vi sidder tit her bag en router med forskellige
profiler og spiller. Somme tider sidder jeg selv, på samme computer, og
er logget på 2 forskellige profiler i 2 forskellige spil.

Så ingen problemer her.

Fra : Juel / Odense

Dato : 26-08-04 20:56

> Jo, også samtidigt. Vi sidder tit her bag en router med forskellige
> profiler og spiller. Somme tider sidder jeg selv, på samme computer, og
> er logget på 2 forskellige profiler i 2 forskellige spil.

Underligt, jeg fik det at vide af en tv2-medarbejder..

Kan det skyldes den der anden adresse..er det MAK eller MAC den hedder??

Juel / Odense..

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-08-04 21:01

Juel / Odense wrote:

> Underligt, jeg fik det at vide af en tv2-medarbejder..
>
> Kan det skyldes den der anden adresse..er det MAK eller MAC den hedder??

MAC. Nej. den adresse er kun til at dirigere trafikken rundt internt på
dit lokalnet. Den burde TV2's servere aldrig se.

Peter

Fra : Juel / Odense

Dato : 26-08-04 21:04

> MAC. Nej. den adresse er kun til at dirigere trafikken rundt internt på
> dit lokalnet. Den burde TV2's servere aldrig se.

Så forstår jeg ikke hvorfor vi ikke kan?
Juel / Odense..

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-08-04 21:08

Juel / Odense wrote:
> [...]

Iøvrigt har dine computere altid forskellige MAC-adresser. Ellers ville
dit interne netværk ikke virke.

> Så forstår jeg ikke hvorfor vi ikke kan?

Er du sikker på at du ikke kan?
Min kæreste er kommet hjem, hvis du er lidt tålmodig og jeg kan logge
hende til at teste, så skal jeg fortælle dig om vi kan.

Peter

Fra : Juel / Odense

Dato : 26-08-04 21:23

> Er du sikker på at du ikke kan?
> Min kæreste er kommet hjem, hvis du er lidt tålmodig og jeg kan logge
> hende til at teste, så skal jeg fortælle dig om vi kan.

Jep, er sikker.. har prøvet alt, men uden resultat..

Juel / Odense..

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-08-04 21:31

Juel / Odense wrote:

> Jep, er sikker.. har prøvet alt, men uden resultat..

Hvordan har du testet? (Jeg mener... hvis du hverken har HUB, eller
switch og kun 1 IP-nummer. Det er svært at have mere end en PC på
lokalnettet uden).

Noget andet er at kæresten og jeg lige har testet (mig godtnok kun som
gæst) og jeg får godtnok at vide at der "ikke kan oprettes forbindelse
til serveren" ... men det ser ud til at det også sker når hun ikke er
logget ind. Hmm...

Peter

Fra : Juel / Odense

Dato : 26-08-04 22:18

> Hvordan har du testet? (Jeg mener... hvis du hverken har HUB, eller
> switch og kun 1 IP-nummer. Det er svært at have mere end en PC på
> lokalnettet uden).

Har en kammerat der er IT-et-eller-andet(kan ikke huske hvad det hedder)..
og han havde taget en masse kabler samt noget andet "grej" med + hans
bærbar.. Der var intet at gøre..

Årsagen til at jeg startede tråden, er netop fordi, jeg ikke kan komme i
kontakt med ham for tiden da han er i sydamerika og skal være der et års tid
endnu.. Ellers havde jeg rådført mig med ham..

> [...]
> gæst) og jeg får godtnok at vide at der "ikke kan oprettes forbindelse
> til serveren" ... men det ser ud til at det også sker når hun ikke er

Er da spændt på at se om det lykkedes for dig

Hvis det gør, såå fortæl fortæl !

Juel / Odense..

Fra : jamen

Dato : 26-08-04 21:10

Juel / Odense wrote:

> Underligt, jeg fik det at vide af en tv2-medarbejder..
>
> Kan det skyldes den der anden adresse..er det MAK eller MAC den hedder??

Din MAC adresse har ingen indflydelse. Den sendes slet ikke med ud på
internettet. Den ændrer sig undervejs, fra router til router.

Mit gæt er, at den tv2-medarbejder ikke har it/spil.tv2.dk som sit
speciale :)

Den eneste restriktion de har indført i nyere tid er, at man ikke kan
være logget på flere spil samtidigt med samme profil.

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 26-08-04 15:03

> erfaring.
>
> Ja, men ikke samtidigt..

Hvorfor ikke ?
Det ville da være en mærkelig begrænsning fra TV2's side at lægge på. Prøv
at tænke på de utallige der sidder bag NAT-routere på arbejdspladser
kollegier, lejligheder etc og dermed deler IP-adresse.

Niels Dybdahl

Fra : Juel / Odense

Dato : 26-08-04 20:58

> [...]
> at tænke på de utallige der sidder bag NAT-routere på arbejdspladser
> kollegier, lejligheder etc og dermed deler IP-adresse.

Når i siger det sådan kan jeg sagtens se en vis logik i det, men det var jo
det jeg fik af vide og derfor ud fra det var rigtigt..

Er ikke ligefrem en IT-ekspert, beklager..

Juel / Odense..

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-08-04 10:38

Juel / Odense wrote:
> På stofanet.dk skriver de at man skal bruge en Switch(hvad det så end
er??)

Hurtige pseudo-definitioner:

HUB: Lidt ligesom en fordeler til strøm. Sender man noget ind i den
kommer det ud i alle stik.
Switch: Sender kun net-trafikken ud på de stik hvor det skal hen og
forstyrrer derfor ikke dele af netværket som ikke har brug for trafikken.

> samt kabler (fandt disse på Qxl,er de ok til formålet?
> http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=13190336)

Det ser sådan ud ja.
(Der er dog teknisk set mulighed for at det kan være STP kabler og ikke
UTP, men jeg tvivler)

> går ikke ud fra vi skal
> bruge de netværkskort de sælger, da vi allerede har 10/100Mbit netkort i
> begge maskiner..

Korrekt ... forudsat at I har en fungerende driver til de kort i har.

> Har kigget lidt på denne router (med indbygget switch??)
> Nogen der kan hjælpe mht. opsætning af denne ?? eller evt. anbefale
en anden
> i samme prisleje?

Den er sikkert ganske udemærket. Personlig har jeg været glad for D-Link
produkter.

Noget andet... hvad skal du bruge routeren til? Det er ikke noget Stofa
kræver vel? Hvis du bare skal have flere PC på nettet er en HUB/Switch
vel nok. Det kræver lidt kendskab til TCP/IP for at kunne tumble en
router, så hvis du ønsker den simpleste løsning vil jeg gætte på at den
er overflødig. (forudsat selvfølgelig at I kan få mere end 1 IP-nummer
fra Stofa.)

Peter

Fra : Juel / Odense

Dato : 26-08-04 10:45

> [...]
> router, så hvis du ønsker den simpleste løsning vil jeg gætte på at den
> er overflødig. (forudsat selvfølgelig at I kan få mere end 1 IP-nummer

Hej Peter,
Tak for hurtigt svar

Har i mellem tiden fundet ud af at når man bestiller en "familie-opkobling"
ved stofanet får man hele 5 dynamiske IP-adresser og det koster 25.- ekstra
pr måned..

Fik anbefalet at købe en router pga den indbyggede firewall..

Kan man forøvrigt tilslutte en printer til routeren?? det er en HP deskjet
3645..

Juel / Odense..

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-08-04 11:00

Juel / Odense wrote:
> Har i mellem tiden fundet ud af at når man bestiller en "familie-opkobling"
> ved stofanet får man hele 5 dynamiske IP-adresser og det koster 25.- ekstra
> pr måned..

Ja. Det var noget i den stil jeg tænkte. Det lyder dog lidt dyrt. På min
nuværende ADSL får man som udgangspunkt 2 dynamiske IP-adresser.

> Fik anbefalet at købe en router pga den indbyggede firewall..

En firewall er kun effektiv, hvis den er sat rigtigt op. Det kræver
kendskab til netværksprokoller.
Læs sikkerheds-gruppens vejledning:
http://sikkerhed-faq.dk/hjemme_pc#firewall

Det er muligt at du vil kunne få noget ud af den. Du skal bare være klar
over begrænsningerne i sikkerheden og ikke tro dig sikker bare fordi den
er der.

> Kan man forøvrigt tilslutte en printer til routeren?? det er en HP deskjet
> 3645..

Nej. men D-link (og andre) laver routere som har indbygget print-server.
Så vidt jeg lige kan se, så er din printer en med USB-stik. Jeg har ikke
set den slags routere med USB (kun parallel-port). Du kan få eksterne
print-servere med USB-port, men mon ikke det var nemmere bare at slutte
den direkte til jeres computere. USB er heldigvis sådan at man kan
flytte rundt med det når maskinerne er tændt. Alternativt kunne i "dele"
printeren på den ene maskine.

Peter

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-08-04 11:15

Peter Mogensen wrote:
> [...]
>
> Det er muligt at du vil kunne få noget ud af den. Du skal bare være klar
> over begrænsningerne i sikkerheden og ikke tro dig sikker bare fordi den

Lige en tilføjelse.
Sikkerheds-FAQ'en omtaler "personlige firewalls" (sådan nogen der kører
på din PC). Det du her er ved at købe er det man kalder en "hardware
firewall" (skønt den styres med software indeni).

Sikkerheds-FAQ'ens budskab gælder sådanset for alle slags "firewalls",
MEN der er ihvertfald en lille ting man kan få ud af selve
router-funktionaliteten i en router som den du køber:
Hvis du sætter den op til at "maskere" alle dine interne maskiner som 1
IP-nummer, så vil man ikke kunne forbinde ude fra Internettet direkte
til dine PC'er. Det betyder at alt trafik skal initieres indefra,
hvilket giver en smule sikkerhed.

Man skal dog stadigvæk tænke sig grundigt op. Langt langt de fleste
virus o.a. der er i omløb havner på folks maskiner på måder der ikke
fanges af dette. (email, uovervejede klik på hjemmesider o.s.v.).

Det er nok nogenlunde nemt at sætte op i routeren og er ikke en del af
den egentlige firewall funktionalitet. Det vil også spare dig for 25
kr/mnd. (hvilket vil være tjent ind om 1.5 år kan jeg se :) ).

Peter

Fra : Juel / Odense

Dato : 26-08-04 11:19

> Det er nok nogenlunde nemt at sætte op i routeren og er ikke en del af
> den egentlige firewall funktionalitet. Det vil også spare dig for 25
> kr/mnd. (hvilket vil være tjent ind om 1.5 år kan jeg se :) ).

Ja, men jeg skal jo stadig have mere end én IP ikke?

Juel / Odense..

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-08-04 11:36

Juel / Odense wrote:

> Ja, men jeg skal jo stadig have mere end én IP ikke?

Nej. Der er nogle IP-serier som man kan bruge til den slags som man bare
kan tage af så tosset man lyster. De kan så ikke bruges på det globale
Internet, men kun lokalt. Derfor skal routeren "maskere" dine lokale
numre så det ude fra ser ud som om de alle er det nummer du har fået fra
Stofa. Hvis Stofa-nummeret er: X.X.X.X

PC1 (192.168.1.101) ---|
|---- (192.168.1.1) [router] (X.X.X.X)---
PC2 (192.168.1.102) ---| |

<Det grumme Internet>

Peter

Fra : Juel / Odense

Dato : 26-08-04 11:46

> [...]
> Internet, men kun lokalt. Derfor skal routeren "maskere" dine lokale
> numre så det ude fra ser ud som om de alle er det nummer du har fået fra

Jamen, jeg skal jo bruge 2 forskellige IP'er for at konen og jeg begge skal
kunne spille inde på tv2 på samme tid..

PS: Tak for din tålmodighed, er temmelig ny mht. lokalt netværk osv..
Juel / Odense..

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-08-04 11:49

Juel / Odense wrote:

> Jamen, jeg skal jo bruge 2 forskellige IP'er for at konen og jeg begge skal
> kunne spille inde på tv2 på samme tid..

Åhh... du mener at TV2 sætter en begrænsning. (dumme mig)
Det er muligt. Min kæreste bruger godtnok TV2 flittigt, men jeg har
aldrig forsøgt at gøre det samtidig.

Ja. Hvis det er tilfældet (dårligt software-design af TV2 IMHO), så skal
du bruge et ekstra IP fra Stofanet.

Peter

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-08-04 16:59

Peter Mogensen wrote:
> [...]
> aldrig forsøgt at gøre det samtidig.
>
> Ja. Hvis det er tilfældet (dårligt software-design af TV2 IMHO), så
> skal du bruge et ekstra IP fra Stofanet.

Andre i tråden mener ikke at det er nødvendigt med flere IP'er - og det
ville da også være ret dumt af TV2 at sætte denne begrænsning - der er
rigtig mange, der så vil være udelukket, da de sidder bag en router - enten
privar eller i boligforeniger eller på arbejdsplaser ?

Fra : Juel / Odense

Dato : 26-08-04 11:16

> [...]
>
> Det er muligt at du vil kunne få noget ud af den. Du skal bare være klar
> over begrænsningerne i sikkerheden og ikke tro dig sikker bare fordi den

Ok, det vil jeg gøre..

> [...]
> den direkte til jeres computere. USB er heldigvis sådan at man kan
> flytte rundt med det når maskinerne er tændt. Alternativt kunne i "dele"

Ok, men vil det også virke når man har USB 1.1 på den "gamle" og USB 2.0 på
den nye PC?
Har det overhovedet nogen betydning mht. hastighed?

Har iøvrigt også en USB scanner Canoscan 3200F, går ud fra den installeres
på samme måde?

Juel / Odense..

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-08-04 11:29

Juel / Odense wrote:
> Ok, men vil det også virke når man har USB 1.1 på den "gamle" og USB 2.0 på
> den nye PC?

Ingen garantier (kender ikke så meget til Windows), men jeg vil gætte på
at det bare kører lidt langsommere på den "gamle". Umiddelbart vil jeg
skyde på at det man altid venter på ved en printer ikke er overførslen,
men selve udskriften (med mindre du har en dyr printer).
Alternativt kan man få USB2 indstikskort til ca. 150-200 kr.

> Har det overhovedet nogen betydning mht. hastighed?

Teoretisk ja. Men det vil komme an på en test.

> Har iøvrigt også en USB scanner Canoscan 3200F, går ud fra den installeres
> på samme måde?

Ja. Dog stiller den sikkert lidt større krav til overførselshastigheden
for at det ikke kan mærkes.

Peter

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-08-04 11:57

Juel / Odense wrote:
> På stofanet.dk skriver de at man skal bruge en Switch(hvad det så end
> er??)

En switch er en lidt mere intelligent udgave af en hub og er egentlig bare
et avanceret dobbeltstik.

En switch eller hub kræver at I har to IP-adresser fra jeres udbyder for at
få to PC'er på.

En router er mere avanceret - de fleste billige til hjemmebrug har en
indbygget switch, så kan kan koble flere PC'er til og koble op med dem
alle - og behøver kun en IP-dresse udadtil

En router har samtidig normalt en indbygget firewall, der giver dig noget
mere beskyttelse mod uønsket adgang til dine PC'er fra internettet - det kan
være lidt svært, at gøre effektivt med en switch og en software-firewall -
men det er ikke umuligt.