Kat ski... på gulvet
Fra : Brian R.

Dato : 26-08-04 10:10

Hejsa,
I min fortvivlelse over vore 5 årige norske skovkat vender jeg mig lige mod
denne fantastiske alvidende gruppe.

Vi har 2 store kastrerede katte en Maine Coon og en norsk skovkat, der er
henholdsvis 4 og 5 år. De lever som indekatte, men har en lukket udendørs
kattegård, hvor de godt kan lide at være.

Vi har igennem 4-5 måneder levet med at vores ene kat skider alle andre
steder en på kattebakken. Bakken benyttes flittigt til tis, så det er ikke
fordi han ikke vil bruge den. Vi har forsøgt med yderligere rengøring af den
med rodalon, med ny bakke og med nyt grus - ingen resultat. Vi har også
taget ham på fersk gerning med udskæld til følge eller ros når han har været
på bakken for at tisse.
Men hver gang vi er kommet hjem har han skidt enten ved siden af bakken, i
køkkenet eller i vores udestue - ingen fast rytme eller sted.

I familien er der sket nogle ændringer - vi har fået barn, som jeg regner
med at være årsagen til hans "prostester". De startede på det tidspunkt,
hvor vores dreng begyndte at bevæge sig rundt i hjemmet, og dermed har
trængt sig ind på kattenes domæne. Dette har vi også set ved, at han slår ud
efter drengen når han kommer for tæt på....

Vores løsning har indtil videre været at isolere katte og vores dreng, ved
at kattene er kommet udenfor i kattegården - og der har levet en lidt
kedelig tilværelse i den sidste tid. Problemet med skidningen er dog også
fortsat udenfor i kattegården, hvor der skides alle andre steder end i
bakken.

Dette gør at vi ikke føler at vi kan tage dem indenfor igen, da vi ikke vil
have at drengen samler lort op og leger med/spiser. Det er dog kun den ene
kat, der er problemet, men begge der bliver straffet ved at være ude. Føler
dog at det ville være en større straf at separere dem!!!!

Er der nogle i gruppen der har haft held med tilsvarende problemer eller har
input/forslag til mulige løsninger. Ellers er jeg bange for at løsningen
bliver et nyt hjem til den ene kat og dermed separere dem....

Mvh,
Brian og Charlotte

Fra : Camilla Baird

Dato : 26-08-04 11:11

Brian R. wrote:
> [...]
> input/forslag til mulige løsninger. Ellers er jeg bange for at løsningen
> bliver et nyt hjem til den ene kat og dermed separere dem....

Det lyder, som om han er meget stresset over ændringerne i hjemmet. Prøv
med FeliWay forstøvere.
mvh Camilla

Fra : Brian R.

Dato : 26-08-04 11:37

Kan vi også bruge FeliWay i de tilfælde, hvor han skider lige ved siden af
bakken eller risikerer vi så ikke at ingen af kattene vil bruge bakken????

Mvh,
Brian & Charlotte

Fra : Camilla Baird

Dato : 26-08-04 12:00

Brian R. wrote:
> [...]
> bakken eller risikerer vi så ikke at ingen af kattene vil bruge bakken????

FeliWay forstøverne er til stikkontakten - de skulle sprede feromoner i
luften, så alle kattene bliver beroliget, og stressen bliver mindsket.
Der er ingen garanti for, at det virker hos jer, men det virkede faktisk
her med en stresset strintende hunkastrat.
mvh Camilla