Slukke filter om natten ????
Fra : Keld Rosenberg

Dato : 25-08-04 21:46

Hej ng...........

Har det noget på sig at der dannes "gift" hvis man slukker filtrene om
natten aht. støjen....

Det drejer sig om et 60 l akvarium med hhv. et Shark filter og et filter der
drives vha. luftsten...

Vi har 4 slørhaler og 5 zebrafisk hvor der tidligere er 7 slørhaler, som er
døde...

Keld

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-08-04 22:22

Keld Rosenberg wrote:
> Har det noget på sig at der dannes "gift" hvis man slukker filtrene om
> natten aht. støjen....

Om det kan komme i løbet af en nat ved jeg ikke - men jo - slukning af et
filter kan give giftstoffer.

> Vi har 4 slørhaler og 5 zebrafisk hvor der tidligere er 7 slørhaler,
> som er døde...

Slørhaler er forædlede guldfisk, der er koldtvandsfisk - så de har det ikke
så godt i et opvarmet akvarie.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jasper Norman

Dato : 25-08-04 22:36

JA. Du må aldrig tænde et filter igen, hvis det har været slukket i mere end
en times tid.

/Jasper

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 26-08-04 08:09

Jasper Norman wrote:
> JA. Du må aldrig tænde et filter igen, hvis det har været slukket i mere end
> en times tid.

(Før det er gjort rent).

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : Jasper Norman

Dato : 27-08-04 23:38

Nemlig

/Jasper

Fra : Tjinca

Dato : 29-08-04 14:48

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> JA. Du må aldrig tænde et filter igen, hvis det har været slukket i mere
end
> en times tid.

....hvorfor enligt? (blot nysgerrig)

Fra : Brizz

Dato : 29-08-04 15:37

> end
>
> ...hvorfor enligt? (blot nysgerrig)

Fordi der dannes Nitrit (mener jeg det er) og det slår dine fisk ihjel. Hvis
det kun har været slukket 1 times tid er der stort set ikke dannet noget og
derfor ingen fare. Men natten over er det en effektiv bombe.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Per W.

Dato : 29-08-04 15:48

"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i melding

> [...]
og
> derfor ingen fare. Men natten over er det en effektiv bombe.

Så 1 time er bare noe du har hørt eller funnet på? Kan nok trygt si at 4-5
timer ikke er noe problem. Dette er vel en slik 'akvariemyte' som ingen
egentlig kan stå inne for.

/Per W.

Fra : Brizz

Dato : 29-08-04 16:23

> Så 1 time er bare noe du har hørt eller funnet på? Kan nok trygt si at 4-5
> timer ikke er noe problem. Dette er vel en slik 'akvariemyte' som ingen
> egentlig kan stå inne for.

Næ jeg kommenterer det ovenstående. Men jeg ville personligt ikke selv tænde
efter 4-5 timers afbrydelse.
Det kan godt være man kan men tager ikke chansen.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 28-08-04 15:29

Ups.. jeg tog lidt fejl; det var kun en enkelt af slørhalerne, der døde; vi
har mistet 5 ud af 8 zebrafisk..

Men efter pumpen ikke slukkes mere om natten, har der ikke været
"dødsfald"....

Og det er et koldtvandsakvarie; der i de varmeste dage har været oppe på 25
grader..

Keld