Halv-akustisk guitar som 'distortion'/rock~
Fra : TDO

Dato : 25-08-04 17:42

Hej NG.

Jeg har lige et par spørgsmål jeg håber I kan give et svar på:

* Er det muligt, at bruge en halv-akustisk guitar som 'distortion'/'rock'
guitar? - Eller bliver lyden bare total elendig?

* Bare for at være sikker - skal forstærkeren være specielt beregnet til
halvakustisk?

* Jeg overvejer at købe en
http://www.ke-musik.dk/main.asp?page=showproduct&ProductID=7828 (Fender
DG14sce)
Kan den bruges 'rock' guitar?

På forhånd tak for alle svar.

Med venlig hilsen

Niels.

P.S Fjern SPAM for min mail adresse, hvis I vil svare der.

Fra : TDO

Dato : 25-08-04 19:54

"TDO" <thedeadone1986@hotmailNOSPAM.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> guitar? - Eller bliver lyden bare total elendig?
>
> * Bare for at være sikker - skal forstærkeren være specielt beregnet til

Nej, selvfølgelig en Stratacoustic ... den er nærmest bygget til det
(designmæssigt)...
Men det er jo samme lydteknik.

Fra : Lasse Bjørn Jensen

Dato : 25-08-04 20:45

At Wed, 25 Aug 2004 18:42:02 +0200, TDO mumbled something like:
> * Er det muligt, at bruge en halv-akustisk guitar som 'distortion'/'rock'
> guitar? - Eller bliver lyden bare total elendig?

Efter at have læst dit andet indlæg, formoder jeg at du menter
Stratocustic'en? Den er nem at spille på, og opfører sig på mange
måder som en el-guitar, men lyden er der ikke mere 'rock' over,
da den ligesom de fleste andre akustiske guitarer har en såkaldt
piezo-pickup, og ikke en magnetisk pickup, som de fleste el-guitarer.

- Tværtimod er lyden noget 'tynd' pga. den lille krop, men det er jo nok
mest en smagssag. Jeg har da oplevet guitarister der brugte en akustisk
guitar gennem et ordentligt marshall-stack og synes at det var fedt, men
det er vist ikke en generel ting.

> * Bare for at være sikker - skal forstærkeren være specielt beregnet til
> halvakustisk?

Hvis du propper en akustisk guitar i en almindelig elguitar-forstærker,
lyder det i mine ører hverken som fugl eller fisk; du har ikke den varme
western-klang fra din akustiske guitar, og det lyder bestemt heller ikke
som en el-guitar.

Der er lavet masser af specielle forstærkere til akustiske guitarer,
men er man ikke feinschmecker, og vil man bare have nogenlunde guitar-lyd,
er en alm. PA/sang-forstærker ganske ok.

Hvis du fortæller lidt om i hvilke sammenhæng det skal bruges
(privat, hjemme, øvelokale, live, studie), kan jeg måske komme
lidt tættere på en 'anbefaling'?

--
Lasse Bjørn Jensen

Fra : TDO

Dato : 25-08-04 21:21

"Lasse Bjørn Jensen" <inthenews@id10t.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Hvis du fortæller lidt om i hvilke sammenhæng det skal bruges
> (privat, hjemme, øvelokale, live, studie), kan jeg måske komme

Indtil videre har jeg tænkt mig at bruge den hjemme og i øvelokale.
P.t. har jeg den billigste Peavey el-guitar (Peavey Raptor (Junior, men fuld
størrelse)) man komme i nærheden af. (Humbucker pickup)
Sammen med den bruger jeg en Behringer XV-amp fodpedal. (som jeg tænkte
kunne være
'the missing link' som kunne gøre min (kommende) akustisk lidt mere
elektrisk.)
Forstærkeren er også den billigste jeg kunne finde. (Peavey Rage 158) ..

Lyden bliver altså noget l***? - Der er ingen mellemløsning?

Med venlig hilsen

Niels.

Fra : Lasse Bjørn Jensen

Dato : 25-08-04 21:34

At Wed, 25 Aug 2004 22:20:35 +0200, TDO mumbled something like:

> [...]
> Sammen med den bruger jeg en Behringer XV-amp fodpedal. (som jeg tænkte
> kunne være 'the missing link' som kunne gøre min (kommende) akustisk

Behringers V-Amp serie er sådan set ganske fin til prisen, men at
få en akustisk guitar til at lyde elektrisk formår den nok ikke.

> Lyden bliver altså noget l***? - Der er ingen mellemløsning?

Altså, dit nuværende setup kan jo dig den rocklyd du er ude efter,
og en akustisk guitar tilkoblet et sanganlæg kan give noget andet,
men så har du 2 guitarer.

Altså, du kunne også vende det lidt på hovedet, og kigge lidt på
en el-guitar der også har piezo-pickup, som f.eks. Parkers Fly, eller
NiteFly, der dog i min mening er lidt pebrede, eller hvad med Line6's
Variax, der kan simulere alverdens guitarer, inkl. akustiske.

Om du bruger akustisk guitar eller elguitar med piezo-pickup,
så kommer du nok ikke udenom at skulle køre 'den akustiske lyd'
igennem noget andet end din alm. guitarforstærker, hvis det skal
lyde som en akustisk guitar. (her er et sanganlæg helt fint).

Der er lydeksempler på piezopickupper på en el-guitar på disse sider:

http://www.parkerguitars.com
http://line6.com/variax

--
Lasse Bjørn Jensen

Fra : TDO

Dato : 26-08-04 15:28

> [...]
> lyde som en akustisk guitar. (her er et sanganlæg helt fint).
>
> Der er lydeksempler på piezopickupper på en el-guitar på disse sider:

Hvordan bliver lyden, hvis jeg forsøger?
Her er spec'ene for xv-amp'en:
http://www.behringer.com/X-V-AMP/index.cfm?lang=ENG ,
Den har jo nogle forstærker simuleringer, og jeg kender ikke ret mange dem
..,
men det kan være du kan afkode dem lidt?

Fra : Lasse Bjørn Jensen

Dato : 26-08-04 22:32

At Thu, 26 Aug 2004 16:27:42 +0200, TDO mumbled something like:

[...snip snak om forstærkermodellering...]
> [...]
> ..,
> men det kan være du kan afkode dem lidt?

Jeg kender godt lidt til Behringers V-Amp - Den er i stand til at simulere
diverse guitarforstærkere og kabinetter, og gør det sådan set ok, men da
de alle modellerne er el-guitarforstærkere, og da du har tænkt dig at spille
ud af din el-guitarforstærker, er du nok ikke langt videre...

Hvis din V-Amp kan "bypass'e" preamp-delen (det ved jeg at V-Amp 2 kan),
får du nok et bedre akustisk resultat, men decideret godt tror jeg ikke
det kommer til at lyde.

Men - Det er jo gratis for dig at prøve? Tag din V-Amp og din forstærker
med ind i en guitarforretning og bed om at prøve en akustisk guitar... :)

--
Lasse Bjørn Jensen