Abit KT7A-raid vil ikke boote
Fra : Jens Gregersen

Dato : 25-08-04 16:54

Hej.

Mit gamle trofaste KT7A-raid har kørt i et par år uden nogen form for
problemer overhovedet. Jeg køber så noget nyt grej, og så ligger det
gamle selvfølgelig stille i et stykke tid.
Men nu vil jeg gerne samle en pc til min storebror, og der var det
KT7A-raid jo perfekt. CPU'en, der sidder deri er den 1400mhz T-fugl, der
altid har siddet deri. Jeg får så smidt det i et kabinet og får startet
op helt uden problemer. Over et par dage får jeg installeret windows
osv., men pludselig en dag vil den ikke boote. Eller dvs den starter
kølere og spinner harddiske op, men der kommer intet billede på skærmen.
I kabinettet er der ingen pc-speaker, og selvom jeg havde en løs
liggende kunne jeg ikke få nogen lyd ud af den (tror nu det er en fejl
40). Men hvorom alting er så roder jeg lidt med nogle jumpere jeg
egentlig ikke helt ved hvad er. Der er to styks, så med lidt
fiks-fakseri starter den nu op. Jeg tror måske også jeg resatte CMOS'en
et par gange. Jeg får den "færdiggjort" og så får han den med hjem til
Århus. Men da han får den tændt i Århus vil den selvfølgelig ikke starte :(
Jeg får den herhjem igen og prøver alle disse ting:

- Nyt kabinet (måske defekt PSU)
- Andre ram
- Andet grafikkort

Og der er ikke sat nogen harddiske eller optiske drev til. Kun bundkort
og cpu.
Nu er jeg lige ved at give mig til at tude, for jeg kan simpelthen ikke
få lor**t til at starte op.

Er der nogle ting jeg har glemt? Jeg mindes at der engang var en side,
der hed noget med "KT7A troubleshooting", men jeg har googlet forgæves.

Hermed slutter jeg mit råb om hjælp.

--
Jens Gregersen, 9670 Løgstør
Fjern dyret ved henvendelse via mail

Fra : N_B_DK

Dato : 25-08-04 19:18

Jens Gregersen wrote:
> Hej.

Hvordan ser kondensatorerne ved siden af CPU soklen ud ? (er de buet op i
toppen, eller lignende)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Jens Gregersen

Dato : 25-08-04 20:30

> Hvordan ser kondensatorerne ved siden af CPU soklen ud ? (er de buet op
> i toppen, eller lignende)

De har ikke ændret sig - så jeg er 99% sikker på at det ikke er der
fejlen er!

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 31-08-04 01:18

On 2004-08-25, Jens Gregersen <jens_gregersenGIRAF@stofanet.dk> wrote:

> De har ikke ændret sig - så jeg er 99% sikker på at det ikke er der
> fejlen er!

Jeg har haft et kt7a board, hvor caps røg, så det er måske værd at se efter
en gang mere :-/

Thomas

Fra : Jens Gregersen

Dato : 01-09-04 00:08

> Jeg har haft et kt7a board, hvor caps røg, så det er måske værd at se efter
> en gang mere :-/

Caps er det = alle de "dimser", der sidder rundt omkring på boardet?
(som I nok kan høre er elektronik ikke min stærke side :))

Hvordan kan jeg se helt præcist at de er røget hvis det er? Er de
misfarvede, bulede, afbrændte eller ... ?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 01-09-04 12:07

On 2004-08-31, Jens Gregersen <jens_gregersenGIRAF@stofanet.dk> wrote:

> Caps er det = alle de "dimser", der sidder rundt omkring på boardet?

Det er de "siloer" der findes på brættet. Det er de større siloer der vil
have problemer. Specielt dem ved AGP og CPU soklen.

> (som I nok kan høre er elektronik ikke min stærke side :))
>
> Hvordan kan jeg se helt præcist at de er røget hvis det er? Er de
> misfarvede, bulede, afbrændte eller ... ?

Det er svært, men de er som oftest bulede. Dog kan en godt være gået uden at
være bulet i toppen. Så er den oftest røget i bunden, og så ser man det
først når vædsken der er røget ud, skifter farve (tager noget tid).

http://www.badcaps.net/ident/

Thomas

Fra : Jens Gregersen

Dato : 01-09-04 22:44

> Det er de "siloer" der findes på brættet. Det er de større siloer der vil
> have problemer. Specielt dem ved AGP og CPU soklen.

Nemli' ja! :)

> Det er svært, men de er som oftest bulede. Dog kan en godt være gået uden at
> være bulet i toppen. Så er den oftest røget i bunden, og så ser man det
> først når vædsken der er røget ud, skifter farve (tager noget tid).

Okay...

> http://www.badcaps.net/ident/

Kanon! Jeg må straks igang med at lede. Tusind tak for svaret!

Fra : N_B_DK

Dato : 05-09-04 15:53

Jens Gregersen wrote:

> Caps er det = alle de "dimser", der sidder rundt omkring på boardet?
> (som I nok kan høre er elektronik ikke min stærke side :))

Er det så ikke ret fjollet og sige at du er 99% sikker på det ikke er dem
der er noget galt med ?

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Neo

Dato : 26-08-04 12:43

Prøv lige om grafikkortet sidder ordentligt ! ... tag det evt helt ud og sæt
det i igen ... sørg for at det sidder nøjagtigt som det skal !

Mvh Neo

Fra : Jens Gregersen

Dato : 26-08-04 14:38

> Prøv lige om grafikkortet sidder ordentligt ! ... tag det evt helt ud og sæt
> det i igen ... sørg for at det sidder nøjagtigt som det skal !

Det har jeg gjort flere gange. Desværre tror jeg ikke problemet er så
simpelt :(

Fra : Neo

Dato : 26-08-04 22:30

Har du et måleinstrument ? (voltmeter) .... er du sikker på at 5 V er
tilstede ? kan du evt prøve med en anden Power supply ?

Neo

Fra : Jens Gregersen

Dato : 27-08-04 15:46

Neo wrote:
> Har du et måleinstrument ? (voltmeter) .... er du sikker på at 5 V er
> tilstede ? kan du evt prøve med en anden Power supply ?

Jeg har desværre ikke et voltmeter, men jeg har netop prøvet med en
anden PSU - uden resultat :|

Nu giver jeg mig snart til at tude! Jeg har også lige prøvet med et
PCI-grafikkort for at se om det evt. var AGP-porten, der var røget. Men
heller ikke noget held der!

Nu skiller jeg lige hele lortet af og samler det igen - og hvis det ikke
virker så... Ja?!

Fra : Brian Larsen

Dato : 29-08-04 14:15

Hejsa,
Jeg har selv haft samme problem da jeg sidst opgraderede
og satte KT7A bundkortet over i et andet kabinet.
Fejlen var at stømforsyningen simpelthen ikke var i stand til
at levere varen (200watt) Denne havde ellers leveret effekt
nok til en Celeron 533@850mhz i et par år.
Jeg havde tilfældigvis en 300watt psu og KT7A kunne igen
boote :)

/Brian

Fra : Jens Gregersen

Dato : 30-08-04 23:04

> Fejlen var at stømforsyningen simpelthen ikke var i stand til
> at levere varen (200watt) Denne havde ellers leveret effekt
> nok til en Celeron 533@850mhz i et par år.

Det er desværre heller ikke der, fejlen ligger. Den kørte i flere år på
en kvalitets Aopen-PSU på 250 watt. Hverken den eller en anden
noname-PSU får det til at boote.

Men ellers tak for forslaget.

Her i weekenden prøvede jeg desuden med et par andre CPU'er men heller
ikke der var der noget resultat :(

Fra : Bo Olesen

Dato : 01-09-04 10:08

"Jens Gregersen" <jens_gregersenGIRAF@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jens Gregersen, 9670 Løgstør
> Fjern dyret ved henvendelse via mail
> Svar venligst under det du citerer og klip det, du ikke svarer på, væk

Gad vide om det nye hardware du har monteret måske kræver en biosopdatering?

Fra : Jens Gregersen

Dato : 01-09-04 22:45

> Gad vide om det nye hardware du har monteret måske kræver en biosopdatering?

Hvilket nyt hardware? Det er de samme ram, samme cpu og samme
grafikkort. Der er ikke sat andet i - og den starter ikke op.