NorthQ 5port Sw fra Aldi?
Fra : Morten Larsen

Dato : 25-08-04 11:30

Hej Gruppe
Jeg har netop købt en NorthQ Ethernet 10/100 Switch til 119kr som jeg håber
at kunne forbinde 2 pc'er til min adsl linje med. Jeg kan dog ikke se nogen
adsl indgang som på en router jeg først troede det var, kun en seperat port
1. Vil det så kunne virke med 2pc'er og en adsl modemlinje? Og skal jeg
taste noget, ip eller lign., ind på pc'erne før de virker med internettet
eller tilslutter jeg blot adsl modemmet (fra tdc) til switchens port 1. Pc 1
til port 2, pc2 t- port 3 og så virker det eller hvordan? Hpber på hjælp. På
forhånd tak.

Mvh Morten

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-08-04 11:38

"Morten Larsen" <mortenll55_fjern_@primail.dk> wrote:

>Jeg har netop købt en NorthQ Ethernet 10/100 Switch til 119kr som jeg håber
>at kunne forbinde 2 pc'er til min adsl linje med.

Prøm om du kan bytte switch'en til en egentlig bredbåndsrouter.

Du kan få nettet til at køre på switchen, men du er langt bedre tjent med en bredbåndsrouter. Og merprisen er kun 1-200 kroner.

<mlr>

Fra : Morten Larsen

Dato : 25-08-04 11:46

> [...]
>
> Du kan få nettet til at køre på switchen, men du er langt bedre tjent med
en bredbåndsrouter. Og merprisen er kun 1-200 kroner.

Ja det tænkte jeg nok. Jeg tror jeg bytter den. Jeg har set en Trustrouter
til ca. 300 der ser god ud og det er jo ikke meget mere. Tak for det hurtige
svar

Mvh Morten

Fra : Peter Hansson

Dato : 25-08-04 12:21

"Morten Larsen" <mortenll55_fjern_@primail.dk> skrev i en meddelelse
> "Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse

> håber

Det er selvfølgelig et forslag. Men hvorfor ikke bare smække adsl linien i
port 1 og derefter de to PC´ere i nogle af de øvrige porte. Det forudsætter
selvfølgelig at man har to eller flere Ip-adresser.

PH

Fra : Morten Larsen

Dato : 25-08-04 13:24

"Peter Hansson" <peter@ahansson.net> skrev i en meddelelse

> [...]
forudsætter
> selvfølgelig at man har to eller flere Ip-adresser.

Jeg har byttet den uden probs. fra Aldis side. Så jeg skal ud og lede after
en router til 300kr men jeg går ud fra den trust jeg har set hos shg er ok.
Jeg vil dog gerne have en til 250 hvis de er blevet endnu billigere og der
stadig er firewall i som jeg vel nu får med når det er en router.

Mvh Morten

Fra : Peter Hansson

Dato : 25-08-04 13:42

> [...]
> Jeg vil dog gerne have en til 250 hvis de er blevet endnu billigere og der
> stadig er firewall i som jeg vel nu får med når det er en router.

Selvfølgelig er det en lidt bedre mulighed. Med routeren får du jo også de
ip-adr. du behøver samt nogle reguleringsmuligheder mht. firewall m.v.

Min pointe var bare, at Aldi-switchen er brugbar til deling af adsl. Desuden
er der jo firewall i XP, som jo bliver udbygget med SP2 når den kommer.

PH

Fra : Morten Larsen

Dato : 26-08-04 11:48

> [...]
Desuden
> er der jo firewall i XP, som jo bliver udbygget med SP2 når den kommer.

Tja så skulle jeg nok ikke have byttet den. Vi har 2 dynamiske ip'er men jeg
ville bare ikke have nogle problemer med switchen hvis den ikke virkede
ordentligt med adsl, og de 2 computere måske gik ind og overtog linjen eller
lign. Så jeg tor rådet om at købe en router istedet, men jeg ved ikke hvad
der er smartest.

Mvh Morten

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-08-04 15:34

> [...]

>lign. Så jeg tor rådet om at købe en router istedet, men jeg ved ikke hvad

Med en bredbåndsrouter er dit intranet godt beskyttet mod angreb udefra - Så ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt er det
langt at foretrække...

Det er efter min mening ren galimatias at sætte en XP direkte på nettet

<mlr>

Fra : Morten Larsen

Dato : 26-08-04 17:10

> [...]
> langt at foretrække...
>
> Det er efter min mening ren galimatias at sætte en XP direkte på nettet

Men har de nøjagtig samme funktrion, switch og router. Jeg synes nemlig at
kunne se på routere de har seperat adsl indgang hvor switche har 1-5 uden
videre indikation af indgange selvom indg. 1 er lidt seperat. Ellers må jeg
jo bare i aldi igen, men det bliver nok en router

Mvh Morten

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-08-04 21:19

"Morten Larsen" <mortenll55_fjern_@primail.dk> wrote:

>Men har de nøjagtig samme funktrion, switch og router.

Routeren har (i de fleste tilfælde) en indbygget switch - så på den måde har de samme funktion.

Men derover har routeren indbygget intelligens med funktioner som DHCP, NAT, filtre firewall, log og ofte meget andet.

Der er en lang række af fordele med routeren - og nærmest ingen ulemper.

Så min anbefaling er klar...

<mlr>