Slægtsnavnet Hole fra Bornholm.
Fra : Per Güth Petersen

Dato : 24-08-04 21:33

Her er jeg så nået frem til, i min efterforskning af min mors slægt, at hun
har aner i en familie "Hole" med lange aner tilbage på Bornholm.
Der har også været et islæt af en familie "Gensmann" eller "Gensemann" ind
over slægten i flere perioder. Er nogen mon stødt på disse navne?

Hilsen Per Petersen.

Fra : strid

Dato : 24-08-04 22:25

Jeg kender en der hedder Gensmann i virkelig live i dag :) jeg kan
evt. spørge om de har en slægtsbog ?

Astrid

Fra : børge askholm

Dato : 25-08-04 06:12

Per Güth Petersen wrote:
> [...]
> Der har også været et islæt af en familie "Gensmann" eller "Gensemann" ind
> over slægten i flere perioder. Er nogen mon stødt på disse navne?

Jeg har flere "Holer" i min slægt, men de er slet ikke fra Bornholm, men
slog deres folder på Fyn, i Båg herred, så det er ikke videre
sandsynligt der er sammenhæng. Navnet Hole har jeg tolket som betydende
lavning i terrænet, men det skulle osse kunne betyde det modsatte.

Venligst

Børge Askholm

Fra : CFS2280

Dato : 25-08-04 09:40

FT1855 for Knudsker findes en familie Hole
Huusmand Jens Hansen Hole på 37 år, gift med Kirstine Pedersdatter på 41 år,
og børn: Kirstine M. Hole på 14 og Georgine Jensine Hole på 11.
Familien findes også i Knudsker i 1860 og så er der kommet en søn ved navn
Janus til.
I 1860 findes også en familie Hole i Rønne.
I 1870 finde Johanne Margrethe Gensemand født Hole i Rønne.
i 1880 Kristine Magrethe Pihl født Hole i Knudsker.
I 1890 er der tilsyneladende ingen med efternavnet Hole på Bornholm
mvh
Karen

Fra : Hugh Watkins

Dato : 25-08-04 15:21

"CFS2280" <cfs2280@vip.cybercity.dk> wrote in message news:cghjg9$13et$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> i 1880 Kristine Magrethe Pihl født Hole i Knudsker.
> I 1890 er der tilsyneladende ingen med efternavnet Hole på Bornholm

http://www.taliesin-arlein.net/names/search.php

looks english to me
Surname --Count -- Ranking
HOLE -- 3844 -- 2069

http://www.krak.dk

some HOLEBY HOLEBÆK too I see

Hugh W

--

I'm trying to make a weB LOG weekly
http://hughw36.blogspot.com/

www.genealogi.co.uk

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 25-08-04 15:37

Det vil da være interessant at vide, hvor "Hole" kommer fra. Jeg har
følgende skifte fra Bornholm:
Nr. 38.
Side 66b. 1763. 21. Marts.
Anders Andersen Munch, 28. Sg.g. Vestermarie.
2 søn. 1 dat.
A: Hans Holen, Norge.
B: Rasmus Hendrich Andersen Munch, rytter, Holstein. .
C: Magrethe Andersdatter Munch, f. 1733.

Her har vi en mand, hvis famile allerede da i generationer er blevet kaldt
Munch/Munk. Hvorfor hedder han pludselig Holen?

Fra : Harry Lund

Dato : 30-08-04 15:44

Besynderligt. Jeg har ca. 30000 men. i "Madsens database", den fra usa. Og
der er ikke een eneste HOLE i den base.
Min egenfamilie er rigt repræsenteret, Kofod, i divérse varianter.