Forbinde bærbar / PC
Fra : Maxi

Dato : 24-08-04 20:17

Jeg har en krydset kabel og ønsker at forbinde min bærbar og stationær
computere. Men jeg har behov for en præcis vejledning til hvordan det skal
gøres? Nogen der kan hjælpe mig.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 24-08-04 20:29

Maxi wrote:
> Jeg har en krydset kabel og ønsker at forbinde min bærbar og stationær
> computere. Men jeg har behov for en præcis vejledning til hvordan det skal
> gøres? Nogen der kan hjælpe mig.

Du sætter vel bare kablet i netkortene og sætter dine maskiner op til at
have hvert sit IP-nummer på samme subnet.
F.eks:

Maskine 1: Maskine 2:
IP: 192.168.2.1 192.168.2.2
subnet-mask: 255.255.255.0

Så skulle de gerne kunne pinge hinanden.

Fra : Maxi

Dato : 24-08-04 20:49

> [...]
> IP: 192.168.2.1 192.168.2.2
> subnet-mask: 255.255.255.0
>
> Så skulle de gerne kunne pinge hinanden.

Det lyder ret simpelt. Men hvis jeg nu ønsker at komme i kontakt med maskine
2. Skal jeg så starte explorer op i Maskine 1 og i addresse linjen skrive:
\\192.168.2.2? Skal der på maskine2 være defineret hvilken mapper der skal
være adgang til?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 24-08-04 20:52

Maxi wrote:
> [...]
> \\192.168.2.2? Skal der på maskine2 være defineret hvilken mapper der skal

uha... nu snakker du Windows. Så er mit kendskab begrænset, men ja - det
er noget med at et "share" addresseres som "\\<computer>\<share>" hvor
<computer> kan være IP-nummeret (eller Windows-navnet) og <share> er det
navn du har delt mappen under.

Peter

Fra : Søren Blom

Dato : 24-08-04 21:42

"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> skrev

> [...]
> er noget med at et "share" addresseres som "\\<computer>\<share>" hvor
> <computer> kan være IP-nummeret (eller Windows-navnet) og <share> er det

Det kan gøres meget enklere. Du skal bare dele drev samt mapper på dine to
computer. Hvorefter du i stifinder kan se de drev og mapper far den anden
computer som du har valgt skal være delte.
Hvis du bruger Windows XP er der oven i købet en ganske god guide i Windows
der forklare hvordan du gør, så hut jeg visker.

For at del drev/mapper kan du i stifinder højreklikke på de drev og mapper
der skal deles. Du højre klikker på enten drev eller mappe, vælg egenskaber
og faneblad deling, så hjælper Windows dig med resten.

P.S. for din egen og vores skyld, så skrev hvilket styresystem du bruger,
det gør det letter for os andre at hjælpe dig.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Vidal

Dato : 26-08-04 14:12

Søren Blom wrote:

> Det kan gøres meget enklere. Du skal bare dele drev samt mapper på dine to
> computer. Hvorefter du i stifinder kan se de drev og mapper far den anden
> computer som du har valgt skal være delte.

Som man kan se i en anden tråd, hvar jeg fået hjælp
til at få to computere (W98SE) til at køre på samme
modem, med to forskellige IP adresser.

Er der en måde lidt nemmere end at at sætte en ftp-server
op, at få de to computere til at kunne dele filer? Det
virker lidt skørt at sidde og bruge disketter og CDROM
for at få en fil fra den ene til den anden, når de nu
står en meter fra hinanden.

Jeg kan fint pinge mellem dem, men ZoneAlarm lægger sig
jo imellem, som den skal.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Calle.

Dato : 26-08-04 00:05

Peter Mogensen wrote:

> [...]
> IP: 192.168.2.1 192.168.2.2
> subnet-mask: 255.255.255.0
>
> Så skulle de gerne kunne pinge hinanden.

Ja, men det krævet, at han deler nogle mapper for at kunne bruge det til
noget

--
Calle.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-08-04 09:04

Calle. wrote:
> Ja, men det krævet, at han deler nogle mapper for at kunne bruge det til
> noget

Nej. Iøvrigt skrev han ikke noget om hvilket operativsystem han brugte.

Peter