Lave billeder uden X libraries på Linux
Fra : Jonas Pedersen

Dato : 24-08-04 17:12

Hej

Jeg har gang i et projekt hvor jeg blandt andet skal lave nogle grafer og
skrive dem til disk, som nogle PNG billeder. Det er meningen at det er
noget der skal køre på f.eks. *nix servere og derfor er der store
chancer for at der ikke findes nogen form for X.

Jeg har via BufferedImage og Graphics2D lavet noget der nemt kan lave
billeder. Problemet er at når jeg prøver at køre det på min server,
der ikke har nogen form for X installeret får jeg fejlen nederst. Jeg har
søgt java.sun.com igennem, synes ikke jeg har kunnet finde nogen
løsning. Fejlen opstår når jeg prøver at lave et BufferedImage.

Har også prøvet at kaste mig over JAI og der får jeg nøjagtig samme
fejl, bare i linien hvor jeg prøver at lave mit RenderableGraphics.

Findes der virkelig ikke nogen nem måde at lave et billede på og tegne
lidt firkanter og andet på, der ikke kræver X libraries installeret?

Fejl:
Exception in thread "main" java.lang.UnsatisfiedLinkError:
/usr/java/lib/i386/libawt.so: libXp.so.6: cannot open shared object file:
No such file or directory
at java.lang.ClassLoader$NativeLibrary.load(Native Method) at
java.lang.ClassLoader.loadLibrary0(ClassLoader.java:1473) at
java.lang.ClassLoader.loadLibrary(ClassLoader.java:1389) at
java.lang.Runtime.loadLibrary0(Runtime.java:788) at
java.lang.System.loadLibrary(System.java:832) at
sun.security.action.LoadLibraryAction.run(LoadLibraryAction.java:50)
at java.security.AccessController.doPrivileged(Native Method) at
java.awt.image.ColorModel.loadLibraries(ColorModel.java:188) at
java.awt.image.ColorModel.<clinit>(ColorModel.java:196) at
java.awt.image.BufferedImage.<clinit>(BufferedImage.java:212) at
Test.main(Test.java:69)

--
Jonas Pedersen - jonas(a)chown.dk
http://chown.dk & http://pictureshow.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 25-08-04 14:52

Jonas Pedersen <jonasREMOVE@chown.dk> writes:

> [...]
> noget der skal køre på f.eks. *nix servere og derfor er der store
> chancer for at der ikke findes nogen form for X.

Vi har en WebApp kørende på en Tomcat der laver billeder. Den krævede
også xlibs installerede, og så gad jeg ikke slås med den, så det fik
den. Næste problem var så at den også ville have en X-server kørende,
og der trak jeg trods alt grænsen

Det klares i Tomcat ved at sætte den miljøvariabel der hedder
CATALINA_OPTS til '-Djava.awt.headless=true'.

Jeg ved desværre ikke hvordan man gør, hvis man ikke kan leve med at
have xlibs installeret.

> Har også prøvet at kaste mig over JAI og der får jeg nøjagtig samme
> fejl, bare i linien hvor jeg prøver at lave mit RenderableGraphics.

Vi bruger JAI.

--
Jacob - www.bunk.cc
Why does a ship carry cargo and a truck carry shipments?

Fra : Jonas Pedersen

Dato : 25-08-04 17:23

On Wed, 25 Aug 2004 15:51:30 +0200, Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Det klares i Tomcat ved at sætte den miljøvariabel der hedder
> CATALINA_OPTS til '-Djava.awt.headless=true'.
>
> Jeg ved desværre ikke hvordan man gør, hvis man ikke kan leve med at
> have xlibs installeret.

Det kan være at jeg må overgive mig og så installere xlibs og så køre
java med -Djava.awt.headless=true.