Lidt mere om de nye Star Wars udgaver
Fra : Morten DH

Dato : 24-08-04 16:09

Jeg ved ikke om den har været postet før; men her er i hvert fald en del
sammenligninger: http://perso.club-internet.fr/willow/Index.html (nederst på
siden)

De skriver ikke hvor de forskellige screenshots fra sammenligningerne
stammer; men hvis det er laserdiscudgaverne og den kommende DVD udgivelse,
så lover det godt for billedkvaliteten

--
Egen butik på internettet? Det er billigere end du tror - jeg kan tilbyde
komplette løsninger fra 49 euro/år.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 24-08-04 17:52

Morten DH wrote:

> De skriver ikke hvor de forskellige screenshots fra sammenligningerne
> stammer; men hvis det er laserdiscudgaverne og den kommende DVD udgivelse,
> så lover det godt for billedkvaliteten

Det ser da godt nok fantastisk skidt ud! Det ligner den ledeste omgang edge
enhancement jeg nogensinde har set. prøv at kigge på denneher:
http://perso.club-internet.fr/willow/SW_Changes/ESB_Changes_03_2004.jpg (som
efter sigende skulle være den nye version) forstør den op til ca 300% og kig
på hovedet af den walker der er i midten.

Kan du se hvordan den nærmest hvidglødende ude i kanten? Alle steder hvor et
mørkt element står hen over en lys baggrund vil dette fænomen optræde hvis
disse billeder er repræsentive. Det er edge enhancement og det er virkelig
noget der æder detaljer.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Martin Johansson

Dato : 24-08-04 18:12

> [...]
> disse billeder er repræsentive. Det er edge enhancement og det er virkelig

(disclaimer start) Uden at jeg skal gøre mig alt for klog. (disclaimer slut)
Det kan vel også skyldes jpeg komprimeringen.
Ofte har jeg set et kraftigt komprimeret jpeg billede, få kanter der ligner
dette.
Desuden virker det ikke så fremtrædende på walkeren (AT-AT'eren ) i
forgrunden.

Men om det virkeligt er edge enhancement finder vi nok snart ud af.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 24-08-04 18:24

Martin Johansson wrote:

> (disclaimer start) Uden at jeg skal gøre mig alt for klog. (disclaimer slut)
> Det kan vel også skyldes jpeg komprimeringen.

Det kan det naturligvis, men det ligner mere edge enhancement end det ligner
jpg komprimering. jeg kan huske at SW1 og SW2 også lider overraskende meget af
edge enhancement, så det skulle slet ikke undre mig.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 24-08-04 18:54

> [...]
meget af
> edge enhancement, så det skulle slet ikke undre mig.

Efter alt hvad jeg efterhånden har set, så tror jeg det er på sin plads
generelt at glæde sig over den forbedrede billedkvalitet. Indholdet,
derimod.... Puha! Greedo skyder stadig først, bare for at nævne et eksempel.
Der er dog en masse andre forbedringer, hovedsageligt af de pinligt dårlige
CGI-scener fra SE-versionerne. Jeg glæder mig i hvert fald, selv om jeg
inderst inde godt ved at jeg bliver skuffet allerede anden gang jeg ser
dem...
Men jeg lider nu også af et udtalt "Bedstemor And-syndrom" (bevidst
bagstræb), så det er vanskeligt at overbevise mig om at ændringer i en
nærmest perfekt filmtrilogi er det samme som forbedringer.
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde

Fra : sniper_Nolight

Dato : 25-08-04 14:42

> [...]
> bagstræb), så det er vanskeligt at overbevise mig om at ændringer i en
> nærmest perfekt filmtrilogi er det samme som forbedringer.

det var da rart at læse - jeg var begyndt at blive træt af kun at høre mig
selv sige det - rart andre osse kan

Jeg køber den garanteret osse - men min hjerne kan bare ikke forstå hvorfor
han ikke bare lægger de gamle theatricals på sammen med de nye SE = ALLE er
glade! - det er dem jeg har minder om som de mest fantastiske film i min
barndom og nu berøver han mig lidt af det - skandale. Jeg synes ikke engang
det er hysteri eller flueknepperi - filmene gennegår en mærkbar forandring.
De nye bør ligne de gamle mere end de gamle bør ligne de nye - imho. Hvis
han begynder at skifte stopmotion ud med cgi eller den noget tilsvarende så
sælger jeg dem igen.
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Morten DH

Dato : 25-08-04 20:18

"Jonas Gaarde" <albuerumminusspam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Puha! Greedo skyder stadig først, bare for at nævne et eksempel.

Ikke at det ændrer noget, men måske kan den her få smilet tilbage:
http://perso.club-internet.fr/willow/Greedo_Comic/Greedo_Comic_01.htm

Sjov og rammende er den i hvert fald

Fra : Rune Zedeler

Dato : 25-08-04 21:14
Fra : Jim Andersen

Dato : 30-08-04 11:58

Morten DH wrote:
> http://perso.club-internet.fr/willow/Greedo_Comic/Greedo_Comic_01.htm
>
> Sjov og rammende er den i hvert fald

Specielt med Mor Greedo der sidder og kigger på billedet af lille Greedo i
matros-tøj

/jim

Fra : Morten DH

Dato : 25-08-04 20:20

> [...]
> disse billeder er repræsentive. Det er edge enhancement og det er virkelig

Tja men sammenlignet med de andre billeder ser det stadig væsentligt bedre
ud; men lad os nu se hvordan det endelige resultat er før vi kaster os over
overførslerne

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-08-04 22:02

Morten DH wrote:

> Tja men sammenlignet med de andre billeder ser det stadig væsentligt bedre
> ud; men lad os nu se hvordan det endelige resultat er før vi kaster os over
> overførslerne

Nej det gør det netop ikke. Pointen er at edge enhancement virker lidt ligesom
sådan et sharpener filter du kan bruge i billedbehandlingsprogrammer. Ved
første øjekast ser det ud til at billedet bliver forbedre, men egentlig skruer
det bare op for kontrasten og fremhæver der hvor to modsatte farver mødes. Det
er kraftigt forringende for billedet.

Her er nogle gode eksempler med beskrivelse:
http://www.videophile.info/Guide_EE/Page_01.htm

Fra : Koeffe

Dato : 25-08-04 22:08

> [...]
egentlig skruer
> det bare op for kontrasten og fremhæver der hvor to modsatte farver mødes.

Når du ser film ser du jo heller ikke mere end et "første øjekast", så det
er vel fint nok. Man sidder jo ikke og nær-studerer hvert enkelt billede.

--
Koeffe

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-08-04 22:37

Koeffe wrote:

> Når du ser film ser du jo heller ikke mere end et "første øjekast", så det
> er vel fint nok.

Nej det er det ikke. Det er det samme som med den kendte regnbue effekt fra
DLP proyectorer, hylelyden nogle fjernsyn afgiver, dårlig mpeg komprimering og
tusinde andre småfejl og mangler som sjuskede producenter har i deres
produkter: Ofte generer de slet ikke, men har man en gang lagt mærke til
hvordan det forringer oplevelsen er det ikke til at komme over i og med at man
når man efterfølgende ser film konstant bliver generet af den slags.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Koeffe

Dato : 25-08-04 23:02

> [...]
man
> når man efterfølgende ser film konstant bliver generet af den slags.

Jeg læste lige det der stod på dit link. Jeg kender godt til fænomenet, især
da jeg selv arbejder meget med billedbehandling, men jeg har aldrig tænkt
over det i forbindelse med film. Jeg vil prøve at lægge mærke til det næste
gang jeg ser film.

Egentlig er det smartest ikke at kende til hifi-lyd, god billedkvalitet, god
vin osv. Hvis ikke man ved bedre og kan leve med det, som for entusiaster er
noget bras, så er det vel egentlig lettest - og billigst? :c)

Der burde jo være spoiler advarsel på dit link, for tænk nu hvis jeg får
ødelagt en masse filmoplevelser resten af mit liv? ;)

--
Koeffe

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-08-04 23:16

Koeffe wrote:

> Der burde jo være spoiler advarsel på dit link, for tænk nu hvis jeg får
> ødelagt en masse filmoplevelser resten af mit liv? ;)

Det skal du da slet ikke spøge med, det er ramme alvor! Jeg er dybt misundelig
på dem der har købt et 250 kroners 5.1 all-in-one højtalersæt og med deres
DivX film sidder og nyder deres hjemmebio.

Fra : Morten DH

Dato : 26-08-04 09:08

> [...]
> på dem der har købt et 250 kroners 5.1 all-in-one højtalersæt og med deres
> DivX film sidder og nyder deres hjemmebio.

Det er sørgeligt men sandt... Og samme gør sig gældende på software siden:
De fleste af mine venner køber bare et par ex. lejefilm i den lokale
Blockbuster og er lykkelige - jeg bruger flere timer om dagen på DVD
anmeldelser og handler på 3-4 kontinenter for at få den bedste (som regel et
kompromis) udgave af en given film... og når dagen er omme nyder mine venner
nok deres film mere end jeg gør

Fra : sniper_Nolight

Dato : 26-08-04 15:04

> [...]
et
> kompromis) udgave af en given film... og når dagen er omme nyder mine

og dog - nyder vi egentlig ikke i bund og grund når det lykkes os at finde
den bedste dvd udgivelse og få den hjem i stuen - nyder vi ikke at læse
anmeldelser og på den måde finde frem til hvad vi vil have - nyder vi ikke
når hele anlægget er afstemt og vores oplevelse er 10 gange bedre end
naboens - nyder vi ikke at sidde her og diskutere/tilsvine/skamrose film -
nyder vi ikke indholdet af en ny dvd box osv. osv. - det tror jeg vi gør
selvom vi brokker os lige så ofte som vi roser. Personligt nyder jeg hvert
et øjeblik jeg bruger gruppen her - både mht. at diskutere, men osse det at
læse andres meninger om det jeg kan lide og ikke lide - jeg sidder og venter
på min ringwraith bust fra sideshow og mange jeg fortæller det til (hvis jeg
overhovedet gider) siger "hvad er deet??" - her behøver jeg ikke engang
forklare hvad det tilnærmelsesvis er (ingen dårlige jokes nu) - jo jeg
nyder at være film/hifinørd - jeg ved jeg får noget bedre ud af det end
ignoranterne - de går glip af en masse. Det er dyrt jo - men jeg nyder
det... bare lige en tanker herfra

Fra : Koeffe

Dato : 26-08-04 15:24

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> nyder vi ikke indholdet af en ny dvd box osv. osv. - det tror jeg vi gør
> selvom vi brokker os lige så ofte som vi roser.

Jep jep, det tror jeg da helt sikkrt også. Jeg mente bare, at hvis "de
andre" kan have ligeså meget nydelse at en dvd-afspiller til 599,- og et
komplet surround system til 3999,- så er det da smartere? De sidder og
tænker: "Nøøøj, det der DVD ser da bare meget bedre ud end VHS, og jeg har
surround sound, det har naboen ikke".

Altså er de andres situation og vores (hmm, kan nok ikke selv være helt med
i hifi toppen), er helt identiske, bare på forskellige plan.

--
Koeffe

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 02-09-04 21:46

"Koeffe" <kena_FJERN_DETTE_@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> i hifi toppen), er helt identiske, bare på forskellige plan.

Jeg har et 21" fjernsyn fra '99 og et JVC DVD surround anlæg
(XV-THA25/SP-THA25 ). Anlægget er for nylig indkøbt, sat ned fra 4000 ->
2000... Og jeg nyder det! Det kan køre med Dolby Digital/DTS eller Dolby Pro
Logic II... Det eneste jeg er kommet frem til, er at jeg bør bruge en af de
to første. Jeg har googlet lidt rundt, men kan ikke umiddelbart se
forskellen på de to.

Jeg har prøvet at sætte mig ind i noget HiFi, fordi jeg gerne ville have
noget rigtig godt, men blev enig med mig selv om, at jeg ikke ville
investere hverken tiden eller pengene i det. Hvilket vist nok blot har
betydet at jeg er et sted imellem almindelig dansker, og en ægte HiFi nørd:
Jeg hader tanken om at man kan få noget bedre til liiige lidt flere penge,
hader pibelyden fra mit tv (findes der egentlig fjernsyn uden?), får det
næsten fysisk dårligt når jeg tror en dvd "hakker"*, lyden ikke er ordentlig
osv. Generelt tror jeg bare ofte at der er noget galt med enten dvd'en,
anlægget eller fjernsynet! Hvis den slags kan blive værre, har jeg meget
ondt af jer :)

Sådan er vi så forskellige, og det er godt. Så har vi andre dødelige jo også
nogen at se op til :)

Mvh.
Lars

*= et eksempel: I går sad jeg og så Muse - Hullaballoo (live musik dvd). Den
var filmet så det så ud som om billedet frøs engang imellem, selvom lyden
kørte perfekt videre. Jeg brugte 10 minutter på at forsikre mig, at der ikke
var noget galt med lyden eller dvd'en - og det irriterer mig stadigvæk!
Samtidig syntes jeg at vokalen var for lav, og jeg tænkte lang tid på hvad
det kunne skyldes...

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-08-04 23:06

Koeffe wrote:

> Når du ser film ser du jo heller ikke mere end et "første øjekast", så det
> er vel fint nok. Man sidder jo ikke og nær-studerer hvert enkelt billede.

Prøv at se en film med edge enhancement og/eller dårlig komprimering på
et stort display (f.eks. projektor), og du vil opdage at det ikke kræver
at man nærstuderer hvert billede. Billedet er bare fuzzy, detaljerne er
væk og der er store skygger på alting. Hele tiden.

/David

Fra : Morten DH

Dato : 26-08-04 09:13

> [...]
skruer
> det bare op for kontrasten og fremhæver der hvor to modsatte farver mødes.

Vi er helt enige om at ee er noget fanden har skabt og heldigvis lader det
til at være på vej ud af dvd-verdenen (så det får en til at konspirere lidt
på om de SW overførsler måske er foretaget for lang tid siden og man blot
har ventet på det rette tidspunkt rent markedsføringsmæssigt)...

Men de eneste andre udgaver vi har at holde dem op mod er laserdisc
udgaverne, med deres (lidt) lavere opløsning og composite-video
oprindelse... Derfor mener jeg stadig at de nye dvd-overførsler ser bedre
ud; men at ee burde være ikke eksisterende på så "high profile" udgivelser
er så en anden snak - men stadig utilgiveligt...

Og jeg er sikker på overførslerne nok skal få masser af kritik hvis bare der
er det mindste i vejen med dem

> Her er nogle gode eksempler med beskrivelse:
> http://www.videophile.info/Guide_EE/Page_01.htm

Rigtig godt link - takker