Alger
Fra : Michael Evert

Dato : 24-08-04 15:56

Hej

Kan nogle sige mig hvad jeg gør forkert, med mit akvarie, der er mange alger
i. Jeg kan skifte vandet men efter 1 uge 14 dage så er der masser af alger
igen.

Jeg har et 200L akvarie med følgende.

12 planter
4 Skalere
4 Technofisk
1 Kysse Gurami
4 Dværg Guramier
3 Glasmaller
4 Gubbier
1 Labeo
2 Praktsmerllinger
3 Tetra
1 Han Kampfisk
5 Regnbue fisk

Håber i kan hjælpe.

På forhånd Tak

/ Michael

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-04 16:09

Michael Evert wrote:
> Kan nogle sige mig hvad jeg gør forkert, med mit akvarie, der er
> mange alger i. Jeg kan skifte vandet men efter 1 uge 14 dage så er
> der masser af alger igen.

Der er mange muligheder.....

Alger kommer som regel af for meget lys eller eller for dårligt lys eller
for mange næringsstoffer i vandet....

Et par gæt kan være:

For mange fisk i forhold til antallet af planter - kræver endnu oftere
vandskifte.....
Overfodring....
For meget eller for dårligt lys....

Mht lyset så må der ikke komme direkte sollys på akvariet - der må ikke være
tændt lys mere end 10-12 timer i døgnet - røret skal være "ordentligt" og
IKKE f.x. Grolux - hvis rørene er over et år gamle skal de skiftes selvom de
lyser stadigvæk (med enkelte undtagelser f.x. Triton)......

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Per W.

Dato : 24-08-04 19:04

"Jan Vestergaard" <jan.jve.invalid> skrev i melding

> [...]
> for mange næringsstoffer i vandet....
>
> Et par gæt kan være:
>
> For mange fisk i forhold til antallet af planter - kræver endnu oftere

Det er nok overforing og lys som gjør dette. Planter er til ingen nytte
uansett og er der kun for at det skal se fint ut. Røsk ut eller plant fult,
ingen forskjell overhode.

/Per W.

Fra : Roy

Dato : 25-08-04 02:49

Hva er det du sier?
Planter er da i aller høyeste grad til nytte mot alger.
Plantene bruker opp næringsstoffene i vannet og om du har nok planter med
god nok vekst vil disse hindre uønskede alger.

Roy...

Fra : Per W.

Dato : 25-08-04 07:26

"Roy" <rwerkland@sensewave.com> skrev i melding
> Hva er det du sier?
> Planter er da i aller høyeste grad til nytte mot alger.
> Plantene bruker opp næringsstoffene i vannet og om du har nok planter med
> god nok vekst vil disse hindre uønskede alger.

Da måtte du i såfall ha planter som du kunne høstet bøttevis av hver dag.
Planter har tilnærmet null effekt.

/Per W.

Fra : Luten[9400]

Dato : 25-08-04 13:53

Hej

Få fat i nogle sugemaller, Ancitrus feks. 4 store er fint.

mvh Lasse

Fra : plesner

Dato : 26-08-04 00:35

> Da måtte du i såfall ha planter som du kunne høstet bøttevis av hver
> dag. Planter har tilnærmet null effekt.

Sludder og vrøvl. Hvis du har alger som følge af for mange næringsstoffer i
vandet, vil en god og sund plantevækst kunne fratage algerne den næring,
som de ville leve af.

plesner

Fra : Per W.

Dato : 26-08-04 06:51

"plesner" <noone@nowhere.net> skrev i melding

> Sludder og vrøvl. Hvis du har alger som følge af for mange næringsstoffer
> vandet, vil en god og sund plantevækst kunne fratage algerne den næring,
> som de ville leve af.

Rett og slett tull. Du skulle vel ha høstet flere bøtter med planter om
dagen hvis det skulle hatt noen innvirkning på alger i det hele tatt. Prøv å
røsk ut plantene så vil du se at det er absolutt ingen endring i
algeveksten. Og det med at man tilsetter næring til plantene er vel at de
kanskje trenger noe annet enn fiskedritt.

/Per W.

Fra : plesner

Dato : 26-08-04 13:08

> [...]
> endring i algeveksten. Og det med at man tilsetter næring til plantene
> er vel at de kanskje trenger noe annet enn fiskedritt.

Nu ved jeg ikke, om du er nået frem til den holdning, fordi du aldrig har
haft planter i et akvarium eller om du blot ikke har kunnet holde dem i
live. Under alle omstændigheder tror jeg ikke, at du kan overbevise nogen
som helst, der selv har prøvet at kæmpe med alger, om at planter ingen
effekt har.

plesner

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-08-04 10:55

plesner wrote:

> Sludder og vrøvl. Hvis du har alger som følge af for mange
> næringsstoffer i vandet, vil en god og sund plantevækst kunne fratage
> algerne den næring, som de ville leve af.

Sludder og vrøvl. Måske kan de fjerne nogle spormetaller
(mikronæringsstoffer) men ellers skal der høstes planter i kurve hver uge.
se
http://www.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&selm=3fe07535%240%249819%24edfadb0f%40dread14.news.tele.dk

og imødegå fakta, hvis du kan!

vh
Jan

Fra : plesner

Dato : 26-08-04 13:05

> Sludder og vrøvl. Måske kan de fjerne nogle spormetaller
> (mikronæringsstoffer) men ellers skal der høstes planter i kurve hver
> uge.

Grønalger opstår som følge af for meget lys og overskud af næringsstoffer
i vandet.

Blågrønalger opstår som følge af for højt nitrat- og nitritindhold i
vandet.

(citat bl.a. Mergus Aquarien Atlas, bd. 1)

Hvis du nærlæser, hvad jeg skriver, så kommer jeg ikke ind på, hvilke
næringsstoffer, der er i overskud - du kan kalde dem mikronæringsstoffer
eller for den sags skyld Jens, hvis du vil. Det korte af det lange er, at
planters og algers næringsbehov er helt eller delvis overlappende. Hvis
man fratager algerne en del af den næring, de ellers ville have for sig
selv, vil man kunne reducere mængden betragteligt. Dette kan f.eks. gøres
ved at introducere planter i akvariet eller ved at skifte vand i et
omfang, så man ad den vej får fjernet de overskydende næringsstoffer.

> se
> http://www.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&selm=3fe07535%240%249819
> %24edfadb0f%40dread14.news.tele.dk
>
> og imødegå fakta, hvis du kan!

Nu har jeg godt nok undervist i bl.a. fysik i 17 år, men selv efter mange
forsøg er det kun delvist lykkedes mig at gennemskue, hvad det er du
prøver at regne ud. Til gengæld er det slet ikke lykkedes mig at regne
ud, hvilken relevans det har for den igangværende diskussion (eller for
den sags skyld den diskussion, du oprindeligt brugte dine udregninger i).

Hvis vi - i tråd med det link du du henviste til - går ud fra, at alger
er bare tilnærmelsesvis sammenlignelige med planter, hvad angår mængden
af tørstof, skulle man i et tilsvarende scenarie ligeledes producere 21
kilo alger om måneden ? Jeg tror det næppe.

plesner

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-08-04 18:56

plesner wrote:

> [...]
> næringsstoffer, der er i overskud - du kan kalde dem
> mikronæringsstoffer eller for den sags skyld Jens, hvis du vil. Det

Din argumentation er inkonsistent - mener du det øverste udsagn eller mener
du det ikke. For hvis du mener det, så burde du kunne se at min beregning
netop tager sigte på makronæringsstofferne der omtales her.

> [...]
> mange forsøg er det kun delvist lykkedes mig at gennemskue, hvad det
> er du prøver at regne ud. Til gengæld er det slet ikke lykkedes mig

Det er godt nok synd for dine elever, for det er en yderst banal gang
æble-pære-regning.

> at regne ud, hvilken relevans det har for den igangværende diskussion
> (eller for den sags skyld den diskussion, du oprindeligt brugte dine
> udregninger i).

At planter ikke hjælper en hylende fis, når det drejer sig om at reducere
kvælstof og fosfor! Det turde fremgå ganske tydeligt.

> [...]
> mængden af tørstof, skulle man i et tilsvarende scenarie ligeledes
> producere 21 kilo alger om måneden ? Jeg tror det næppe.

Du gør nogle formelle slutningsfejl her - du påstår (som jeg læser det), at
planter/alger åbenbart bliver ved med at gro indtil der ikke er mere næring.
Men - hvis vi holder os til fosfor og kvælstof - så vil kvælstoffet blive
reduceret til N3 under nogle anaerobe forhold, der optræder i bundlag mv.
for derefter at dampe af. Noget af kvælstoffet kan dampe af i form af
ammoniak.
Det meste af fosforoverskuddet vil formentlig kunne findes i bundlaget.
Min pointe er IKKE at det er ligemeget med fosfor og kvælstof - blot at
planter ikke hjælper til at fjerne disse.

vh
Jan

Fra : plesner

Dato : 27-08-04 00:55

> Din argumentation er inkonsistent - mener du det øverste udsagn eller
> mener du det ikke. For hvis du mener det, så burde du kunne se at min
> beregning netop tager sigte på makronæringsstofferne der omtales her.

Hvis du (atter en gang) nærlæser, hvad jeg skrev, så nævnte jeg de
faktorer, der er skyld i væksten af to almindelige typer alger. Den ene
skyldes bl.a. overskud af næringsstoffer i vandet.

> Det er godt nok synd for dine elever, for det er en yderst banal gang
> æble-pære-regning.

Bortset fra, at du bruger nogle tal i dine formler, som du ikke gør rede
for - følgelig er det ikke nemt at forholde sig til din udregning.

> Du gør nogle formelle slutningsfejl her - du påstår (som jeg læser
> det), at planter/alger åbenbart bliver ved med at gro indtil der ikke
> er mere næring.

Næh, jeg dragede den logiske følgeslutning af dit regnestykke.

> [...]
> bundlaget. Min pointe er IKKE at det er ligemeget med fosfor og
> kvælstof - blot at planter ikke hjælper til at fjerne disse.

I hvilken grad planter hjælper med til at fjerne fosfor og kvælstof har
jeg ikke forholdt mig til - der er jo andre næringsstoffer i vandet end
de to - eller det mener du måske ikke ?

plesner

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-08-04 14:49

plesner wrote:

> Hvis du (atter en gang) nærlæser, hvad jeg skrev, så nævnte jeg de
> faktorer, der er skyld i væksten af to almindelige typer alger. Den
> ene skyldes bl.a. overskud af næringsstoffer i vandet.

Der stod:

- det er da temmeligt klart - jeg kan i hvert fald ikke se, hvor der er
fortolkningsmuligheder.
At du så skriver noget mere, fjerner vel ikke ovennævnte argument.

> Bortset fra, at du bruger nogle tal i dine formler, som du ikke gør
> rede for - følgelig er det ikke nemt at forholde sig til din
> udregning.

Hvilke tal er det du mener jeg ikke gør rede for. Jeg mener faktisk at jeg
ganske hæderligt har skrevet hvorfra, jeg har fået tallene.
Jeg kan se (men det skyldes blot at det er gængs viden) at jeg ikke har
skrevet at de 16% kommer fra det faktum, at kvælstofanddelen af protein er
ca. 16%.

> Næh, jeg dragede den logiske følgeslutning af dit regnestykke.

Næh det gjorde du ikke - du sagde til dig selv: Hvis der er så meget næring
i vandet vil planterne omsætte det hele (og det kan ikke lade sig gøre under
disse forhold).
Du gør den brøler at lave en implikation om til en biimplikation:

Fordi 21 kg planter indeholder så og så meget næring, så betyder det at den
samme mængde næring vil give 21 kg planter. Og det er en gang fusk!

> I hvilken grad planter hjælper med til at fjerne fosfor og kvælstof
> har jeg ikke forholdt mig til - der er jo andre næringsstoffer i
> vandet end de to - eller det mener du måske ikke ?

Jo, men jeg tror ikke de bliver reduceret i nævneværdigt omfang - og i hvert
fald ikke i et omfang så de betyder noget for algerne, der svjks ikke er
særligt afhængige af tilførelse af mikronæringsstoffer. De manglende
mikronæringsstoffer kan derimod betyde noget for andre højere planter.
Hvad jeg derimod er temmelig sikker på er, at planter i vækst udskiller
nogle hormonlignende stoffer, der hæmmer andre planter i deres vækst. Og
derfor tror jeg også at kraftigt voksende planters ubestrideligt gavnlige
virkning hænger sammen med denne udskillelse.

vh
Jan

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-08-04 10:58

plesner wrote:
> Sludder og vrøvl. Hvis du har alger som følge af for mange
> næringsstoffer i vandet, vil en god og sund plantevækst kunne fratage
> algerne den næring, som de ville leve af.
> plesner

Helt enig

Per er kommet med den påstand før her i gruppen - og der kunne han vist
heller ikke få overtalt nogle til at tro på den

Trådene må kunne findes ved at søge tilbage i gruppen.

Fra : Per W.

Dato : 26-08-04 11:35

> Helt enig
>
> Per er kommet med den påstand før her i gruppen - og der kunne han vist
> heller ikke få overtalt nogle til at tro på den
>
> Trådene må kunne findes ved at søge tilbage i gruppen.

Hvor mye tror du planter 'spiser'? Hvis du planter en stor plante i en
hydrokultur (leca eller plastkuler istedenfor jord) og bare lar den få vann,
vil den leve lenge uten å få tilført noe som helst næring annet enn nettopp
vann og lys. Derfor er min påstand det at planter i ett akvarie er rett og
slett tull med mindre man har det for utseende og gjemested for fisk, til
noen annen nytte er det bare tull. Det denne diskusjonen, og andre viser er
at det finnes så mange akvarister som lever og ånder for hobbyen sin og vil
at den skal være avansert, men det er den ikke, det er en meget enkel hobby
hvor det meste av informasjon er 'myteomspunnet' og dratt helt ut av sans og
samling. En ting til, hvis man får alger, de spiser jo næringsstoffer, ikke
sant? alger er som planter, hvorfor blir det da så mange av dem hvis de
spiser så grådig, det kan jo umulig være nok næring til så mange
storspisere? Dette underbygger også min påstand om at det er minimalt med
næring men vann og lys som lager alger og planter og dermed kan plantene
røskes ut uten noen som helst innvirkning.

/Per W.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-08-04 18:58

Jan Vestergaard wrote:

> Per er kommet med den påstand før her i gruppen - og der kunne han
> vist heller ikke få overtalt nogle til at tro på den

Nu handler det ikke om tro, men om banal regning - men det er selvfølgeligt
lettere bare at 'mene'.

Manden har faktuelt ret - uanset hvor mange, der så end vælger at tro noget
andet. Det var også pissesvært at overbevise den brede befolkning om at
jorden ikke var flad!

> Trådene må kunne findes ved at søge tilbage i gruppen.

Nemlig!

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-08-04 15:53

> Nu handler det ikke om tro, men om banal regning - men det er
selvfølgeligt
> lettere bare at 'mene'.

Det er nemlig regning:

Hvor meget kvælsof/fosfor er det i foderet (i %) og hvor meget er der i
planter Herfra kan man regne sig til hvor mange planter der skal høstes for
at udligne en given mængde foder. Og det bliver rigtigt mange planter.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-08-04 15:46

"plesner" <noone@nowhere.net> skrev i en meddelelse

> Sludder og vrøvl. Hvis du har alger som følge af for mange næringsstoffer
> vandet, vil en god og sund plantevækst kunne fratage algerne den næring,
> som de ville leve af.

Der skal kunne høstes mange planter for at følge trop med fodringen -
urealistisk mange, men en lille hjælp kan de være. Det er redegjort for i en
af Hucksteds ca 40 år gl. bøger.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-08-04 17:54

Ole Larsen wrote:

> Der skal kunne høstes mange planter for at følge trop med fodringen -
> urealistisk mange, men en lille hjælp kan de være. Det er redegjort
> for i en af Hucksteds ca 40 år gl. bøger.

Juhu! Frem med Hucksted! Men hvordan dælen får man folk til at /læse/ ham.

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-08-04 18:12

> Juhu! Frem med Hucksted! Men hvordan dælen får man folk til at /læse/ ham.

Det kan man ikke få fordi:

tekstbøger er yt i dag - det skal være billedbøger
de Danske oversættelser ( der er forkortede ) er sikkert udsolgt
og det er de Tyske sikkert også
og hvem gider i øvrigt at læse Tysk
og så er bøgerne fra den gang jorden var flad
fakta er et sted, hvor det kun tager 5 min. at handle
og hvis man er fra rød/blå/grøn eller gul stue, gider man ikke selv sætte
sig ind i tingene - det er lettere at spørge og få et forkert svar - så har
man jo ryggen fri - åh, hvor får du det fra, Ole...........

Fra : Roy

Dato : 26-08-04 00:41

Det er feil.
Hurtigvoksende planter er svært effektive mot alger.
De tar opp mye av næringen i vannet, og det skal ikke så mye til som du
sier.
Næring blir tilsatt i akvarier med mye planter.
(Tropica Mastergrow)

Fra : Per W.

Dato : 26-08-04 06:50

> [...]
> sier.
> Næring blir tilsatt i akvarier med mye planter.

Rett og slett tull.

/Per W.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-08-04 10:55

Per W. wrote:
> "Roy" <rwerkland@sensewave.com> skrev i melding

> Rett og slett tull.

Enig!

Fra : Roy

Dato : 27-08-04 14:57

> "Roy" <rwerkland@sensewave.com> skrev i melding
>
> Rett og slett tull.
>
> /Per W.

Du har sagt det selv, planter er som alger.
De "spiser" næringen i vannet.
Cluet er å få plantene til å utkonnkurere algene vet å ta fra dem all
næringen.
I at nystartet akvarie blir det fort algeoppblomstringer, dette kan også
hindres ved å sette inn mye hurtigvoksende planter som feks: Vasspest,
Limnophilia Sessiflora, Valisneria +++

Og du, fiskedritt er næring for plantene.
Slamsuging er fy fy i plantekar.
Les dette:http://www.nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=10605

Roy.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-08-04 17:57

Roy wrote:

> Du har sagt det selv, planter er som alger.
> De "spiser" næringen i vannet.
> Cluet er å få plantene til å utkonnkurere algene vet å ta fra dem all
> næringen.

Våse-våse-våse....

> I at nystartet akvarie blir det fort algeoppblomstringer, dette kan
> også hindres ved å sette inn mye hurtigvoksende planter som feks:
> Vasspest, Limnophilia Sessiflora, Valisneria +++

Eller så udskiller de algevæksthæmmende hormoner!
Pas lidt på med at være for hurtig med årsag-virkning.

vh
Jan

Fra : Roy

Dato : 28-08-04 00:55

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> skrev i melding

> Våse-våse-våse....

> Eller så udskiller de algevæksthæmmende hormoner!
> Pas lidt på med at være for hurtig med årsag-virkning.
>
> vh
> Jan

Våse-våse-våse...

Nok en link til litteratur som støtter min påstand.
http://www.backtonature.org/akvarium/images/algbekampningsschema.pdf

Les NØYE punkt nummer 3 her!
http://www.backtonature.org/akvarium/artikel_visa.asp?NR=222

Noen fornuftig på lager herr. Bøgh?

Fra : Per W.

Dato : 28-08-04 07:17

> "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> skrev i melding

> Våse-våse-våse...
>
> Nok en link til litteratur som støtter min påstand.
> [...]

Det står jo stort sett svada, det står jo ingen ting om årsak og hvor mye
næring de tar opp. Det er sikkert en akvarie'proff' som har skrevet dette,
og dermed vil han at alt skal virke så avansert og at det skal være slik han
har lært, men som sagt så er det ikke det. Planter har en forsvinnende liten
innvirkning (jeg vil si ingen) på alger ved at de tar opp næringen, planter
vokser stort sett av lys og tar opp minimalt med næring fra akvariet. Men
det er jo klart at de som driver med akvarier og har blitt fortalt at det er
slik fra sine mestere så vil det være litt vanskelig å overbevise dem om at
det faktisk ikke stemmer. Hvis jeg skriver en artikkel som den du henviser
til og slenger på noen bilder, men absolutt INGEN dyprgående informasjon,
vil du da tro på det? Du må jo det siden du henviser til denne siden selv.

/Per W.

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-08-04 07:43

> [...]
> vil du da tro på det? Du må jo det siden du henviser til denne siden selv.

Godt tørfoder indeholder ca. 45% protein, planter (våde,ikke tørrede) ca. 3%
ditto. Så kan man jo selv regne lidt på hvor mange planter man skal kunne
høste pr. tid for at det har nogen væsentlig indflydelse på
kvælstof/fosforindholdet i et akvarium, der tilføres x gram foder/tid.

Fra : Roy

Dato : 28-08-04 17:23

Jeg har tilovers å lese en dypgående artikkel som støtter din påstand også.

Men uansett av erfaring får algene bedre vekst i et akvarium uten planter.
om man ikke bytter mye vann da.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-08-04 09:57

Roy wrote:
> "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> skrev i melding

> Nok en link til litteratur som støtter min påstand.
> http://www.backtonature.org/akvarium/images/algbekampningsschema.pdf

Nej, nu må du godt nok styre dig! Et skema, fra en storproducent af
akvarieplanter, der hævder at akvarieplanter er løsningen på problemerne -
det anser jeg ikke for en troværdig kilde.

> Les NØYE punkt nummer 3 her!
> http://www.backtonature.org/akvarium/artikel_visa.asp?NR=222

En tilfældig artikel uden så meget som angivelse af hvem, der er
forfatteren, fyldt med en række almindeligheder uden referencer overhovedet.

> Noen fornuftig på lager herr. Bøgh?

Det er ikke nødvendigt i denne omgang - du har IMHO ikke fremført nogle
argumenter overhovedet.

vh
Jan

Fra : Roy

Dato : 28-08-04 17:21

> Nej, nu må du godt nok styre dig! Et skema, fra en storproducent af
> akvarieplanter, der hævder at akvarieplanter er løsningen på problemerne -
> det anser jeg ikke for en troværdig kilde.

Dette er da ikke en planteprodusent.
Men et nettsted (www.zoopet.com)
av Kjell Fohrmann som forøvrig har skreven en del bøker om akvaristikk også.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-08-04 10:19

Roy wrote:
> "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> skrev i melding

> Dette er da ikke en planteprodusent.

Skemate er lavet af en planteproducent - Tropica (www.tropica.dk)

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-08-04 15:42

"Michael Evert" <m_evert@SLETDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Kan nogle sige mig hvad jeg gør forkert, med mit akvarie, der er mange
alger
> i. Jeg kan skifte vandet men efter 1 uge 14 dage så er der masser af alger
> [...]

AlgerOVERVÆKST, for det må det jo hedde, da der altid vil være alger.
Overvæksten skyldes "altid" for meget kvælsof og/eller fosfor i vandet evt.
i forb. med uhensmæssig belysning. Kvælstof og fosfor kommer fra foderet.
Planter i VÆKST kan optage lidt af disse og afhjælpe problemet.
Var det svar nok?