antibiotika og zoolac
Fra : Battlefield´s

Dato : 24-08-04 13:29

Hej
Min hankat Midas´ 2 små "udenbys" børn har desværre fået noget
øjenbetændelse og har været ved dyrlægen. Det der undrer mig er at de har
fået Ronoxan, jeg mener at man plejer at bruge Clamoxyl til så små killinger
(de er 2 uger gamle), desuden mente dyrlægen at ejeren enten kunne give
pillerne direkte i munden eller blande dem med zoolac, som han mente, at de
måske alligevel ville få brug for p.gr.a. penicillinen (ikke min erfaring).
Er det alm. at bruge zoolac til så små killinger? Jeg har aldrig hørt om det
før.
Jeg anbefalede ejeren at knuse pillerne og blande dem i lidt vand i en
engangsprøjte (det har min egen dyrlæge anbefalet mig engang).
Hilsen Vibeke

---

Fra : Gitte

Dato : 24-08-04 14:16

> [...]
de
> måske alligevel ville få brug for p.gr.a. penicillinen (ikke min

Hejsa

Jeg har igennem vores dyrlæge hørt de ikke giver ronaxan til unge katte ,
altså små killinger og under 6 mdr. da det kan sløve deres vækst om det er
sandt ved jeg ikke.

Har ved så små killinger kun erfaringer med synolux som jo fåes flydende og
er meget lettere at få i de små killinger så med en engangssprøjte, det
andet med piller og zoolac til 2 ugers killinger vil jeg ikke selv give mig
i kast med , må jeg indrømme, kan ikke se grunden til de skulle have zollac,
som du også selv nævner.

MVH
Gitte
www.sacala.dk
3 skønne killinger søger nye slaver fra 28/9-04

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 24-08-04 16:02

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg anbefalede ejeren at knuse pillerne og blande dem i lidt vand i en
> engangsprøjte (det har min egen dyrlæge anbefalet mig engang).

Du har skrevet forkert, ikk? Du mener Ronaxan, ikke?

Ved ikke hvor gamle dine udenbysbørn er. Men et opslag på netdyredokter
siger at det ikke må bruges på dyr under 2 uger
http://www.netdyredoktor.dk/Medicin/Medicinleksikon/medicin_ronaxan_vet..html

Synes nu også at Ronaxan virker som en lidt voldsom behandling af
øjenbetændelse ? Plejer det ikke bare at være lidt creme i øjet nogle få
dage?

Mht at give pillerne. Det er forskelligt afhængig af hvor i systemet pillen
skal virke. Den er jo x timer om at gå i opløsning, hvis man giver den som
pille. Hvis man opløser den, så kan det være at den virker et forkert sted i
systemet. Men jeg har indtil nu da haft god erfaring med at opløse piller
(dog ingen erfaring med Ronaxan)
Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 24-08-04 16:39

Man giver IKKE Ronaxan til killinger - det kan skade deres varige tænder
fordi det kan ødelægge emaljen på de kommende tænder!
Til killinger der er så unge bruger min dyrlæge udelukkende Synulox i
flydende form.
Desuden har jeg aldrig hørt, at man giver piller til så unge killinger - det
forekommer mig at være en dyrlæge, der ikke aner hvad han/hun laver - min
egen dyrlæge ville aldrig ordinere piller til killinger i den alder, og da
slet ikke Ronaxan!

Ronaxan bruges til angreb af virus - jeg har fx selv fået det til mine katte
i forbindelse med et Herpes-angreb - så jeg synes det er en temmelig voldsom
kur til killinger.

Hvis det bare er en øjenbetændelse, hvad nogle killinger får i den alder,
hvor de begynder at åbne øjnene mv., så prøver vi altid med Fucithalmic
øjencreme - hvis det ikke virker i løbet af max. 3 dage, tages de skrappere
midler i brug i form af Terramycin øjensalve. Det er vigtigt at
øjensalve-kuren gives i 7 dage, 2 gange dagligt, også selvom betændelsen
måske er forsvundet efter to dage - ellers kommer øjenbetændelsen måske bare
igen efter kort tid. Inden vi giver øjensalven renser vi øjnene med noget
desinficerede væske, som min dyrlæge selv blander, eller lunken kamille-te
(som også er godt, hvis øjnene er klistret sammen), hvis vi ikke har noget
af det desinficerende.

Jeg synes ejeren af killinger skal stoppe med at give Ronaxan øjeblikkeligt,
og i stedet prøve øjensalve (først Fucithalmic, derefter Terramycin, hvis
det første ikke virker) og se, om ikke det er nok til at få stoppet
betændelsen.

Mvh. Camilla

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-08-04 17:23

On 2004-08-24 14:28:46 +0200, "Battlefield´s"
<battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> said:

> Er det alm. at bruge zoolac til så små killinger? Jeg har aldrig hørt om det
> før.

Uden at vide det, tror jeg at Zoolac er ganske harmløst. Det er 4-5
slags mælkesyrebakterier, der genopretter tarmfloraen. "Dyrt og
avanceret yoghurt" har jeg hørt det benævnt som
Netop derfor synes jeg, at det lyder lidt sært at blande antibiotikaen
med Zoolac - hvis Zoolac'en skal ha' nogen effekt. Når vi mennesker er
i antibiotika behandling og tager mælkesyrebakterier for at dæmpe
dårlig mave p.g.a. antibiotikaen, er det netop vigtigt, at man ikke
tager det samtidig - for så slår antibiotikaen bare
mælkesyrebakterierne ihjel og så er man ligevidt. Det skal tages med
nogle timers mellemrum. Jeg kan ikke finde en grund til at katte skulle
være anderledes?

--
Knus fra Ann R

Fra : Battlefield´s

Dato : 24-08-04 20:46

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjerndettesiamis.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mælkesyrebakterierne ihjel og så er man ligevidt. Det skal tages med
> nogle timers mellemrum. Jeg kan ikke finde en grund til at katte skulle

Hej
Tak til alle for svar. De to små er 2 uger gamle og har fået øjensalve. Jeg
ved desværre ikke hvilken salve og hvor længe.
Da salven åbenbart ikke var nok blev der sat ind med Ronaxan (og jo, det var
en stavefejl, Nina!). Emaljen på tænderne behøver man nok ikke at bekymre
sig om, det er de jo for unge til endnu.
Det lyder også i mine ører som om dyrlægen er ret uerfaren m.h.t. så små
killinger.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Camilla Scharff

Dato : 24-08-04 22:21

> [...]
> sig om, det er de jo for unge til endnu.
> Det lyder også i mine ører som om dyrlægen er ret uerfaren m.h.t. så små

Det med tandemaljen kan man nu godt være bekymret for... tænderne er jo
"dannet" men er bare ikke kommet frem endnu!
Tetracyclin binder sig til kalk, som knogler og tænder jo er lavet af, og
det er det, som *kan* være skadeligt.

Mvh. Camilla

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 25-08-04 01:56

On 2004-08-24 23:21:02 +0200, "Camilla Scharff"
<camilla@FJERNDETTEburmese.dk> said:

> [...]
> "dannet" men er bare ikke kommet frem endnu!
> Tetracyclin binder sig til kalk, som knogler og tænder jo er lavet af, og

Tetracyclin? Jamen..
Tetracyclin må jo normalt ikke tages sammen med mælkeprodukter, så
risikerer man at det ikke virker?
Hvordan undgår man det hos killinger, der dier? :-?
--
Knus fra Ann R

Fra : Camilla Scharff

Dato : 25-08-04 23:31

> [...]
> risikerer man at det ikke virker?
> Hvordan undgår man det hos killinger, der dier? :-?

Lige præcis ved at lade være med at give dem det

Camilla