Links
Fra : Steen Larsen

Dato : 24-08-04 06:33

Hej

Hvordan laver man mere end et link i dokumentet?

Når jeg placerer et tal umiddelbart efter a i både .htm og .css filerne
fungerer linket ikke mere.

I .htm fil skriver jeg nedenstående:

<a HREF="Esbjerg.htm">Esbjerg fF</a>

I .css fil skriver jeg nedenstående:

a {

position:absolute;

top: 20px;

left: 20px;

color: white;

font-family: arial, verdana, sans-serif;

font-weight: 900;

text-decoration:none;

}

På fohånd tak Steen Larsen

Fra : Paul

Dato : 24-08-04 10:51

"Steen Larsen" <UUsbl@superliga.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan laver man mere end et link i dokumentet?

Det kommer an på hvordan din side er struktureret.
Kan man få et eksempel, f.eks. i form af et link?

> Når jeg placerer et tal umiddelbart efter a i både .htm og .css filerne
> fungerer linket ikke mere.

Det skal du lige beskrive lidt nærmere. "efter a" - hvilket a og hvordan?

M.v.h.

Paul

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-08-04 11:04

Steen Larsen skrev:

>Hvordan laver man mere end et link i dokumentet?

Du skal skelne mellem design og logik.

Links laves med a - alle sammen. Dem kan du lave en million af.
Det er logikken.

Hvordan de skal se ud, er designet. Du kan lave forskellige designs
ved at bruge forskellige klasser. Her er et udsnit af et af mine stilark:

/* Links */
a { text-decoration: underline; }
a:hover { text-decoration: none; }

a.lokal:link, a.lokal:visited { color: #a30; }
a.lokal:hover { color: #ffffdc; background: #a30; }

a.ekstern:link, .medlemmer a:link { color: #f00; }
a.ekstern:visited, .medlemmer a:visited { color: #24c; }
a.ekstern:hover, .medlemmer a:hover { background-color: #c00; color: #ffe; }

a.intern:link, a.intern:visited { color: #060; }
a.intern:hover { background-color: #060; color: #ffe; }

Først skriver jeg noget der gælder kun for a. Det vil påvirke
alle links hvis jeg ikke senere sætter noget andet op.

Derefter er der tre klasser: lokal, ekstern og intern. De kan så
bruges i HTML-delen f.eks. sådan (henvisningerne er opdigtede):

Her er <a class="ekstern" href="http://odense.dk/sctknudskirke/">Sct. Knuds kirke</a> i Odense.

Her er et <a class="lokal" href="farveskema.html">farveskema</a>.

Her er en <a class="intern" href="#forklaring">forklaring</a>.

De tre links vil så stå med hver sin farve. Nu har jeg kun benyttet farver,
men man kunne godt have angivet flere ting som skulle være specielle for linkene.

Jeg vil imidlertid fraråde dig at knytte placeringen til et link. Det
ville tvinge dig til at designe hvert eneste link for sig, og så får du ikke
fordel af det dejlige klassebegreb hvor man laver ét design, men bruger
det til 200 elementer.

Placering ville jeg knytte til et div-element hvor linket så bare på normal vis
optræder inde i teksten.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-08-04 11:08

Steen Larsen skrev:

> Hvordan laver man mere end et link i dokumentet?

Du sætter bare flere a-elementer ind. Se evt. koden på snart sagt
enhver html-side - og læg mærke til hvordan <a ...> bruges (du kan
også se mere om links her:
<http://html.dk/tutorials/html/lektion8.asp>)

> Når jeg placerer et tal umiddelbart efter a i både .htm og
> .css filerne fungerer linket ikke mere.

Det er ikke så mærkeligt - for du må ikke bare lave dine egne
elementnavne. a1 er ikke et html-element. Hvis du vil skelne mellem
de enkelte links, kan du bruge id-parameteren til at gøre hver
enkelt link unikt (men det er sjældent nødvendigt). Det vil i givet
fald se ud som her:

Bemærk at du ikke kan bruge rene talværdier som id.

> <a HREF="Esbjerg.htm">Esbjerg fF</a>

Denne her skulle gerne virke.

> I .css fil skriver jeg nedenstående:
>
> a {
>
> position:absolute;
>
> top: 20px;
>
> left: 20px;

Koden her vil få samtlige links til at stå på samme sted (oven i
hinanden). Det virker ikke som en god ide.

NB: Giv gerne et link til din side - det er ofte lettere at hjælpe
hvis man kan se siden online.
--
Jens Gyldenkærne Clausen