Nye kørekorts regler
Fra : Gismo

Dato : 23-08-04 20:52

Hvad står der på dansk?

EU-direktivet artikel 3 siger:

»Bil med tilladt totalmasse på ikke over 3.500 kg med

højst otte siddepladser foruden førerens plads; til en

sådan bil kan kobles et påhængskøretøj med tilladt totalmasse

på ikke over 750 kg-enhed bestående af et

trækkende køretøj af kategori B og et påhængskøretøj

med samlet tilladt totalmasse på ikke over 3.500 kg og

med en tilladt totalmasse for påhængskøretøjet, der ikke

overstiger det trækkende køretøjs egenmasse.«

Denne uklarhed i formuleringen kan DCU ikke acceptere.

I svaret til Justititsministeriet pointerer de to:

- Det er de sidste ord, der har betydning. I Danmark bruger

vi ikke udtrykket egenmasse, men egenvægt, og når

de danske regler nu taler om »egenvægt plus 50 kg«,

skyldes det forskelle i sprogbrugen. F.eks bruger tyskerne

udtrykket »die Leermasse des Zugfahrzeugs«,

det svarer ikke til vores egenvægt. Vores egenvægt er

fremkommet via færdselsstyrelsens juridiske kontor, der

spidsfindigt har fundet en mere præcis måde at udtrykke

kravet til EU-direktivet på - et tilsvarende forhold havde

vi tidligere, før 1. oktober 1992, hvor den tilladte

påhængsvægt var 90% af bilens egenvægt, plus indhold

af brændstof, motorolier og person sat til 75 kg, som

omregnet giver samme værdi af egenvægten plus 50 kg.

Link til hele artiklen.
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/403/68/s012-013(1).pdf

Det artiklen siger er det, at hvis CV´s total vægt overstiger bilens
egenvægt skal der B/E kort

til at føre vogntoget?

Og at +50 kg. bortfalder?

Gismo.

Fra : Steen ?bel?e

Dato : 24-08-04 20:30

> [...]
> http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/403/68/s012-013(1).pdf
>

> Det artiklen siger er det, at hvis CV´s total vægt overstiger bilens

Det er muligt, men nu er det altså ikke ( endnu )
EU der er lovgivende magt i Danmark.
Så derfor gælder den danske regel altså stadigvæk.

Problemet er jo at den tyske betegnelse gesamtmasse, er det bilen
vejer i køreklar stand, med driftmidler, medens den danske betegnelse
egenvægt, er uden driftmidler.

At det så kan virke forvirrende på en udenlandsk
politibetjent, er forståeligt.

mvh
Steen

Fra : Gismo

Dato : 24-08-04 22:42

Steen ?bel?e wrote:

> Det er muligt, men nu er det altså ikke ( endnu )
> EU der er lovgivende magt i Danmark.
> Så derfor gælder den danske regel altså stadigvæk.

Det er korrekt, men det er et EU direktiv der skal til hørringssvar
i DK, så mon ikke det blliver ophævet til lov, DK har det med at
kopierer næsten alle alle EU regler hvis Hr. og Fru. DK. ikke
bliver spurgt.

Hvis det bliver ved lov mon så ikke priserne på B/E køerkort
får et nyk opad....

Gismo.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 25-08-04 21:18

"Steen ?bel?e" <steen-h@post8.tele.dk> wrote in message

> Det er muligt, men nu er det altså ikke ( endnu )
> EU der er lovgivende magt i Danmark.

jo i praksis er det

> Så derfor gælder den danske regel altså stadigvæk.

ja indtil Danmark indarbejder direktivet i dansk lovgivning, som vi jo har
forpligtet os til at gøre

> [...]
> egenvægt, er uden driftmidler.
>
> At det så kan virke forvirrende på en udenlandsk

Det er så vidt jeg har hørt også forvirrende for de danske myndigheder

Peter

Fra : Gismo

Dato : 07-09-04 13:54

Jeg har nu fået svar fra Ridspolitiet som lyder...

Kørekort til kategori B/E

Rigspolitiet har fra Færdselsstyrelsen modtaget Deres E-mail af 8. august
vedrørende spørgsmål om ændring af krav til erhvervelse af kørekort til
kategori B/E.

Rigspolitiet kan i den anledning oplyse, at der p.t. ikke er taget
beslutning om en eventuel ændring af kravene til erhvervelse af kørekort til
kategori B/E. I EU's forlag til et 3. kørekortdirektiv er der forslag om, at
kørsel med påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over 750 kg skal
kræves kørekort til kategori B/E.

Med venlig hilsen

Christian Fryd

politiassistent