2,47 bred CV og 169,5 bred toyota
Fra : FaMikkelsen

Dato : 23-08-04 19:31

Har lige lært at den CV vi lige sku til at købe i går - ikke iflg loven -
må hægtes bag vores Carina E, da der tilsyneladende er en eller anden
fjollet 35cm regel på hver side af bilen.
(info vi fik via camping.dk - CV forhandleren nærmest krøb udenom da vi
spurgte om det var OK)

Så farvel til Knaus Südvind 500FSK-2004

Rigtig nedtur - ELLER??????

Hvad er risikoen for at blive snuppet og selvfølgelig konsekvensen?
Og hvad i tilfælde af at man bliver involveret i et trafikuheld?

Kan jeg ikke "bare" spænde spejlene på og komme derud af??

Nogen der kan hjælpe et par førstegangs CV købere, der af forskellige grunde
valgte netop denne KNAUS fremfor Adriaen Adova 502UK

vh

Tom

Fra : Steen ?bel?e

Dato : 24-08-04 20:38

> [...]
>
> Nogen der kan hjælpe et par førstegangs CV købere, der af forskellige grunde
> valgte netop denne KNAUS fremfor Adriaen Adova 502UK

Jo-da, man kan da selvfølgelig da bare overtræde landets love, og så
håbe på at det ikke bliver opdaget.

Konsekvensen bliver at I får en bøde, sikkert bliver kaldt til syn for
at få opmålt bilen.
Det mest irriterende på campingturen er nok det, at du får besked på
at spænde fra, der hvor du er blevet standset, og så må efterlade
cv-en, kone og børn, medens du kører rundt for at finde en bil der er
bred nok til at måtte trække vognen til bestemmelsesstedet

mvh
Steen

Fra : Henrik

Dato : 25-08-04 12:11

"FaMikkelsen" <tom@os.de> skrev i en meddelelse
> [...]
> fjollet 35cm regel på hver side af bilen.
> (info vi fik via camping.dk - CV forhandleren nærmest krøb udenom da vi

Drop det.
Som du selv konstaterer er det ikke lovligt at køre med. Hvis du vil afveje
eventuelle konsekvenser ved at gøre det alligevel, skal du forespørge hos
politi og bilinspektion i de lande du agter at køre i.
/Henrik

Fra : Verner

Dato : 25-08-04 22:18

On Wed, 25 Aug 2004 13:10:41 +0200, "Henrik" <oz5adx@not.hotmail.com>
wrote:

>Hvis du vil afveje eventuelle konsekvenser ved at gøre det alligevel, skal du forespørge hos
>politi og bilinspektion i de lande du agter at køre i.

Er det ikke kun Danmark der har denne sære regel ?

Verner

Fra : Roy Øyan

Dato : 26-08-04 20:56

On Wed, 25 Aug 2004 23:18:29 +0200, Verner <Verner@post.dk> wrote:

>Er det ikke kun Danmark der har denne sære regel ?

Nei, Norge har samme regel. Sikkert andre land også, Sverige har
regler for bredde, men jeg kjenner ikke de i detalj.

--
Roy Øyan

Fra : Kjell-Bjarne petters~

Dato : 27-08-04 14:55

"Roy Øyan" <roy.oyan.fjerndette@online.no.invalid> wrote in message

> Nei, Norge har samme regel. Sikkert andre land også, Sverige har
> regler for bredde, men jeg kjenner ikke de i detalj.

Det betyr jo at de fleste normale personbiler ikke kan kjøre med 2,50 vogn?
Helt sikker Roy?

Hvor kan en finne loven som tilsier dette?

Kjell P

Fra : Roy Øyan

Dato : 27-08-04 20:02

On Fri, 27 Aug 2004 15:54:42 +0200, "Kjell-Bjarne pettersen"
<kbjar-pe@online.no> wrote:

> [...]
>Helt sikker Roy?
>
>Hvor kan en finne loven som tilsier dette?

Ja, de fleste normale persombiler kan ikke trekke en 2,5 m bred
vogn...

Det skal nok finnes som en forskrift under kjøretøy eller førerkort.
Men jeg har ikke linken tilgjengelig nå... Skal se hva jeg finner
senere.
--
Roy Øyan

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 31-08-04 17:56

Hej Roy
Det er både rigtigt og forkert , se lige denne side som Hans Duggen har
lavet om disse biler
http://www.hanses-campingsider.dk/tekniko/bilbredde.htm

eller her
http://www.campingferie.dk/h21_biler/s/bredde_vaegt_biler.asp

De fleste vogne er jo heller ikke lige 2,50 m brede , men 2,46 / 2,47 /
2,49 så det udvider jo antallet af bilmodeller der kan trække disse vogne.
F.eks. har jeg ladet mig fortælle (mener at have læst ) at Suzuki Vitara ved
hjælp af et trinbrædt kan godkendes men en "større" bredde end den oprindlig
er !
(Det samme må vel gælde for andre 4x4 ?)

Kim

Fra : Kjell-B.Pettersen

Dato : 01-09-04 09:22

> [...]
>
> Det skal nok finnes som en forskrift under kjøretøy eller førerkort.
> Men jeg har ikke linken tilgjengelig nå... Skal se hva jeg finner

Sjekket med "biltilsynet" og det er ikke slik regel i Norge, tillatt
totalvekt er begrensningen og krav til speil. Hadde jo vært helt bort i
natta at eks. en Landcruiser som kan trekke over 2tonn ikke fikk ha
2,50vogn!
Spurte i samme farten om å eks. dra til Danmark og Svergie, samme regler der
var svaret. Så om innfødte i Danmark ikke kan kjøre 2,50 vogn med en Carina
så kan i alle fall Nordmenn gjøre det.

Kjell P

Fra : Søren

Dato : 26-08-04 11:39

> Så farvel til Knaus Südvind 500FSK-2004

den må veje op til 1700 kg. og 1200 kg. uden last !!
Jeg har ikke set nogen Carina E der må trække så meget, heller ikke med BE
kørekort

Så du skal nok ud og have ny bil også, men det behøver jo ikke at være så
slemt