placering i IE vs. Mozilla
Fra : Mainemarks

Dato : 23-08-04 19:01

Jeg er i gang med at lave en menu(nej,den er lavet af en anden) 'HV Menu'
Men det er placeringen som driller.
Så derfor håber jeg der er nogen som kan hjælpe mig videre.

Den står mega fin i IE browseren.
Men ikke i Mozilla.
Jeg ved egentlig godt hvorfor(tror jeg da), men kan ikke finde ud af
hvordan.

I menu_var.js filen er der angivet én placering og det er den som åbenbart
er stærkest.
Da jeg HAR sat menuen ind i en div med en anden placering. Under
overskriften.

Hvordan får jeg placeret 'min' menu rigtig?

Og så til noget lidt andet: Vil gerne have en div som altid er i bunden af
skærmen, centreret som det andet.
Men hvis jeg sætter den ind i min div centrering placeres den øverst. Og
udenfor, nederst helt til venstre. Øv.
Hvad gør jeg forkert? Et link: www.test.mainemarks.dk

Hilsen Mainemarks

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-08-04 21:00

Mainemarks skrev:
> [...]

> hvordan.
>
> I menu_var.js filen er der angivet én placering og det er den som åbenbart

Fjern positioneringen i js-filen.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Mainemarks

Dato : 23-08-04 21:41

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse
Menu'

> Fjern positioneringen i js-filen.

<snip-snap>
Tak for svaret men det hjælper desværre ikke.
Så kan jeg slet ikke finde menuen på sitet. Den er bare puf væk.
Og sitet kommer med fejl.

Hilsen Mainemarks

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-08-04 22:58

Mainemarks <fru_trigger_one@hotmail.com> skrev:

> Jeg er i gang med at lave en menu(nej,den er lavet af en anden) 'HV
> Menu' Men det er placeringen som driller.

Du kan eventuelt placere menuen med position:absolute;, som jeg har
gjort på http://html-faq.dk/2003.asp

> Den står mega fin i IE browseren.
> Men ikke i Mozilla.

Ja, alt tyder på at der er noget helt galt. Drop tabeldesignet, lav et
indholdsfelt og placer menuen og de øvrige bokse - det plejer at
fungere i alle browsere.

I øvrigt er din side alt for bred. Prøv lige Vis udskrift i dine browsere.

> I menu_var.js filen er der angivet én placering og det er den som
> åbenbart er stærkest.

Det er muligt at din menu er lavet på en sådan måde at det ikke kan
lade sig gøre - så er du nødt til at finde på noget andet.

Se i den forbindelse
http://www.accessify.com/tools-and-wizards/list-o-matic/list-o-matic.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Paul

Dato : 24-08-04 01:38

"Mainemarks" <fru_trigger_one@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Undgå at benytte javascript baserede menuer - de virker ikke når javascript
er slået fra i browseren (naturligvis), og søgemaskiner har det med at
ignorere dem når de crawler. Prøv at lege lidt med denne CSS baserede menu,
som også kan tilsættes javascript dropboxes: http://www.udm4.com/

> [...]
> skærmen, centreret som det andet.
> Men hvis jeg sætter den ind i min div centrering placeres den øverst. Og

Footers som de hedder er altid problematiske og fyldte med "quirks",
specielt i IE (ikke noget nyt).
En god artikel (på engelsk) findes her:
http://www.alistapart.com/articles/footers/

Iøvrigt, du burde undgå at benytte tables til alt andet end tabulært
indhold.

M.v.h.

Paul

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-08-04 11:43

Paul skrev:

> Undgå at benytte javascript baserede menuer - de virker ikke
> når javascript er slået fra i browseren (naturligvis),

Nej - det er ikke spor "naturligvis". Fornuftigt lavede
javascriptmenuer baserer sig på html og kan fint virke uden
javascript slået til.

Se fx denne her: <http://www.hintzmann.dk/articles/mhalist/>.

(Jeg har ikke set på den menu Mainemarks har anvendt, og er godt
klar over at mange javascriptmenuer lider under det problem du
nævner).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Paul

Dato : 24-08-04 12:08

> Nej - det er ikke spor "naturligvis". Fornuftigt lavede
> javascriptmenuer baserer sig på html og kan fint virke uden
> javascript slået til.

Jeg skriver: "Undgå at benytte javascript baserede menuer - de virker ikke
når javascript er slået fra i browseren (naturligvis)..."

Jo, det er naturligvis. En javascript *baseret* menu bliver inaktiv når
javascript er slået fra.

Du skriver: "Fornuftigt lavede javascriptmenuer baserer sig på html og kan
fint virke uden javascript slået til."

Ja, du skriver jo selv den er baseret på HTML, så er det klart den stadig
virker når javascript er slået fra.

Iøvrigt, det var netop sådan en menu jeg linkede til (http://www.udm4.com/).
Den er baseret på nested lists og CSS, hvilket bevirker menuen ikke
forsvinder fra skærmen når javascript er slået fra.
Man kan så tilsætte javascript funktioner for dropboxes.

M.v.h.

Paul

Fra : Paul

Dato : 24-08-04 12:15

> Se fx denne her: <http://www.hintzmann.dk/articles/mhalist/>.

Hmm, det er ikke lige min smag, virker lidt 90'er agtig.

> (Jeg har ikke set på den menu Mainemarks har anvendt, og er godt
> klar over at mange javascriptmenuer lider under det problem du
> nævner).

Jeps.
Jeg er forundret over, at selv store, solide IT virksomheder sværger til
javascript baserede menuer.
De skulle prøve at se på deres websites i Opera.

M.v.h.

Paul

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-08-04 14:32

Paul skrev:

> Jo, det er naturligvis. En javascript *baseret* menu bliver
> inaktiv når javascript er slået fra.

Ikke nødvendigvis. *Interaktiviteten* i menuen forsvinder - da det
alene er javascript der kan stå for at folde en menu ind og ud
(css-løsningen med :hover er i praksis ubrugelig på grund af IE's
mangelfulde understøttelse af :hover)

Det at en menu er javascriptbaseret betyder i min bog blot at det
er javascript der benyttes til at gøre menuen interaktiv. Det er i
mine øjne ikke betydende for kategoriseringen af en menu om de
html-elementer der indgår i den genereres via javascript eller om
de findes i html-dokumentet i forvejen.

> [...]
>
> Ja, du skriver jo selv den er baseret på HTML, så er det klart
> den stadig virker når javascript er slået fra.

O.k. - det var måske et uheldigt ordvalg fra min side... Jeg mener
bare at man fint kan have en menu der baserer sig på mere end én
teknologi. Css er i websammenhæng ikke meget bevendt uden at have
noget html at hænge det op på. Det samme gælder i vid udstrækning
for javascript.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-08-04 14:37

Paul skrev:

> Hmm, det er ikke lige min smag, virker lidt 90'er agtig.

Du kan jo tilpasse den efter din egen smag.

> Jeg er forundret over, at selv store, solide IT virksomheder
> sværger til javascript baserede menuer.

Mange sites er bygget efter en falsk antagelse om at der kun findes
én browser på markedet.

Jeg har for nylig haft min hidtil værste online-oplevelse da jeg
for mit arbejde skulle bestille nogle flybilletter hos SAS. Hvis
jeg ikke var tvunget til at køre bestillingen igennem til ende
(fordi telefonbestiling koster ekstra og der ikke var andre
selskaber der kunne levere de ønskede rejsetider), var jeg løbet
skrigende bort i løbet af kort tid.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Trigger_one

Dato : 29-08-04 10:35

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote in message news:<Xns954F9EE62897Bjcdmfdk@gyrosmod.dtext.news.tele.dk>...
> Paul skrev:
<snip -snap>

Ja nu har jeg nok klippet for meget af meddelsen. Synes det var svært
at finde ud af hvad der var vigtigt lige her.

Nå, men jeg har været inde og kigge på diverse links.

Jeg tror mange (inkl mig selv) benytter .js menuer fordi der skal kun
ændres i koden 1 sted. Hvis man (som jeg også engang havde lavet)
bruger html baseret menuer så skal alle .html filer rettes til. Sejt.

Har man et program som kan gøre det, fint. Jeg sidder med Notesblok.
OK jeg kunne vælge et af de mange gratis produkter som findes, men jeg
har ikke fundet ud af hvordan man ændrer alt på én gang

Nu skrives der meget om .js menuer som ikke kan vises, hvis det er
slået fra.
Hvad så med en flash menu?
Tænk ikke på om den bliver fundet af søgemaskinerne!
Men den kræver vel også at man kan køre flash?

Takker for responsen!
Fru Trigger
ps. Den der HW menu og også noget andet som driller.
Prøv at se www.test.godekager.dk og minimer IE browseren, så kommer
undermenuen op i venstre hjørne. Hvis man altså ikke lige rammer den
rigtigt!

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-08-04 21:57

Det samme med ssi - se http://html-faq.dk/2014.asp. Du kan sikkert
også få noget ud af http://html-faq.dk/2003.asp.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 29-08-04 10:50

fru_trigger_one@hotmail.com (Trigger_one) writes:

> Jeg tror mange (inkl mig selv) benytter .js menuer fordi der skal kun
> ændres i koden 1 sted. Hvis man (som jeg også engang havde lavet)
> bruger html baseret menuer så skal alle .html filer rettes til.

Det problem kan løses ved at have menuen i en separat fil, og så
inkludere den på siden med "Server side includes" (eller et
server-side script).

Det betyder desværre også at menuen ikke caches, så hver side
bliver lidt langsommere at hente.

> Har man et program som kan gøre det, fint. Jeg sidder med Notesblok.

Det er nok på tide at finde et program der kan hjælpe dig lidt mere.
Jeg synes det er en glimragende ide at starte med noget så simpelt
som notesblokken, for så lærer man selv at skrive sin HTML. Når man
så har lært det, så kan man godt bruge lidt hjælp til at gøre det
hurtigere :) Jeg anbefaler ikke en "WYSIWYG" (som er et begreb der
ikke giver mening for HTML), men bare en editor med lidt syntaks-farvning.

Jeg ved dog ikke hvad jeg skal anbefale, for jeg bruger selv Emacs
(ikke en editor for sarte sjæle).

> Nu skrives der meget om .js menuer som ikke kan vises, hvis det er
> slået fra.

Klart. Hvis menuen kræver Javascript for at blive vist (og virke)
så virker den ikke hvis Javascript er slået fra.

> Hvad så med en flash menu?

Samme problem, hvis Flash er slået fra, eller ikke er tilgængeligt
(eller ikke er tilgængeligt i den version der bruges, eller ...).
Der er nok endda flere ting der kan gå galt med Flash end med
Javascript.

> Tænk ikke på om den bliver fundet af søgemaskinerne!

Svært, men jeg prøver :)
Det betyder nemlig også om det kan findes af, fx, blinde.

Der er ikke noget problem med menuer der *bruger* Javascript til
ekstra funktionalitet (fx drop-ned), men der skal være et minimum
af funktionalitet der virker i HTML alene.

Fx kan man have en menubar med links til hovedgrupperne på ens
site. Hvis Javascript er tilgængeligt, så laver man drop-ned-menuer
til underpunkter. Hvis Javascript ikke er tilgængeligt, så kan
man stadig klikke på en hovedgruppe og komme videre til den,
og derfra videre til undergruppen.

Hvis også hovedgrupperne krævede Javascript, så ville man være helt
ude af stand til at komme videre uden Javascript, og det er jo ikke
optimalt.

> Men den kræver vel også at man kan køre flash?

/L