Laboradore - hvor meget??
Fra : Tine Kristiansen

Dato : 23-08-04 18:54

Hejsa,

Vi overvejer at anskaffe os en hund, og da jeg tidligere har haft en
Laboradore så er vi meget interesseret i dette.

Mit spørgsmål er bare: Hvor meget koster en fra et autoriseret opdræt? - det
skal være med stamtavle... (men det gør vel ikke så stor foreskel, eller???)
(så vi ved hvor meget vi skal spare op....).

Er der nogen som kender et godt opdræt i Roskilde området. Evt. en
hjemmeside, så vi kan læse om dem?

På forhånd tak

Tine

Fra : Battlefield´s

Dato : 23-08-04 20:18

"Tine Kristiansen" <Nukleuz@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (så vi ved hvor meget vi skal spare op....).
>
> Er der nogen som kender et godt opdræt i Roskilde området. Evt. en

Hej Tine
Tillykke med valget, en Labrador er bare den bedste hund der findes
Her er et link til Dansk Retriever Klubs hjemmeside for Labradors med masser
af oplysninger + en hvalpeliste:
http://www.labrador-retriever.dk/index.html

Hilsen Vibveke, labradorejer siden 1966

---

Fra : Tine Kristiansen

Dato : 24-08-04 11:25

Hejsa,

Tak for linket- men jeg synes ikke jeg kan finde noget om
"gennemsnitsprisen" på hundene??

Hilsen
Tine

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-08-04 11:27

"Tine Kristiansen" <Nukleuz@mail.dk> wrote in message
> Hejsa,
>
> Tak for linket- men jeg synes ikke jeg kan finde noget om
> "gennemsnitsprisen" på hundene??

Vel omkring 6.000 - 8.000 kr for en DKK stambogsført hvalp.

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : Tine Kristiansen

Dato : 24-08-04 12:04

Okay, Tak for det - så ved jeg om jeg køber for dyrt eller for lavt....

Hilsen
Tine

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-08-04 12:17

"Tine Kristiansen" <Nukleuz@mail.dk> wrote in message
> Okay, Tak for det - så ved jeg om jeg køber for dyrt eller for lavt....

Spar nu ikke 1.000 kr bare for at spare 1.000 kr. Det er trods alt kun 2
mdrs. foder.

Fra : Brian S Jensen

Dato : 24-08-04 12:19

> Spar nu ikke 1.000 kr bare for at spare 1.000 kr. Det er trods alt kun 2
> mdrs. foder.
>

> --
> mvh/rg. Christian

Hej Christian

Det har du helt ret i - men hvordan ved man at man får for 1000,-
mere hund ?

Det er dælme da svært - især når man er grøn på området

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-08-04 12:43

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> wrote in message

> Hej Christian
>
> Det har du helt ret i - men hvordan ved man at man får for 1000,-
> mere hund ?

Det ved man heller ikke.
Men nogle råd:

- vælg hvalp fra DKK, allerhelst fra hvalpelisten fra DRK.
- vælg hvalp efter forældre med ordentlige HD tal (ikke ringere end C, helst
B eller A), HD-index over 100, AA fri
- vælg hvalp efter præmierede forældre hvis I skal bruge hunden til noget.

> Det er dælme da svært - især når man er grøn på området

Ja, snak med opdrættere og andre ejere.
Der er et par stykker fra DRK med labber her inde.

Fra : Brian S Jensen

Dato : 24-08-04 12:51

news:412b29ac$0$168> >

> [...]
>
> Ja, snak med opdrættere og andre ejere.
> Der er et par stykker fra DRK med labber her inde.

Hej Christian

Hvad så når man kigger på hvalpe fra Kennel Golden-Jive - deres
hvalpe er åbenbart ikke med på DRK's hvalpeliste ?

De oplyser forøvrigt at forældrene er "fri for HD" ?!

Til dagligt sælger og reparerer jeg computere og kan godt
forstå at mine kunder spørger meget når de ikke aner hvad
de forskellige somputere kan / ikke kan - det er det samme
med hunde - det er jo en hel videnskab - Hjæææælp

Godt med denne nyhedsgruppe !!

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-08-04 13:00

> [...]
>
> Hvad så når man kigger på hvalpe fra Kennel Golden-Jive - deres
> hvalpe er åbenbart ikke med på DRK's hvalpeliste ?

Det virker som om det ikke er DKK kennel.
Jeg vil ikke fraråde nogle specifikke, kun endnu engang skrive:

- vælg hvalp fra DKK, allerhelst fra hvalpelisten fra DRK.

Hvis ikke der er en DKK stambog vil jeg betegne stambogsoplysningerne som
utroværdigheden.

> De oplyser forøvrigt at forældrene er "fri for HD" ?!

Det er ikke præcist nok. A, B, C, D eller E ?

> [...]
> de forskellige somputere kan / ikke kan - det er det samme
> med hunde - det er jo en hel videnskab - Hjæææælp

Lige præcis.

Fra : Lise-Lotte Gerding

Dato : 25-08-04 10:08

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> wrote in message

> Hej Christian
>
> Hvad så når man kigger på hvalpe fra Kennel Golden-Jive - deres
> hvalpe er åbenbart ikke med på DRK's hvalpeliste ?

Kennel Golden-Jive (tidligere Kennel Hirsholmen) er ikke en DKK opdrætter,
men dem, der står bag den danske afdeling af CKC:
Se evt. mere her: http://www.collie.dk/dk/gen/advarsel_ckc.htm

/Lise-Lotte

Fra : JSC

Dato : 24-08-04 14:32

> [...]
>
> - vælg hvalp fra DKK, allerhelst fra hvalpelisten fra DRK.
> - vælg hvalp efter forældre med ordentlige HD tal (ikke ringere end C,

C er vel mild/begyndende HD - jeg ville aldrig vælge ringere end B

/Jørgen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-08-04 14:40

"JSC" <JSC@nospam.dk> wrote in message

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> helst
>
> C er vel mild/begyndende HD - jeg ville aldrig vælge ringere end B

Det vil jeg heller ikke, men det kan måske være svært ved lab'ere ?

--
mvh/rg. Christian med A flatten Trille

Fra : Battlefield´s

Dato : 25-08-04 18:59

> (klip)
> Det vil jeg heller ikke, men det kan måske være svært ved lab'ere ?

(klip)

Hej
Næh... det er ikke så svært. Jeg lavede for en månedstid siden en lille
undersøgelse af de forskellige hvalpelister for Labradors (alle under DKK)
og det så rigtig pænt ud, der var faktisk næsten ingen (eller i hvert fald
kun meget få) avlshunde, der ikke var OK hvad HD angik. Jeg var imponeret og
skrev det da også på Labrador-mailinglisten hvor der findes flere
opdrættere.
Der er så mange Labbere i dette land at det ikke burde være nødvendigt at
avle på hunde med dårlig HD-status.
Hilsen Vibeke, lab-ejer siden 1966

---

Fra : Pastoren

Dato : 25-08-04 18:49

1000 kr. = 2 mdr. mad , der er sgu næsten års budget for vores hund , men
den har selvfølgelig heller ikke stamtavle , men 100% hund det er den , og
den stor trives

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-08-04 08:47

"Pastoren" <jens@post.tele.dk> wrote in message
> 1000 kr. = 2 mdr. mad , der er sgu næsten års budget for vores hund ,
men
> den har selvfølgelig heller ikke stamtavle , men 100% hund det er den , og
> den stor trives

Det er jeg heller ikke i tvivl om, men vores budget siger 500,- / mdr til
foder, godbidder etc.
Vi fodrer med Purina Pro-Plan, fordi hunden er glad for det, hendes pels
bliver flot, der er minimalt afføring at samle op, det er nemt at holde
hende slank.
15 kg. koster vel lige over 400 kr.

Fodring og stamtavle har intet med hinnanden at gøre.
Jeg ville stadig have fodret med det foder hvis det havde være en
blandingshund.

Fra : Louise

Dato : 24-08-04 14:49

Mon ikke prisen ligger fra omkring 5000 kr og opefter? Men pengene er
givet godt ud, hvis du køber fra en seriøs DKKopdrætter. Få evt hjælp
af mere erfarne hundefolk (ikke nødvendigvis men gerne labradorfolk)
der kan hjælpe dig igennem junglen med HD, AA, øjensygdomme osv.

Fordelen ved en hund med DKK stambog er at du ved hvad du køber. Du
kender familien i flere generationer mht diverse sygdomme, der
desværre findes indenfor alle racer og du kan derved bedst muligt
gardere dig mod at få en hund, der feks udvikler HD senere.

En hvalp uden papirer kommer som oftest fra en opdrætter, der IKKE har
fået checket forældrene og ej heller bedsteforældrene og det giver dig
ikke det bedste udgangspunkt.

Desuden har du med en DKK hund fra seriøs opdrætter dels en skriftlig
garanti og livslang vejledning vedr hunden. Samtidig giver det dig
større mulighed for at finde en god træningsplads, da mange steder
simpelthen kun tillader hunde med DKK-stambog.

Held og lykke med jagten.

PS Jeg kan ikke rådgive dig om nogen af racerne, da jeg ikke selv har
dem, men husk på at du køber en jagthund, der kræver opdragelse og
ikke mindst fornuftig aktivering uanset hvilken en af racerne, du
vælger.

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 24-08-04 16:52

> [...]
> Hejsa,
>

> Er der nogen som kender et godt opdræt i Roskilde området. Evt. en

Hej Tine
jeg er selv den lykkelige ejer af to gule lab.tæver, og kan varmt anbefale
denne race. Det eneste, de ikke egner sig til, er at være vagthunde - enhver
tyveknægt med hundekiks i lommen bliver budt indenfor på det hjerteligste.
Jeg har gået til træning med Jette, der ejer kennel Madigo i Roskilde og
ved, hvor seriøst hun går op i sit opdræt.
Hendes hjemmeside hedder www.madigo.dk
Held og lykke med "jagten"
Anelise med labberne