MP3 filer fra ens egen kopisikrede CD'er -~
Fra : Ingrid [8000]

Dato : 23-08-04 13:46

Hej NG

Jeg har et spørgsmål:

Er det ulovligt at lave MP3 filer fra ens egen cd'er nar de har en
kopisikring på ? Altså cd'er man har købt (ikke piratkopier) med kopisikring
på.

Tak for hjælpen !

--
Ingrid

Fra : Dennis Lange

Dato : 23-08-04 14:20

Ingrid [8000] wrote:
> Er det ulovligt at lave MP3 filer fra ens egen cd'er nar de har en
> kopisikring på ? Altså cd'er man har købt (ikke piratkopier) med
> kopisikring på.

Det er et lidt speget spørgsmål du der stiller.

Sagen er, at hvis du ved denne kopiering "omgår effektive tekniske
foranstaltninger" så er det ulovligt, efter ophavsretslovens ord.

Der er endnu ikke dansk retspraksis, der nærmere beskriver hvad dette begreb
helt nøjagtigt dækker over. For hvis den alm. bruger uden større krumspring
kan kopiere en CD, er det vel et spørgsmål om det er en effektiv
foranstaltning.

Vil du være helt sikker på ikke at gøre noget ulovligt, må du hellere lade
være.

Men svaret er ikke et 100% ja til, at det er ulovligt.

--
Mvh.
Dennis Lange

- Brugte fagbøger: www.pensum.dk www.bogbiz.dk

Fra : Steen

Dato : 23-08-04 14:54

"Ingrid [8000]" <kysbrudenNOSPAM@gmx.net> wrote in

> Er det ulovligt at lave MP3 filer fra ens egen cd'er nar de har en
> kopisikring på ?

Jeg mener svaret er JA, så vidt jeg husker, er det ikke lovligt at forsøge
at lave kopier, af CD'er med 'kopisikring' på!

--
Steen
danmark = dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 23-08-04 15:03

http://www.kulturministeriet.dk/sw5386.asp

--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Ingrid [8000]

Dato : 23-08-04 15:15

> http://www.kulturministeriet.dk/sw5386.asp

Når jeg læser den her:
http://www.kum.dk/sw5335.asp

bliver man endnu mere forvirret.

Ingrid

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 23-08-04 15:03

"Ingrid [8000]" <kysbrudenNOSPAM@gmx.net> wrote:

> Er det ulovligt at lave MP3 filer fra ens egen cd'er nar de har en
> kopisikring på ?

Som supplement til Dennis Langes udmærkede svar vil jeg for en sjælden
gangs skyld opfordre til civil ulydighed: Skid godt og grundigt på
lovgivningen hvad angår ovennævnte problematik.

Skulle du have problemer med at omgå "kopisikringen" er der masser af
hjælp at finde her på usenet.

--
Anders Thorsen Holm, BSc i datalogi-multimedier.

Jeg søger fuldtidsjob i eller nær Århus - gerne studierelevant,
men ingen betingelse. Læs mit CV: http://www.thorsenholm.dk/cv/

Fra : Ingrid [8000]

Dato : 23-08-04 15:17

> [...]
> lovgivningen hvad angår ovennævnte problematik.
>
> Skulle du have problemer med at omgå "kopisikringen" er der masser af

Det er ikke det det handler om, jeg ved at man kan omgå kopisikringen.
Spørgsmålet var bare om man foretager en ulovlig handling når man kopierer
en lovligt købt cd med kopibeskyttelse til sin IPod.

Og det er åbenbart ulovligt, hvor åndssvagt dette også måtte være.

(Selvom jeg kan være lidt i tvivl når jeg læser det her :
http://www.kum.dk/sw5335.asp)

Ingrid

Fra : Ingrid [8000]

Dato : 23-08-04 15:23

Svarer fra Kulturministeriet er her:
http://www.infokiosk.dk/sw12417.asp

Spørgsmål og svar
Må jeg kopiere en cd for at lytte til den på min mp3-afspiller?

Svar:
Ja, du må godt tage en digital kopi af din cd for at kunne lytte til den på
din mp3-afspiller, såfremt kopieringen sker til personlig brug for dig eller
din husstand.

Måske er det nødvendigt at tage en kopi for at kunne lytte til musikken på
din mp3-afspiller, men det er ikke tilladt at bryde en kopispærring for at
tage en sådan kopi.

Hvis en kopispærring ikke beskytter mod analog kopiering ("det analoge
hul"), må du godt tage en analog kopi af cd'en for herefter at kopiere
denne kopi over på din mp3-afspiller.

--

Så man må godt, hvis man først kopierer det over til en casettebånd, og
derefter til en MP3 fil ...

Fra : Robert Eriksen

Dato : 23-08-04 15:43

Ingrid [8000] wrote:

> [...]
> din mp3-afspiller, men det er ikke tilladt at bryde en kopispærring for at

Så hvis kopisikringen er så ringe at man aldrig opdager den er der, så
har man åbenbart et forklaringsproblem

> Hvis en kopispærring ikke beskytter mod analog kopiering ("det analoge
> hul"), må du godt tage en analog kopi af cd'en for herefter at kopiere
> denne kopi over på din mp3-afspiller.

Er det en digital eller analog kopi hvis man sætter et mini-jack kabel
direkte fra CD-afspiller til lydkortets mikrofonindgang?
Jeg ville umiddelbart gætte på analog da det vel bliver konverter til
analogt signal inden det sendes ud af cd-afspillerens udgang.

> --
>
> Så man må godt, hvis man først kopierer det over til en casettebånd, og
> derefter til en MP3 fil ...

Men i sidste ende... hvad de ikke ved har de ikke ondt af

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 23-08-04 15:49

Robert Eriksen wrote:
> Er det en digital eller analog kopi hvis man sætter et mini-jack kabel
> direkte fra CD-afspiller til lydkortets mikrofonindgang?

Det er analog kopiering, dog ville jeg så bruge Line-In i stedet for.

--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Robert Eriksen

Dato : 23-08-04 15:51

Ivan V. Klattrup wrote:

> Det er analog kopiering, dog ville jeg så bruge Line-In i stedet for.

Så Line-in da... det var bare for eksemplets skyld :)

Fra : Armand

Dato : 02-01-05 16:14

Ingrid [8000] wrote:

> Så man må godt, hvis man først kopierer det over til en casettebånd, og
> derefter til en MP3 fil ...

Casettebånd??
Audioindgangen på VHS'en, da!
Når nu man lovgivningsmæssigt tvinges til at foretage slige krumspring,
er der da al mulig grund til at begrænse kvalitetsfaldet undervejs i
procedurerne.

--
Armand.
(der personligt mener at kopi-balladen er en storm i et glas vand, og