kronisk diarre
Fra : Matiz

Dato : 22-08-04 19:50

Hej,

Min hund har nu igenenm et par måneder haft kronisk diarre, hver gang, den
har besørget. En dag blev den rigtig syg, ville ikke spise, drikke eller stå
ordentligt på benene og fik smerteytringer som mindede om krampeanfald.
Dyrlægen sagde, at de via blodprøver kunne se en stor
infektion/betændelsestilstand i kroppen, hvilket den straks kom i
antibiotikabehandling for og fik det meget bedre i løbet af få dage..
Sidenhen fik den Prescription i/d stadig tynd, som milkshake efter den var
på benene igen. hertil skal siges, at dyrlægen intet kunne finde, at den
skulle fejle via diverse blodprøver og scanninger udover
betænedelse/infektion formentlig i maven el. tarmene, ligesom hunden også
lider meget af luft i maven.

Så prøvede den z/d noget særligt allergifoder for at finde ud af, om det var
allergi over for bestemte fødevarer, den havde.
Den blev voldsomt syg umiddelbart efter fodring med dette nye allergifoder
med diarre gennem hele natten og opkast. Jeg var ganske rådvild og selv
meget træt.
Dyrlægen gav den drop og foreslår nu en tarmbiopsi for at finde ud af, om
det er noget autoimmunt, den lider af i tarmen. En sådan tarmbiopsi er
desværre meget bekostelig herunder koster den mange tusinde kroner, har jeg
fået at vide og skal foretages i Gråsten. Nu får den medicin mod
inflammation, og det lader nemlig til at virke.(Salasophia hedder pillerne
(muligvis stavet forkerte i endelsen)
Er der andre, der har erfaringer med deres hunde med sådanne forløb?? Hvad
har I gjort!
Jeg har en chihuahua på snart 10 år.

Mvh.
Den bekymrede hundeejer

Fra : Ragna

Dato : 23-08-04 13:17

Hej bekymrede hundeejer!

Vi har erfaring med kronisk diarré hos vores schæferhund fra han var knap 9
år, til han døde som 12-årig.
Begyndelsen på hans sygdom var ikke så voldsom som hos din hund, men
startede med diarré og hyppige opkastninger, som han selv fremprovokerede
ved at spise græs. Ind imellem havde han også tydeligt mavesmerter og
rumlen, som kunne dæmpes, hvis vi fik ham lokket til at spise lidt.
Vi fodrede ham med I/D fra Hill's Prescription Diet.

Dyrlægen fandt ud af, at hans bugspytkirtel fungerede dårligt (tallet lå
nede på 3, men skulle helst ligge mellem 5 og 13), og ved endoskopering blev
der fundet en bakterievækst på indersiden af tarmene, sandsynligvis en
autoimmun reaktion.
Meldingen dengang lød på gode chancer for helbredelse efter en pillekur, men
den tynde afføring fortsatte resten af hans liv. Opkastningerne forsvandt
dog ved hjælp af salazopyrin-tabletterne, som vi var nødt til at give ham
konstant, da afføringen ellers omgående blev som vand.

Det er desværre ikke nogle opmuntrende erfaringer, jeg kan bidrage med,
bortset fra at vores hund virkede forbavsende lidt generet af problemet. For
det meste var han glad og legesyg og ville gerne gå tur indtil de sidste
måneder, hvor han var ved at være træt.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : JSC

Dato : 23-08-04 14:36

"Matiz" <christinal@rocketmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> (muligvis stavet forkerte i endelsen)
> Er der andre, der har erfaringer med deres hunde med sådanne forløb?? Hvad

Sidste år havde vores en Flatcoat en kraftig bakterie infektion, som
startede med opkast, efterfulgt at diarre, som efterhånden blev blodig. Vi
var naturligvis noget bekymret, og vores dyrlæge tog det meget afslappet. Så
længe der ikke var blod i opkastet og hunden tog væske til sig var hun ikke
nervøs. Hunden var på skånekost (ris,kylling,tun) og efter et par dage med
pencilinkur var han helt på toppen - Vi var faktisk til dyrlægen med ham en
lørdag formiddag, da vi troede at nu var han døden nær kl. 12 om aftenen
havde han det fint og næste dag var han frisk som altid.....

Det behøver altså ikke være så alvorligt...

Vores dyrlæge fik en endnu højere stjerne hos os efter denne omgang.

/Jørgen

Fra : Karina

Dato : 23-08-04 14:58

>Er der andre, der har erfaringer med deres hunde med >sådanne forløb?? Hvad
>har I gjort!

Hejsa

Har du prøvet at give Zoolac? Det hjælper med at opbygge tarmfloraen igen.
Vi brugte den da vores hund havde diarre sidst og det var væk i løbet at to
dage.
Har du syge forsikring på din hund?
Så får du jo refunderet en stor del af din udgifter.

Jeg håber at du finder ud af, hvad der er galt og at din vovse snart får det
bedre igen.

Mange hilsner

Karina