Ang. nyt bundkort
Fra : Jesper Andersen

Dato : 22-08-04 18:30

Hej nyhedsgruppe...

Jeg har købt et Abit KN8 pro 1.1 med via Chipset til 799,- hos sgh.dk

Jeg ville bare høre om man skulle formatere sin harddisk efter man har sat
det hele til bundkortet, eller om det er ligegyldigt?

For jeg vil faktisk hellere lade være, men hvis man skal, så skal man
jo..!!! :)

mvh.
Jesper

Fra : Leony

Dato : 22-08-04 19:01

"Jesper Andersen" <jesper.kyhn@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har købt et Abit KN8 pro 1.1 med via Chipset til 799,- hos sgh.dk
> Jeg ville bare høre om man skulle formatere sin harddisk efter man
> har sat det hele til bundkortet, eller om det er ligegyldigt?

Hvis du kan få det til at køre, så er formattering unødvendig.
Hvis ikke, så bliver du nødt til at formattere.

Der er stor uenighed om netop dette emne - formattering eller ej ved
skift af bundkort.
Nogle mener at man bare kører videre med den gamle installation. Andre
mener det er bedst at formattere, da man på den måde er sikker på, at
drivere/andet software til det gamle board ikke konflikter med de nye.

Selv hører jeg til dem gruppe der ville formattere uden at forsøge at få
det til at køre.
Det er også en meget god anledning til at få ryddet lidt op i sin
Windows-installation (eller hvad man nu bruger).

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Sune Storgaard

Dato : 22-08-04 21:13

Leony wrote:
> [...]
> mener det er bedst at formattere, da man på den måde er sikker på, at
> drivere/andet software til det gamle board ikke konflikter med de nye.

Der er så også dem som vælger den 3 og sikre løsning og laver en repair
installation , FØR man forsøger at boote windows første gang .

På den måde er man sikker på at xp vil boote efter, samtidigt med at man
bevarer sine programmer og indstillinger.

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/helpandsupport/learnmore/tips/doug92.mspx

Jeg har endnu ikke oplevet et system der ikke kørte ok efter den metode,
derimod har jeg 2/3 oplevet at xp ikke kan boote på et andet bundkort uden
at gå i kage.

Men ja, hvis man aligevel mener det er på tide til den årlige formatering,
så ..

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-08-04 11:08

Sune Storgaard wrote:

> Men ja, hvis man aligevel mener det er på tide til den årlige
> formatering, så ..

Hvorfor formattere?

Der er ingen ydelsesgevinst i en formattering.
Man kan være heldig at få en gevinst i en reinstallation (hvis man har
fedtet rigeligt rundt i sin registreringsdatabase), med reformattering
giver _nul_.

Jesper G. Poulsen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 23-08-04 14:08

Jesper G. Poulsen wrote:

> [...]
> Man kan være heldig at få en gevinst i en reinstallation (hvis man har
> fedtet rigeligt rundt i sin registreringsdatabase), med reformattering

Fordi der uundgåeligt på et windows system vil hobe sig alverdens
meningsløse filer op, log filer, bak filer, temp filer som endte med at
blive permanente ,programmer som ikke blev helt afinstalleret, fejl i fat
tabellen rettes/slettes, junk (og brugerdata) i %homedir% fjernes.. you
name it .

Hvis jeg skal installere helt forfra (ikke reinstallation), så vil jeg til
enhver tid foretrække at gøre det på en helt blank disk. Mit homedir ligger
så pr default på en anden disk, så jeg har ingen backup problemer med dem
hvis jeg formaterer min systemdisk. De 3 sekunder en Qformat tager ofrer jeg
gerne.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-08-04 14:40

Sune Storgaard wrote:

> [...]
> at blive permanente ,programmer som ikke blev helt afinstalleret,
> fejl i fat tabellen rettes/slettes, junk (og brugerdata) i %homedir%

Tja, der er nogle personer der ikke bør ha' administrator-adgang til en
Windows.

Hvis man bare er _lidt_ om sig og anvender gode værktøjer, så mister
Windows ikke pusten - heller ikke efter 2år.

> backup problemer med dem hvis jeg formaterer min systemdisk. De 3
> sekunder en Qformat tager ofrer jeg gerne.

Quickformat formatterer ikke. Du får blot en ny FAT/MFT.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-08-04 11:08

Jesper Andersen wrote:

> Jeg ville bare høre om man skulle formatere sin harddisk efter man
> har sat det hele til bundkortet, eller om det er ligegyldigt?

Hvis du har XP eller 2000 kan du nøjes med "Repair".

Jesper G. Poulsen