"Per Jensen" <per_j@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:413366c6$0$186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
>
> Garantien bevises af køberen, og er gældende 1 år i Danmark, man har
> mulighed for at reklamere yderligere 1 år
> ,altså et År's Garanti derefter et år's reklamationsret hvor man selv skal
> bevise at produktet har en produktionsfejl fra starten af,
> altså forbrugeren skal bevise at det købte er fejl behæftet fra starten
af,
> reparatøren ved godt hvornår telefonen er købt, men det er køberen der
skal
> dokumentere med købskvittering ,hvorfra købet er gjordt, en oprettelse er
> ikke noget gyldig bevis for køb af telefonen, men hvornår numret er
> oprettet, kan jo godt oprette et nyt nummer, men ikke købe en ny telefon
>
, ingen kvittering ingen garanti eller reklamations ret.
> Summen er, ingen kvittering ingen garanti eller reklamationsret.....
Læs købeloven før du skriver hvad der står i den - det giver bare dumme
misforståelser.
Her er hvad Forbrugerrådet skriver på
http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/reklamationsret/
"Ordene "garanti" og "reklamationsret" bruges ofte i flæng - og i den nye
købelov optræder også en såkaldt "formodningsregel", der ligner garantien
til forveksling. Her er i korthed hvad begreberne dækker:
Reklamationsret: I op til 2 år kan forbrugeren ifølge købeloven klage til
forhandleren, hvis varen går i stykker. I den gamle købelov havde
forbrugerne kun 1 års reklamationsret. Hvis varen havde en fejl, da den blev
solgt, har man ret til at få byttet varen til en ny eller få fejlen
repareret.
Garanti er en service, som ligger ud over købeloven. Som oftest er det et
løfte, hvor den, der giver garantien, står inde for, at varen holder så og
så længe. Hvis en butik giver et års garanti betyder det, at butikken skal
bevise at en fejl ikke skyldes en mangel ved varen for at slippe for at
reparere/ombytte den.
Formodningsregel: I den nye købelov er der indført en såkaldt
"formodningsregel". Den betyder, at hvis forbrugeren opdager en mangel ved
en vare inden for de første seks måneder efter købet, formodes det, at
manglen også var til stede ved købet. Det skulle gøre det nemmere at få
ombyttet varen, hvis fejl og mangler opdages inden for det første halve år.
Hvorvidt ombytning kan ske afhænger dog af, hvor dyr varen har været, hvor
stor fejlen er, og hvor hurtigt den kan repareres."
Venlig hilsen
Michael Jensen