side i side
Fra : Thomas Pedersen

Dato : 21-08-04 16:44

Hej
Jeg skal til at lave en hjemmeside, hvor man skal kunne søge i en
database. Jeg har tænkt mig det sådan at i venstre side kan man
søge, og i højre ses resultatet. Jeg har prøvet at lave noget ala
dette ,men hvor man blev stillet videre til en anden side med
søgeresultatet. Så nu jeg er lidt interesseret i at finde ud af
om man kan vise 2 sider på en side, for så kan jeg jo bare bruge
det gamle materiale.
Håber der er nogen der forstår mit spørgsmål, og har lyst til at
svare.
PFH Tak!
Venlig hilsen Thomas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-08-04 20:00

Thomas Pedersen wrote:
> Jeg skal til at lave en hjemmeside, hvor man skal kunne søge i en
> database. Jeg har tænkt mig det sådan at i venstre side kan man
> søge, og i højre ses resultatet.

Jeg går ud fra, at denne database ligger på serveren. Du skal derfor bruge
noget serverside scripting for at kunne det, du ønsker.

Du har så disse muligheder:

Basen er MySQL og du skal bruge php til formålet.
Spørg i news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.hph

Basen er en access-ting og du skal bruge asp.
Spørg i news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : jopa

Dato : 21-08-04 20:16

Erik Ginnerskov skriblede bla følgende:

> Basen er MySQL og du skal bruge php til formålet.
> Spørg i news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.hph
>
> Basen er en access-ting og du skal bruge asp.
> Spørg i news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp

Det vil sige at man skal bruge PHP for at bruge MySQL
og ASP til access.
Hvis jeg har forstået det rigtigt.

Det omvendte er ikke muligt ?

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-08-04 20:26

jopa wrote:

> Det vil sige at man skal bruge PHP for at bruge MySQL
> og ASP til access.
> Hvis jeg har forstået det rigtigt.
>
> Det omvendte er ikke muligt ?

Jeg kan være forkert underrettet. Men mig bekendt er det ikke muligt at
tilgå en MySQL med asp eller en mdb med php.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : jopa

Dato : 21-08-04 20:40

Erik Ginnerskov skriblede bla følgende:

> Jeg kan være forkert underrettet. Men mig bekendt er det ikke muligt
> at tilgå en MySQL med asp eller en mdb med php.

Jo da det ene udelader ikke det andet, men måske knapt så optimalt.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-08-04 20:52

jopa wrote:

> Jo da det ene udelader ikke det andet, men måske knapt så optimalt.

Du må da gerne henvise til sider, hvor det forklares, hvordan man tilgår en
Microsoft Access database med php. Og hvordan man tilgår MySQL med asp.

Jeg er da endnu ikke blevet for gammel til at lære noget nyt. ;)

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : jopa

Dato : 21-08-04 21:07

> [...]
> MySQL med asp.
>
> Jeg er da endnu ikke blevet for gammel til at lære noget nyt. ;)

Heller ikke jeg, men har dog selv kun erfarring med PHP.
Dog mener jeg at det godt kan lade sig gøre uden måske art være det
optimale.

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&q=MySQL+og+ASP&btnG=S%C3%B8g&meta=group%3Ddk.*

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 21-08-04 21:10

http://netcoders.dk/forum.asp?mode=show_message&tech_id=5&forum_id=25&message_id=73722

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-08-04 21:16

jopa wrote:
> Erik Ginnerskov skriblede bla følgende:

http://netcoders.dk/forum.asp?mode=show_message&tech_id=5&forum_id=25&message_id=73722

OK, asp kan altså godt læse MySQL.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-08-04 02:21

Ja, der skal bare installeres en ODBC driver. Såvidt jeg husker kan
PHP også bruge ODBC og i så fald vil den ikke have problemer med at
bruge en Access database eller for den sags skyld en hvilken som helst
anden database der støtter ODBC (de fleste).

At bruge ODBC (Open DataBase Connector) er naturligvis lidt
langsommere end at arbejde direkte med databasen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-08-04 14:21

Jens Peter Karlsen wrote:

> [...]
> bruge en Access database eller for den sags skyld en hvilken som helst
> anden database der støtter ODBC (de fleste).

OK, jeg googler mig frem til mere viden på det felt.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 21-08-04 22:27

Thomas Pedersen skrev:

> [...]
> søgeresultatet. Så nu jeg er lidt interesseret i at finde ud af
> om man kan vise 2 sider på en side, for så kan jeg jo bare bruge

Det kan man godt, med forskellige former for frames, for nu at tage min
opfattelse af det du beskriver bogstaveligt.

Du kan også gøre noget i den stil med scripting, hvor man så indsætter
resultatet med et serverside-sprog som fx. php, asp, asp.net eller jsp,
og når du skal hente fra databasen har du under alle omstændigheder brug
for scripting.

Sprogvalget behøver ikke at være afhængigt af databasen, man kan fx køre
både mysql, oraqle, access og mssql op mod en asp-programmering, men de
to sidste er lettest at programmere fordi der er flest andre der gør det
samme, og der er bedst indbyggede understøttelse i scriptingsproget.

Mig bekendt er der ikke væsentlige hastighedsforskelle i
scriptingsprogenes tilgangshastighed til de forskellige databaser.

Jeg føler mig ikke ret sikker på hvor meget du kan, og allerede har, så
hvis jeg taler forbi dig er det det der er årsagen

Mere om serverside-teknologi generelt kan du finde i
dk.edb.internet.webdesign.serverside, som også har en dk.e.i.w.s.php og
en -.asp undergruppe til de specifikke teknologier.

mvh

Jesper Brunholm