Login: HJÆLP!!!!
Fra : Leo

Dato : 21-08-04 16:14

Hejza jeg hedder Leo.
Jeg kunne godt tænke mig at kende koden til log ind sted.
Jeg kender den uheldigvis ikke selv(selfølgelig).
Men jeg tænkte om i i HTML(og andre) ville hjælpe mig og sende
koden til min E-mail adresse.
Tak på forhånd.
MVH Leo.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 21-08-04 16:33

Leo <Leo007@pc.dk> wrote:

> Jeg kunne godt tænke mig at kende koden til log ind sted.

Vil du have et password til at komme ind på et bestemt website, eller
vil du lave en login-formular til at beskytte et område af din
hjemmeside?

Det første vil du nok ikke finde hjælp til her.

Det andet kan gøres på flere måder:

1) JavaScript: usikkert, men simpelt.

2) Serverside: Benytter en formular, der sender det indtastede navn
og password til et serverside script - f.eks. skrevet i PHP eller
ASP, som så undersøger om det er korrekt. Kan f.eks. benytte session-
variable.

3) HTTP authentication: Hvis du kører med en Apache server, kan login
ordnes med .htaccess og .htpasswd filer.

Alle ovennævnte metoder er beskrevet tidligere i gruppen - prøv at
søge tilbage.

> Men jeg tænkte om i i HTML(og andre) ville hjælpe mig og sende
> koden til min E-mail adresse.

Nej. Eventuelle svar kan du få her i gruppen.

NB: Nu har du vel husket at læse
   <http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp>

--
Anders Thorsen Holm, BSc i datalogi-multimedier.

Jeg søger fuldtidsjob i Århus - gerne studierelevant, men ingen
betingelse. Læs mit CV: http://www.thorsenholm.dk/cv/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-08-04 19:56

Anders Thorsen Holm wrote:

> 3) HTTP authentication: Hvis du kører med en Apache server, kan login
> ordnes med .htaccess og .htpasswd filer.

Navnet på filen htpasswd skal ikke startes med et punktum.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 21-08-04 23:15

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

> Navnet på filen htpasswd skal ikke startes med et punktum.

Æh, jo. Sådan har det været alle steder, jeg har benyttet den feature.
Men jeg ville ikke blive overrasket, hvis man kan indstille serveren
anderledes.

<http://httpd.apache.org/docs/howto/auth.html>

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-08-04 23:46

Anders Thorsen Holm wrote:

> Æh, jo. Sådan har det været alle steder, jeg har benyttet den feature.
> Men jeg ville ikke blive overrasket, hvis man kan indstille serveren
> [...]

Det kan jeg ikke se af den side. Der er filen nævnt som htpasswd mens den
anden nødvendige fil hedder .htaccess (altså *med* et indledende punktum).

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 22-08-04 00:11

> [...]

> Det kan jeg ikke se af den side. Der er filen nævnt som htpasswd
> mens den anden nødvendige fil hedder .htaccess (altså *med* et

Ved nærmere eftersyn er det vist hip som hap - hovedsagen er, at der
i .htaccess henvises til den korrekte fil, som desuden blot kunne
hedde "foo".

Det indledende punktum er til for at gøre filen skjult (som med
diverse systemfiler), så uvedkommende ikke kan komme til at snage i
den.

Har man f.eks. placeret passwordfilen i en offentligt tilgængelig
mappe, vil man uden problemer kunne læse indholdet af en fil ved
navn htpasswd (*uden* indledende punktum). Derimod vil .htpasswd
(*med* indledende punktum) genkendes per standard af Apache serveren
som værende en passwordfil, og forsøg på at tilgå .htpasswd vil
resultere i en fejl 403.

Under alle omstændigheder er det dog klogest at placere
passwordfiler *udenfor* offentligt tilgængelige mapper.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-08-04 14:15

Anders Thorsen Holm wrote:

> Ved nærmere eftersyn er det vist hip som hap - hovedsagen er, at der
> i .htaccess henvises til den korrekte fil, som desuden blot kunne
> hedde "foo".

Det var jeg også kommet frem til ved at læse diverse instruktioner i
opsætning af .htaccess adgangskontrol.

> Det indledende punktum er til for at gøre filen skjult (som med
> diverse systemfiler), så uvedkommende ikke kan komme til at snage i
> den.

Aha. Så lærte jeg det. Men så skal det punktum vel også anføres i pathen til
den i .htaccess?
Hele apache-verdenen er ny for mig, så jeg har langt igen. ;)

> Under alle omstændigheder er det dog klogest at placere
> passwordfiler *udenfor* offentligt tilgængelige mapper.

Problemet er bare, at det ikke er alle servere, der stiller den mulighed til
rådighed. På den server, hvor jeg pt. eksperimenterer med .htaccess, kan det
f.eks. ikke lade sig gøre - og så er det da et fint fif at kunne gøre en fil
'usynlig' ved at sætte det punktum foran navnet.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 22-08-04 14:34

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

> Men så skal det punktum vel også anføres i
> pathen til den i .htaccess?

Præcis.

> Problemet er bare, at det ikke er alle servere, der stiller den
> mulighed til rådighed.

Nej, desværre ikke. Men det er muligt med mit nuværende webhotel
(UnoEuro), hvilket jeg er meget glad for. Jeg udnytter den feature
til at placere alle .inc-filer og den slags udenfor public_html-
mappen, så jeg har en struktur a la:

/public_html/
/incfiler/
/authentication/
/uploads/
/subdomain1/
/subdomain2/

Det gør det så meget nemmere at vedligeholde.

> På den server, hvor jeg pt. eksperimenterer med .htaccess, kan det
> f.eks. ikke lade sig gøre - og så er det da et fint fif at kunne
> gøre en fil 'usynlig' ved at sætte det punktum foran navnet.

Bestemt. Skønt det, så vidt jeg kan se, kun virker for filer ved
navn .htaccess og .htpasswd eksplicit.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-08-04 14:54

Anders Thorsen Holm wrote:

> Nej, desværre ikke. Men det er muligt med mit nuværende webhotel
> (UnoEuro), hvilket jeg er meget glad for.

OT: Data for det webhotel?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 22-08-04 15:04

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

> OT: Data for det webhotel?

<http://www.unoeuro.com/>

Jeg har ganske vist kun benyttet dem siden Maj måned i år, men indtil
videre er det forløbet uden problemer; hurtig server, billigt, og
hurtigt svar fra supporten den ene gang, det har været nødvendigt at
kontakte dem.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-08-04 15:41

Anders Thorsen Holm wrote:

> <http://www.unoeuro.com/>

Det fremgår ikke af sitets info, om .htaccess understøttes.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 22-08-04 15:49

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

> Det fremgår ikke af sitets info, om .htaccess understøttes.

Det gør det. Jeg benytter det til både rewriterules og
passwordbeskyttelse på dele af min hjemmeside

Mere udførlige data:

<http://linux1.unoeuro.com/phpinfo.php>

--
Anders Thorsen Holm, BSc i datalogi-multimedier.

Jeg søger fuldtidsjob i eller nær Århus - gerne studierelevant,
men ingen betingelse. Læs mit CV: http://www.thorsenholm.dk/cv/

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 22-08-04 00:13

On Sat, 21 Aug 2004 20:55:42 +0200, "Erik Ginnerskov"

>Navnet på filen htpasswd skal ikke startes med et punktum.

Nej, den skal absolut ikke, men det er ikke nogen dårlig ide at gøre
det alligevel med tanke på effekten det lille punktum typisk vil have.

/Jesper

Fra : Leo

Dato : 22-08-04 07:16

Okey tak alle sammen, men der vel ikke en der vil sende filerne
og koderne (færdig lavet) til min mail?
Jeg kan nemlig ikke alt det der endnu er kun 11 år.

Fra : steffen martin

Dato : 22-08-04 09:09

"Leo" <Leo007@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Okey tak alle sammen, men der vel ikke en der vil sende filerne
> og koderne (færdig lavet) til min mail?
> Jeg kan nemlig ikke alt det der endnu er kun 11 år.
> mvh Leo

Undskyld jeg spørger, men hvad skal en 11 årig med password når han ikke
engang kan betjene en nyhedsgruppe korrekt?
Det er ikke for at lyde skarp, men mere en undring over denne "jeg vil ha'
ha' ha' "

Steffen

--
..:metropolis:.
www.steffenmartin.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-08-04 14:17

Leo wrote:
> Okey tak alle sammen, men der vel ikke en der vil sende filerne
> og koderne (færdig lavet) til min mail?
> Jeg kan nemlig ikke alt det der endnu er kun 11 år.

Du kan læse en hel masse om det på
http://www.webcafe.dk/artikler/apache/htaccesspassword/

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk