Ulveklo
Fra : Karina[6600]

Dato : 21-08-04 14:12

Hej gruppe!

Har lagt mærke til at Sarko (Kung-Fu hunden) har en klo på begge bagben der
nærmest hænger og dingler. Neglen bliver meget lang da den jo ikke blive
slidt. Svigermor og svigerfar har en 6 år gammel hund af samme race (Kleiner
münsterländer) og han har ingen ulveklo. Kan det passe at man fjerner dem
hos jagthunde for at de evt. ikke skal hænge fast i buskads ovs.? Og er det
noget vi skal ha gjort?

mvh
Karina

Fra : Karina[6600]

Dato : 21-08-04 14:15

"Karina[6600]" <kwh@FJERNfoxylady.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> münsterländer) og han har ingen ulveklo. Kan det passe at man fjerner dem
> hos jagthunde for at de evt. ikke skal hænge fast i buskads ovs.? Og er

fandt lige det her, som jo næsten er svar på mit spørgsmål
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=1001/sprog=1/grp=3/menu=2/ ..
man skal lige kigge sig omkring nogle gange, hehe

Mvh
Karina

Fra : lene thrane

Dato : 21-08-04 14:23

> [...]
>ulveklo. Kan det passe at man fjerner dem
>hos jagthunde for at de evt. ikke
>skal hænge fast i buskads ovs.? Og er det

Dyrlægen klipper ulvekloen, de fjernes ikke. en sådan har alle
hunde.
Den vokser meget langsomt og det er sikkert nok med en til 2 gange
i hundens levetid. Det bør du få yrlægen til.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-08-04 14:59

lene thrane <lobo@mail.dk> writes:

> Dyrlægen klipper ulvekloen, de fjernes ikke. en sådan har alle
> hunde.

Det er ikke alle hunde der har ulveklør. Mine forældres gammel dansk
har ikke. Siri har på forbenene. Og jeg har nu altid selv klippet dem
uden problemer

> Den vokser meget langsomt og det er sikkert nok med en til 2 gange
> i hundens levetid. Det bør du få yrlægen til.

Det er bestemt ikke nok. Siris er allerede blevet klippet to gange og
hun er kun godt 3 måneder. Mine forældres gamle hunds klippede jeg ca.
en gang i måneden.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : Louise

Dato : 22-08-04 11:35

Det er meget forskelligt. Hvis jagthunden er 6 år gammel kan den være
født med ulvekløer, der så blev fjernet. Det var tilladt dengang, men
er det -desværre- ikke idag.

Nogle hunderacer bør ikke have dem, hos nogle er det ligegyldigt og
hos andre igen kræves der dobbelte ulvekløer (feks islandsk fårehund
og beauceron).

Louise

www.malinoise.dk

Fra : Malene Jepsen

Dato : 22-08-04 16:22

On 21 Aug 2004 13:23:18 GMT, lene thrane <lobo@mail.dk> wrote:

>Dyrlægen klipper ulvekloen, de fjernes ikke. en sådan har alle
>hunde.
>Den vokser meget langsomt og det er sikkert nok med en til 2 gange
>i hundens levetid. Det bør du få yrlægen til.

Ikke alle hunde har ulvekløer - i hvert fald ikke på bagbenene. nogle
enkelte racer som fx Norsk Lundehund skal dog iflg. standarden have
disse.
Ulvekløer på bagbenene kan ikke fjernes af kosmetiske årsager, men
hvis de er til gene for hunden hvor de evt. hænger fast i ting, så kan
man få dem fjernet.
Du kan sagtens selv klippe ulvekløerne på din hund, det er det samme
som på forbenene.

Mvh Malene Jepsen

Fra : Karina[6600]

Dato : 22-08-04 17:23

> Du kan sagtens selv klippe ulvekløerne på din hund, det er det samme
> som på forbenene.

Han har ingen ulvekløer på forbenene... Jeg kan bare ikke forstår at hans
ulvekløer på bagbenene hænger og "dingler", det er lige som en død hudflap..
de er også lidt tykke..

mvh
Karina

Fra : Malene Jepsen

Dato : 22-08-04 19:11

On Sun, 22 Aug 2004 18:22:31 +0200, "Karina[6600]"
<kwh@FJERNfoxylady.dk> wrote:

> [...]
>ulvekløer på bagbenene hænger og "dingler", det er lige som en død hudflap..

Hej Karina

Ved ikke lige om de hedder ulvekløer foran, men jeg mener de der
sidder ved den ekstra trædepude og som ikke rører ved jorden, de
bliver også altid så lange. Min veninde har en en labradorblanding som
også har dem til at dingle på bagbenene, hun klipper dem regelmæssigt,
for at de ikke skal hænge fast i noget. Jeg tror ikke jeg har set
nogen ulvekløer der ikke hænger og dingler, så sådan skal de nok være
:)

Mvh
Malene

Fra : Lenn Lauridsen

Dato : 01-09-04 13:24

Vi har 2 Jack Russell Terrier, der stammer fra samme forældre. Hannen har
ulveklør på alle ben og hunnen har kun på forbenene, så mon ikke næsten det
er lidt tilfældigt?

Fra : x Vuf x

Dato : 02-09-04 19:49

On Wed, 1 Sep 2004 14:23:32 +0200, "Lenn Lauridsen" wrote:

>Vi har 2 Jack Russell Terrier, der stammer fra samme forældre. Hannen har
>ulveklør på alle ben og hunnen har kun på forbenene, så mon ikke næsten det
>er lidt tilfældigt?

De "tommelfingre", de har på forbenene, kaldes bjørneklø'r og skal
helst være der. De ekstra tæ'r på bagbenene kaldes ulveklø'r og er
ikke ønskelig ved alle racer.

Fra : Karina[6600]

Dato : 03-09-04 21:30

>De ekstra tæ'r på bagbenene kaldes ulveklø'r og er
>ikke ønskelig ved alle racer.

Er de det ved en kleiner Münsterländer?? hehe

Mvh Karina

Fra : x Vuf x

Dato : 03-09-04 22:30

On Fri, 3 Sep 2004 22:30:13 +0200, "Karina[6600]" wrote:

>Er de det ved en kleiner Münsterländer?? hehe

Det kan jeg desværre ikke svare dig på.

Mvh Sonja