Banebrydende nyhed :-)
Fra : TGD

Dato : 21-08-04 11:08

Dækfabrikanten har udført en række test som viser, at slidbanens dybde har
stor indflydelse på bremselængden på våd vej.

Hmmm dette kommer virkelig som en banebrydende nyhed

Fra : Mikael L

Dato : 21-08-04 12:15

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> Dækfabrikanten har udført en række test som viser, at slidbanens dybde har
> stor indflydelse på bremselængden på våd vej.
>
> Hmmm dette kommer virkelig som en banebrydende nyhed

Det kommer formentlig ikke som en stor overaskelse for dig og mig og en del
andre herinde, men der er sikkert mange som tror at så længe de bare har
1,6mm mønster så er det godt nok for det det siger loven jo.

Jeg vil vove den påstand at for op imod 75% af alle billister, er dæk bare
de der sorte ringe der sidder 4 af på bilen, og så rager det dem iøvrigt hen
høstblomst hvordan de bliver behandlet, her tænker jeg på dæktryk, kørsel op
og ned af kantsten, slitage og kvalitet af dækkene. For langt de fleste er
det bare endnu en belastende udgift som skal være så lille som overhovedet
muligt. Det kan man jo også se herinde hvor der tit bliver spurgt efter de
billigte dæk, og jeg tvivler på at der er mange der skifter deres dæk før de
er slidt på mærkerne.

Personligt skifter jeg mine dæk når der er omkring 3mm tilbage og lige nu
sidder der Continental dæk på min egen.

Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-04 12:18

> [...]
> stor indflydelse på bremselængden på våd vej.
>
> Hmmm dette kommer virkelig som en banebrydende nyhed

Ved ikke om jeg er den eneste, men jeg kunne godt nok ALDRIG drømme om at
skifte mine dæk hvis der stadig var 4 mm tilbage. Så vil jeg hellere sætte
farten lidt ned end smide nye dæk før de har sat sig.

--
Tom

Fra : Thomas H.

Dato : 21-08-04 13:54

> Ved ikke om jeg er den eneste, men jeg kunne godt nok ALDRIG drømme om at
> skifte mine dæk hvis der stadig var 4 mm tilbage. Så vil jeg hellere sætte
> farten lidt ned end smide nye dæk før de har sat sig.

Nej det har jeg godt nok heller ikke råd til...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-08-04 13:56

Tom skrev:

> Ved ikke om jeg er den eneste, men jeg kunne godt nok ALDRIG drømme om at
> skifte mine dæk hvis der stadig var 4 mm tilbage. Så vil jeg hellere
> sætte farten lidt ned end smide nye dæk før de har sat sig.

Den er jeg med på. 4mm er sq næsten nye dæk..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Martin Sand.

Dato : 21-08-04 15:03

Martin Johansen [6000] wrote:
> Den er jeg med på. 4mm er sq næsten nye dæk..

Hvor mange mm er der egentlig på nye dæk? Ca?

MVH Martin

Fra : Mikael L

Dato : 21-08-04 15:14

"Martin Sand." <feedback@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Hvor mange mm er der egentlig på nye dæk? Ca?

Ca. 8mm

Mikael

Fra : Thomas H.

Dato : 21-08-04 15:14

"Martin Sand." <feedback@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Hvor mange mm er der egentlig på nye dæk? Ca?

Ved det ikke, men jeg tror der er meget forskel på hvor store dæk man har,
jeg synes ikke der er nær så meget på de små skodhjul os almindelige ligger
og kører rundt på, frem for dæk til en BMW 7'er eller lign.

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-04 21:04

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote in message

> [...]
ligger
> og kører rundt på, frem for dæk til en BMW 7'er eller lign.

Tja jeg skifter ved 3 mm
Checkede lige trykket på en kollegas bil i går, syntes den var lidt flad på
HB: resultat i psi:

HB: 10,4
HF: 18
VF: 21.2
VB: 28
Den er vist ikke genial til et venstre sving med belastning:

Og så var der ikke ventilhætter på nogen af ventilerne: så ber man selv om
problemer.
Det er vist kun udlejningsvogne og taxaer der oftest kører uden ventilhætter
(det tager for lang tid at skrue den af og på, så få da for f.... nogle af
gummi, der blot skal trykkes på! da var jeg ved at blive sat af

Hun lovede, at køre ind på nærmeste selvservicestation og få 34 psi i alle
dæk.

Det må have været dyrt i benzin og jeg tør ikke tænke på en
undvigelsesmanøvre til venstre med fuld læs.
De skulle i sommerhus i dag med ful læs
--
Møller

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 22-08-04 07:37

"Møller" wrote:

> Det må have været dyrt i benzin og jeg tør ikke tænke på en
> undvigelsesmanøvre til venstre med fuld læs.
> De skulle i sommerhus i dag med ful læs

Det er desværre ikke unikt, jeg har et familiemedlem der kører
nøjagtigt samme ligegyldige stil..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 21-08-04 21:12

On Sat, 21 Aug 2004 16:14:25 +0200, "Thomas H."

>Ved det ikke, men jeg tror der er meget forskel på hvor store dæk man har,
>jeg synes ikke der er nær så meget på de små skodhjul os almindelige ligger
>og kører rundt på, frem for dæk til en BMW 7'er eller lign.

Jep, jeg har lige sat mine nye dæk på - 15 mm mønster.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-08-04 21:27

> Ved ikke om jeg er den eneste, men jeg kunne godt nok ALDRIG drømme om at
> skifte mine dæk hvis der stadig var 4 mm tilbage. Så vil jeg hellere sætte
> farten lidt ned end smide nye dæk før de har sat sig.

Jeg skiftede de gamle i forårs - der var 4 mm tilbage, og de havde såmænd
kørt 80 000, så det synes jeg nu er til at betale sig fra..
- * - Og ja, jeg ved godt at jeg kører dødkedeligt, de nye hastighedsgrænser
på motorvejen passer mig helt fint

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Aksel

Dato : 22-08-04 11:20

> [...]
> skifte mine dæk hvis der stadig var 4 mm tilbage. Så vil jeg hellere sætte
> farten lidt ned end smide nye dæk før de har sat sig.

Jeg vil ikke køre på dæk med under 3 mm mømster, du ved da selv hvor dårligt
slidte dæk bremser på våd vej, ikke?

Hilsen Aksel

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-04 12:02

"Aksel" <akselj@ny-post.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil ikke køre på dæk med under 3 mm mømster, du ved da selv hvor
dårligt
> slidte dæk bremser på våd vej, ikke?

Jo men nu kører jeg heller ikke så hurtigt.
Bilen bremser ENDNU dårligere når det f.eks sner men derfor afholder det mig
da heller ikke fra at køre når det sner.

Jeg kører til der er ca. 2 mm tilbage.

--
Tom

Fra : Thomas H.

Dato : 21-08-04 13:54

> [...]
> stor indflydelse på bremselængden på våd vej.
>
> Hmmm dette kommer virkelig som en banebrydende nyhed

For en journalist er det sikkert en nyhed ...

Fra : Bernhard Ege

Dato : 21-08-04 14:14

TGD wrote:
> Dækfabrikanten har udført en række test som viser, at slidbanens
> dybde har stor indflydelse på bremselængden på våd vej.
>
> Hmmm dette kommer virkelig som en banebrydende nyhed

Tjaa, det er jo ikke nogen nyhed.

Jeg er dog noget utryg med kun 3mm på dækken hvorfor jeg skifter når
dækket er slidt dertil.

Jeg kan forresten fortælle at Toyo Roadpro er skod dæk i regnvejr. De
skrider for et godt ord, specielt i rundkørsler skrider jeg ret ofte
(dvs. jeg kan høre dækket skride). Jeg brugte Continental PremiumContact
på min gamle Xantia og dem vælger nok når jeg skal skifte igen.

mvh Bernhard