Virkelig flot html4/css hjemmeside!!
Fra : Louise Johnson

Dato : 21-08-04 08:47

Prøv at se den her side:
http://www.meyerweb.com/eric/css/edge/complexspiral/demo.html

Den er lavet i HTML4/CSS så det batter.

Længere nede er der under "Alternate fun" 4 andre, som er mindst lige så
flotte.

Kender I andre hjemmesider som på samme måde gør brug af HTML4/CSS?

Louise

Fra : Henny

Dato : 21-08-04 10:23

"Louise Johnson" <ask@for.it> skrev i en meddelelse

> [...]
> flotte.
>

> Kender I andre hjemmesider som på samme måde gør brug af HTML4/CSS?

Den er da meget pæn, men jeg kan ikke rigtig se, hvorfor man skulle fremhæve
html 4 på den måde. Jeg synes, det ville være mere rigtitigt at "samle" på
flotte sider i en (x)html form, der ikke er på vej ud.

Mvh.

Henny

Fra : Louise Johnson

Dato : 21-08-04 11:38

> Den er da meget pæn, men jeg kan ikke rigtig se, hvorfor man skulle fremhæve
> html 4 på den måde. Jeg synes, det ville være mere rigtitigt at "samle" på
> flotte sider i en (x)html form, der ikke er på vej ud.

Bliver der da ikke udviklet på HTML4 længere?

Louise

Fra : jopa

Dato : 21-08-04 11:54

Louise Johnson skriblede bla følgende:

> Bliver der da ikke udviklet på HTML4 længere?

Det er ved at være år siden man gik over til XHTML

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 21-08-04 12:35

"jopa" <j@jp-web.invalid> writes:

> Det er ved at være år siden man gik over til XHTML

Det kommer helt an på hvem "man" er. Udviklingen hos W3C foregår
ganske rigtigt på XHTML (nu version 2). Browseren er ikke fulgt
med. Interne Explorer forstår stadig ikke XHTML (den viser det, men
det er fordi den fortolker det som HTML).

XHTML 1.0 er blot en XML-implementation af HTML 4, så der er ikke
nogen indholdsmæssig forskel, det er ren form. XHTML 1.1 er en
modularisering af XHTML 1.0 (Strict), men indholdet er stadig det
samme.

Hvis man blot laver web-sider, og ikke bruger værktøjer hvor det er en
fordel at man har XML at arbejde med, så ser jeg ingen grund til ikke
at bruge HTML 4.01, som alle browsere jo forstår.

(Og det burde også være mange år siden man gik over til CSS 2, men
det forstår IE stadig ikke)
/L

Fra : Britt Malka

Dato : 22-08-04 21:06

Goddag Lasse Reichstein Nielsen

Den Sat, 21 Aug 2004 13:34:36 +0200 skrev Lasse Reichstein Nielsen
<lrn@hotpop.com>:

>(Og det burde også være mange år siden man gik over til CSS 2, men
>det forstår IE stadig ikke)

Næh, forstår den al CSS1 nu?

Det bliver en katastrofe, når CSS3 snart kommer ud.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.net/ebog.html

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 22-08-04 21:11

Britt Malka <news@foxladi.com> wrote:

> Det bliver en katastrofe, når CSS3 snart kommer ud.

Katastrofen bliver nok ikke værre end at vi (igen) må vente nogle
år for at visse, udbredte browsere understøtter hele forrige version
af CSS :-| ... skønt mit inderste håb og ønske er at situationen
kunne lokke flere brugere over til Opera, Gecko- eller
KHTML-baserede browsere.

--
Anders Thorsen Holm, BSc i datalogi-multimedier.

Jeg søger fuldtidsjob i eller nær Århus - gerne studierelevant,
men ingen betingelse. Læs mit CV: http://www.thorsenholm.dk/cv/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-08-04 21:21

Anders Thorsen Holm skrev:

>Katastrofen bliver nok ikke værre end at vi (igen) må vente nogle
>år for at visse, udbredte browsere understøtter hele forrige version
>af CSS :-|

Så vidt jeg har forstået på snak rundt imkring vil M$ slet ikke
udvikle IE yderligere, angiveligt fordi de bruger kræfterne på et
helt nyt styresystem som jeg gætter på indeholder en opdateret
browser.

>skønt mit inderste håb og ønske er at situationen
>kunne lokke flere brugere over til Opera, Gecko- eller
>KHTML-baserede browsere.

Ditto.

--
Bertel

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 23-08-04 01:50

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> udvikle IE yderligere, angiveligt fordi de bruger kræfterne på et
> helt nyt styresystem som jeg gætter på indeholder en opdateret

Der skulle vist være kommet gang i planerne om IE7 igen - det hænger
vist lidt sammen med den pludselige popularitet for konkurrerende
browsere! Se:

http://blogs.msdn.com/ie/

Derudover kommer der en del fejlrettelser og tilføjelser til IE6 med SP2
til XP - se mere hos:

http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/maintain/sp2brows.mspx#XSLTsection134121120120

Mvh Tommy

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-08-04 21:43

Britt Malka skrev:

> Næh, forstår den al CSS1 nu?

Ja - IE6 forstår alle dele af CSS1 (se fx
<http://www.microsoft.com/windows/ie/evaluation/features/default.mspx>)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 22-08-04 22:07

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:

> Ja - IE6 forstår alle dele af CSS1

Min foreløbige CSS-ønskeseddel hvad angår fremtidige udgaver af IE:

Understøttelse af
- :hover på andet end <a>-elementer.
- Child selector
- Sibiling selector
- Attribute selectors
- position: fixed
- background-attachment: fixed

Udradering af
- 3px text-jog
<http://positioniseverything.net/explorer/threepxtest.html>
- Peekaboo bug
<http://positioniseverything.net/explorer/peekaboo.html>

Og der skal nok være meget andet, jeg har glemt at inkludere i listen.

Fra : Stig Nygaard

Dato : 22-08-04 22:43

Hej Anders

Anders Thorsen Holm wrote:
> Min foreløbige CSS-ønskeseddel hvad angår fremtidige udgaver af IE:
> [...]

Well, hvis ikke Microsoft kan selv, så tag et kig på:
http://dean.edwards.name/IE7/ (http://www.rockland.dk/show.asp?post=134)

Mvh. Stig
www.rockland.dk

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 23-08-04 01:43

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Ja - IE6 forstår alle dele af CSS1 (se fx
> <http://www.microsoft.com/windows/ie/evaluation/features/default.mspx>)

Det kan godt være at IE "forstår" alle elementer fra CSS1, men er der
ikke en del af dem som bliver fejlfortolket?

Mvh Tommy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-08-04 08:21

Tommy Ipsen skrev:

>Det kan godt være at IE "forstår" alle elementer fra CSS1, men er der
>ikke en del af dem som bliver fejlfortolket?

Hvad med et nyt slogan:

   IE - verdens mest forstående browser!

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-08-04 22:32

Anders Thorsen Holm skrev:

> Min foreløbige CSS-ønskeseddel hvad angår fremtidige udgaver
> af IE:

[snip - lang liste med IE-mangler]

Jeg vil gerne skrive under på ønskesedlen - men lige for at få det
på det rene, så er alle de ting der mangler understøttelse for
taget fra CSS 2.x

Jeg kan se at background-attachment: fixed faktisk er med i CSS 1 -
men med følgende note "CSS1 core: UAs may treat 'fixed' as
'scroll'."

De nævnte bugs er sammen med de andre bugs der kan findes på
<http://positioniseverything.net/explorer.html> møgirriterende, og
bør selvfølgelig være væk i næste IE-udgave (jeg krydser fingre).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 22-08-04 23:14

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:

> Jeg vil gerne skrive under på ønskesedlen - men lige for at få det
> på det rene, så er alle de ting der mangler understøttelse for
> taget fra CSS 2.x

Yep - det er derfor de er på ønskesedlen ^_^

> Jeg kan se at background-attachment: fixed faktisk er med i CSS 1 -
> men med følgende note "CSS1 core: UAs may treat 'fixed' as
> 'scroll'."

Aha. Der kan man bare se. Og samme note går desværre igen i CSS 3:

<http://www.w3.org/TR/2002/WD-css3-background-20020802/#properties3>

Noget, der i grunden altid har irriteret mig ved background-attachment:
fixed er, at baggrundsbilledet fikseres med hensyn til viewporten - og
derved *placeres* relativt til body fremfor selve elementet.

Man kunne naturligvis angive en passende background-position for at
skubbe billedet "på plads" som udgangspunkt, men det er jo ikke
altid, man kan vide, hvor pågældende element er placeret på
dokumentet.

Men jeg har måske overset noget, hvad angår background-attachment:
fixed? Er det noget implementationsmæssigt, jeg ikke er klar over?

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 22-08-04 23:40

Anders Thorsen Holm <usenet@thorsenholm.invalid> wrote:

> Noget, der i grunden altid har irriteret mig ved
> background-attachment: fixed er, at baggrundsbilledet fikseres med
> hensyn til viewporten - og derved *placeres* relativt til body
> fremfor selve elementet.

Problematikken behandles i øvrigt her:

<http://www.quirksmode.org/css/background.html>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-08-04 09:51

Tommy Ipsen skrev:

> Det kan godt være at IE "forstår" alle elementer fra CSS1, men
> er der ikke en del af dem som bliver fejlfortolket?

Nej, ikke i standardmode (hvis man ser bort fra egentlige bugs, som
der så også er nogle stykker af).

I quirksmode afviger IE6 på mange områder fra standarden - det er
et bevidst valg (som Mozilla og Opera med nogle forskelle også
følger) der er taget for at få sider skrevet til IE5.x med
tilhørende fejlopfattelser af CSS til at blive vist korrekt i IE6.

Som sideforfatter har man heldigvis muligheden for at sætte IE6 i
standardmode, hvorved css-fortolkningen baseres på W3-
specifikationerne i stedet for IE5.x's opførsel.

Se evt. Martin Hintzmanns udkast til en artikel om doctype:
<http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Stig Nygaard

Dato : 21-08-04 10:29

Hej Louise

Louise Johnson wrote:
> Prøv at se den her side:
> http://www.meyerweb.com/eric/css/edge/complexspiral/demo.html
> Den er lavet i HTML4/CSS så det batter.

Jep, Eric Meyer er "guru'en" inden for CSS, og demonstrationer af dets
muligheder (hans bøger kan også varmt anbefales).

En meget flot CSS demonstration er også CSS Zen Garden
(http://www.csszengarden.com/) hvor forskellige folk har lavet hver
deres stylesheet til én og samme XHTML-side (kunne ligeså godt være
lavet i HTML4). Det er i øvrigt Eric Meyer der har implementeret design
nr. 100 på denne.

Det er alle meget flotte og ofte MEGET forskellige designs du kan se på
sitet. Det er faktisk næsten ikke til at tro at det er eksakt den samme
XHTML-kode der ligger bag alle de over 100 forskellige designs.

Mvh. Stig
www.rockland.dk

Fra : Louise Johnson

Dato : 21-08-04 11:38

> Det er alle meget flotte og ofte MEGET forskellige designs du kan se på
> sitet. Det er faktisk næsten ikke til at tro at det er eksakt den samme
> XHTML-kode der ligger bag alle de over 100 forskellige designs.

Det her må være det VILDESTE jeg nogensinde har set!!!

Tænk at CSS/HTML4 er så fleksibelt og der findes så dygtige mennsker!

Louise

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 22-08-04 12:48

Louise Johnson wrote:

> [...]
> flotte.
>

> Kender I andre hjemmesider som på samme måde gør brug af HTML4/CSS?

Lige lidt historie: Eric Meyer er faktisk hovedansvarlig for at IE 5 til
Mac havde implementeret så stor en del af standarderne som den havde
(html4 og css1 omkring 95-99%)! (han var i øvrigt chef for IE-Mac teamet)

For at få lidt mere inspiration kan man også kigge lidt på
www.cssvault.com eller www.cssbeauty.com, fælles for de 2 sites er sites
der validerer både med xhtml og css.

Alternativt kan du se mere om xhtml/css på følgende sider.
www.mezzoblue.com (dave shea som er kreatør af zengarden!) han har også
en masse links til andre kendte, blandt andet www.stopdesign.com
(Douglas Bowman som redesignede wired.com og var nok i virkeligheden den
der startede hele hypen) desuden er der www.simplebits.com (Dan
Cederholm) www.alistapart.com (www.zeldman.com formand for webstandards
projektet med at få Alle browsere til at understøtte så meget af
standarderne som muligt.) Kig på deres links og der er til adskillige
hundrede timers inspiration og læsning.

Nå ja og velkommen til standardernes verden.

Claus

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 22-08-04 21:12

Claus Jacobsen <cj@gate58.dk> writes:

> [...]
> til Mac havde implementeret så stor en del af standarderne som den
> havde (html4 og css1 omkring 95-99%)! (han var i øvrigt chef for

Var det ikke Tantek Çelik?
<URL:http://tantek.com/projects/resume.html>
:)

Men Eric Meyer har skrevet nogle bøger om CSS som folk har sagt mange
pæne ting om (jeg har ikke læst dem, men de plejer at dukke op højt
på listen over anbefalet læsning). Han regnes som noget af en guru
på området.

/L

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 23-08-04 00:33

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Var det ikke Tantek Çelik?
> <URL:http://tantek.com/projects/resume.html>

Du har ret Lasse! Han var hos Netscape istedet (og W3C). Puha sådan går
det når man sumper en søndag ;)

for dem der har lyst er der en masse links til online udgaver af en del
af hans publikationer: http://www.meyerweb.com/eric/resume.html

Claus

Fra : Louise Johnson

Dato : 23-08-04 12:51

> Nå ja og velkommen til standardernes verden.

Der var godt mange spændende links! De vil helt sikkert kunne gøre gavn,
når jeg har CSS problemer ;)

Louise