Opgradering fra ECS K7S5A
Fra : Steen

Dato : 20-08-04 20:37

Hej Gruppe!

Jeg har lige udskiftet mit grafikkort fra et Radeon 9600 Pro til et
Radeon 9800 Pro, men synes ikke at det har givet nok (får kun
2800-2900 marks i 3Dmark 2003), og mistænker derfor mit øvrige system
for at være flaskehalsen.

Nuværende system:

MB: ECS K7S5A ver. 1.0
CPU: Athlon 2200+ Thoroughbred
RAM: 512 MB PC 2700 + 128 MB PC 2100
Radeon 9800 Pro 128 MB
Seagate Barracuda ATA IV 60 GB.

Mine spørgsmål er derfor:

- hvad er den umiddelbare flaskehals?

- får jeg noget ud af at opgradere motherboardet til èt med AGP 8 (har
kun AGP 4 nu) uden at skifte andet?

Hvis jeg udskifter MB til et 333 Mhz,

- er jeg så nødt til også at skifte CPU'en til en 333 Mhz-version? I
givet fald, hvor stor for at opnå ca. 4000 marks i 3Dmark 2003?

- kan jeg genbruge mine 512 MB PC 2700 ram (de kører vist 333 mhz,
ikke)?

Er det 'for dumt' kun at gå fra 266 mhz til 333 mhz. Skal jeg i
virkeligheden gå til 400 eller 800 mhz bundkort med deraf følgende
udskiftning af CPU og Ram?

Tak for ethvert svar!

Hilsen

Steen

Fra : Leony

Dato : 20-08-04 20:49

"Steen" <mkt@FJERNDETTEpostman.DK> skrev i en meddelelse

> [...]
> Radeon 9800 Pro, men synes ikke at det har givet nok (får kun
> 2800-2900 marks i 3Dmark 2003), og mistænker derfor mit øvrige system

Hvordan er performance i de spil du spiller?
Hakker den i det?

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Laziter [9440]

Dato : 20-08-04 20:53

> [...]
> Radeon 9800 Pro, men synes ikke at det har givet nok (får kun
> 2800-2900 marks i 3Dmark 2003), og mistænker derfor mit øvrige system

Dit bundkort og RAM.

> - får jeg noget ud af at opgradere motherboardet til èt med AGP 8 (har
> kun AGP 4 nu) uden at skifte andet?
Du vil ikke kunne mærke nogen forskel på AGP 4 og 8.

> Hvis jeg udskifter MB til et 333 Mhz,
>
> - er jeg så nødt til også at skifte CPU'en til en 333 Mhz-version? I
> givet fald, hvor stor for at opnå ca. 4000 marks i 3Dmark 2003?
Jeg kører selv med en 266 Mhz CPU i mit Abit AN7 mobo, jeg har clocket den
til 333 Mhz indtil jeg får noget RAM der kan klare 400+ Mhz.

> - kan jeg genbruge mine 512 MB PC 2700 ram (de kører vist 333 mhz,
> ikke)?
Joda.

> Er det 'for dumt' kun at gå fra 266 mhz til 333 mhz. Skal jeg i
> virkeligheden gå til 400 eller 800 mhz bundkort med deraf følgende
> udskiftning af CPU og Ram?
Når nu du har en ganske udmærket AMD CPU (ja det kommer jo så lige an på
steppingen, AIUHB, JIUHB osv. gerne en der slutter med B), så køb dig et 400
Mhz nForce2 bundkort, f.eks Abit NF7-S eller AN7.
Clock FSB'en til 333 Mhz hvis du genbruger din 512 Mb klods, eller køb noget
PC3200 RAM og clock FSB'en til 400 Mhz.

Jeg skiftede fra et Matsonic MS8157E 266 Mhz bundkort til et Abit AN7 400
Mhz.
Stillede FSB'en på min 1800+ CPU til 333 og multiplieren på 6, så nu kører
jeg 2 Ghz mod de oprindelige 1,5.
Når jeg får fat i noget hurtigere RAM ryger FSB'en i vejret for at minimere
den flaskehals.

Mvh
Benjamin

Fra : Steen

Dato : 20-08-04 21:48

On Fri, 20 Aug 2004 21:53:14 +0200, "Laziter [9440]"
<laziterNO@THANKSmailme.dk> wrote:

> [...]
>jeg 2 Ghz mod de oprindelige 1,5.
>Når jeg får fat i noget hurtigere RAM ryger FSB'en i vejret for at minimere

Hej Benjamin!

Tak for dit input.

Hvordan checker jeg min CPU-version uden at afmontere??

Hvor stiller du disse settings? FSB i Bios, vel - men multiplieren...?

I øvrigt, når jeg sammenligner min score i 3Dmark03 så er den
latterligt lav sammenlignet med andre med 1795 mhz processor OG min
FSB er opgivet til 66 mhz (ja du læste rigtigt seks-seks). Wcpuid
siger dog at den er 132,77 mhz, men hvad skal jeg tro.

Det virker som noget er galt!

Steen

Steen

Fra : Laziter [9440]

Dato : 20-08-04 22:32

"Steen" <mkt@FJERNDETTEpostman.DK> skrev i en meddelelse

> Hvordan checker jeg min CPU-version uden at afmontere??
Du bliver nødt til at tage køleren af og læse på det lille mærke der sidder
nedenunder.

> Hvor stiller du disse settings? FSB i Bios, vel - men multiplieren...?
Jeg stiller alt i BIOS, FSB, multiplier, volt og den slags.

> [...]
> FSB er opgivet til 66 mhz (ja du læste rigtigt seks-seks). Wcpuid
> siger dog at den er 132,77 mhz, men hvad skal jeg tro.
Ja det var jo et godt spørgsmål, men jeg ville nok vælge at tro på wcpuid.
Det er nok en mindre bug i 3dmark 2003 der gør at der opstår en
fejludlæsning af FSB'en.

Mvh
Benjamin

Fra : Morten Larsen

Dato : 21-08-04 10:56

Er det chipsæt ikke ved at være noget gammelt
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/01/05/11/4407270 Ser ikke ud til
at slå Via133 med særlig stor margen. Jeg ville foreslå dette Asus bundkort
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=67392 jeg selv bruger og som kører
perfekt, ikke mindst slår det feks. via kt333 sættet som jeg har haft med
flere længder. Du bør også skifte din pc2100 ram til pc3200 så du kører
pc2700, som det også nævnes.

Mvh Morten

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-08-04 23:10

Morten Larsen wrote:

> Er det chipsæt ikke ved at være noget gammelt

Hvad svarer du på?

Jesper G. Poulsen

Fra : Morten Larsen

Dato : 22-08-04 11:43

Det var ikke til dig

Mvh Morten

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-08-04 08:35

Morten Larsen wrote:

> Det var ikke til dig

Hvad svarer du på?

Jesper G. Poulsen

Fra : Steen

Dato : 21-08-04 20:11

Tak for alle input!

Jeg fandt ud af hvorfor min score var så lav i 3Dmark 03: Både
antialias og anisotrofisk var på max. i grafikkortets opsætning. Når
jeg vælger 'foretrukket program' på begge scorer jeg knap 5200 marks,
og det er jeg indtil videre godt tilfreds med.

..... så yderligere opgradering afventer.

Hilsen

Steen