Et par spørgsmål
Fra : Rabbit_HGC

Dato : 09-05-01 10:04

Hej

Jeg skal ud med stagen her i weekenden og kunne godt tænke mig at fiske min
første hornfisk, hvis der er nogen, hehe.

Hvad er det bedste at fange dem med?

Forfang eller blink, og hvad størrelse?

Samtidig har jeg et åndsvagt spørgsmål, bær over med mig.
Når man nu fisker med blink, skal man så bare kaste så langt ud man kan, og
så bare køre langsomt ind igen uden at rykke i stagen? Man skal vel ikke
"pirke" mens man køre ind???

Ja, grin i bare, men det er sku ikke nemt når man aldrig har prøvet det før.

Takker

Bo

Fra : Peter Schrøder

Dato : 09-05-01 10:59

Rabbit_HGC skrev...
> Hej
>
> Jeg skal ud med stagen her i weekenden og kunne godt tænke mig at fiske
min
> første hornfisk, hvis der er nogen, hehe.

Dér er der. Bare vælg et sted med friskt, helst strømmende
vand som samtidig har en vis dybde.

> Hvad er det bedste at fange dem med?
>
> Forfang eller blink, og hvad størrelse?

Det er sjovest på flue, men jeg går ud fra du fisker med
spinnestang?
Små, slanke blink i crom evt med en blå/grøn stribe, har altid været
godt fangende til hornfisk. Du kan evt skifte trekrogen ud med
en mindre, MEGET skarp trekrog (f.eks. Kamasan str. 10)
som bindes fast til blinket med en lille stump line, så den
hænger 3-4cm bagefter blinket. Hvis linestumpen bliver for lang
vil den antagelig hæfte sig op på hovedlinen i kastet.

> [...]
kan, > og
> så bare køre langsomt ind igen uden at rykke i stagen? Man skal vel

Hvis man afsøger vandet, er det en fordel at kunne kaste langt.
(afstemt grej til små blink, tynd line (f.eks. Drennan 0,20 er fin))
Hurtig indspinning med pludselige hastighedsændringer:
spinstop/fuld skrue er den "autoriserede" måde.
Ryk betragtes som bevidst forsøg på fejlkrogning
og er kun god latin ved torskefiskeri (!)
Hvis du allerede har spottet en stime, behøver du bare kaste
lige forbi den, eller midt i den, for at få chancen.
Hvis de følger efter uden at bide, kan du med fordel skifte
til bobleflod med flue eller sildestrimmel istedet.

> Ja, grin i bare, men det er sku ikke nemt når man aldrig har prøvet det
før.

Det er altid skønt at få lejlighed til at øse af sin erfaring :)
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Alex Linaa

Dato : 09-05-01 11:57

"Peter Schrøder" <nosp@mplea.se> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis de følger efter uden at bide, kan du med fordel skifte
> til bobleflod med flue eller sildestrimmel istedet.

Min erfaring siger at man er næsten er sikker på at fejlkroge, hvis man
kaster midt i stimen.
Sådan en stime består af nogle store hunner i midten som ikke er
interesseret i andet end at parre sig, omkrandset af en masse hanner som
gerne tager et blink, idet de åbenbart anser dette for at være en rival.
Jeg kaster derfor altid i kanten af stimen, og har så godt som aldrig
fejlkrogninger.

venlig hilsen
Alex linaa

--
http://belone.linaa.com -Se hvor langt hornfisken er nået (Indmeld selv)
http://multe.linaa.com -Hvor er multen nået til? (Indmeld selv)

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 10-05-01 10:51

tak for jeres svar, jeg må ud og prøve lykken i weekenden.

Bo