Renaut 19 og Citroen xantia
Fra : Claus Due

Dato : 20-08-04 17:58

Jeg overvejer begge biler fra ca 1994.. er der noget der taler mere for den
ene end den anden?

Hvad er der af fordele og ulemper....

Citroen og hydraulik er det et problem?

Ruster den ene mere end den anden?

--
Med Venlig Hilsen

Claus Fromholt Due

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 20-08-04 17:21

"Claus Due" <claus_due@FJERNhotmail.com> wrote in message
> Jeg overvejer begge biler fra ca 1994.. er der noget der taler mere for
> [...]

nej, ikke hvis man sørger for at skifte hydraulikolien og gaskuglerne med
rettidige mellemrum.

> Ruster den ene mere end den anden?

Xantia' er har ry for at være meget modstandsdygtige overfor rust.

Renault kender jeg ikke til.

mvh Ole

Fra : Q

Dato : 20-08-04 17:55

"Claus Due" <claus_due@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg overvejer begge biler fra ca 1994.. er der noget der taler mere for
den
> ene end den anden?
>
> Hvad er der af fordele og ulemper....

Jeg har en R19 fra '96, som jeg ikke har været alt for heldig med mht.
holdbarhed:

Jeg har haft bilen i 3 år, kørt godt 100.000 km ( bilen har kørt godt 220kkm
ialt )..

Iløbet af de 3 år har jeg kostet godt 50.000 kr på bilen, udover alm.
vedligehold som f.eks dæk, olie, udstødning, bremser osv.. Med andre ord har
jeg næsten skiftet alt mellem kofangerne

Yderligere har der det sidste års tid været godt gang i rusten rundt
omkring.. spec. dørkanter og paneler lader til at rådne hurtigt..

Bortset fra det kører den glimrende og er rimeligt økonomisk mht. brændstof
( min er en 1.4 I'er med omkring 80 hk såvidt jeg husker.. motoren hedder
E7J ).. Ren motorvejskørsel efter de gældende regler giver godt 16
km/liter.. Blandet kørsel ligger på 12-14 km/liter altefter temperament..

Og så lige en vigtig detalje, når du holder uden for lands lov og ret (
f.eks på Sjælland ) med en punktering: Køb en ordentlig krydsnøgle.. Den der
følger med til donkraft og hjulbolte knækker hvis man bare tænker på at
forsøge at pille hjulbolte ud..

/peter

Fra : Hans Christian

Dato : 21-08-04 00:06

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse

> [...]
der
> følger med til donkraft og hjulbolte knækker hvis man bare tænker på at

Til gændgæld har min Clio 1.4 E7J med 80hk kørt 260000km hvor motorhjelmen
knap har været åbnet.
Jeg har kørt i den siden dengang den havde gået 90000km (6 år siden). Jeg
har i den tid skiftet kul i generatoren. "Har stort anlæg i bilen". Skiftet
starter, Skiftet vandpumpe i forbindelse med tandremsskifte. Det er alt.
Ellers har jeg kun skiftet støddæmpere bag, bremser for, mellem dæmper og
bagdæmper (udstødning) forhjulslejer, højre drivaksel. Jo bremserne bag skal
skiftes nu hvor den skal til syn. Det er alt på godt 170000km! Så dem
der skriver her om problemer må have været godt uheldige.
Min er først begyndt at ruste i bagskærmen og oppe i torpedoen. Den har
somsagt gået 260000km og er fra 1992.

Venlig Hilsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-08-04 07:19

Hans Christian telepaterede følgende til sin PC:
> Så dem der skriver
> her om problemer må have været godt uheldige.

Ellers har du været heldig....

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ronaldo

Dato : 22-08-04 12:00

Jeg har haft en renault 19 1.4e RL ('93) i lidt over 3 år, kørte ca 90.000
km i den. Skiftede stort set ikke andet end de normale sliddele. Bilen havde
kørt omkring 220.000 da jeg solgte den.

> Yderligere har der det sidste års tid været godt gang i rusten rundt
> omkring.. spec. dørkanter og paneler lader til at rådne hurtigt..

Jep, der rustede min også.

> [...]
> E7J ).. Ren motorvejskørsel efter de gældende regler giver godt 16
> km/liter.. Blandet kørsel ligger på 12-14 km/liter altefter temperament..

hmm, ved blandet kørsel lå jeg ca. på 11-12 km/l, kørte jeg meget pænt (80
km/t) kunne den lige sniges op på 13,5-14 km/l. Min bil var selvf. også lidt
ældre.

Fra : Mogens

Dato : 20-08-04 20:29

"Claus Due" <claus_due@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg overvejer begge biler fra ca 1994.. er der noget der taler mere for
den
> ene end den anden?

Vor nevø brændte ihjel i en R19 GTS - 18 år gammel.

Falckredderne havde ikke været udsat for noget
lignende, og på bilinspektionen fandt man ud af,
at konstruktionen vedr. brændstoffremførslen til
motoren var håbløs og årsag til branden.

Bilen udbrændte totalt på grund af denne håbløse kon-
struktion, og knægten stod ikke til at redde, idet red-
derne på afstand blot måtte stå at se på!

Jeg ville aldrig sætte mine penge i sådan en bil.
Aldrig...

Fra : Kristian

Dato : 20-08-04 22:41

Har haft en 19'er.....købte den i 92 da den kom frem....lækker bil...var
vant til en gammel Escort...

Har nu en Xantia fra 99....lækker bil......også.

Men.....der er jo en forskel.........størrelsen.

Ka' kun sige......havde ingen problemer med min 19'er.......havde den i 14
måneder og kørte godt 82.000 km. uden nogle problemer. Solgte den fordi jeg
måtte eje en ZX Rallye Raid....WOW.
Xantiaen har jeg nu haft i 2 år og kørt ca 100.000 km. uden problemer andet
end forbremserne der rystede....indtil de blev lavet i Cannes (i vores
ferie).

MVH

Kristian

Fra : Hans Pedersen

Dato : 22-08-04 07:58

On Fri, 20 Aug 2004 21:28:42 +0200, "Mogens"
<dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> wrote:

>Jeg ville aldrig sætte mine penge i sådan en bil.
>Aldrig...

Nej, det kan jeg godt forstå! Renault er nok ikke lige jeres families
foretrukne mærke.

--
Hans Pedersen
Esbjerg

Fra : RemRem

Dato : 21-08-04 19:58

Hi

Jeg kan bekræfte Q udtaleser omkring reperationer på en R19 - Har lige
solgt min R19 fra 1992 1.4 RL, og jeg har været den samme tur igennem
som Q - Alt er mere eller mindre blevet skiftet. Bilen havde kørt 164K
da jeg afleverede nøglerne til køber.

En anden ting man bør være opmærksom på er at reservedels priserne er
på en R19 noget højere end eks. tyske biler, men om det er generelt
Fransk aner jeg ikke.

Havde dog ikke de store rust problemer andet et par steder hvor den
alligeve havde fået et par slag - ellers ikke noget. Var også blevet
behandlet med undervognsbehandlingen hvert 2. år.

Jeg har i dag droppet Franske biler og er gået til Japanske istedet.

/Torben

On Fri, 20 Aug 2004 17:57:50 +0100, "Claus Due"