Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ophavsret
Fra : Jens Olsen

Dato : 09-05-01 21:43

Hvis jeg har leveret billeder til en bog - lad os kalde forlaget
x-bøger - og senere ser en artikel i en lokalavis med bl.a. et af mine
billeder, hvor der om billederne blot står: “at de stammer fra
x-bøger” er det så foregået helt korrekt?

Jens

Fra : Frank Larsen

Dato : 09-05-01 22:42

ja så fremt i fald at de bliver brugt som en slags anmeldelse for bogen, det
er jo også i din interesse at bogen bliver solgt eller hva' men forlaget
burde tilkendegive at autors navn skulle oplyses så det kan da godt være at
det ikke er helt korrekt gjort, men det handler jo også om hvad der er det
vigtigste budskab i bogen altså om det er dine foto eller forfatterens
tekst. men grundlæggende vil jeg mene at der ikke er noget at komme efter.
Frank

Fra : Jens Olsen

Dato : 09-05-01 23:27

Jens:
[...]

Frank:
[...]

Der var nu ikke tale om en anmeldelse, men en artikel hvor avisen har
brugt den pågældende bog sammen med diverse billeder som kilde. Jeg
havde forestillet mig, at man i det mindste burde skrive fotografernes
navne og ikke blot navnet på forlaget.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 10-05-01 02:01

jens@olsen.dk (Jens Olsen) wrote:

> [...]
>brugt den pågældende bog sammen med diverse billeder som kilde. Jeg
>havde forestillet mig, at man i det mindste burde skrive fotografernes

Hvis de har brugt bogen som kilde, kan de have fået tilladelse af forlaget. Om
du så har penge tilgode afhænger af din aftale med forlaget.

Peter

Fra : Niels Svendsen

Dato : 10-05-01 02:04

nej, fotografen har medmindre han/hun har fraskrevet sig retten til det
pågældende foto, eventuelt solgt retten til at bruge samme til udgiveren af
bogen, absolut krav på honorar for brug af foto.
Tilladelse til brug af foto skal indhentes hos fotografen.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.