Hvad er det nu den hedder...?
Fra : Peter Andersen

Dato : 19-08-04 15:15

For nogle år siden så jeg en film, fransk eller italiensk vist om en lille
dreng der blev venner (eller var i familie med?) en gammel mand der havde en
biograf. Biografen brændte og han den gamle blev vist ikke reddet - eller
også blev han...

Hvad er det den film hedder?

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Morten Steen

Dato : 19-08-04 15:26

> Hvad er det den film hedder?

Cinema Paradiso?

Morten

Fra : Peter Andersen

Dato : 19-08-04 15:35

Morten Steen wrote:

> Cinema Paradiso?
>
> Morten

JA! Tak for hjælpen...

--
Vh. Peter Andersen

Fra : vadmand

Dato : 19-08-04 15:44

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> skrev i en meddelelse

> JA! Tak for hjælpen...
På dansk "Mine aftener i Paradis."

Per V.

Fra : J

Dato : 19-08-04 15:50

"Morten Steen" <morten.x@NOSPAMfilm.dk> skrev i en meddelelse

> Cinema Paradiso?

Nemlig! En usædvanligt klæbrig tåreperser, men en god én af slagsen!

Jonas

Fra : Peter Andersen

Dato : 19-08-04 18:57

J wrote:
> "Morten Steen" <morten.x@NOSPAMfilm.dk> skrev i en meddelelse

> Nemlig! En usædvanligt klæbrig tåreperser, men en god én af slagsen!
>
> Jonas

Ja, det husker jeg også. Lidt i stil med Kilden i provance og efterfølgeren
vist.

Er der andre film i samme stil nogen kan anbefale?

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Jette

Dato : 20-08-04 15:04

Peter Andersen <peterandersen@mespilus.dk> wrote:

> Ja, det husker jeg også. Lidt i stil med Kilden i provance og
> efterfølgeren vist.
>
> Er der andre film i samme stil nogen kan anbefale?

Il Postino - Postbuddet
http://www.imdb.com/title/tt0110877/

Mvh Jette

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-08-04 15:49

Peter Andersen wrote:
> [...]
> biograf. Biografen brændte og han den gamle blev vist ikke reddet - eller

Mand spiser mellemmad ved dyrskue?

/David

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-08-04 21:43

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> writes:

> Mand spiser mellemmad ved dyrskue?

Den står ikke i IMDB.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^))          - Birksted

Fra : Thomas

Dato : 20-08-04 10:39

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Den står ikke i IMDB.

Det er fordi den ikke er lavet endnu... Det er den Steven Spielberg
skal til at lave... Verdens dyreste film nogensinde!! Titlen lyder også
lovende... *gg*

..Thomas

Fra : J

Dato : 20-08-04 16:50

"Thomas" <Thomas.Elbo@REMOVEmail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er fordi den ikke er lavet endnu... Det er den Steven Spielberg
> skal til at lave... Verdens dyreste film nogensinde!! Titlen lyder
også
> lovende... *gg*

Næ, den skulle da vist være god nok! En af de allerførste danske film
nogensinde. Kan nogen bekræfte? David?

Jonas - eller er det noget jeg har drømt?

Fra : -V-

Dato : 21-08-04 02:25

J wrote:

> Næ, den skulle da vist være god nok! En af de allerførste danske film
> nogensinde. Kan nogen bekræfte? David?

Det er også min fornemmelse, at det er den første (offentligtgjorte og
navngivne) danske film nogensinde.

-V-

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-08-04 08:53

J wrote:

> Næ, den skulle da vist være god nok! En af de allerførste danske film
> nogensinde. Kan nogen bekræfte? David?

Så vidt jeg ved er det "første danske film" (hvordan det så skal
forstås). Den varer så vidt jeg ved noget der minder om 4 sekunder, og
er vist fra 1904?

Utroligt at man intet kan finde om denne film på Google. DR eller TV2
(Zulu) ved noget.

/David

Fra : Erik

Dato : 22-08-04 18:00

David Rasmussen wrote:

> Så vidt jeg ved er det "første danske film" (hvordan det så skal
> forstås). Den varer så vidt jeg ved noget der minder om 4 sekunder, og
> er vist fra 1904?

Den tidligst kendte, danske film er "Kørsel med grønlandske hunde" fra 1997
eller 1998, indspillet af Kgl. Hoffotograf Peter Elfelt. I følge Kosmorama
nummer 220 er den 10 meter lang og varer cirka 30 sekunder.

Samme sted fremgår det, at film allerede fra 1998 indgik i varietéteatrenes
attraktioner. Det tidligste forsøg på at lave en delvis permanent biograf
med bl.a. danske film skete allerede i 1999.

Det Danske Filminstitut har udgivet en række af de ældste danske
filmreportager på DVD under titlen "Det første filmarkiv". Den kan lånes på
biblioteket.

Fra : J

Dato : 22-08-04 18:18

"Erik" <xxx@xxx.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det Danske Filminstitut har udgivet en række af de ældste danske
> filmreportager på DVD under titlen "Det første filmarkiv". Den kan lånes

Hold da op!
Og her gik jeg og troede at filmen var omkring hundrede år ældre end som så!
Jeg synes også jeg kan mindes at have set film i biografen og endda på TV
adskillige år før 1998... der kan man sør'me bare se

Jonas

Fra : Erik

Dato : 23-08-04 05:54

J wrote:

> [...]
> som så! Jeg synes også jeg kan mindes at have set film i biografen og
> endda på TV adskillige år før 1998... der kan man sør'me bare se

Ja, se det vil de nemlig have dig til at tro. Men det er CGI, røg og spejle
det hele... eller noget.

(Okay, det gik vist lidt for hurtigt. "Kørsel med grønlandske hunde" er
selvfølgelig fra 1897 eller 1898, første biografforsøg fra 1899 og så
videre).

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-08-04 18:24

Erik wrote:

> [...]
> attraktioner. Det tidligste forsøg på at lave en delvis permanent biograf
> med bl.a. danske film skete allerede i 1999.

Hmmm. Jeg ku' sværge på at jeg havde set danske film fra før 1997... :)

/David