Irreversible (SPOILER!)
Fra : sniper_Nolight

Dato : 18-08-04 22:19

i starten ser vi pierre smadre manden - som ovenikøbet er den forkerte -
allerede der var jeg sur - jeg vil have hævn!

til sidst ser vi alex ligge på en plæne og hygge sig - før det ser vi de har
sovet og alex fortæller hun drømte om en rød tunnel - altså der hvor hun
blev voldtaget

samtidig ligger marcus og ryster med armen - den er følelsesløs - i starten
(slutningen) brækkes selvsamme arm af den forkerte gerningsmand

er det hele en drøm?

eller en den så enkel som den er og alt er sket og drømmen og den
følelsesløse arm er blot nogle små finurligheder man kan tænke lidt over

hvad er jeres mening?

denne film er jeg nødt til lige at vænne herinde - jeg anede ikke hvad det
var da jeg skulle se den, andet end eg viste den var lidt voldsom

jeg blev en smule overvældet af den første voldscene hvor mandens ansigt
smadres - den skulle jeg lige sunde mig lidt på

men fantastisk film i al sin enkelthed
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Morten DH

Dato : 19-08-04 09:12

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> men fantastisk film i al sin enkelthed

Helt enig, absolut en film man ikke forlader uden at huske den

Fra : sniper_Nolight

Dato : 20-08-04 16:49

> Helt enig, absolut en film man ikke forlader uden at huske den

nej, den vender jævnligt oppe i hovedet på mig - overvejer kraftigt at
tilføje den min samling.

Fra : Dzion

Dato : 19-08-04 22:47

> [...]
>
> jeg blev en smule overvældet af den første voldscene hvor mandens ansigt
> smadres - den skulle jeg lige sunde mig lidt på

Som du udemærket har lagt bemærket er filmen fortalt baglæns...Disse enkle
forudanelser fra både Alex og Marcus virker som postforudanelser for
publikum. I diagesen(story) er det en forudanelse, men i plot virker det
netop som et tidsmæssigt paradoks. Hvorfor få en forudanelse for noget der
allerede er sket ? Men svaret ligger i hele plot/story opdelingen af den
kronologiske orden. Husk på at den slutter med sætningen: Le temps détruit
tout - Time destroys everything...
Mark

Fra : sniper_Nolight

Dato : 20-08-04 16:55

> [...]
> allerede er sket ? Men svaret ligger i hele plot/story opdelingen af den

jeg er skam med på hele opbygningen med at vi ser slutningen først og så
fremdeles - det jeg blot tænkte på er om slutningen (starten) er en drøm =
resten er en drøm.

men jeg vælger at tro at filmen er så enkel som den udgiver sig for og alt
dette frygtelige sker - jeg tror jeg overanalyserer. forudanelser mht.
tunnel og følelsesløs arm er blot nogle små "trix" Noe har lagt ind.

filmen er under alle omstændigheder fantastisk - intet mindre.
Skuespillet er lige til en oscar og mere til. Jeg synes godt nok det var
utroligt at marcus (Vincent) kunne lægge så tæt med en nøgen monica så
naturligt - men har siden hen fundet ud af at de er kærester i virkeligheden
og at hun rent faktisk venter sig

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-08-04 17:04

sniper_Nolight escribió / skrev

> [...]
> for og alt dette frygtelige sker - jeg tror jeg overanalyserer.
> forudanelser mht. tunnel og følelsesløs arm er blot nogle små

Jeg tror at det mere end noget med forudanelse er et lille vink til
hvad der skete i starten af filmen, således at publikum undgår at blive
lullet ind i deres ligegyldige samtale, men derimod husker at se det i
perspektiv af hvad vi ved der sker med dem. Jeg ser det udelukkende som
et virkemiddel overfor publikum og ikke som noget med en dybere mening.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

--
Publica fotos de tu Cine en Casa en
http://www.intercambiodvd.com/CineEnCasa

Fra : sniper_Nolight

Dato : 21-08-04 19:17

> [...]
> perspektiv af hvad vi ved der sker med dem. Jeg ser det udelukkende som
> et virkemiddel overfor publikum og ikke som noget med en dybere mening.

jeg tror du har ret - hvad synes du om filmen rent personligt?

Fra : Feeling 102, acting ~

Dato : 21-08-04 19:35

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> wrote in message

> jeg tror du har ret - hvad synes du om filmen rent personligt?

Filmen skuffede mig meget, da jeg på forhånd havde læst så meget positivt om
den.
Selve voldtægtsscenen er filmet på en sådan måde, at man går glip af det
mest interessante. Det synes jeg er underligt, da filmen ellers ikke i andre
scener er bange for at vise hverken nøgenhed eller vold.
En lidt tynd kop te efter min mening. Enten går man hele vejen, eller også
bliver man stående!

Fra : sniper_Nolight

Dato : 21-08-04 21:05

> [...]
> scener er bange for at vise hverken nøgenhed eller vold.
> En lidt tynd kop te efter min mening. Enten går man hele vejen, eller også

jeg havde det modsat - jeg kendte intet til filmen på forhånd - faktisk har
jeg et par gange kigget på den på min lokale tanks dvd hylder men undgået
den fordi den virkede kedelig - en makker anbefalede den så og jeg synes den
var fantastisk - personligt synes jeg ikke de kunne have vist den
voldtægtsscene mere udpenslet uden det ville have været en regulær pornofilm
(meget grov even) - jeg synes scenen er yderst effektiv og hvis noe ville
have publikum til at føle afsky, må jeg sige at det lykkedes 100% her hos
mig.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 22-08-04 16:48

sniper_Nolight wrote:

> jeg tror du har ret - hvad synes du om filmen rent personligt?

Jeg var dybt rystet og havde det rigtig dårligt under store dele af
filmen, så man kan vel kun sige at det var en god film der havde success
med at at gøre sig troværdig og provokere følelser.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : sniper_Nolight

Dato : 22-08-04 16:57

> Jeg var dybt rystet og havde det rigtig dårligt under store dele af
> filmen, så man kan vel kun sige at det var en god film der havde success
> med at at gøre sig troværdig og provokere følelser.

ja, det er en god beskrivelse - det tager sin tid lige at ryste den af sig.
Rart at man kan rystes - det beviser blot at man ikke er blevet "immun" som
nogle mennesker gerne vil have os til at tro at film og spil gør os. Det
samme gør sig vel gældende når man ser noget man fælder en tåre over - man
rystes måske ikke, men en følelse kommer der i hvert fald.

Fra : Feeling 102, acting ~

Dato : 22-08-04 19:55

> [...]
> samme gør sig vel gældende når man ser noget man fælder en tåre over - man
> rystes måske ikke, men en følelse kommer der i hvert fald.

Hørt!

Fra : Lampen

Dato : 12-09-04 18:15

Den her film er sådan noget jeg kan forestille mig film studerende sidde
og klappe af, fordi:

"ååh hvor er det vildt at han laver filmen i omvendt rækkefølge, starter
med slutningen, og ender med begyndingen !!!!1111 waaaauuuuwwww"

"hvad hvor er det sygt at instruktøren har nosserne til at lave en 9
min. lang voldtægtscene !!!!1111"

jeg må indrømme at jeg så måske 4 minutter af voldtægt scenen, så
spolede jeg frem, det var simpelthen for meget, for udpenslet. Resten af
scenerne var røv hamrende kedeligt, der var intet plot, bare noget
ligegyldigt snak mellem skuespillerne.

Vil indrømme at filmen gav et indtryk på mig, jeg har ikke glemt den,
men det er for fanden ikke nogen god film :(

Den ville have fungeret bedre hvis de havde boilet den ned til 30 minutter.

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 12-09-04 20:40

Lampen wrote:
> Den her film er sådan noget jeg kan forestille mig film studerende
> sidde og klappe af, fordi:

Nu er det en ret gammel tråd efterhånden.. men vi kan da godt køre den
lidt videre
Jeg vil lige starte med at sige at jeg ikke beskæftiger mig med film,
udover at jeg normalt ser et par i weekenderne. På trods af dette synes
jeg at Irreversible er en genial film der er helt unik.

> "ååh hvor er det vildt at han laver filmen i omvendt rækkefølge,
> starter med slutningen, og ender med begyndingen !!!!1111
> waaaauuuuwwww"

Det er nu lavet mange gange før.. og efter min mening virker det
allerbedst i filmen Memento.

> "hvad hvor er det sygt at instruktøren har nosserne til at lave en 9
> min. lang voldtægtscene !!!!1111"

Det får den efter min mening det hele til at virke meget realistisk. Han
skal jo nå at gennemføre et samleje mens han også holder hende nede. Det
tar' sq lidt tid (vil jeg tro..)

> [...]
> spolede jeg frem, det var simpelthen for meget, for udpenslet. Resten
> af scenerne var røv hamrende kedeligt, der var intet plot, bare noget

Det kan godt være at slutningen på filmen (starten rent tidsmæssigt)
virker lidt langtrukkent. Jeg synes dog den "ligegyldige" snak er helt
ok, og manglen på de smarte/klassiske hollywood one-liners gør filmen
realistisk.

> Vil indrømme at filmen gav et indtryk på mig, jeg har ikke glemt den,
> men det er for fanden ikke nogen god film :(

Vi er nok enige om at det ikke er en film man bare lige glemmer med det
samme, men jeg synes sq også at den er vildt god! Smag og behag er
heldigvis forskellig

> Den ville have fungeret bedre hvis de havde boilet den ned til 30
> minutter.

Overhovedet ikke. Så ville det jo bare være en gang voldsporno som man
sikkert kunne finde på internettet.

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : sniper_Nolight

Dato : 12-09-04 21:20

> Vil indrømme at filmen gav et indtryk på mig, jeg har ikke glemt den, men
> det er for fanden ikke nogen god film :(

har du lige set den her inden du skrev dette indlæg? - hvis det er tilfældet
vil jeg tro at imorgen synes du den er supergod - især med henblik på din
kritik for så lige at nævne det jeg har svaret under her - den HAR gjort
indtryk på dig - uden at lyde alt for psykologisk så tror jeg du synes den
er fed og det skræmmer dig måske lidt at den har gjort så voldsomt indtryk
på dig - det gør de færreste film nemlig nu om stunder - den gjorde kæmpe
indtryk på mig og man var igennem en del følelser og nærmest fysisk kvalme -
ubehageligt, men når instruktøren siger at han går efter den følelse /
fornemmelse i folk og får den, ja så er det sgu ret godt håndværk synes jeg.

> Den ville have fungeret bedre hvis de havde boilet den ned til 30
> minutter.

det tror jeg nu ikke - jeg er ret godt tilfreds med den som den er.