Budget for _en_ hund
Fra : anders majland

Dato : 18-08-04 19:55

Nu skal alting selvfølgeligt ikke gøres op i penge men hvad skal man
egenligt regne med ?

Vi er stadigt på "snakke-stadiet", men der er nu 2år siden vi flyttede i
hus og har snakket om det regelmæssigt siden. Hvad skal man f.eks regne
med at en labrador spiser sig igennem. Dertil kommer jo så lidt
check hos dyrlægen, forsikring osv....

En drømmehund kunne også være noget som "Grosser Sweizer Sennenhund" der
jo nok har noget større appetit og hvor udvalget af hvalpe er noget
mindre.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Jimmy

Dato : 18-08-04 20:40

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:4123a6c8$0$73938$14726298@news.sunsite.dk...
> Nu skal alting selvfølgeligt ikke gøres op i penge men hvad skal man
> egenligt regne med ?

En typisk ren hund koster 9000.
Dertil skal du lægge vaccinationer og ormekur - jeg mener jeg smed 1200 for
dette.

Du bør anskaffe en sygeforsikring, som koster 1200 om året.

Udover dette er der ansvarsforsikring til vist 500 om året inkl. udvidet.

Så er der jo mad, som du nok kan slippe med 150-300 om måneden for, hvis du
kun fodrer med rørfoder fra f.eks. Olivers.

Tallene kan variere en del afhængig af, hvem du spørger, men pengene er
irrelevante set i forhold til den *tid* du vil lægge i hunden.

Det kræver ekstremt meget tid, men jeg synes det er det hele værd.

Mvh
Jimmy

Fra : anders majland

Dato : 18-08-04 20:59

> Nu har vi en newfoundlænder, så det er nok nogenlunde det samme for
>appetittens vedkommende.
>Vi har regnet med at hun uden uforudsete hændelser kommer til at koste

Løseligt lagt sammen til ~1000kr/måneden

> Så er der jo mad, som du nok kan slippe med 150-300 om måneden
> Tallene kan variere en del afhængig af, hvem du spørger, men pengene
> er irrelevante set i forhold til den *tid* du vil lægge i hunden.

Det er jo nok også så store forskelle mellem racerne at det skal give
forskellige svar

Det skinnede måske ikke nok igennem mit spørgsmål at det mest er min
kone der gerne vil have hund - Det vil være hende der skal tage sig af
det meste med pasning da jeg er meget hjemmefra pga arbejdet. Vi har
begge haft hund i hjemmet som børn. Jeg er vokset op med en golden
retriever og senere en löwchen (staves det sådan), men min kone bla har
haft en "korthåret sort/hvid pensionisthund" (kan altså ikke lige huske
hvad det er de hedder

Så i runde tal ~500 for en mellemstor hund og op til ~1000kr for en
stor. Det var nok også i den størrelsesorden jeg ville have gættet på.

Jeg er nok mest til en mellemstor eller stor robust hund. Den skal også
helst være korthåret og ikke alt for motionskrævende - men som sagt så
snakker vi stadig

(Og så skal man lige huske hvor stor en newfoundlænder / sennenhund
bliver når man kigger bil

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-04 21:05

"Jimmy" <nyhedsgruppe2001@SPAM.yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse

> En typisk ren hund koster 9000.
> Dertil skal du lægge vaccinationer og ormekur - jeg mener jeg smed 1200
for
> dette.

En hund til 9000 kr. burde da have fået ormekur + 1. vaccine og øremærke /
chip...

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : nusta

Dato : 18-08-04 21:46

"" skrev d. 18-08-04 21:05 dette indlæg :

> [...]
> for
>
> En hund til 9000 kr. burde da have fået ormekur + 1. vaccine og

En hvalp flytte for det meste fra sin mor når den 8 til 9 uger og skal
vacc første gang når den er 12 uger. Man giver også tit en ormekur i
forbindelse med vacc. Derfor er første vacc ikke med i Prisen. Men
øremærke/chip og reg. i Dansk Hunderegister er da med. Der er nogle
opdrættere der vacc i 8 ugers alderen. Det kommer helt an på hvor mange
hunde der er i kennelen og hvilke race hunden er, og så er den da med i
prisen. Men derfor skal hunden alligevel vacc som 12 og 16 uger.

Med Venlig Hilsen

Dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-04 22:00

"nusta" <nusta.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Men derfor skal hunden alligevel vacc som 12 og 16 uger.

Ja, hvornår er det egentlig lavet om ?
Engang skulle hvalpene da vaccineres ved 8 og 12 uger.

Det er nu nok mere logisk med vaccine ved de 12 og 16 uger, da hvalpen vel
er beskyttet af moderens vaccine, i et stykke tid.
Undrede mig bare, hvornår det var skiftet, fra man sagde 8 og 12 uger.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 19-08-04 09:17

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er beskyttet af moderens vaccine, i et stykke tid.
> Undrede mig bare, hvornår det var skiftet, fra man sagde 8 og 12 uger.

hej - Normalt har dyrlægerne ingen skrupler med at få hevet een ind til en
konsulation hvorfor
det også undrede mig, at jeg måtte overtale dyrlægen til at vaccinere mine
10 ugers hvalpe inden de skulle i nye hjem og den ene til udlandet! Det tog
også lang tid at forklare dyrlægen, at DKK har krav om, at en hvalp skal
være vaccineret inden den kommer på en udstilling eftersom man kan udstille
hvalpe/babyer fra de er 3 mdr. gamle - så den "stakkels" dyrlæge blev så
befippet at hun på sundhedsattesten til hvalpen der skulle til udlandet
skrev den forkerte farve! Dette koste store problemer ved grænsen da ny ejer
viste denne attest og den eneste grund til at hvalpen kom ind i landet
(Italien) var at tatoveringsnummeret på hvalpen og stambogen var ens! -
Utroligt man skal betale for dyrlægernes fejltagelser - men det var lige et
sidespring

Pia

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-08-04 10:34

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> writes:

> (Og så skal man lige huske hvor stor en newfoundlænder / sennenhund
> bliver når man kigger bil

Hmm, vi har en Suzuki Alto, sådan cirka den mindste bil man kan få.
Men bare man smider bagsæderne ned og lader hende fylde det hele, så
går det endda.

Men havde vi vist, at vi ville flyttet og få hund så hurtigt efter vi
købte bilen, så havde vi nok også købt en lidt større.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : anders majland

Dato : 19-08-04 11:02

> Hmm, vi har en Suzuki Alto, sådan cirka den mindste bil man kan få.
> Men bare man smider bagsæderne ned og lader hende fylde det hele, så
> går det endda.

Så må i til at kigge på en trailer, hvis i får brug for bagsæderne
Sad forleden og læste lidt om den kommen peugeot 1007. Flotte ord som
rummelig, god plads skortede det ikke på. Men de faldt ligesom til
jorden da jeg nåede ned til specifikationerne. Med bagsædet lagt ned har
den næsten ligeså stort bagagerum som jeg har bag bagsæderne i min
nuværende

Må man egenligt have en hund i bagagerummet på en gulpladebil ?

Fra : FirstName Lastname

Dato : 19-08-04 14:45

On Thu, 19 Aug 2004 11:33:45 +0200, Trine Kornum Christiansen wrote:
> Hmm, vi har en Suzuki Alto, sådan cirka den mindste bil man kan få.
> Men bare man smider bagsæderne ned og lader hende fylde det hele, så
> går det endda.
Det lyder lidt farligt. Hvis du kommer ud for et traffik uheld risikerer
du at din hund slår dig ihjel. Med mindre du har en sele til hunden.
Det er vel lidt som at have passagerer uden sele på bagsædet.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-08-04 18:22

FirstName Lastname <name@company.com> writes:

> Det lyder lidt farligt. Hvis du kommer ud for et traffik uheld risikerer
> du at din hund slår dig ihjel. Med mindre du har en sele til hunden.
> Det er vel lidt som at have passagerer uden sele på bagsædet.

Man kan jo også have sat et gitter op, så der er lukket mellem bag- og
forsæderne.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-08-04 20:40

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> writes:

> Nu skal alting selvfølgeligt ikke gøres op i penge men hvad skal man
> egenligt regne med ?

En del.

> [...]
> hus og har snakket om det regelmæssigt siden. Hvad skal man f.eks regne
> med at en labrador spiser sig igennem. Dertil kommer jo så lidt

Indtil videre på halvanden måned har Siri kostet os 8500 i
anskaffelse, 500 kroner til halsbånd, rem, skåle osv., 700 til foder,
150 til ormekur, 211 til ansvarsforskring, omkring 1200 for
sygeforsikring, 500 til første vaccination og tjek og nok omkring 100
kroner til legetøj og gnasketing. En tom urtepotte og et stykke tov er
mindst lige så sjovt som det dyre legetøj.

> [...]

appetittens vedkommende.

Vi har regnet med at hun uden uforudsete hændelser kommer til at koste
800 kroner om måneden i mad, 120 kroner i forsikring, 75 kroner til
tjek og vaccination hos dyrlægen og 5 kroner til nyanskaffelse af
karte osv. Dertil kommer medlemsskab af eventuelle klub(ber).

Sygeforsikringen har en selvrisiko på 670 kroner, som ikke er regnet
med. Vi håber da ikke at få brug for den, men den er nu meget rar at have.

Fra : Pwh

Dato : 18-08-04 21:06

anders majland wrote:

> [...]
> flyttede i hus og har snakket om det regelmæssigt siden. Hvad skal
> man f.eks regne med at en labrador spiser sig igennem. Dertil kommer

Husk nu at du ikke kan tage hunden med på Prilleren
Jeg har 2 Labradorblandinger og regner i runde tal med at det koster ca 5-600kr/mnd
i foder, forsikring og årligt check. At jeg så nok bruger flere penge på de dumme kræ
når det kommer til stykket er jo noget helt andet )
Men som flere andre skriver så ryger der en del penge i opstartsfacen ud over
selve prisen til hunden, det er som med Mc-udstyr, det koster knapper det skidt

/Jens (der kender Anders fra Motorcykelgruppen)

Fra : anders majland

Dato : 18-08-04 23:45

> Jeg har 2 Labradorblandinger og regner i runde tal med at det
> koster ca 5-600kr/mnd i foder,

Hver eller tilsammen ?

> Husk nu at du ikke kan tage hunden med på Prilleren
> /Jens (der kender Anders fra Motorcykelgruppen)

Så har du ikke helt fuldt med - prilleren har stået stille siden
november sidste år
Pt kører jeg yamaha og mazda - mest yamaha.

(Derudover er det da ikke noget særsyn i sydeuropa og asien at hele
familien incl hund kan transporteres på en 2 hjuler

Fra : Pwh

Dato : 19-08-04 09:28

anders majland wrote:

> Hver eller tilsammen ?

Det burde jeg have poienteret, det er desværre for hver ;-(

> Så har du ikke helt fuldt med - prilleren har stået stille siden
> november sidste år
> Pt kører jeg yamaha og mazda - mest yamaha.

Jeg følger kun lidt overfladisk med i Mc-gruppen efterhånden, så den
detalje er smuttet for mig. Du har bare altid kæftet op så snart snakken
faldt på Scootere

> (Derudover er det da ikke noget særsyn i sydeuropa og asien at hele
> familien incl hund kan transporteres på en 2 hjuler

Hæ, det kunne værer sjot at se politiet rode efter paragraffen der forbød
dig at have vuffen bagpå, hvis der overhovedet er forbuft :-?

/Jens

Fra : anders majland

Dato : 19-08-04 10:56

> Hæ, det kunne værer sjot at se politiet rode efter paragraffen der
> forbød dig at have vuffen bagpå, hvis der overhovedet er forbuft :-?

Godt spørgsmål - Jeg kan ikke huske at det står noget om at passagerer
skal være mennesker . Den skal vel bare kunne nå fodhvilerne og bære
hjelm hvis den er over 8år. Når der nu fåes et børnesæde (godkendt i
tyskland) skulle det da ikke undre om nogen skulle kunne finde på at
lave et hundesæde .... Men det vil nok være nemmere med en sidevogn
og/eller trailer. En trailer skal vel bare være indrettet til formålet.

Fra : Pwh

Dato : 19-08-04 13:13

> Godt spørgsmål - Jeg kan ikke huske at det står noget om at passagerer
> skal være mennesker . Den skal vel bare kunne nå fodhvilerne og
> bære hjelm hvis den er over 8år.

Jeg kan lige se det for mig, hunden med motorbriller på og tungen blafrende
efter sig, det skulle nok vække opsigt

/Jens

Fra : MGA

Dato : 19-08-04 08:13

Udover alt det i starten, som jo er nogenlunde det samme for alle racer, så
kan jeg fortælle dig at Kali spiser 60 gram om dagen + 4 mini-Frolic
(brækket i halve da en hel er for stor en godbid)

Hun koster så lidt mere i tid fordi hun skal have renset øjne, børstet
tænder, klippet negle og børstet pels ret tit, men det er jo din kone der
skal gøre det.

Små hunde styrer for vildt!

Mette - og Kali http://www.metteogthomas.dk/hund/hund.htm

Fra : Jytte

Dato : 19-08-04 08:50

Det er svært at regne helt nøjagtigt ud.

Men jeg bruger ca 1000kr om måneden til foder til 6 hunde og 6 katte.
hundene er to collier, to østrigske pinschere og to dværgpinschere. De får
hjemmelavet råt foder. Den største post er kød ca 600kr. Derefter kommer
frugt og grønt ca 200-300kr. alt efter årstid, det er billigt nu.
Kattene er indekatte, så de skaffer ikke selv mad.

Dertil kommer så udstillinger, træning m.v. men det kan jo tilpasses
budgettet.
Kurve, liner, halsbånd og skåle er jo engangs udgifter.
Vacc. anbefales jo nu til kun hvert andet år eller mindre, men en vacc.
koster ca 500kr, man får rabat ved flere hunde.
Vi har en udvidet ansvarsforsikring til 1200 om året. Sygeforsikring har vi
ikke, det kan ikke betale sig med så mange hunde.

Til orientering koster en collie ca 7000kr og dværgpinscher og østrigsk
pinscher ca 5000kr.alle med DKK stambog og af bedste afstamning.

Hilsen
Jytte

Fra : Pwh

Dato : 19-08-04 09:30

MGA wrote:
> Små hunde styrer for vildt!

Der er heller ikke noget så kært som en stor voksen mand der
lufter en lille sød vovse

/Jens (med 2 hund i fornuftig hundestørrelse)

Fra : anders majland

Dato : 19-08-04 10:50

> Små hunde styrer for vildt!

Vi har også et par (ude)katte og mon Kali vil kunne sætte sig i respekt
over for dem ? En hund i den størrelse vil også kræve at jeg slog
græsset lidt oftere/tættere for at den ikke skulle kunne gemme sig midt
på plænen

Vi regner også med at hunden skal være "ude", når vi ikke er hjemme.
Planen er en løbegård på godt et par hundrede m2 og et godt lunt
"gemmested"/hus i et hjørne af udhuset. Det er så lidt en opgave at gøre
det attraktivt nok for den at være derude istedet for at ligge inde
(Måske man skulle sætte kattenes madskåle der

Fra : MGA

Dato : 21-08-04 04:41

meddelelse news:41247928$0$73940$14726298@news.sunsite.dk...

> Vi har også et par (ude)katte og mon Kali vil kunne sætte sig i respekt
> over for dem ?

Haha - prøv at spørge naboens kæmpestore hankat hvorfor han ikke kommer
gennem vores have mere. Husk man siger om Yorkier at de er verdens største
hund i en lille krop

Normalt får hun ikke lov til at gø, men synet af en 2-kilos hund der jager
en 5-kilos kat er simpelthen for sjovt...selv naboen griner (når katten ikke
ser det)

Mette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-08-04 09:06

> [...]
message news:4123a6c8$0$73938$14726298@news.sunsite.dk...
> Nu skal alting selvfølgeligt ikke gøres op i penge men hvad skal man

Vores flatcoated retriever koster ca. (uden akutte sygdomme):

Anskaffelse: 5.000,-
Udstyr (liner, fløjte etc.): 2.000,-
Foder + godbidder: 500,- / mdr
Vacination + sundhedstjek: 750,- / år
Medlemsskab DRK: 300,- / år
Ansvarsforsikring: 300,- / år.

Dvs. uden anskaffelse og udstyr: 612,50 / mdr.

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never