Filmens Historie (wmv)
Fra : Zeki

Dato : 18-08-04 15:54

I forbindelse med en undervisningssituation har jeg leget med legokl.... øhh
klippet en lille dokumentarfilm sammen om filmens historie, hvortil jeg
ønsker kommentarer fra gruppen. Er der f.eks:
- faktuelle fejl?
- forskruede fokuspunkter?
.... eller andet der bør kommenteres, så hit med din mening, så jeg evt kan
nå at rette det til.

Den varer 23 minutter, fylder 27 MB og kan ses her:
http://temp.hellerupskole.dk/video/filmhistorie.wmv (mangler lige at rette
et par slåfejl)

Mvh Zeki

Fra : Henning B.

Dato : 18-08-04 17:30

Final Fantasy-The spirit within er fra 2001
Der blev brugt tigere i gladiator fra 2000 hvor Russel Crowe har udtalt at
han kunne mærke/høre suset fra tigerens pote i netop den scene.

MVH Henning

Fra : Zeki

Dato : 18-08-04 17:37

> Final Fantasy-The spirit within er fra 2001

Hmm...tænkte nok, at jeg skulle have dobbelttjekket året. Tak!

> Der blev brugt tigere i gladiator fra 2000 hvor Russel Crowe har udtalt at
> han kunne mærke/høre suset fra tigerens pote i netop den scene.

Det er korrekt, at der blev brugt tigre. Men der blev også brugt CGI
(tigre). I framen, du sikkert refererer til, er det en CGI-tiger. Jeg kan
ikke huske om det var på behind-the-scenes dokumentaren på dobbeltdvd'en at
jeg så hvordan de lavede scenen, eller et filmprogram på TV. I samme program
ser man i øvrigt hvordan de manipulerer med antallet af mennesker, både i
kampscenen i starten samt Colosseum-scenerne.

Mvh Zeki

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 18-08-04 18:01

Zeki wrote:
> I forbindelse med en undervisningssituation har jeg leget med
> legokl.... øhh klippet en lille dokumentarfilm sammen om filmens
> historie, hvortil jeg ønsker kommentarer fra gruppen.

Tak for linket, det var interessant.

Her lidt småpedantisk sprog-kritik, som dog angår forståelsen af dine
speaks:

Tjek lige denne din sætning: (om Lumieres-brødrene)
"i første omgang fik de ikke megen opmærksomhed
men rygtet om deres film spredtes hurtigt" ??

Du taler om "synkronikken". Det er vist ikke dansk? Skal vist være
synkroniseringen.

Du siger, at Final Fantasy udelukkende er lavet på computer. Men
derefter siger du at det i fremtiden nok ikke vil være nødvendigt at
filme rigtige skuespillere. Nå men så er Final Fantasy altså ikke
udelukkende lavet v.hja. computer...

Vedr. Lumieres film med toget der ankommer og folks opfattelse af den,
så var det interessant at læse:
http://newyorker.com/critics/atlarge/?040809crat_atlarge
"One of the first movies shown to a public was called "The Arrival of a
Train." A movie camera had been placed at the edge of the platform, and
the train was filmed pulling into the station. It was one of Lumière's
most popular shorts. The story grew up that audiences screamed and tried
to get out of the way when they saw the image of the approaching train,
and this anecdote became a kind of touchstone in meditations on the
power of the cinematic. But recent scholarship suggests that the story
is baseless. Audiences did not think that the train on the screen was
going to run them over. They knew what was happening: they were watching
a movie"

Det er interessant at prøve at forestille sig, hvordan det har været at
se de første film. Jeg bliver pludselig opmærksom på alle de små dele af
illusionen, som jeg godtager uden at tænke nærmere over det. Men de er
netop ikke givne.

Martin Scorsese har lavet en tv-serie om filmens historie, som kan lånes
på folkebiblioteket. Hans perspektiv er interessant, fordi det netop
meget handler om, hvordan tilskuerne opfattede filmen. Han nævner flere
af de samme film, du nævner. Måske har du set serien?

Om filmen hvor der krydsklippes mellem en bil, som snart vil ankomme, og
en siddende mand med en revolver, siger Scorsese, at instruktøren ville
krydsklippe, men at filmselskabet først var imod - man mente nemlig ikke
at publikum ville kunne forstå, at det var to ting, som foregik på samme
tid!

Mikkel

Fra : Zeki

Dato : 18-08-04 18:15

> Tjek lige denne din sætning: (om Lumieres-brødrene)
> "i første omgang fik de ikke megen opmærksomhed
> men rygtet om deres film spredtes hurtigt" ??

Ja, fra de få som blev overvældede og gav dem opmærksomhed. Ringe i vandet,
du ved. Måske dårligt formuleret.

> Du taler om "synkronikken". Det er vist ikke dansk? Skal vist være
> synkroniseringen.

Grr...min kæreste får høvl for denne! "Kan man sige synkronikken?"... "Ih
ja."

> [...]
> derefter siger du at det i fremtiden nok ikke vil være nødvendigt at
> filme rigtige skuespillere. Nå men så er Final Fantasy altså ikke

De billeder man ser i FF er da 100% CGI? Pointen er jo netop, at det snart
vil være muligt at lave CGI hvor man ikke kan se forskel på 'rigtige'
mennesker og computerskabte.

> [...]
> meget handler om, hvordan tilskuerne opfattede filmen. Han nævner flere
> af de samme film, du nævner. Måske har du set serien?

Yep! Netop dén har været en af mine inspirationskilder.

Filmen hedder 'Dødens Marathon'. http://www.imdb.com/title/tt0002795/

Takker for dine skarpe observationer...

Mvh Zeki

Fra : spæf

Dato : 18-08-04 23:51

Hej Zeki

Først må jeg lige sige at jeg synes du har fået lavet en udemærket lille
film, som sikkert vil vise sig god i klasseværelset, og stimulere nogle gode
samtaler.

Jeg har bemærket nogle få ting.

Jeg ved godt, at det du siger at 2001 handler om en computer. Men for en som
ikke kender filmen, så kunne man tro at det du siger er at 2001 er lavet på
computer, og det må siges ikke at passe.

I den forbindelse synes jeg det er ærgeligt at du ikke nævner forskellen på
CGI speciel effects og gode gamle visuelle/model speciel effects. Folk som
ikke ved det kan jo sagtens tro at f.eks. Star Wars eller 2001 er lavet med
computergrafik. Og din film ligger lidt op til at det er tilfældet, idet du
ikke nævner visuelle effekter.

Måske det var værd at nævne at computergrafik første gang blev anvendt i
Tron (1982). På trods af den enorme præstation som Trons programmører
lavede, så fik de dog ikke en oscar for speciel effects, oscar akademiet
mente at de havde "snydt".

Første spillefilm som anvendte 3d computeranimation, som vi kender den idag,
var faktisk The Abyss (1989). Det er klippet med "vandsonden", som du jo har
med i filmen. Alle andre speciel effects i The Abyss er lavet på gammeldags
maner.

Håber du kunne bruge det til noget, på trods af mine kringlede
formuleringer, og held og lykke med filmen.

Alt hvad jeg skriver her er baseret på informationer fra diverse
ekstramateriale på mine dvd'er og dokumentarfilm. Hvis noget viser sig at
være usandt, så skriv det venligst, så jeg ikke skal gå rundt i uvidenhed.

spæf

"live long and prosper"

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 19-08-04 00:44

spæf escribió / skrev

> [...]
> "vandsonden", som du jo har med i filmen. Alle andre speciel
> effects i The Abyss er lavet på gammeldags maner.

Hvad med de morphs der bruges i Willow. De er også CGI og må siges at
være en ganske imponerende bedrift.

--
Publica fotos de tu Cine en Casa en
http://www.intercambiodvd.com/CineEnCasa

Fra : Zeki

Dato : 19-08-04 08:20

"spæf" <teater-lydFJERNMIG@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Først må jeg lige sige at jeg synes du har fået lavet en udemærket lille
> film

Takker.

> [...]
> ikke kender filmen, så kunne man tro at det du siger er at 2001 er lavet

> computer, og det må siges ikke at passe.

Ændrer formuleringen.

> I den forbindelse synes jeg det er ærgeligt at du ikke nævner forskellen

> CGI speciel effects og gode gamle visuelle/model speciel effects.

"Kill your darlings", som man siger.

Mvh Zeki

Fra : Erik

Dato : 19-08-04 08:32

spæf wrote:

> Måske det var værd at nævne at computergrafik første gang blev
> anvendt i Tron (1982).

Computergrafik blev anvendt så tidligt som i Westworld (1973) til at vise
verden fra robottens synsvinkel.

Her er en udmærket oversigt over nogle af de tidlige milepæle:
http://homepage.mac.com/larryy/larryy/cgi.html

Fra : Zeki

Dato : 19-08-04 09:27

> Her er en udmærket oversigt over nogle af de tidlige milepæle:
> http://homepage.mac.com/larryy/larryy/cgi.html

"John Whitney, Sr., also known for the slit-scan technique that produced the
visually powerful "into the monolith" imagery of 2001: A Space Odyssey, is
often credited with bringing computer graphics to the film industry"

Hmm...(hint til Spæf)

Mvh Zeki

Fra : spæf

Dato : 19-08-04 15:58

> [...]
> visually powerful "into the monolith" imagery of 2001: A Space Odyssey, is
> often credited with bringing computer graphics to the film industry"

Jo, jo, point taken, men din formulering i filmen er stadig lidt kringlet.

spæf

"live long and prosper"

Fra : spæf

Dato : 19-08-04 15:55

> Her er en udmærket oversigt over nogle af de tidlige milepæle:
> http://homepage.mac.com/larryy/larryy/cgi.html

Vældigt interessant, så har jeg også lært noget idag

spæf

"live long and prosper"

Fra : Douglas

Dato : 18-08-04 23:53

Jeg har ikke de vilde kreative kommentarer til filmen, udover at det er
fremragende stykke arbejde, og man sidder og bliver helt nostalgisk til
tider ved at se klip fra de gamle film. Godt arbejde.

Dog, er der én ting der irriterede mig lidt, men det er småting. Da du
gennemgår perioden ved filmens fødsel, i starten af 1900-tallet, bruger
du meget "nu..." og "nu...". Hvor jeg som seer og lytter, sidder og
tænker "hvornår er 'nu' egentligt?"... Ikke det vilde, og ikke noget som
bør rettes. Bare en lille tanke.

/Douglas

Fra : Zeki

Dato : 19-08-04 08:22

> Jeg har ikke de vilde kreative kommentarer til filmen, udover at det er
> fremragende stykke arbejde, og man sidder og bliver helt nostalgisk til
> tider ved at se klip fra de gamle film. Godt arbejde.

Mange tak.

> [...]
> du meget "nu..." og "nu...". Hvor jeg som seer og lytter, sidder og
> tænker "hvornår er 'nu' egentligt?"... Ikke det vilde, og ikke noget som

Da jeg bruger "nu" er der tale om kronologiske begivenheder inden for
perioden 1896-1905. Efterfølgende burde det give sig selv, da årstallet for
klippene jo står skrevet.

Mvh Zeki

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 19-08-04 00:35

On Wed, 18 Aug 2004 16:53:42 +0200, "Zeki" <zeki@nospam.dk> wrote:

> [...]
>- forskruede fokuspunkter?
>... eller andet der bør kommenteres, så hit med din mening, så jeg evt kan

Jeg kunne ikke lade være med at bemærke at den beskrivelse du giver af
Citizen Kane ikke er rigtig : "..hvor man følger en mands kamp mod en
magtfuld og korrupt mediebaron". Det handler den ikke om.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 19-08-04 00:50

On Thu, 19 Aug 2004 01:34:37 +0200, Thomas Jespersen
<front243@removemepls.jubiimail.dk> wrote:

>Jeg kunne ikke lade være med at bemærke at den beskrivelse du giver af
>Citizen Kane ikke er rigtig : "..hvor man følger en mands kamp mod en
>magtfuld og korrupt mediebaron". Det handler den ikke om.

Jeg skal måske uddybe lidt. Jeg vil give en kort beskrivelse som jeg
ser filmen: "en mands søgen efter den kærlighed han mistede i sin
barndom"

Fra : Zeki

Dato : 19-08-04 08:23

"Thomas Jespersen" <front243@removemepls.jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> On Wed, 18 Aug 2004 16:53:42 +0200, "Zeki" <zeki@nospam.dk> wrote:

> Jeg kunne ikke lade være med at bemærke at den beskrivelse du giver af
> Citizen Kane ikke er rigtig :

Jøsses....det må være lang tid siden jeg har set den.

Mange tak, for du har da helt ret.

Mvh Zeki

Fra : Anders Houmark

Dato : 19-08-04 10:25

Zeki wrote:
> [...]
> - faktuelle fejl?
> - forskruede fokuspunkter?
> ... eller andet der bør kommenteres, så hit med din mening, så jeg

Hej Zeki
Jeg har vist ingen af de kommentarer du spørger efter, men jeg vil alligevel
gerne sige, at det er en fin film du har lavet.

Jeg vidste ikke engang halvdelen selv så det var da dejligt at få lidt
"forsinket" undervisning.. Det er vist et par år siden jeg gik ud af skolen

Har du været ude og støve viden op eller vidste du det hele på forhånd? Og
hvad med jer andre herinde, vidste i det hele der blev fortalt i videoen?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Zeki

Dato : 19-08-04 10:25

> Har du været ude og støve viden op eller vidste du det hele på forhånd? Og
> hvad med jer andre herinde, vidste i det hele der blev fortalt i videoen?

Med en DVD-samling der nærmer sig de 500 film har der i hvert fald været
rigelig materiale at tage af

En del vidste jeg i forvejen. Derudover fik jeg "sat nogle ting på plads"
gennem Scorseses dokumentar om amerikansk film (som beskæftiger sig med
perioden 1910- 1970) og en dokumentar om europæisk filmhistorie, samt kilder
på nettet. Selve materialet er et sammensurium af behind-the-scenes klip fra
diverse DVD'ere, trailere hentet fra apple.com, sjældne klip fundet gennem
peer-to-peer samt naturligvis originale filmklip.

Jeg kunne snildt have lavet den mere end dobbelt så lang, men formålet med
den er jo at "tease."

Mvh Zeki

Fra : Zeki

Dato : 19-08-04 10:30

Det største problem jeg havde, var (som sædvanligt) at finde det rette musik
og få det til at harmonere...

Mvh Zeki

Fra : Anders Houmark

Dato : 19-08-04 19:54

Zeki wrote:
> Det største problem jeg havde, var (som sædvanligt) at finde det
> rette musik og få det til at harmonere...

Det synes jeg ellers er lykkedes helt godt for dig.

Hvilken film stammer scenen med de 2 drenge på en bakketop fra? Der kommer
en masse fly flyvende hen over dem, de er meget lavt nede.. Kom helt i tvivl
da jeg så det.. Men er det ikke Pearl Harbour?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Zeki

Dato : 19-08-04 20:04

> [...]
tvivl
> da jeg så det.. Men er det ikke Pearl Harbour?

Jo...Pearl Harbor. En film som jeg egentlig ikke kan fordrage. Men til at
illustrere CGI fungerer den udemærket.

Mvh Zeki

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-08-04 20:28

Zeki wrote:

> Den varer 23 minutter, fylder 27 MB og kan ses her:
> http://temp.hellerupskole.dk/video/filmhistorie.wmv (mangler lige at rette
> et par slåfejl)

God server, dér. Jeg hentede lige svinet med 2.4 MB/s.

/David

Fra : Gromit

Dato : 21-08-04 11:08

Måske burde det også nævnes, at den allerførst 100% digital optaget film er
fransk og hedder Vidocq.

mvh.
Gromit

Fra : Zeki

Dato : 22-08-04 10:24

"Gromit" <stfa@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Måske burde det også nævnes, at den allerførst 100% digital optaget film
er
> fransk og hedder Vidocq.

Mange tak for informationen.

"First feature film shot with the new Sony digital 1080p 24 fps cameras to
reach the screen"
http://www.imdb.com/title/tt0164961/trivia

Mvh Zeki