Katte og mælk
Fra : Hjalte

Dato : 17-08-04 23:38

Må katte egentlig godt få mælk?
Altså mælk fra karton.

---
MVH.
Hjalte

"Lad være med at smide mælken ud når der ikke er mere i den, du får et kort pust af glæde næste morgen når du tror at der er noget tilbage."

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 17-08-04 23:48

On 2004-08-18 00:37:51 +0200, Hjalte <hjalte@reloaded.dk> said:

> Må katte egentlig godt få mælk?
> Altså mælk fra karton.

Nej, det er som regel ikke nogen god idé. De fleste dyr - og også mange
mennesker - mister evnen til at nedbryde laktosen i mælken, når de er
blevet voksne. Det gælder også katte, så man kan risikere at skaffe
katten en ordentlig gang dårlig mave, hvis man giver den mælk.
Surmælksprodukter er i orden, fordi laktosen er omdannet i dem.

--
Knus fra Ann R

Fra : Hjalte

Dato : 18-08-04 00:19

>Nej, det er som regel ikke nogen god idé. De fleste dyr - og også mange
>mennesker - mister evnen til at nedbryde laktosen i mælken, når de er
>blevet voksne. Det gælder også katte, så man kan risikere at skaffe
<KLIP>

Interresant.
Jeg har fået at vide at det handlede om at mælken bliver
homogeniseret...

Grunden til at jeg spørger, er at vores to katte er meget vilde med
mælk.
Hvis vi går to sec. fra et glas mælk eller morgen, så er de der
straks.

Men gør det noget, når mængden af mælk vi snakker om er et par dråber
engang imellem?

---

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 18-08-04 07:41

Hjalte skrev
<Grunden til at jeg spørger, er at vores to katte er meget vilde med mælk.
Hvis vi går to sec. fra et glas mælk eller morgen, så er de der straks. >

Læg mærke til hvordan deres mave reagere på mælken,
mine katte er også glade for mælk og drikker det uden problemer, der var på
et tidspunkt en teori om at hvis katten var vant til fra killing at få mælk,
kunne den godt klare det som voksen også, om teorien holder "videnskabeligt"
aner jeg ikke, men ingen af mine katte har haft problemer med at tolere
mælk.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 18-08-04 11:03

"Marianne Hellemose" <hellemose.som4@mail.dk> writes:

> [...]
> aner jeg ikke, men ingen af mine katte har haft problemer med at tolere

Den er faktisk god nok, i det mindste mht mennesker. Og jeg mener
altså også at det gælder for misserne.

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 18-08-04 16:16

On 2004-08-18 12:02:56 +0200, Henrik Pedersen <misbams@edb.invalid> said:

> Den er faktisk god nok, i det mindste mht mennesker.

Jeg har læst, at evnen til stadig at kunne tåle mælk til dels er
geografisk og etnisk betinget. Der er mange mennesker i vores kolde
nord, der bevarer evnen, mens det længere sydpå er det almindeligste at
folk ikke kan tåle mælk.
Teorien var, at fordi d-vitamin har at gøre med mængden af sol (vi
danner d-vitamin vha solens stråler på vores hud) og også med
optagelsen af kalk. Så rigtig mange af os her i nord, hvor solen ikke
har så meget magt, har bevaret evnen til at tåle mælk som en slags
kompensation. Vi kan så hente nogle af de vigtige stoffer derfra i
stedet.
Så vidt jeg ved kan de fleste dyr selv danne d-vitamin uden hjælp fra
solen, så de behøver ikke at kunne tåle mælk. Om teorien holder ved jeg
ikke, men det lyder da meget besnærende
--
Knus fra Ann R

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 18-08-04 16:25

Ann Rudbeck <webmaster@fjerndettesiamis.com> writes:

> [...]
> geografisk og etnisk betinget. Der er mange mennesker i vores kolde
> nord, der bevarer evnen, mens det længere sydpå er det almindeligste

Jeg kan ikke helt huske de nærmere omstændigheder er vist efterhånden
også noget i retning af 9 år siden jeg læste det. Men det var vist
også noget med at de syd på mister evnen fordi de ikke som her drikker
mælk hele tiden dvs også som voksne. Husker det specielt fordi jeg kom
nemlig op i et emne om markedsføring af mejeriprodukter i mellemøsten
til en mundtlig eksamen. Og måtte da lige blamere mig med den viden
også og fik da et pænt 10 for den.

Uden at blive latrinær, kan jeg heller ikke længere tåle
mælkeprodukter. Fordi jeg ganske enkelt ikke drikker mælk til daglig,
sker højst 1 - 2 gange om året, så det giver heller ikke problemer med
forstoppelses lignende symptomer...

Fra : Camilla Baird

Dato : 17-08-04 23:48

Hjalte wrote:
> Må katte egentlig godt få mælk?
> Altså mælk fra karton.
>
> ---
> MVH.
> Hjalte

Nej, det må de ikke. De fleste katte kan ikke omsætte mælkesukkeret
(laktose), så de kaster enten mælken op igen eller får tynd mave.
mvh Camilla

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 18-08-04 00:03

Hjalte <hjalte@reloaded.dk> writes:

> Må katte egentlig godt få mælk?
> Altså mælk fra karton.

Helt generelt nej. Katte kan ikke spalte laktose i mavesystemet. Det
giver sig så udslag i tynd mave.
Hvis du ønsker at give den mælkeprodukter (som den ikke har brug for
hvis den får et lødigt foder og ellers har det fint) skal du bruge
kaffefløde, jeg er ikke helt klar over hvad forskellen på kaffe og
madlavningsfløde er, men det er vist noget med fedt%
Så med mindre rovdyret er afmagret ville jeg nøjes med et lødigt foder
og holde den til vand.

Fra : Benny Frandsen

Dato : 18-08-04 11:23

Jeg må også sige, min kat godt tåle det i mindre mængder. Den får en smule
efter morgenmaden og den har ikke haft dårlig mave af det endnu, hverken
tynd mave eller opkast.

Benny

Fra : Crazy Camilla

Dato : 20-08-04 00:12

Hej.

Så I programmet om hvordan man malker en ko på DR1 tirsdag aften?
Der så man flere gange hvordan kattene fik serveret mælk direkte fra køerne,
altså ubehandlet mælk.
Jeg ved godt det er almindelig praksis på landet.
Men det er altså ikke sundt for kattene, og slet ikke hvis de samtidigt
spiser råt kød (f.eks. musekød).
Ydermere har man ikke mulighed for at holde øje med kattenes afføring, fordi
der ikke bruges kattebakke el.lign.
Faktisk har jeg overvejet at klage til DR over at de på den måde opfordrer
til dyreplageri.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Jynis

Dato : 20-08-04 07:17

"Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der ikke bruges kattebakke el.lign.
> Faktisk har jeg overvejet at klage til DR over at de på den måde opfordrer

Kære Camilla

Jeg synes nu du skal tænke lidt mere over hvad ordet "dyreplageri " betyder,
inden du gør noget overilet.
Min svigerfar havde køer i mange år, og mange katte. De fik mælk morgen og
aften pluds rester fra køkkenet og de mus de kunne fange. De så altid godt
ud. Men men ---- så blev køerne solgt og kattene måtte på vand, de blev
syge og pjevsede , nogle af dem måtte aflives . Resten fik købemad og vand.
men det blev aldrig de gode og flotte katte igen.
Jeg tror i høj grad det kommer meget an på hvad kattene er vokset op med om
de kan tåle mælk.
Min kat får ikke mælk , han bryder sig slet ikke om det. Men han er også
priviligeret , for han vælger selv hvad han vil spise.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Crazy Camilla

Dato : 23-08-04 16:01

"Jynis" <jynisFJERN@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Min kat får ikke mælk , han bryder sig slet ikke om det. Men han er også
> priviligeret , for han vælger selv hvad han vil spise.

Hej.

DU mener måske ikke det er dyreplageri at et dyr går med en kronisk sygdom,
i dette tilfælde diaré?
Selvfølgelig er kattene, der får mælk direkte fra køerne større end andre
katte, men det er jo pga. det høje fedtindhold i mælken, og det er faktisk
ikke særlig sundt at være overvægtig. Men på den anden side kan det nok få
pelsen til at se mere blank ud.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Kate

Dato : 20-08-04 09:09

"Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> wrote in

> Så I programmet om hvordan man malker en ko på DR1 tirsdag aften?
> Der så man flere gange hvordan kattene fik serveret mælk direkte
> fra køerne, altså ubehandlet mælk.

Jeg så ikke programmet, men er der ikke forskel på mælken om den er
ubehandlet eller behandlet. Når vi får den er den jo pasteuriseret og
fløden er taget fra. Katte kan jo godt tåle fløden, så mon ikke det er
den del af den friske mælk kattene drikker?

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 20-08-04 11:59

On 2004-08-20 10:09:05 +0200, Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> said:

> Jeg så ikke programmet, men er der ikke forskel på mælken om den er
> ubehandlet eller behandlet.

Njah - jeg ville jo mene at laktose-indholdet er det samme, at hverken
homogenisering (knusning af fedtmolekyler, så de fordeles jævnt i
mælken i stedet for at samle sig på toppen) eller pasteurisering
(varmebehandling)har noget med mælkesukker-indholdet at gøre? Eller?
Jeg har også hørt, at landkattene på mælk sandsynligvis ofte har tynd
mave, der bare sjældent opdages, fordi de ikke har en kattebakke man
kan studere
--
Knus fra Ann R

Fra : Ragna

Dato : 20-08-04 17:41

Ann R. skrev:
>Jeg har også hørt, at landkattene på mælk sandsynligvis ofte har tynd
>mave, der bare sjældent opdages, fordi de ikke har en kattebakke man
>kan studere

Det kan jeg i hvert fald godt bekræfte, for jeg er vokset op på en gård med
katte, som altid fik mælk.
Hvis det engang imellem skete, at en kat blev indenfor for længe og derfor
søgte ind i et hjørne for at besørge, var det altid en meget flydende og
ildelugtende klat, der skulle fjernes.
Det kan gøre helt ondt i mig at tænke på, at mange af min barndoms
højtelskede katte har gået med kronisk diarré, men dengang vidste vi jo ikke
bedre.

--
Venlig hilsen, Ragna