Kontrol af km-stand - evt. via synshal ??
Fra : Brian S Jensen

Dato : 17-08-04 09:55

Hej

Jeg har på fornemmelsen at HVIS nogen skulle få "lyst" til
at justere på km-tallet (typisk baglæns), så foregår det nok
lige inden eller i forbindelse med salg af bilen.

Så vidt jeg husker så spørger synsmanden om bilens km-tal
når man er til syn med bilen - dette tal må jo blive registreret
et eller andet sted - kan man få adgang til disse tal på en eller
anden måde ?

Grunden til at jeg spørger, er at jeg synes at mange af de biler
jeg har kigget på (BMW 528i og 540i) har kørt meget få
kilometer - set i forhold til hvad nyprisen er på sådan en vogn,
så burde man vel gå ud fra at køberne typisk har et kørselsbehov
som ligger noget over 10.000/år - eller hvad ?

Er risikoen generelt større for km-fuskeri i tyskland (både privat
og forhandler) end i DK ?

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 17-08-04 10:24

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> når man er til syn med bilen - dette tal må jo blive registreret
> et eller andet sted - kan man få adgang til disse tal på en eller

Da min pug var til syn spurgte han ikke til det - og så vidt jeg husker
noterede han det heller ikke.

> [...]
> som ligger noget over 10.000/år - eller hvad ?
>
> Er risikoen generelt større for km-fuskeri i tyskland (både privat

J.vf tidligere indlæg i gruppen er MEGET udbredt i tyskland.
Mine forældres passat var også tysk import - den havde lige trillet 100.000
baglæns. Er den lavet aut. ? - så kunne Bimmer i tyskland måske verificere
om den reelt har gået så langt?

--
/Dennis
Pug 106GTI

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 17-08-04 16:41

Brian S Jensen wrote:
> [...]
> når man er til syn med bilen - dette tal må jo blive registreret
> et eller andet sted - kan man få adgang til disse tal på en eller

Km. stand er en del af bilens "indentitet" som kontrolleres i forbindelse
syn.

Kmtallet (skal)noteres i forbindelse med udfærdigelse af synsraporten.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-08-04 16:55

Hans L. Jørgensen wrote:

> Km. stand er en del af bilens "indentitet" som kontrolleres i
> forbindelse syn.
>
> Kmtallet (skal)noteres i forbindelse med udfærdigelse af synsraporten.

Men kan man (som alm. borger) få det oplyst ved henvendelse til SBI ?

Jeg kender en, som for et par år siden var så uheldig at hans bil blev
stjålet.
Han ville så lige snyde lidt hos forsikringen, og skrev et meget lavere
km-tal (mener at bilen havde kørt tæt på 200000 og han skrev vist kun det
halve) på skades anmeldelsen end bilen oprindeligt havde kørt.
Han blev så efterfølgende ringet op af taksatoren fra selskabet, som var
lidt muggen (han gav min bekendte en regulær skideballe), da han havde
henvendt sig til SBI og der fået oplyst hvad bilen havde kørt ved sidste syn

Det endte med at taksatoren "underbød" min bekendte, så han fik mindre end
bilen egentlig var værd, da han ellers ville få en bedrageri sag på nakken.
Og udfra det kan man så lære, at med ærlighed kommer man længst

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 17-08-04 18:23

Per Beer Hansen wrote:

> Men kan man (som alm. borger) få det oplyst ved henvendelse til SBI ?

Har aldrig hørt at det var noget problem at få oplyst, har selv gjort det
ved efterspørgsel.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 17-08-04 17:08

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Km. stand er en del af bilens "indentitet" som kontrolleres i forbindelse
> syn.

øøh -- nå ?? min gamle escort blev der ikke spurgt til hvor langt den havde
kørt.

> Kmtallet (skal)noteres i forbindelse med udfærdigelse af synsraporten.

Og hvad mener du de kan bruge det til ?? Jeg fornemmer man kan få et ret
stort problem hvis man sætter en nyere motor der kun har gået det halve i.
Hvordan, og hvad skal man så registrere efter ?? Det må da vel være helt op
til ejeren af bilen, om han/hun syntes der skal en anden motor, gearkasse,
styretøj, ophæng, og hvad der ellers kan skiftes på en bil, uden at SB skal
blande sig i det, så længe man holder sig inden for lovens grænser. Det var
da mere reeelt at notere motornummer end kilometer-stand.
BTW, så kan en motor der har kørt 300.000 principielt være bedre end en der
kun har kørt 150.00 km -- ikke ?? Så de har da intet at bruge km-standen
til, imo.

Jesper

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 17-08-04 18:22

Jesper Jacobsen wrote:

> øøh -- nå ?? min gamle escort blev der ikke spurgt til hvor langt den
> havde kørt.

Sel' øhh, - nu er det ret beset ikke din "gamle escort" debatten går på,
måske assistenten selv har kigget km tælleren.
Der er på synsbilledet på computeren et felt hvori km stand skal indføres.

> [...]
> BTW, så kan en motor der har kørt 300.000 principielt være bedre end
> en der kun har kørt 150.00 km -- ikke ?? Så de har da intet at bruge

Det har intet med motorens kørte km at gøre, derimod med bilens km stand.

Det er så vidt jeg husker tilføjet af hensyn til fusk med importbilers km.
stand.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : ENN

Dato : 17-08-04 18:41

Der er i detailforskrifter for motorkøretøjer intet krav omkring KM tæller
kun spedometer - så du kan klæbe noget over km tælleren og syne bilen - at
de aflæser km taller er kun af statistiske årsager - der er intet krav om en
km tæller - eller for den sags skyld at den virker.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 18-08-04 19:05

ENN wrote:
> [...]
> syne bilen - at de aflæser km taller er kun af statistiske årsager -
> der er intet krav om en km tæller - eller for den sags skyld at den

Uanset hvad du siger er det et punkt under kontrol af bilens indentitet..

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Peter Herløv

Dato : 21-08-04 17:11

øøh -- nå ?? min gamle escort blev der ikke spurgt til hvor langt den havde
kørt.

Det skyldes at din gamle Escort kun har en 5 ciffret kilometertæller...og
altså egentlig ikke fortæller noget som helst om hvor mange 100000 km. bilen
har kørt..

Mvh
Peter

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:41222d2e$0$73940$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Peter Herløv

Dato : 21-08-04 17:08

Ja du har helt ret - der fuskes ad helvede til med kilometertællerne, og det
forekommer ligeså ofte i Tyskland som herhjemme.
Digitale tællere afhjælper heller ikke problemet, se f.eks. reklamen i Den
Blå Avis (netudgaven) under bilsiderne..:"Vi stiller deres kilometertæller -
også digitale - efter ønske, dette er helt lovligt og skal blot oplyses til
køber"!!!
(skal vi gætte på nogen glemmer det sidste..?)

Så har du mistanke om fusk, medbring den originale registreringsattest til
nærmeste synshal hvor det i langt de fleste tilfælde er muligt at se
kilometerhistorikken...ganske gratis..

Mvh
Peter