Hvad er der galt med mit css
Fra : Britt Malka

Dato : 16-08-04 22:01

Godaften

Inspireret af bogen "CSS -- HTML Utopia: Designing Without Tables
Using CSS" har jeg prøvet at lave en side, hvor menuen er foroven.

Det ser helt fint ud i Opera, men i MSIE ligner menuen trapper, og i
Mozilla jeg-ved-ikke-hvad.

http://www.foxladi.com/testcss/

Jeg har brugt denne css til den underliggende grå menu:

#menu{
   position: absolute;
   padding: 0;
   padding-bottom: 24px;
   margin=0;
   top: 100px;
   height: 1px;
   width: 60%;
   background: #A5B5C6;
   color: #000;
   float: both;
}

og dette til selve menu-knapperne:

ul#mainnav{
   list-style: none;
   margin: 0;
   padding: 0;
   background-color: #D6D6D6;
}

ul#mainnav li a:link, ul#mainnav li a:visited{
   text-decoration: none;
   display: block;
width: 7%;
   padding: 3px 3%;
   background-color: #5C6F90;
   font: bold 10pt arial, sans-serif;
   color: #fff;
   margin: 1px 1px 0 1px;
   float: left;
}

ul#mainnav li a:hover{
   background-color: #43616B;
   color: #eee;
   float: left;
}

Desværre kan jeg ikke gennemskue, hvor jeg skal lave om på koden for
at få et resultat i alle browsere, så det ligner resultatet i Opera.

Har nogen af jer en idé?
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Jane

Dato : 18-08-04 08:31

Britt Malka skrev i <news:rt72i0h1fd3vupc1t64lttl9hbk8g3ju3v@4ax.com>:

Jeg vil gætte på:

> ul#mainnav li a:link, ul#mainnav li a:visited{
> float: left;

istedetfor at lade dine li'er floate mod venstre,
skal du lave dem til:

display: inline;

Tag evt. et kig på:
http://css.maxdesign.com.au/listamatic/horizontal21.htm
http://css.maxdesign.com.au/listamatic/horizontal16.htm

Forøvrigt er jeg ikke *helt* begejstret for den nuværende
kodes udseende i opera heller, det femte menupunkt ligger
under det første, og dækker overskriften lidt. Så det er
godt du vil lave det bedre.

Jane - tror det virker, men har ikke testet det!
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Britt Malka

Dato : 18-08-04 11:00

Goddag Jane

Tak for dit svar.

Den 18 Aug 2004 07:30:57 GMT skrev Jane
<kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak>:

>istedetfor at lade dine li'er floate mod venstre,
>skal du lave dem til:
>
>display: inline;

Et godt forslag. Jeg fjernede float og ændrede display, men så var
alle menuerne i venstre side oven på hinanden.

Herefter satte jeg float på igen, og så var problemet der igen

Jeg er blevet foreslået at fjerne UL og LI, og bare bruge <span>,og
det er nok vejen frem.

>http://css.maxdesign.com.au/listamatic/horizontal21.htm
>http://css.maxdesign.com.au/listamatic/horizontal16.htm

Hov, ja, der virker det jo fint! Jeg må se, hvad der er forskelligt i
min css og deres. Tak for linkene.

>Forøvrigt er jeg ikke *helt* begejstret for den nuværende
>kodes udseende i opera heller, det femte menupunkt ligger
>under det første, og dækker overskriften lidt. Så det er
>godt du vil lave det bedre.

Ja, det gør det ikke i min, men det har nok noget med skærmopløsning
at gøre. Det duer ikke, det har du ret i.

>Jane - tror det virker, men har ikke testet det!

Man kan heller ikke nå alt.

Fra : Jane

Dato : 18-08-04 11:27

Britt Malka skrev i <news:uu96i0d300g15npu4alc9tbun3m9pmv434@4ax.com>:

> Hov, ja, der virker det jo fint! Jeg må se, hvad der er forskelligt i
> min css og deres. Tak for linkene.

Kan det være fordi du definerer a på li på ul
istedetfor at have et css punkt specifik om li måske?

Altså du har
ul#mainnav li a:link, ul#mainnav li a:visited{
istedetfor bare at have noget med:
li {

Jane - kan ikke lige gennemskue fejlen
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Britt Malka

Dato : 18-08-04 17:54

Goddag Jane

Den 18 Aug 2004 10:27:15 GMT skrev Jane
<kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak>:

>Jane - kan ikke lige gennemskue fejlen

Det kunne jeg heller ikke, så jeg startede helt forfra med de links,
du havde givet mig, og det lykkedes Nu er menuen -- sådan da -- på
plads.

Se bare her: http://www.foxladi.com/testcss/

Tusind tak for de to links

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-08-04 19:34

Britt Malka wrote:

> så jeg startede helt forfra med de links,
> du havde givet mig, og det lykkedes Nu er menuen -- sådan da -- på
> plads.

Det er kun fint i Opera. I MSIE udløses en vandret scroll ved browserbredde
under 1000 px. I Mozilla er der vandret scroll uandset browserbredde og
menuen er forskudt mod højre i forhold til indholdsboksen (jo større
browserbredde des større forskydning).

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Britt Malka

Dato : 18-08-04 20:03

Goddag Erik Ginnerskov

Den Wed, 18 Aug 2004 20:34:17 +0200 skrev "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid>:

> [...]
>under 1000 px. I Mozilla er der vandret scroll uandset browserbredde og
>menuen er forskudt mod højre i forhold til indholdsboksen (jo større

Argh!

Tilbage til tegnebrædtet

Tak for din tilbagemelding.

Måske skal jeg bare sætte scroll=no eller hvad koden nu hedder?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-08-04 20:29

Britt Malka wrote:

> Argh!
>
> Tilbage til tegnebrædtet
>
> Tak for din tilbagemelding.
>
> Måske skal jeg bare sætte scroll=no eller hvad koden nu hedder?

Eller lade være med at indsætte menuen med absolut positionering. Ydermere
er det ikke den div, der indeholder menuen, som du positionerer, men den
liste i div'en, som udgør menuen.

Prøv at flytte kildekoden til menuen (inklusive div'en) op under din header.
Og tildel så menu-div'en margin-left:auto;margin-right:auto;

Eller undlad helt at have en div rundt om menu-ul'en og sæt venstre/højre
margin på ul.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Britt Malka

Dato : 18-08-04 20:40

Goddag Erik Ginnerskov

Den Wed, 18 Aug 2004 21:29:06 +0200 skrev "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid>:

>Eller lade være med at indsætte menuen med absolut positionering.

Ja, det var for at undgå at have den foroven i dokumentet. Jeg ville
godt undgå at have det som den første tekst i søgemaskiner.

>Ydermere
>er det ikke den div, der indeholder menuen, som du positionerer, men den
>liste i div'en, som udgør menuen.

Jamen, hvor kan jeg ellers sætte den?

>Prøv at flytte kildekoden til menuen (inklusive div'en) op under din header.
>Og tildel så menu-div'en margin-left:auto;margin-right:auto;

Jeg prøvede at tilføje det til #navcontainer ul { men det var en
katastrofe.

Menuen har jeg nu flyttet op, og hos mig ser den fin ud i Opera, MSIE
og Mozilla.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-08-04 20:54

Britt Malka wrote:

> Menuen har jeg nu flyttet op, og hos mig ser den fin ud i Opera, MSIE
> og Mozilla.

Meget bedre. Nu skal du bare finde årsagen til den vandrette scroll i MSIE
ved mindre browserbredde end ca. 1000 px.

Og hvis du vil af med luften over og under menuen, skal du nok sætte
margin-top og margin-bottom til 0 på #navlist.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Britt Malka

Dato : 18-08-04 21:06

Goddag Erik Ginnerskov

Den Wed, 18 Aug 2004 21:53:36 +0200 skrev "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid>:

>Meget bedre.

Tak

>Nu skal du bare finde årsagen til den vandrette scroll i MSIE
>ved mindre browserbredde end ca. 1000 px.

Ja

Problemet er, at jeg ikke kan genskabe problemet her. I MSIE 6.0.2600
laver den et tomt felt i venstre side af menulinjen, men i MSIE
6.0.2800 gør den ikke.

Jeg har prøvet at køre bredden helt ind, og jeg får ingen vandret
scroll. (Jo, i bunden, men det er vel ikke det, du mener?)

>Og hvis du vil af med luften over og under menuen, skal du nok sætte
>margin-top og margin-bottom til 0 på #navlist.

Den burde være væk nu, den luft. Jeg ved ikke helt, hvad der skete,
men det var noget med margin.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-08-04 00:51

Britt Malka wrote:

> Jeg har prøvet at køre bredden helt ind, og jeg får ingen vandret
> scroll. (Jo, i bunden, men det er vel ikke det, du mener?)

Jo, det er netop den. ;)

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Britt Malka

Dato : 19-08-04 08:25

Goddag Erik Ginnerskov

Den Thu, 19 Aug 2004 01:50:48 +0200 skrev "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammeplease.invalid>:

>Jo, det er netop den. ;)

Synes du ikke, at den skal være der?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-08-04 14:01

Britt Malka wrote:

> Synes du ikke, at den skal være der?

IMHO har det ikke nogen praktisk funktion at lave sider med vandret scroll.
Det er snarere et irritationsmoment.

I øvrigt har du lige nu fået indsat en pink tekstboks halvt nede på siden og
så langt ude til højre, at selv Mozilla får vandret scroll ved 800 px.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Britt Malka

Dato : 19-08-04 19:20

Goddag Erik Ginnerskov

Den Thu, 19 Aug 2004 15:00:59 +0200 skrev "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid>:

>IMHO har det ikke nogen praktisk funktion at lave sider med vandret scroll.
>Det er snarere et irritationsmoment.

O.k., men det burde være let at fjerne.

>I øvrigt har du lige nu fået indsat en pink tekstboks halvt nede på siden og
>så langt ude til højre, at selv Mozilla får vandret scroll ved 800 px.

Ja, det var bare en test.

Nu har jeg ikke haft tid at rode med det i dag, men i går aftes satte
jeg et billede på foroven, men så rykkede menubjælken sig

Fra : Britt Malka

Dato : 18-08-04 20:32

>Måske skal jeg bare sætte scroll=no eller hvad koden nu hedder?

Jeg kan ikke få nogen scroll frem i MSIE nu (men jeg har også sat
overflow: none), men den ser herrens ud i Mozilla!

Både css og html validerer