Så døde min Citron :-(
Fra : Tigeren

Dato : 16-08-04 20:25

Skulle lige lave et venstresving da en politibil kom susende i modsatte
vejbane imod kørselsretningen.
De ramte mig med over 100 km/t og mistede herredømmet over politibilen.

Heldigvis skete der ikke nogen personskade.

Desværre er min for mig 2 måneder gamle Citroen Bx nok totalskadet.

Ved i hvad kan jeg regne med at få i erstatning. Jeg regner da med at
politiet selv påtager sig skylden..

Det er en Citroen BX Millesime 1,9
fra 1991 og er ret pænt velholdt.

Jeg havde sku lige fyldt 50 liter benz på tanken...

Mvh

Lasse

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-08-04 20:28

Tigeren telepaterede følgende til sin PC:

> Heldigvis skete der ikke nogen personskade.

Det er jo trods alt det vigtigeste..

> Ved i hvad kan jeg regne med at få i erstatning. Jeg regner da med at
> politiet selv påtager sig skylden..

Er det noget jeg har drømt eller får man altid mindst 50 % af skylden, hvis
man er med i et uheld med et udrykningskøretøj?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Gevaldi

Dato : 16-08-04 20:45

Morten Fruergaard skriblede:

> Er det noget jeg har drømt eller får man altid mindst 50
> % af skylden, hvis man er med i et uheld med et
> udrykningskøretøj?

Pudsede lige mine briller, men kan ikke
finde noget sted der blev skrevet om
udrykning.

--
/Gevaldi

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-08-04 05:51

Gevaldi telepaterede følgende til sin PC:
> Pudsede lige mine briller, men kan ikke
> finde noget sted der blev skrevet om
> udrykning.

Skrev jeg det?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 17-08-04 10:54

Morten Fruergaard fik på mystisk vis skriblet følgende:
> Gevaldi telepaterede følgende til sin PC:
>
> Skrev jeg det?

Ikke direkte, men en politibil er vel ikke et udrykningskøretøj hvis ikke den
kører med blink og/eller sirene tændt....

/Jakob

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-08-04 11:06

Jakob Jeppesen telepaterede følgende til sin PC:
> Ikke direkte, men en politibil er vel ikke et udrykningskøretøj hvis
> ikke den kører med blink og/eller sirene tændt....

korrekt...
Jeg spurgte bare til, hvordan reglerne var...
Jeg påstod ikke, at det var tilfældet i den aktuelle sag...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Babba-Papa

Dato : 17-08-04 08:16

Der var engang en bruger ved navn "Morten Fruergaard" <mit
fornavn @ mit efternavn . com> der skrev:

>Er det noget jeg har drømt eller får man altid mindst 50 % af skylden, hvis
>man er med i et uheld med et udrykningskøretøj?

Ja, og 50 % af skylden når man foretager et venstresving...

50 + 50 = O- oh *G*
- -
Babba-Papa

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-08-04 08:26

Babba-Papa telepaterede følgende til sin PC:
> Ja, og 50 % af skylden når man foretager et venstresving...
>
> 50 + 50 = O- oh *G*

http://www.ankeforsikring.dk/Upload/13_630_100_Ansvar_ved_sammen.pdf
Uheldet må være nummer 3...

Så for politiet må gælde, at 50 + 100 = 150 %...

Så Lasse har tjent penge...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Tigeren

Dato : 17-08-04 08:54

Sådan håber jeg også det kommer til at gå.
Faktisk var der både fuldt optrukket linie og 10m før uheldsstedet et
fodgængerfelt med helleområde.
De er også kørt venstre om helleområdet.

Der var kun lige stiplede linier der hvor jeg skulle foretage venstresving.

Lasse

meddelelse news:4121b2f8$0$73953$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-08-04 09:30

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
> Babba-Papa telepaterede følgende til sin PC:

> http://www.ankeforsikring.dk/Upload/13_630_100_Ansvar_ved_sammen.pdf
> Uheldet må være nummer 3...

Dejligt link.
Men noget undre mig:
Uheld 1:
Hvordan kan man få 2/3 af skylden når modparten overhaler i et kryds ?
Er det fordi man ikke kigger efter om der kommer nogen på en venstre side
inden man svinger ?
Hvor mange af jer gør det ?

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never

Fra : Rander

Dato : 18-08-04 06:44

Tue, 17 Aug 2004 10:29:51 +0200 brugte Christian B. Andresen 27 linier på
at fortælle dette til dk.fritid.bil:

> [...]
>Hvordan kan man få 2/3 af skylden når modparten overhaler i et kryds ?
>Er det fordi man ikke kigger efter om der kommer nogen på en venstre side

Det er ikke nødvendigvis et kryds, det kan også være en landevej hvor du
skal til venstre af en anden vej - og der er det dit ansvar at orientere
dig ikke kun om modkørende, men også om hvorvidt du er ved at blive
overhalet.

Hvor mange der så husker at gøre det skal jeg lade være usagt - jeg gør nok
ikke...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Man skal helst være 18 år før man får en kæreste. For så har man
penge til en bil, og så kan man nemmere score dem. (Jimmi, 9 år)

Fra : Niels Skaaning

Dato : 16-08-04 20:39

"Tigeren" <reiki@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er en Citroen BX Millesime 1,9
> fra 1991 og er ret pænt velholdt.
>
> Jeg havde sku lige fyldt 50 liter benz på tanken...

.... og så lige en Millesime 1,9... verden er sku ond :(. Synd for bilen, men
kan du ikke redde noget interiør fra den til evt. senere brug?

NS

Fra : TDN

Dato : 16-08-04 20:40

> [...]
>
> Det er en Citroen BX Millesime 1,9
> fra 1991 og er ret pænt velholdt.
>
> Jeg havde sku lige fyldt 50 liter benz på tanken...

Hej !

Sad lige og undrede mig... Kørte den uden udrykning siden du ikke standsede
og gav plads.

Mvh
Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 16-08-04 20:59

"TDN" <tdn.fjern.dette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hej !
>
> Sad lige og undrede mig... Kørte den uden udrykning siden du ikke
standsede
> og gav plads.

Med de udrykningshorn der benyttes i DK, høres de først, når køretøjet er
ca. 10 meter fra én...

M.v.h.

Fra : Brian

Dato : 16-08-04 21:04

Hejsa

Henrik B. skrev:

> Med de udrykningshorn der benyttes i DK, høres de først, når
> køretøjet er ca. 10 meter fra én...

Jeps, enten skal de ændre færdselsloven så man skal køre med
ruderne nede og slukket radio, eller også skal de have lidt
mere fut i det tågehorn.
Især i tæt trafik opdager man det sjældent, før det er for sent.

Knejterne på scooter, har jo legetøj der larmer mere

/Brian

Fra : TDN

Dato : 16-08-04 21:08

> Med de udrykningshorn der benyttes i DK, høres de først, når køretøjet er
> ca. 10 meter fra én...
>
> M.v.h.

Ævl.... Så bruger de nogle andre udrykningshorn i Århus hvor jeg kører hver
dag. Mon ikke problemet nærmere er at nogle har holder en mobil i den ene
hånd, ordner frisuren med den anden hånd og hører så høj musik at selv om
udrykningskøretøjet er 1 meter væk ville de ikke opdage det. Der har været
skrevet masser om det stigende antal ulykker under udrykning og folks
manglende respekt for udrykningskøretøjer.

Mvh
Thomas

Fra : Tigeren

Dato : 16-08-04 21:03

Nej den kørte med udrykning. Og jeg holdte faktisk stille og skulle svinge.
Det skete i torvegade på Christianshavn. Der må ha været en del støj,
muligvis en stor lastbil ved siden af mig. Jeg hørte den overhovedet ikke.
Det er svært lige at huske billedet når man er faldet ned på jorden efter
sådan et slag.

Lige hvor uheldet skete er der sammenfletning, så trafikken har det med at
klumpe lidt sammen lige på det sted, så
det har nok været grundet til at de kørte i modsatte vejbane.

Betjenten som afhørte mig fortalte selv at der nok ikke var nogen chance for
at jeg fik skylden. Men man ved jo
aldrig hvad de kan finde på.

Jeg var højst nået en halv meter over midterlinien, så de har kørt ret tæt
på dem som holdte i kø.

Lasse

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 16-08-04 22:37

> Betjenten som afhørte mig fortalte selv at der nok ikke var nogen chance
for
> at jeg fik skylden. Men man ved jo
> aldrig hvad de kan finde på.

Nu er det jo ikke politiet der afgør hvem der har skylden, men
forsikringsselskabet......

Politiet kan sagtens pure frikende dig for skyld, samtidigt med
forsikringsselskabet tilkender dig 100% skyld. Det er set før.

Jeg formoder det er skyld set med præmieøjne vi taler om, og ikke moralsk
skyld?

Mvh
Henrik

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 16-08-04 20:49

"Tigeren" <reiki@heaven.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det er en Citroen BX Millesime 1,9
> fra 1991 og er ret pænt velholdt.
>
> Jeg havde sku lige fyldt 50 liter benz på tanken...

ære være den minde

Peter

Fra : Petersen_Michael

Dato : 16-08-04 20:53

In news:cfr1m3$hrc$1@news.cybercity.dk,
Tigeren <reiki@heaven.dk> wrote:
> Skulle lige lave et venstresving da en politibil kom susende i
> modsatte vejbane imod kørselsretningen.

Vil det sige, at du laver et venstresving, ind for an en modkørende?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 16-08-04 21:00

Petersen_Michael wrote:

> Vil det sige, at du laver et venstresving, ind for an en modkørende?

Prøv lige at læse indlægget igen.

Jeg læser det sådan at politibilen også var "medkørende" blot i den forkerte
vejbane, altså den for de modkørende. eller????

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Petersen_Michael

Dato : 16-08-04 21:03

In news:Sk8Uc.630$SG7.226@news.get2net.dk,
Hans L. Jørgensen <hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

> Prøv lige at læse indlægget igen.

Har læste det nogle gange nu, og er stadig i tvivl om hvad det er den
oprindelige skribent mener..

> Jeg læser det sådan at politibilen også var "medkørende" blot i den
> forkerte vejbane, altså den for de modkørende. eller????

DVS. At Citronen trækker ud (mod venstre) mens Citronen er i færd med at
blive overhalet af strømerne?

g hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
http://www.petersensweb.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 16-08-04 21:09

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv lige at læse indlægget igen.
>
> Jeg læser det sådan at politibilen også var "medkørende" blot i den
forkerte
> vejbane, altså den for de modkørende. eller????

Ergo har Tigeren skylden, da han åbenbart ikke har tjekket for "overhalende"
køretøjer, inden venstresving.

M.v.h.

Fra : Tigeren

Dato : 16-08-04 21:17

Da jeg holder stille skal jeg vel ikke tjekke for overhalende biler inden
jeg svinger til venstre. Jeg holder stille
ved de stiplede linier i midterrabatten som ca. er 1m bred. Altså helt ude
til venstre. Politiet kører i modsatte

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-04 21:25

> [...]
> jeg svinger til venstre. Jeg holder stille
> ved de stiplede linier i midterrabatten som ca. er 1m bred. Altså helt ude

Jeg vil nu også holde på det er politiets fejl.
De må udrykning eller ej ikke overhale en bil som blinker og er ved at dreje
til venstre. Eller som jeg husker det, så er ansvaret hvis man tilsidesætter
færdselsreglerne på udrykningskøretøjets side.
Med 100 Km/t regner man heller ikke lige med at blive overhalet

--
Tom

Fra : JBH

Dato : 16-08-04 21:44

> [...]
> jeg svinger til venstre. Jeg holder stille
> ved de stiplede linier i midterrabatten som ca. er 1m bred. Altså helt ude

Hmm.

Der er 2 former for "skyld"

og jeg ville ikke blive overrasket hvis du får 50% af den forsikringsmessige
skyld. Det får man nemlig typisk som venstresvingende, hvis man rammes
bagfra (man orienterer sig ikke ordentligt bagud) At der er
dobbeltoptrukne linier/overhaling forbudt er ingen undskyldning for ikke at
orientere sig, der kunne jo komme et udrykningskøretøj :-/
Jeg ved ikke om det er en undskyldning at du holder stille, hvis du ellers
er påbegyndt svingningen, det vil nok frikende dig for den politimessige
skyld. (og en evt. bøde)

Du poster vel en melding når det er afgjort ?

mvh
JBH

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-08-04 06:01

JBH telepaterede følgende til sin PC:
> [...]
> ordentligt bagud) At der er dobbeltoptrukne linier/overhaling
> forbudt er ingen undskyldning for ikke at orientere sig, der kunne jo

Det er vel nummer 3...:

Fra : Tigeren

Dato : 16-08-04 21:08

Ja, det var nok sådan jeg skulle ha formuleret det...

Takker

Lasse

Fra : Tigeren

Dato : 16-08-04 21:07

Nej, han var ikke modkørende. Han kom bagfra. I modsatte vejbane. Altså
politiet kørte mod trafikken.

Lasse

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4121108b$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-04 21:18

Kan man købe politiets 2.0 mondeo motor for billige penge?

--
Tom

Fra : John Sahl

Dato : 16-08-04 21:32

Tom wrote:
> Kan man købe politiets 2.0 mondeo motor for billige penge?

*LOL*

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : NEiL DANELAW

Dato : 16-08-04 22:49

"Tigeren" <reiki@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> Skulle lige lave et venstresving da en politibil kom susende i modsatte
> vejbane imod kørselsretningen.

15-20.000 kr Find evt. ud af hvad forhandlere skal have for tilsvarende
model på bilbasen.dk (Du skrev intet om stand/km i dit indlæg). Det er et
vigtigt forhandlingsoplæg med taksatoren.

Uanset hvor meget horn og udrykning politiet har på, gælder færdselsloven
også for politiet. Når de overtæder loven og skader dig, får de dermed
skylden.

Fra : Tigeren

Dato : 16-08-04 23:47

Den har lige rundet 180.000km

Lasse

Fra : David Bjergsø

Dato : 17-08-04 15:03

Jeg fandt lige en interessant bid lovtekst :

----------
Foretages der overhaling på strækninger, hvor der ikke er spærrelinier, vil
overhalingen som udgangspunkt være lovlig.

Det fremgår dog af § 21, stk. 1, at overhaling skal ske til venstre. Det
fremgår videre af stk. 2, at kørende, der vil overhale, skal sikre sig, at
det kan ske uden fare, herunder særligt, at den pågældende vognbane på en
tilstrækkelig lang strækning er fri for modkørende færdsel, at den
forankørende ikke giver tegn til overhaling, at bagfrakommende køretøjer
ikke har påbegyndt en overhaling, og at det efter overhalingen utvivlsomt er
muligt at føre køretøjet ind i trafikstrømmen uden ulempe. Opstår der i
forbindelse med tilsidesættelse af disse betingelser for overhaling skade
(trafikuheld) eller fare for skade for de øvrige trafikanter, viser praksis,
at der sker frakendelse efter § 126, stk. 1, nr. 1, som i de groveste
tilfælde er ubetinget efter § 126, stk. 2, nr. 1. I sager uden skade eller
fare for skade for medtrafikanter kan sagens konkrete omstændigheder, f.eks.
vejens overskuelighed over en lang strækning og dermed godt udsyn under hele
overhalingen, eller at overhalingen er gennemført over en kort strækning,
medføre, at der ikke sker frakendelse af førerretten.

I henhold til § 23 må overhaling som udgangspunkt ikke foretages umiddelbart
foran eller i vejkryds og aldrig umiddelbart foran eller på en
jernbaneoverkørsel, eller når oversigten foran eller på uoverskuelig bakke
eller i vejkurve er begrænset. I sidstnævnte tilfælde må overhaling dog ske,
hvis kørebanen i kørselsretningen har mindst to vognbaner, hvor modkørende
færdsel ikke må forekomme. Disse overhalingsforbud vil ofte være kombineret
med placering af dobbelte spærrelinier på kørebanen, jf. ovenfor, men
afmærkning med spærrelinier er i øvrigt ikke i sig selv afgørende for, om
overhaling på en strækning er forbudt. For så vidt angår
frakendelsesspørgsmålet henvises til det ovenfor vedrørende § 21, stk. 1 og
2, anførte.

----------

........din skyld kan det altså ikke blive .....

Det ser mere ud til at klaphatten i reklamevognen kan miste pappet .. der
står intet i §126 om formidlende omstændigheder for udrykningskøretøjer.....

Fra : Tigeren

Dato : 18-08-04 07:35

Jeg snakkede med den betjent som jeg blev afhørt af efter uheldet.
Han måtte selv indrømme at der nok ikke var nogen jordisk chance for
at jeg fik skylden.

Efter uheldet eftergik de også bilen for fejl og mangler, men de fandt ikke
noget på den...

Lasse