Nybegynder i programmering...
Fra : Martin Schulz

Dato : 09-05-01 00:55

Hejsa!

Kan I ikke give mig nogle råd om, hvordan jeg bedst og mest "rigtigt" kommer
igang med at programmere? Mit mål er at programere i Java, men skal jeg
begynde med Java? Hvis jeg skal, hvilke materialer o.lign.skal jeg så søge
efter.

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Lars Dam

Dato : 09-05-01 09:29

On Wed, 9 May 2001 01:54:30 +0200, "Martin Schulz"
<schulz@skjoldhoej.dk> wrote:

> [...]
>begynde med Java? Hvis jeg skal, hvilke materialer o.lign.skal jeg så søge

Det er klogt at starte med Java i stedet for f.eks. C++ (du bliver
skolet til den rette ObjektOrienteret tankegang).

Du skal bruge en compiler, til at teste dine programmer, en masse godt
læse stof så du kan blive klogere.

Compiler findes på www.javasoft.com
Læsestof kan være 'Thinking in Java' gratis online Java bog, findes
på: www.bruceeckel.com

Derudover anbefales det klart at du gennemlæser de tutorals der findes
på suns site (igen www.javasoft.com)

Da du også skal bruge en editor, eller et IDE (hvis du ikke kan nøjes
med NotePad), så kan følgende bruges:

En god text editor: www.textpad.com

Gratis udviklings miljøer:

Forte: www.javasoft.com
JBuilder: (ikke sikker, men mener det er www.borland.com? - anyone?)
VisualCafe: www.visualcafe.com

>På forhånd tak!
>
>Med venlig hilsen
>Martin
`
vh. ld

--
"Time is the fire in which we burn"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-05-01 10:54

JCreator: http://www.jcreator.com/

--
Bertel

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 09-05-01 12:00

"Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:uq4iftkq3vcmiaqv1qse2tjighf43hi36f@sunsite.auc.dk...

> JCreator: http://www.jcreator.com/

Eller Forte fra Sun www.javasoft.com

Det er et gratis og hamrende godt værktøj

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Hans Erik Martino Ha~

Dato : 09-05-01 12:26

Soren 'Disky' Reinke wrote:

>Eller Forte fra Sun www.javasoft.com
>
>Det er et gratis og hamrende godt værktøj

Forte er også udemærket, men nu hvis man skal give gode råd vil jeg
påstå at JBuilder er det bedste, og ja jeg har arbejdet i begge. Her er
et link til hvor man kan downloade det.

http://www.borland.com/jbuilder/offers/

JCreator kan jeg ikke udtale mig om.

/erik
--
\|/ ____ \|/ Erik M. Hansen <martino@daimi.au.dk>
"@'/ oo \`@" http://www.daimi.au.dk/~martino/

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 09-05-01 13:54

> Forte er også udemærket, men nu hvis man skal give gode råd vil jeg
> påstå at JBuilder er det bedste, og ja jeg har arbejdet i begge. Her er
> et link til hvor man kan downloade det.
>
> http://www.borland.com/jbuilder/offers/

Det må jeg så absolut fraråde imod.

JBuilder har det med at gøre tingene på sin egen måde og derfor er det tit meget svært at flytte projekter til andre IDE'er.

Hvorimod Forte følger standarden helt perfekt.

+ jbuilder har det med at jorde maskinerne fuldstændigt.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 10-05-01 05:41

Hej Lars,
"Lars Dam" <lars_simple_spam_protection_dam@post2.tele.dk> wrote in message
> On Wed, 9 May 2001 01:54:30 +0200, "Martin Schulz"
> <schulz@skjoldhoej.dk> wrote:
>

> Det er klogt at starte med Java i stedet for f.eks. C++ (du bliver
> skolet til den rette ObjektOrienteret tankegang).

Har det noget med politik eller religion at gøre ?

> Gratis udviklings miljøer:
>
> JBuilder: (ikke sikker, men mener det er www.borland.com? - anyone?)

Ja, JBuilder Foundation

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Lars Dam

Dato : 10-05-01 08:09

On Thu, 10 May 2001 06:40:40 +0200, "Mogens Hansen"
<mogens_h@dk-online.dk> wrote:

>Hej Lars,

>Har det noget med politik eller religion at gøre ?

Jeg ved ikke om det ene eller det andet. Grunden til at jeg fremhævede
Java, var at man her ikke har de samme 'faldgruber' over i imperativ
programmering, hvilket man snildt kan komme til uden at man er klar
over det.

Personligt har jeg ikke noget mod C++ (programmerer det selv dagligt
på mit arbejde), men som læresprog istedet for java, kan det måske
blive en del mere forvirrende end godt er (pointere og lignende snask)
- dvs. elementer i sproget der kan virke forvirrende og nedbrydende
for en elev

>Venlig hilsen
>
>Mogens Hansen

vh. ld

p.s. Med håb om ikke at starte en sprog krig. Dvs. lad være med at
svare på dette med mindre det har relevans til den oprindelige tråd.
--
"Time is the fire in which we burn"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-05-01 09:07

Lars Dam skrev:

> [...]
>blive en del mere forvirrende end godt er (pointere og lignende snask)
>- dvs. elementer i sproget der kan virke forvirrende og nedbrydende

Helt enig. Jeg kender dog ikke C++. Vores datamatikerhold lærte C
i et år og nu er vi så gået over til Java. Jeg er glad for at jeg
lærte C, men jeg har programmeret længe og var hjemme i Pascal i
forvejen.

De hold der følger efter os, lærer kun Java. Jeg kan se allerede
at Java på mange måder er nemmere at have med at gøre end C (og
jeg tænker ikke specielt på strenghåndtering som er virkelig
streng i C).

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-05-01 09:57

Martin Schulz skrev:

>Kan I ikke give mig nogle råd om, hvordan jeg bedst og mest "rigtigt" kommer
>igang med at programmere? Mit mål er at programere i Java

Så er det også der du skal starte.

>men skal jeg begynde med Java?

Hvis dit mål er at lære flere sprog, er der et par stykker der
kan komme på tale.

>Hvis jeg skal, hvilke materialer o.lign.skal jeg så søge efter.

Thinking in Java har jeg hørt omtalt som en god bog. Den er
gratis på elektronisk form:

http://www.mindview.net/Books/TIJ/

Selv har jeg to moppedrenge der er gode på hver sin måde, men de
koster en halv tusse hver:
Java, The Complete Reference af Naughton og Schildt
Java, How to Program af Deitel og Deitel

Den første giver en god indføring i teorien med mange eksempler
og den er ekstremt nem at læse og forstå (hvis engelsk som sådan
ikke er et problem). Den anden går lige til sagen med at få
programmer op at køre i en fart, og den benytter sig af (hiv og)
swing.

--
Bertel

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 09-05-01 11:53

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> ikke er et problem). Den anden går lige til sagen med at få
> programmer op at køre i en fart, og den benytter sig af (hiv og)

Det er måske det store spørgsmål om man skal starte med lave applets
og bruge swing. Selv startede jeg med dette (dog awt), og som
nybegynder var det da meget fedt at kunne lave nogle ting, der
"så ud af noget". Problemet var bare, at jeg først meget senere fandt ud
af hvad mine programmer egentlig gjorde. I "bagklogskabens ulideligt
klare lys" kan jeg nu se, at da mine første programmer var awt-centrerede
havde jeg lavet noget, der lignede "rigtige programmer", men introduceret
en masse kode, som jeg ikke selv helt forstod.

Mit eget råd er derfor at holde sig langt væk fra standardbiblioteket
til at starte med. System.out.println() er dog ikke til at komme udenom.

Først public static void main(), static metodekald, derefter simple
datatyper og arrays og forskellige operationer på disse (kun med
lokale variabler), så kontrolstrukturer og når man er klar til
det store spring - objekter og virtuelle metoder etc. Her vil jeg så igen
anbefale at holde sig væk fra standardbiblioteket og i stedet lave sine
egne klasser, så OO ikke bliver synonymt med "brug af klasser der
på magisk vis giver et pænt resultat".

Til sidst kan man så begynde at bruge ting, som andre har lavet og
sætte sig ind i standardbiblioteket.

Det er godt nok ikke lige så sjovt at vise vennerne et program, der
sorterer 10 tal som et, der skriver "Hello World" i et vindue, men
i længden er jeg personligt overbevist om at det godt kan betale sig.

Noget om datatyper og arrays (man kan jo se bort fra "Klasser
som datatyper" i første omgang):
http://www.webcafe.dk/java/artikler/005/ja005.php3
Kontrolstrukturer:
http://www.webcafe.dk/java/artikler/006/ja006.php3

Men en bog skal man også have, og jeg må anbefale Core Java I
af Horstman og Cornell.

Ulrik Magnusson

--
"The autochanger switched as I filled my sandwich
And futuristic sounds warbled off and on"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-05-01 12:48

Ulrik Magnusson skrev:

>Det er måske det store spørgsmål om man skal starte med lave applets
>og bruge swing.

Du skriver en meget fin forklaring som jeg i høj grad kan
tilslutte mig. Det er præcis den filosofi der ligger bag den
første papirbog jeg anbefaler.

Jeg har svært ved at vide om begyndere vil tabe interessen når
'programmet ikke gør noget særligt'. Jeg har altid været tilfreds
med at få ting til at virke, også når det ikke så ud af noget
specielt. For en erfaren programmør er det dog ret fint at bruge
begge indgangsvinkler parallelt.

--
Bertel

Fra : Martin Schulz

Dato : 09-05-01 13:10

Hejsa!

Tusind tak for de mange indlæg.

Ulrik og Bertel er præcis inde på det, som jeg vidste, jeg skulle passe på.
Det er min overbevisning, at man skal kunne kravle, før man begynder at gå.
Det er også netop derfor, jeg har bedt om hjælp til at finde det bedste
lærestof.

Nu vil jeg ikke, at I begynder en: "jo - nej - jo - nej"-diskussion. Jeg vil
bare gerne høre, om I andre er nogenlunde enige med Bertel i, at bogen
:"Java, The Complete Reference" af Naughton og Schildt er et godt
begynder-valg. Jeg har ikke travlt og vil gerne lære Java fra bunden.

På forhånd mange tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Martin

Bertel Lund Hansen <nospamto@lundhansen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ddbifts2cdg5a8ugjol6gm929n0t1dsfhg@sunsite.auc.dk...

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 09-05-01 19:51

> [...]

> :"Java, The Complete Reference" af Naughton og Schildt er et godt
> begynder-valg. Jeg har ikke travlt og vil gerne lære Java fra bunden.

Jeg har aldrig taget mig sammen til at læse den fra ende til anden, mere
brugt den som opslagsværk, da den indeholder eksempler på alt, hvad du
finder at standard dele i JDK 1.3. Ved lige at kigge på den første del
(af 4), så starter den fra bunden, de første par kapitler er om
principperne i Java, fra kap. 3 går det løs, Hvad er en variable osv.
Den kommer også ind på design og hvor og hvordan, man kan bruge Java.
Jeg kunne fint forestille mig, at en læsehest kunne lære Java ud fra den
bog. Om ikke andet kan den da blive et uvurderligt opslagsværk

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You read all this way? Okay then, have a signature.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-05-01 21:04

>Martin Schulz <schulz@skjoldhoej.dk> wrote:

.... men jeg ser ikke hans svar. Mon ikke de indledes med "Sv:"?

Jan Oksfeldt Jonasen skrev:

>Jeg har aldrig taget mig sammen til at læse den fra ende til anden, mere
>brugt den som opslagsværk, da den indeholder eksempler på alt, hvad du
>finder at standard dele i JDK 1.3.

Det er lærebogen på min uddannelse (datamatiker). Jeg læste de
første 250 sider som ren hyggelæsning inden vi gik i gang. Men
jeg er vist også en læsehest. Eksemplerne fylder dog en del.

>Om ikke andet kan den da blive et uvurderligt opslagsværk

Også det.

--
Bertel

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-05-01 14:35

Martin Schulz wrote:

> [...]
> begynde med Java? Hvis jeg skal, hvilke materialer o.lign.skal jeg så søge

Den her er ikke dum at få forstand af:

   http://tuxedo.org/~esr/faqs/hacker-howto.html

Af de ting som Eric Raymond nævner, vil jeg understrege:

   Bliv så god til engelsk som du overhovedet kan.

Både fordi du skal læse en masse dokumentation efterhånden som tiden
går, men også fordi du selv skal dokumentere hvad du laver.

God fornøjelse,
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Schulz

Dato : 09-05-01 23:37

Hejsa!

Mange tak for alle jeres indlæg og gode instruktioner. Jeg lader sikkert
høre fra mig, når jeg kommer igang.

Med venlig hilsen
Martin