hvilken router?
Fra : Janus

Dato : 16-08-04 10:28

Jeg står for at skulle investere i en ny router til vores lille
boligforening, da der (vist nok) er lidt knas med vores nuværende D-Link
DI-604. Der er omkring 15 brugere på nettet, hvilket er en 2MBit forbindelse
fra Tele2 (så'en en med skillefilter).

Jeg leder efter noget hardware af en god kvalitet, og der er nogle features,
ud over de mest almindelige, jeg godt kunne tænke mig, så netværket er
lettere at administrere og overvåge:

1) mulighed for at se båndbreddeforbrug på de enkelte brugere
2) mulighed for båndbreddebegrænsning på de enkelte brugere

Er der nogen her, der har nogle fornuftige forslag til hvad der skal
investeres i?

Mvh Janus

---

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 16-08-04 13:46

Janus wrote:

> [...]
> DI-604. Der er omkring 15 brugere på nettet, hvilket er en 2MBit forbindelse

Som jeg kan se er din dlink blot en alm. ethernet->ethernet router. Så
du behøver ikke noget fancy inteface.

> [...]
>
> 1) mulighed for at se båndbreddeforbrug på de enkelte brugere
> 2) mulighed for båndbreddebegrænsning på de enkelte brugere

jeg kan fx. anbefale en Linksys wrt54g router(kommer også med trådløst
net). Denne skal så patches med Sveasoft.com firmware til den. Herefter
understøtter den deling af forbindelsen med wrr, så ingen kan nedlægge
forbindelsen med fx edonkey/kazaa m.fl.

> Er der nogen her, der har nogle fornuftige forslag til hvad der skal
> investeres i?

Mit forslag er en billig løsning men ved ikke helt hvad dit prislag skal
ligge i. Desuden kræver det lidt teknisk kunnen Men der er masser af
hjælp til det på nettet. Ellers kan man lave sin egen firmware til den.
(den kører linux busybox)

men prøv at se på:
www.cisco.com
www.zyxel.com
www.3com.com
www.smc.com
www.dlink.com

Så burde du kunne finde inspiration...

Hilsen Mikkel

Fra : Kas

Dato : 17-08-04 08:20

Eller se her: www.xincom.com.

Kasper

Fra : Brian S.

Dato : 17-08-04 16:17

Kas wrote:

> Eller se her: www.xincom.com.
>
> Kasper

Den ser spændene ud hvor køber man den?

/brian

Fra : Kas

Dato : 18-08-04 14:22
Fra : Janus

Dato : 23-08-04 17:39

Hej Kasper!
Jeg har kigget lidt på xincoms routere, men jeg ved ikke helt præcist hvad
jeg skal kigge efter... er det QoS du har i tankerne der skulle være noget
for mig?
Måske kan det også være, jeg stille for høje krav, men er der så en router
hvor man kan se en trafikoversigt på port-niveau? altså, så man kunne lave
noget QoS (om nødvendigt), så der kun blev lukket op for p2p porte
eksempelvis efter kl 23.00 og til kl 7 ...

hej fra janus

"Kas" <no@spam.dk> wrote in message
> Eller se her: www.xincom.com.
>
> Kasper