Solur
Fra : Steen

Dato : 15-08-04 21:14

Tager jeg fejl, hvis jeg siger, at en pind stukket lodret i jorden på den
sydlige halvkugle, syd for den sydlige vendekreds, i løbet af en dag,
såfremt solen skinner, kaster en skygge, som set fra oven bevæger sig "mod
uret"?

Tager jeg fejl, hvis jeg siger, at såfremt civilisationens vugge, og dermed
verdens første solure, havde befundet sig på den sydlige halvkugle, så ville
begreberne "med uret" og "mod uret" være det omvendte af, hvad de er i dag?

Mvh Steen

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-08-04 23:02

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse news:cfog69$1dvv$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> begreberne "med uret" og "mod uret" være det omvendte af, hvad de er i dag?

Heureka - jeg tror du har ret i begge dele.

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-08-04 15:30

Steen skrev:

> [...]
>sydlige halvkugle, syd for den sydlige vendekreds, i løbet af en dag,
>såfremt solen skinner, kaster en skygge, som set fra oven bevæger sig "mod

Nej.

> [...]
>begreberne "med uret" og "mod uret" være det omvendte af, hvad de er i dag?

Det vides ikke - og kan ikke vides.

--
Bertel

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 16-08-04 16:53

> Nej.

Protest!

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-08-04 17:01

Scripsit "Carsten Troelsgaard" <carsten.troelsgaard@mail.dk>

> Protest!

Hvis du er uenig, bliver du nødt til at uddybe din uenighed lidt
nøjere end som så.

Jeg er også enig med Steen og Bertel.

--
Henning Makholm "... and that Greek, Thucydides"

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 16-08-04 18:20

> Scripsit "Carsten Troelsgaard" <carsten.troelsgaard@mail.dk>

> Hvis du er uenig, bliver du nødt til at uddybe din uenighed lidt
> nøjere end som så.
>
> Jeg er også enig med Steen og Bertel.

.... Det gik vist lidt for hurtigt
Nej, Bertel tager ikke fejl, vi er helt enige..... jeg læste som 'er det rigtigt at...'

Carsten

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-08-04 19:37

"Carsten Troelsgaard" <carsten.troelsgaard@mail.dk> writes:

> ... Det gik vist lidt for hurtigt
> Nej, Bertel tager ikke fejl, vi er helt enige..... jeg læste som 'er
> det rigtigt at...'

Ja, det var en unfair måde at spørge på. Jeg skulle også en gang tilbage
og genlæse da jeg læste svaret og var uenig :)

/L 'der er ikke for mange negationer der ikke er med i sætningen!'

Fra : Froggy

Dato : 16-08-04 17:52

Steen wrote:
> Tager jeg fejl, .......

I kan selv lege lidt med fænomenet på:
http://www.windpower.org/da/tour/env/shadow/guide.htm

Citat:
Solens azimut
Solens azimut er vinklen i det horisontale plan mellem syd og solen i
det øjeblik som du har indtastet din data. Vinklen er altid positiv før
middag og negativ efter middag (uanset hvilken halvkugle man befinder
sig på).
Citat slut
---------
og citat fra:
http://cph.ing.dk/konf/root/hvemhlp/sub/arkiv_hvemhlp/html/2585.html
.... det er nemlig rigtigt. Så man kan sagtens bruge et dansk solur i
australien, men bare huske på at skyggegiveren netop skal være parallel
med jordaksen OG PEGE MOD NORD! Så et solur beregnet til den nordlige
halvkugle skal vende på hovedet på den sydlige halvkugle...
Citat slut
---------

--
Froggy:
- qui est très heureux parce que les filles

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 22-08-04 10:13

Froggy wrote:

> [...]
> med jordaksen OG PEGE MOD NORD! Så et solur beregnet til den nordlige
> halvkugle skal vende på hovedet på den sydlige halvkugle...

Ja, et almindeligt solur er udformet som en cirkulær ring med tal på.
Igennem centrum af ringen og vinkelret på dens plan går så en pind der
kaster den skygge der aflæses. I nord-enden af pinden er der en pil.
Denne pil skal pege mod Nordstjernen. I Danmark er det skråt opad. I
Australien vil det være skråt ned i jorden.

Men man kan jo også lave et solur på mange andre måder.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)