Download af film / pirateri ?
Fra : Peter Heide

Dato : 15-08-04 21:10

Når man kikker på www.vcdquality.com så er det tilsyneladende et
rent "tag-selv-bord" hvis man ellers ved, hvor ell. hvordan, man kan hente
disse film.

Jeg tager selvfølgelig kraftigt afstand for disse metoder, men er ikke
så lidt nysgerrig : hvordan der som ind i helvede, kan sidde en frisk gut
med
et kamera og OPTAGE en film inde biffen uden der er nogen der
opdager det ? Vi taler vist hér om CAM og TELESYNC.

Hvis jeg sad ved siden af et snurrende kamera vil jeg da i det mindste
stikke mit grimme fjæs foran og sende en hilsen til min fætter og andre
tosser, selvfølgelig i respekt for branchen KUN i elskovsscenerne.

ISMANDEN KOMMER !!!

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 15-08-04 21:42

"Peter Heide skrev i en meddelelse

> [...]
> et kamera og OPTAGE en film inde biffen uden der er nogen der
> opdager det ? Vi taler vist hér om CAM og >TELESYNC.

Det mest utrolige er da det de kalder Work Print
der kan man så se MIB uden nogen monster
vildt at det kan lade sig gøre , pirat download har ingen fremtid i mine
øjne
der skal vildt meget båndbrede til alt for meget besvær
,for slet ikke at tale om at det er ulovligt :)

købte i dag filmen Merlin fed film på DVD pris 39,95 kr
se det er billigt nemt og lovligt
men mange af dem der downloader disse film er kun ude
efter profit eller prestige i at have det nyeste.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 15-08-04 22:03

"Michael" == Michael Meidahl Jensen <mmj@SPAMFRItidsfaktoren.dk> writes:

[Piratfilm]

> vildt at det kan lade sig gøre , pirat download har ingen fremtid i
> mine øjne der skal vildt meget båndbrede til alt for meget besvær
> ,for slet ikke at tale om at det er ulovligt :)

Jeg har lige taget et hurtigt check på mine DVDer. De fleste af dem
fylder ca 4 Gb for en komplet film med fraklip, menuer og flere
sprog. Jeg har en langsom ADSL forbindelse på 512 kbit/s, og hvis vi
er lidt konservative med båndbredden (140 MB/h), kan det lade sig gøre
at flytte en film på 29 timer. Så alt for meget besvær ... det er jo
en smagssag.

Men ulovligt er det.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 15-08-04 22:49

"Anders Wegge Jakobsen skrev i en meddelelse

> [...]
> er lidt konservative med båndbredden (140 MB/h), kan det lade sig gøre
> at flytte en film på 29 timer. Så alt for meget besvær ... det er jo

Det har du ret i ,men nu er det jo ikke kun din download hastighed
der bestemmer det er jo ikke sikkert den server du downloader fra også
levere 140MB/h. Virkelgheden er en anden
de site hvor der ligger piratfilm er ikke alene langsomme (meget trafik)
men også ustabile , det bedste sted er nok en eller anden form
for file share (direct connect eks) der er også det største udvalg
men de er også meget langsomme + du også de fleste steder selv skal råder
over en meget stor share (100 GB er ikke ualmendligt ) for at komme ind på
huben.
Usenet er et andet sted der er meget benyttet men hvis du
eks bruger teledanmarks newsserver så er den maksimale download hastighed
ca 60K/s , jeg personligt forstår ikke folk gider ,men selvfølig som du
siger
en smags sag :)

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 15-08-04 23:06

> Det har du ret i ,men nu er det jo ikke kun din download hastighed
> der bestemmer det er jo ikke sikkert den server du downloader fra også
> levere 140MB/h. Virkelgheden er en anden

Jeg har indtrykket af at den største del af udvekslingen sker via P2P
netværk, hvor man ikke er afhængig af en central server. Og her får
man som regel nogle ret pæne hastigheder, det gør jeg ihvertfald når
jeg henter opdateringer til min Linux via bittorrent. Det er her jeg
holder de 140 MB/h.

Fra : Silver

Dato : 16-08-04 05:35

> [...]
> man som regel nogle ret pæne hastigheder, det gør jeg ihvertfald når
> jeg henter opdateringer til min Linux via bittorrent. Det er her jeg

Ikke korrekt, de steder som er hurtigste er nyhedsgrupper (hvor man betaler)
og så mIRC hvor der er MANGE bots med mellem 2000 og 9000 kb/s man kan downe
fra.

Silver.

Fra : Per

Dato : 16-08-04 12:35

> [...]
> eks bruger teledanmarks newsserver så er den maksimale download hastighed
> ca 60K/s , jeg personligt forstår ikke folk gider ,men selvfølig som du

For 15 dollars pr måned kan man få adgang til en nyhedsserver uden
hastighedsbegrænsning (kan uden problemer maxe en 2-4Mbit forbindelse ud),
uden download begrænsninger og hvor alt ligger tilgængeligt i op til 18
dage. Derudover er det nemt at bruge.

Efter min mening er der en "simpel" måde hvorpå selskaberne kunne drastisk
reducere piratteriet... nemlig at alle film havde premiere over hele
verdenen på samme tid, så der ikke går flere måneder inden filmene kommer
fra USA og til Danmark.

Fra : Mads

Dato : 16-08-04 13:02

On Mon, 16 Aug 2004 13:35:15 +0200, "Per" <no@tak.dk> wrote:

>For 15 dollars pr måned kan man få adgang til en nyhedsserver uden
>hastighedsbegrænsning

$10 pr måned hos Easynews og 4Mbit+ forbindelse

Fra : Per

Dato : 17-08-04 09:19

"Mads" <Madsen@nospam.nothanks.com> wrote in message

> $10 pr måned hos Easynews og 4Mbit+ forbindelse

Eh ja $10 for 10GB!!! De er da brugt på under én dag!

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-08-04 20:47

Per escribió / skrev

> [...]
> premiere over hele verdenen på samme tid, så der ikke går flere
> måneder inden filmene kommer fra USA og til Danmark.

Det er fuldstændigdigt ligegyldigt om der er ens premiere dato verden
over (Nettet er fyldt med matrix revolutions bootlegs). Sålænge man kan
spare 25 ører på at bruge 17 dage på at hente en ulovlig kopi i
smallfilmskvalitet frem for at købe den på et eller andet anstændigt
format, sidder der en bebumset teenager der føler sig som en farlig
cr4cker ved at gøre det på den forkerte måde.

At komme pirateri til livs handler ikke om hverken lovgivning eller
tekniske hindringer, men derimod om en holdsningsændring der lige så
stiller er på vej. Allerede nu er det ikke velset blandt filmbuffs, se
blot dk.kultur.films generelle holdning til pirateriet.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

--
Publica fotos de tu Cine en Casa en
http://www.intercambiodvd.com/CineEnCasa

Fra : PerX ...

Dato : 16-08-04 22:38

In article <Xns9547DECD327D7intercambiodvdPUNTOc@130.133.1.4>,
lars@intercambiodvd.com says...
> [...]
> stiller er på vej. Allerede nu er det ikke velset blandt filmbuffs, se
> blot dk.kultur.films generelle holdning til pirateriet.

Uha, det er jo et skred i den forkerte retning. Copyright som den er nu
er dybt umoralsk og skal laves gennemgribende om.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 17-08-04 02:31

PerX ... escribió / skrev

> Uha, det er jo et skred i den forkerte retning. Copyright som den
> er nu er dybt umoralsk og skal laves gennemgribende om.

Hvad er der dybt umoralsk ved det?

Fra : Mark - Jensen -

Dato : 17-08-04 07:35

On 16 Aug 2004 19:47:11 GMT, Lars Hoffmann <lars@intercambiodvd.com>
wrote:

> [...]
>stiller er på vej. Allerede nu er det ikke velset blandt filmbuffs, se
>blot dk.kultur.films generelle holdning til pirateriet.

Det handler vel i lige så grad om "rigtige holdninger", og hvad man
bør give udtryk for officielt. Noget andet er så hvad man rent
faktisk gør.

Fra : Per

Dato : 17-08-04 09:33

> [...]
> format, sidder der en bebumset teenager der føler sig som en farlig
> cr4cker ved at gøre det på den forkerte måde.

Hvor gammel er det lige du er? Du lever åbenbart i din egen lille verden
uden nogen sans for virkeligheden.
Fakta er:
- man kan hente film som ikke har haft premiere i DK endnu i DVD kvalitet
(altså ikke biograf-kamera-kvalitet, men kopi af en rigtig DVD med 5.1 lyd
og anamorphic widescreen).
- det tager 6-7 timer at hente en DVD film med en 2Mbit forbindelse.
- en ny film koster ca. 200kr.
- det er typisk folk fra ca. 12 år og op til ca. 40-50 års alderen der
henter.
- de fleste vil hellere se filmen i biografen, men gider måske ikke vente de
1-5 måneder.
- piratteri er ulovligt, men folk har samme holdning til det som til sort
arbejde.

> [...]
> stiller er på vej. Allerede nu er det ikke velset blandt filmbuffs, se
> blot dk.kultur.films generelle holdning til pirateriet.

Som en anden også skrev, så er det naturligvis den officielle holdning, men
det er nok de færreste der ikke en gang imellem ser piratfilm.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 17-08-04 10:21

"Per" <no@tak.dk> wrote in message

> [...]
> og anamorphic widescreen).
> - det tager 6-7 timer at hente en DVD film med en 2Mbit forbindelse.

Jeg ser intet modstrindende i vores udtalelser, omend det at en ny DVD
film koster 200 kroner er en overdrivelse. Hvis man absolut vil finde de
dyreste sted at købe sine film kan man sikkert få lov til at betale 200
for den, men udbuddet er nu så stort at nye film altid kan fås til langt
billigere penge. Men det er også ligegyldigt. Min pointe er at uanset
hvor god eller dårlig kvalitet piratfilm udgives i, og uanset hvor meget
eller lidt der bespares vil der altid være folk der syntes det er smart
at kopiere film.

> [...]
> 1-5 måneder.
> - piratteri er ulovligt, men folk har samme holdning til det som til sort

Alle disse udtalelser kan du naturligvis bevise, eller er det hvad du
har sonderet i din nærmeste omgangskreds? Alderen på dem der downloader
skal jeg ikke kunne udtale mig om, men som du kan se hver gang vi her i
gruppen har en bio vs hjemmebio diskution, er det langt fra alle der
foretrækker at gå i biografen.

> Som en anden også skrev, så er det naturligvis den officielle holdning, men
> det er nok de færreste der ikke en gang imellem ser piratfilm.

Tyv tror hver mand stjæler. Personligt tror jeg vi er mange der ikke er
begejstrede for pirateri og ikke gider at have noget med det at gøre.

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 17-08-04 10:43

"Per skrev i en meddelelse

> Hvor gammel er det lige du er? Du lever åbenbart i din egen lille verden
> uden nogen sans for virkeligheden.

Det var dog en ubehalig måde at svare folk på !!
hvor gammel er det lige du er ?
og er det den samme Per der har skrevet denne anmeldelse
http://www.dvdtown.dk/reviewspec.asp?reviewid=831
som jo ellers viser både dybde og inteligens ?

> [...]
> og anamorphic widescreen).
> - det tager 6-7 timer at hente en DVD film med en 2Mbit forbindelse.

og hvor er det så lige du kan det ,,, noget du har prøvet

> - det er typisk folk fra ca. 12 år og op til ca. 40-50 års alderen der
> henter.

ja se det var der nok ingen der vidste i forvejen

> - de fleste vil hellere se filmen i biografen, men gider måske ikke vente
de
> 1-5 måneder.

og det skulle så efter din menning være den eneste grund
ingen motiver om profit (ud over at spare lidt penge)
ingen motiv ala "se mig jeg har det sidste nye "

> det er nok de færreste der ikke en gang imellem ser piratfilm.

det samme gammle argument "alle gør det så gør jeg det også"

Fra : PerX ...

Dato : 17-08-04 18:28

In article <4121d4b2$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
mmj@SPAMFRItidsfaktoren.dk says...

> det samme gammle argument "alle gør det så gør jeg det også"

Sjov nok mener de fleste det er godt argument når det gælder om at købe
Microsoft produkter.

Fra : Per

Dato : 18-08-04 12:56

"PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> wrote in message
> In article <4121d4b2$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
> mmj@SPAMFRItidsfaktoren.dk says...

> Sjov nok mener de fleste det er godt argument når det gælder om at købe
> Microsoft produkter.

Ja, nemlig. Rigtig mange folk har en pirat windows eller Office installeret
på deres PC, men det opfatter de ikke som kriminelt.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-08-04 13:14

On Wed, 18 Aug 2004 13:55:34 +0200, "Per" <no@tak.dk> wrote:

>"PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> wrote in message

>Ja, nemlig. Rigtig mange folk har en pirat windows eller Office installeret
>på deres PC, men det opfatter de ikke som kriminelt.

Det gør Microsoft heller ikke. Jeg har hvert aldrig hørt om, at de har
ført sager om piratkopiering, selv om de formentlig kunne identificere
hver eneste ulovlig Windows, der er sluttet til nettet.

Og forklaringen er jo oplagt: Alle disse piratkopier er med til at
opretholde Windows' status som verdens førende operativsystem. Hvis de
skulle *betale* for den slags reklame, ville de gå rabundus.

M$ tjener deres penge på de præinstallerede Windows-systemer, der
ligger på de fleste computere, som sælges. Og jeg er ikke i tvivl om,
at de gnider sig i hænderne over de flinke pirater, der er med til at
holde konkurrenterne langt væk.

Men officielt er de jo nødt til at være imod piratkopiering.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-08-04 15:28

Niels Søndergaard wrote:

> Det gør Microsoft heller ikke. Jeg har hvert aldrig hørt om, at de har
> ført sager om piratkopiering

De har ført mange sager, men det har vist alle (indtil nu) været sager
mod producenter/sælgere af piratkopier og så mod virksomheder, som
bruger flere eksemplarer end de betaler for.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Per

Dato : 18-08-04 13:02

"Michael Meidahl Jensen" <mmj@SPAMFRItidsfaktoren.dk> wrote in message

> [...]
> http://www.dvdtown.dk/reviewspec.asp?reviewid=831
> som jo ellers viser både dybde og inteligens ?

Du mener inteligens ligesom udtalelsen:
> [...]
cr4cker ved at gøre det på den forkerte måde."

> og hvor er det så lige du kan det ,,, noget du har prøvet

Det er da simpel matematik!

Tag en film som Man on Fire. Filmen har DK premiere den 24. september og har
været ude på DVD siden 23. juli:
http://www.nforce.nl/index.php?m=nfo&id=72383

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 18-08-04 15:43

"Per skrev i en meddelelse

> [...]
> format, sidder der en bebumset teenager der føler sig som en farlig
> cr4cker ved at gøre det på den forkerte måde."

Ja jeg kan godt se at det er sat noget på spidsen
men jeg vil stadig påstå at "prestige" er et væsentligt
motiv til DVD pirateri

> Tag en film som Man on Fire. Filmen har DK premiere den 24. september og
har
> været ude på DVD siden 23. juli:
> http://www.nforce.nl/index.php?m=nfo&id=72383

Når jeg ser den slags bliver jeg faktisk ked af det indeni . Du må da
indrømme at det ikke kan føre til
noget godt ,før eller senere må film elsker da begynde
at boykotte den slags (ja okay kan godt se det lyder lidt
naivt) , men for mig er film kunst,
hverken mere eller mindre, man kan ikke sammenlinge det med et operativ
system eller regneark . Det ene er et spørgsmål om kvantitet det andet om
kvalitet , selv den dårligste B film er lavet for at fremkalde følser i os
,om det er gys, chock, tåre, glæde eller eftertanke, det er lige meget.
Software er lavet for at hjælpe os med noget trivielt
dagligdags . (undtaget spil som jeg også ser som en kunstart ) så Bill
Gates kan rende mig
men det kan Tony Scott eller Kim Larsen (for den sags skyld) ikke

Fra : Per

Dato : 20-08-04 10:41

> Ja jeg kan godt se at det er sat noget på spidsen
> men jeg vil stadig påstå at "prestige" er et væsentligt
> motiv til DVD pirateri

Hvilken "prestige" skulle der være i det? At man for filmene før?

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-08-04 12:20

"Per" <Minemailadresseer@nejvel.dk> wrote

> Hvilken "prestige" skulle der være i det? At man for filmene før?

Korrekt, At kunne blære sig med alle de film man har downloaded som slet
ikke er i biffen endnu er da ikke en uvæsentlig faktor. Er det ikke
netop den lange ventetid på premierefilm der er et af hovedargumenterne
for piratkopiering her i gruppen?
Derudover tror jeg at de fleste er flintrende ligeglade med kvaliteten
af de film de downloader, sålænge der er gratis og nyt.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Per

Dato : 20-08-04 14:19

> Derudover tror jeg at de fleste er flintrende ligeglade med kvaliteten
> af de film de downloader, sålænge der er gratis og nyt.
> Med venlig hilsen
> Lars Hoffmann

Der tager du i hvert fald fejl. Alle vil da helst se en film i så god
kvalitet som muligt. Det kan der vel ikke være tvivl om? At nogen så henter
i skodkvalitet alligevel er så en anden sag. Personligt kunne jeg aldrig
drømme om at se en film som f.eks. I, Robot i noget mindre end DVD kvalitet,
på trods af filmen ligger online i en telesync udgave´.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-08-04 16:24

Per escribió / skrev

> Der tager du i hvert fald fejl. Alle vil da helst se en film i så
> god kvalitet som muligt.

Hr og fru jensen er flintrende ligeglade med god kvalitet. Ellers ville
der ikke eksistere ting som vcd og DivX. De er ligeglade med det fordi
de ikke kan genkende kvalitet. Hvor ofte hører man ikke den påstand at
et 600 MB DivX rip af en 10 GB DVD ser helt ens ud? Her i gruppen eller
blandt folk der generelt er meget filminteresserede har naturligvis en
anden holdning, men se blot på det boom af solgte DivX kompatible
afspillere vi har oplevet de sidste 2 år. Folk køber disse afspillere
for at se deres elendige DivX kopier hentet fra internettet fordi de er
ligeglade med kvaliteten.

> Det kan der vel ikke være tvivl om? At
> nogen så henter i skodkvalitet alligevel er så en anden sag.

Hvorfor er det en anden sag? Det er da lige netop pointen. Hvis folk
var interesserede i god kvalitet ville de jo netop ikke hente ting i
d`rlig kvalitet ned fra nettet.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-08-04 15:14

Lars Hoffmann <lars@intercambiodvd.com> writes:

> [...]
> et 600 MB DivX rip af en 10 GB DVD ser helt ens ud? Her i gruppen eller
> blandt folk der generelt er meget filminteresserede har naturligvis en

HA!

Du er forhåbentlig sarkastisk?

Masser af folk her i gruppen insisterer på, at det er meget bedre at
se film på hjemmelærredet end i biografen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm not ignoring any facts.
The RockBear. ((^)) I'm simply ignoring you.

Fra : Feeling 102, acting ~

Dato : 23-08-04 15:38

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> HA!
>
> Du er forhåbentlig sarkastisk?
>
> Masser af folk her i gruppen insisterer på, at det er meget bedre at
> se film på hjemmelærredet end i biografen.

Det er det jo også.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 23-08-04 16:11

Peter B. Juul wrote:

> Du er forhåbentlig sarkastisk?
>
> Masser af folk her i gruppen insisterer på, at det er meget bedre at
> se film på hjemmelærredet end i biografen.

....pga de følgegener der er ved at se film i biffen - den diskution har
vi vist haft før

Fra : David Rasmussen

Dato : 23-08-04 22:05

Peter B. Juul wrote:

> HA!
>
> Du er forhåbentlig sarkastisk?
>
> Masser af folk her i gruppen insisterer på, at det er meget bedre at
> se film på hjemmelærredet end i biografen.

Hvem her i gruppen har påstået at billedkvaliteten i hjemmebiografen
ikke er ringere end i biografen?

/David

Fra : PerX ...

Dato : 03-09-04 00:07

In article <m2isba2b7j.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>, p4@enzym.rnd.uni-c.dk
says...

> HA!
>
> Du er forhåbentlig sarkastisk?
>
> Masser af folk her i gruppen insisterer på, at det er meget bedre at
> se film på hjemmelærredet end i biografen.

Så får man jo ikke cupholderen i låret hele tiden ;)

Fra : Brian k

Dato : 20-08-04 16:18

"Michael Meidahl Jensen"
> så Bill
> Gates kan rende mig
> men det kan Tony Scott eller Kim Larsen (for den sags skyld) ikke

Hej

Så det er ok at snyde dem der "kan rende dig"?, eller?

*smiler*

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 20-08-04 20:00

"Brian k" > skrev i en meddelelse

> "Michael Meidahl Jensen"
> >

> Hej
>
> Så det er ok at snyde dem der "kan rende dig"?, eller?

LOL..... Der fik du mig ,nu er jeg sku på den ...
Hvorfor er en Van Gogh 1 million værd ?, er det fordi
at nogen er villig til at betale dette store beløb fordi
de syntes at det er et skide godt billede eller er
det kapitalistisk spekulation. Et billede er som sådan
i virkeligheden jo kun det værd som
lærrede, maling og ramme kostede og så den løn
som kunstnere skulle have for at male det.
og hvad har dette så med DVD kopiering at gøre
Jo vi skal støtte kunstneren for at han/hun kan komme
til at skabe , vi kan kun gøre det ved at gå i biffen
eller købe DVD'en eller CD'en , Van Gogh havde sikkert
solgt dig et billede for en slik hvis du havde mødt ham
da han levede, kan udemærket tænkes at han vidste
at billedet ville være mange penge værd når han var død
men han var sikkert lige glad han ville bare have lidt mad
og så malling, lærrede og pensler fordi han var nødt til at
skabe han kunne ikke andet. Hans hjerte blødte.
Men aldrig på vej til banken !
Sådan er det også med filmkunsten vi snyder os selv
ved ikke at gå i biffen købe DVD'en osv
jeg ved godt at man snyder en masse andre en lige Bill Gates når man kopiere
Windows , arbejdere designer
postbude you name it ,Og nej det er ikke i orden
men de bliver jo ved med at finde på noget nyt
tænk engang "WORD version 2034" for mig er det evigt ligegyldigt. There's
more to the picture Than meets the eye.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-08-04 17:26

Per escribió / skrev

> Du mener inteligens ligesom udtalelsen:
> "Sålænge man kan
> spare 25 ører på at bruge ....

Det er en overdrivelse, det ville jeg mene stod klart for enhver. Din
udtalelse om min alder og virkelighedssans er en nedtalende
fornærmelse. Der er en betydelig forskel. Jeg mener min udtalelse var
humoristisk og på ingen måde uintelligent, din var ubehagelig. At du
ikke er enig i mine udtalelser er da fint nok, men det ville være rart
hvis du kunne udtrykke det uden at være fornærmende.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Brian k

Dato : 20-08-04 16:15

"Michael Meidahl Jensen" <mmj@SPAMFRItidsfaktoren.dk> skrev i en meddelelse

> og hvor er det så lige du kan det ,,, noget du har prøvet

Overnet, edonkey, emule, bit torrent, alle sammen P2P programmer

> ja se det var der nok ingen der vidste i forvejen

Jeg er 36 år, jeg henter engang i mellem TV serier som jeg bare ikke kan
vente i evigheder på at se (24 timer, scrubs, osv). Og i de tilfælde hvor en
film er 4 mdr bagud i forhold til feks USA og jeg kan hente den i DVD
kvalitet, ja, så hænder det også 2 - 3 gange om året at jeg henter en film

> det samme gammle argument "alle gør det så gør jeg det også"

Det er vel de færreste der kan holde sig uden for den katagori, men jeg
udfordre da gerne til en lille QUIZ

Har du kørt i tog uden at betale for billet?

Har du købt smuglervarer?

Har du købt hælervarer?

Har du kørt på en vens cykel...selv om du vidste at det var en cykel han
havde stjålet?

Har du kørt for stærkt i bil?

Har du kørt uden cykellygte

Har du kørt spirituskørsel?

Har du haft en affære?

Har du tilbagebetalt byttepengene fra da ekspedienten i Føtex gav dig
tilbage på 500 i stedet for den 50 kr du faktisk gav hende?

Har du snydt til en eksamen?

nogen der vil tilføje yderligere?

pointen er at ALLE i en eller anden form snyder, og det er vel heller ikke
der problemet ligger, men snarere at der er nogen der gør det til et
levebrød (kopiere film, musik og sælger det videre).

Tag mig, jeg går i biografen 1 - 2 gange om mdr, lejer 3 - 4 DVD om mdr,
køber 1 DVD om mdr, og JA jeg henter også lidt musik (2 - 3 tracks om mdr)
og downloader vel 1 film om mdr, det er så typisk meget gamle film, som jeg
bare gerne liiige vil gense, meget typisk er det film som er udgået og er
umulige at skaffe, feks "peter og dragen elliot", som jeg lige har hentet
via P2P.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-08-04 16:30

Brian k escribió / skrev

> [...]
> heller ikke der problemet ligger, men snarere at der er nogen der
> gør det til et levebrød (kopiere film, musik og sælger det

Jeg har stadig problemer med at se hvordan det faktum at A gør et eller
andet forkert også berettiger B til at gøre noget forkert. Man kan da
sagtens stille sig kritisk overfor en fejl og selv begå en anden.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : ML-78

Dato : 20-08-04 16:44

Lars Hoffmann skrev:

> Jeg har stadig problemer med at se hvordan det faktum at A gør et
eller
> andet forkert også berettiger B til at gøre noget forkert.

Det har heller ikke noget med berettigelse at gøre. Det har at gøre med
at sætte forseelsen i perspektiv samt påpege at A sandsynligvis ikke er
et hak bedre selv.

> Man kan da
> sagtens stille sig kritisk overfor en fejl og selv begå en anden.

Men hvor berettiget er kritikken så?

ML-78

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-08-04 17:01

ML-78 escribió / skrev

> Men hvor berettiget er kritikken så?

Da vi øjensynlig er enig i at en fejltagelse ikke berettiger en anden,
vil kritikken af sidstnævnte da være fuldt ud berettiget. Sagt på en
anden måde; De to ting er fuldstændigt uafhængige.

Fra : ML-78

Dato : 20-08-04 17:40

Lars Hoffmann skrev:

> Da vi øjensynlig er enig i at en fejltagelse ikke berettiger en anden,

Det har jeg nu ikke taget stilling til.

> vil kritikken af sidstnævnte da være fuldt ud berettiget.

Kun hvis den kritiserende part har sin egen ryg fri.

> Sagt på en
> anden måde; De to ting er fuldstændigt uafhængige.

Slet ikke. Hvis A kritiserer B for at kopiere DVD'er men selv har
piratsoftware på harddisken, så kan man ikke tage hans kritik alvorligt.

ML-78

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-08-04 18:04

ML-78 escribió / skrev

> Slet ikke. Hvis A kritiserer B for at kopiere DVD'er men selv har
> piratsoftware på harddisken, så kan man ikke tage hans kritik
> alvorligt.

Enig, da det grundlæggende er det samme, men Brian K havde helt andre
eksempler på bordet i <cg54gu$1o5e$1@news.cybercity.dk>, som var den
jeg svarrede på.

Fra : Brian k

Dato : 20-08-04 18:59

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev i en meddelelse >
> Enig, da det grundlæggende er det samme, men Brian K havde helt andre
> eksempler på bordet i <cg54gu$1o5e$1@news.cybercity.dk>, som var den
> jeg svarrede på.

Hej

Og mit svar skal ses i lyst af det jeg svarede på!

Quote:
"> det samme gammle argument "alle gør det så gør jeg >det også""

Som blev indsnævret til at skriver var "en engel der ikke gjorde det samme
galt, som alle andre"

Min pointe var bare at, de fleste bryder "loven" i mindre grad.

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 20-08-04 21:38

"ML-78" skrev i en meddelelse

> Kun hvis den kritiserende part har sin egen ryg fri.

men så er der jo ingen der kan tillade sig at kritisere noget som helst

> Slet ikke. Hvis A kritiserer B for at kopiere DVD'er men selv har
> piratsoftware på harddisken, så kan man ikke tage hans kritik alvorligt.

og hvorfor ikke ? jeg ser intet dobbelt moralsk i det
Pirateri omkring DVD'er er en ting. Pirateri omkring
software en ganske anden ,fordi de føre til forskellige ting
det ses jo også på at man bruger hver sin strategi for at
prøve at komme dem til livs

du kunne jo lige så godt (son en anden i tråden gjorde)
spørge mig om jeg har kørt overfor rødt og hvis
mit svar er ja , så er jeg total utroværdig .

Fra : ML-78

Dato : 20-08-04 22:12

Michael Meidahl Jensen skrev:

> men så er der jo ingen der kan tillade sig at kritisere noget som
helst

Jeg mente mht. sammenlignelige forseelser.

> [...]
> software en ganske anden ,fordi de føre til forskellige ting
> det ses jo også på at man bruger hver sin strategi for at

Selv hvis man ser det som to forskellige ting (det gør jeg ikke),
hvorfor kan A så tillade sig at kritisere B? Er hans software-pirateri
en mindre forseelse end B's DVD-pirateri? Og hvis ikke, hvad har han så
at skulle have sagt?

> du kunne jo lige så godt (son en anden i tråden gjorde)
> spørge mig om jeg har kørt overfor rødt og hvis
> mit svar er ja , så er jeg total utroværdig .

Sammenlignelige forseelser. Du er utroværdig hvis du kritiserer en
bilist for at køre for stærkt hvis du f.eks. selv kører over for rødt.

ML-78

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 20-08-04 23:05

"ML-78" <> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvorfor kan A så tillade sig at kritisere B? Er hans software-pirateri
> en mindre forseelse end B's DVD-pirateri? Og hvis ikke, hvad har han så

Den ene ting (film) er jo noget A elsker og ønsker en fremtid for.
den anden ting (software) er A ligegyldig i den sammenhæng

og det bliver altid bragt på bane "du har nok pirat software så luk du bare"
hvad nu hvis jeg kun havde linux på min maskine ville jeg så være troværdig
eller kunne tillade mig at kritisere...... næppe
så ville der være 100 andre Sammenlignelige forseelser at tage af

Ja helt rigtig

Fra : Brian k

Dato : 21-08-04 05:11

Michael Meidahl Jensen wrote:

> Den ene ting (film) er jo noget A elsker og ønsker en fremtid for.
> den anden ting (software) er A ligegyldig i den sammenhæng

Den lader vi lige stå et øjeblik!

> Ja helt rigtig

Nøjj, en selv justits.... så hvis det er noget du kan lide... så må man
ikke... men hvis du er ligeglad med det... så må man?

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 21-08-04 12:31

> Den lader vi lige stå et øjeblik!

Hvad er egentlig den dyber mening med den replik ?
du svare på mit indlæg, men aligevel ikke !?

> Nøjj, en selv justits.... så hvis det er noget du kan lide... så må man
> ikke... men hvis du er ligeglad med det... så må man?

og det der kommer så meget tæt på "quote fucking"
jeg sage "ja helt rigtig" til dette her

> Sammenlignelige forseelser. Du er utroværdig hvis du >kritiserer en
> bilist for at køre for stærkt hvis du f.eks. selv kører over >for rødt.

det var altså en sammenlignelige forseelse
du sammenligner vel heller ikke et overlagt mord
med uagtsomt manddrab

EOD !! .........

Fra : Brian k

Dato : 21-08-04 12:59

Michael Meidahl Jensen wrote:

> Hvad er egentlig den dyber mening med den replik ?
> du svare på mit indlæg, men aligevel ikke !?

Kan du ikke se det?
at du tilsyneladende mener at det er ok... hvis det ikke er noget du kan
lide / mener er noget der skal støttes.

> og det der kommer så meget tæt på "quote fucking"
> jeg sage "ja helt rigtig" til dette her

Der kom jeg vist til at quote lidt forkert, det var mere ment som et svar på
meningen i hele dit svar ikke kun specifikt på den ene linje.

> det var altså en sammenlignelige forseelse
> du sammenligner vel heller ikke et overlagt mord
> med uagtsomt manddrab

Nej, men hvis vi liige for emnet tilbage på rette spor....

Så diskuterede vi om at du / i mente at ud af 2 ulovlige ting, var den ene
ting OK, fordi at "de havde et produkt som var jeres yngling", men den anden
ting var i ligeglde med, fordi at "det var ikke er godkendt produkt" i jeres
øjne.

Fra : ML-78

Dato : 21-08-04 15:33

software-pirateri

> Den ene ting (film) er jo noget A elsker og ønsker en fremtid for.
> den anden ting (software) er A ligegyldig i den sammenhæng

Ja, og? Det kan jo være B har det på samme måde med software.

For at omformulere dit eget tidligere udsagn: "Det samme gamle
argument - det er i orden jeg selv gør det, men det er forkert af andre
at gøre det."

> [...]
> eller kunne tillade mig at kritisere...... næppe
> så ville der være 100 andre Sammenlignelige forseelser at tage af

Netop. Hvorfor skulle DVD-pirateriet være værre end dem?

ML-78

Fra : Brian k

Dato : 21-08-04 05:09

> [...]
> software en ganske anden ,fordi de føre til forskellige ting
> det ses jo også på at man bruger hver sin strategi for at

Og det gør at loven kan tilsidesættes?

> du kunne jo lige så godt (son en anden i tråden gjorde)
> spørge mig om jeg har kørt overfor rødt og hvis
> mit svar er ja , så er jeg total utroværdig .

Yep...

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 21-08-04 09:25

"Brian k" skrev i en meddelelse >

> Og det gør at loven kan tilsidesættes?

Ja det er jo ikke noget jeg har et moralsk problem med.
Du har jo heller ikke noget moralsk problem med at down loade en film i ny
og næ , det siger du jo selv

citat fra "Brian K"
[...]
citat slut

det skulle så være i orden for dig bare det lige er en meget
gamle film som jo aligevel er umulig at skaffe.
men det ville være et moralsk problem for dig at sælge
videre

citat fra "Brian K"
[...]

du har altså et problem med ene ting men ikke med den anden , det gør dig i
mine øjne på ingen måde utroværdig

du ser mine indlæg som en
moralisering over andre det er over hovedet ikke det
det handler om

> Yep...

citat fra "Brian K"
pointen er at ALLE i en eller anden form snyder
citat slut

Det gør så også dig utroværdig eller hvad ?

Fra : Brian k

Dato : 21-08-04 12:54

Michael Meidahl Jensen wrote:

> Ja det er jo ikke noget jeg har et moralsk problem med.
> Du har jo heller ikke noget moralsk problem med at down loade en film
> i ny og næ , det siger du jo selv

Har jeg på NOGET tidspunkt sagt noget om at det var ikke var forkert?

og det er ligepræcis der forskellen er, jeg vedkender mig at det er forkert
og at det er ulovligt, og STÅR VED at det er en ulovlig og forkert handling,
en handling som jeg alligevel vælger at udføre.

DU prøver at retfærdiggøre det med div påstande

Ansvar er det det handler om

> det skulle så være i orden for dig bare det lige er en meget
> gamle film som jo aligevel er umulig at skaffe.
> men det ville være et moralsk problem for dig at sælge
> videre

Hvor har jeg sagt at det var iorden?

> du har altså et problem med ene ting men ikke med den anden , det gør
> dig i mine øjne på ingen måde utroværdig

Du har et alvorligt problem med at læse IND i hvad der bliver skrevet

> Det gør så også dig utroværdig eller hvad ?

Nej, for jeg har på INTET tidspunkt sagt at "det var i orden", blot
konstateret at alle dem som prøver at retfærdiggøre det, er nogle små
snæversynede, selvretfærdigørende trolle.

Prøv at læse træden igen, det har du altså brug for

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 21-08-04 14:47

"Brian k" skrev i en meddelelse

> Har jeg på NOGET tidspunkt sagt noget om at det var ikke var forkert?

nej

> en handling som jeg alligevel vælger at udføre.
>
> DU prøver at retfærdiggøre det med div påstande

her er hvad du skrev i et andet indlæg (mener at det var det dit det første
i denne tråd)

citat "Brian K"
[...]

altså 2 3 film om året hvis filmen er bagud i forhold til usa
her er så hvad du sage lidt senere i samme indlæg

citat "Brian K"
[...]

nu er det pludselig 12 film om året
og jo jeg har læst tråden ,jeg har også læst IND i teksten
du vælger at sige "typisk meget gamle film"
"typisk film som er udgået er umulige at skaffe"
det var der da ikke nogen grund til at skrive
du kunne jo bare have skrevet så og så mange film ? en film er vel en film
så hvem retfærdigør altså hvad her
jeg har læst det som om
du mener det er i orden bare det "typisk er en gammel film eller er umulig
at skaffe"

> Ansvar er det det handler om

ja netop

> Nej, for jeg har på INTET tidspunkt sagt at "det var i orden", blot
> konstateret at alle dem som prøver at retfærdiggøre det, er nogle små
> snæversynede, selvretfærdigørende trolle.

ja og den lader jeg så lige stå lidt ! :)

> Prøv at læse træden igen, det har du altså brug for

Ja jeg vil gerne læse tråden igen
jeg håber sandelig ikke der er nogen der opfatter mig som en trol
snæversynet, selvretfærdigørende det er for så vidt i orden men en trol
.................:)
jeg kan bare ikke se at det er så svært at forstå at jeg har det dårligt med
DVD pirateri
men ikke føler en skid når jeg ser en kopier windows
jeg syntes ikke det er synd for "kapitalen" i film branchen men for kunsten
som sådan
Microsoft ser jeg som et monopolsøgende globalt røvrender firma
aligevel skriver jeg disse linier på en maskine med Windows Outlook ,sært
ikke !
nå okay tro jeg stopper her

Fra : Brian k

Dato : 21-08-04 16:13

Michael Meidahl Jensen wrote:

> nu er det pludselig 12 film om året

Og din pointe?

> [...]
> film så hvem retfærdigør altså hvad her
> jeg har læst det som om
> du mener det er i orden bare det "typisk er en gammel film eller er

du tager ud af sammenhæng.
Jeg skriver BÅDE at jeg henter nye tv serier, film som er bagud med release,
samt gamle film, der med er min påstand at jeg foretrækker at se dem i sit
originale format (tv eller bio), når det ikke kan lade sig gøre, vælger jeg
engang i mellem at bryde lovgivningen på dette område, fuldt bevidst, ingen
undskyldninger

> ja netop

Så er vi eninge... bare underligt at du i bunden af dit indlæg - engang
til - gør opmærksom på at det er OK at snyde "kapitalistiske microsoft", vil
det sige at du mener at fordi at Bill Gates har 1000000000 millioner
dollars, så tror du at hvis Microsoft ikke laver overskud, så betaler han
fortsat løn i flere år til de EDB programører som sidder og designer / laver
programmer... programmer som ingen betaler for
, specielt i takt med at internetforbindelserne og P2P programmerne stiger i
hastighed / antal?

> ja og den lader jeg så lige stå lidt ! :)

Ja, og du bekræftiger mit udsagn igen, jvf det jeg lige skrev ovenfor

> Ja jeg vil gerne læse tråden igen
> jeg håber sandelig ikke der er nogen der opfatter mig som en trol
> snæversynet, selvretfærdigørende det er for så vidt i orden men en
> trol ................:)

Ud fra det du skriver kan det være svært at ikke opfatte dig som
snæversynet, trolle bemærkningen trækker jeg gerne tilbage da den nok var
lidt i overkanten, sorry

> [...]
> men ikke føler en skid når jeg ser en kopier windows
> jeg syntes ikke det er synd for "kapitalen" i film branchen men for

Det handler ikke om hvad du har det dårligt med, men at din mening
tilsyneladende er at det er "ok at snyde dem man ikke kan lide / sympatisere
med", rent anarki!

Hvad med underentreprenørerne som arbejder med tillægsprogrammer i feks
WinXP, som bliver aflønnet at antal solgte kopier, de bliver OGSÅ snydt
hvergang nogen bruger en pirat kopi af XinXP.

Jeg ønsker ikke at redegøre for om jeg selv sidder med en betalt kopi af
WinXP *smiler*

> Microsoft ser jeg som et monopolsøgende globalt røvrender firma
> aligevel skriver jeg disse linier på en maskine med Windows Outlook
> ,sært ikke !

Jo (og DEN lader vi lige stå et øjeblik)

> nå okay tro jeg stopper her

Vi er nok i bunen ikke så langt fra hinanden, jeg har samme overbevisning
som dig, forskellen er bare at jeg ikke prøver at retfærdiggøre den mening.
Jeg vedkender mig at det er forkert.

Som slut kommentar:
I 9 ud af 10 tilfælde hvor jeg bruger piratsoftware og finder ud af at "hey,
det er et FEDT program", så registrere jeg det og betaler for det. De
programmer som jeg installere og bruger i 14 dage og ender med at slette,
ja... de får så ikke en krone. forkert ja, vælger jeg at gøre det
alligevel, ja

Gav film branchen mig en mulighed for at betale for at downloade udgåede
film, så gjorde jeg også hellere det end at gøre det "ulovligt".

Fra : Brian k

Dato : 20-08-04 15:58

"Per" <no@tak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> reducere piratteriet... nemlig at alle film havde premiere over hele
> verdenen på samme tid, så der ikke går flere måneder inden filmene kommer

Hej

Jeg har ladet mig fortælle (da jeg arbejdede i branchen) at den primære
grund til at der ikke var samme release verden over, var at man skulle tage
hensyn til landets egen (og andre landes produktioner), feks:

Hvis der kommer en ny stor dansk film som får premiere 1/4 2005, og man så
samtidig med USA releaser den NYE udgave af war of the worlds i DK (på samme
dato), hvor mange tror i så der smutter ind og genser Tom Cruse i stedet for
den danske top release?

Der er i hvert land mange hensyn at tage, det nytter feks ikke at man
releaser 8 top film fra 3 forskellige lande med 3 dages mellemrum, for
derefter at ikke sende en eneste nyhed på læredet i de næst 4 mdr.

Fra : David T. Metz

Dato : 21-08-04 12:52

Brian k wrote:

> [...]
> i DK (på samme dato), hvor mange tror i så der smutter ind og genser
> Tom Cruse i stedet for den danske top release?

Dit eksempel er ikke så velvalgt idet danske "top-film" generelt sælger
flest billetter med enkelte udenlandske undtagelser. Men det er rigtigt nok
at distributørerne prøver at undgå at film "generer" hinanden alt for
meget - det har bare ikke noget at gøre filmenes oprindelsesland.

David

Fra : Brian k

Dato : 21-08-04 16:16

David T. Metz wrote:

> [...]
> er rigtigt nok at distributørerne prøver at undgå at film "generer"
> hinanden alt for meget - det har bare ikke noget at gøre filmenes

Hej David

så du mener at det er feks Universal USA der bestemmer hvornår en film
kommer ud i DK? og ikke Universal Danmark (Europa)

Muligt, men jeg tror nu ikke det er tilfældet. Ikke hvergang ihvertifald.

mvh
brian

Fra : David T. Metz

Dato : 22-08-04 14:45

Brian k wrote:

> så du mener at det er feks Universal USA der bestemmer hvornår en film
> kommer ud i DK? og ikke Universal Danmark (Europa)

Nej, det ville jo netop være dumt. Jeg skal ikke kunne sige om fx U-USA har
en mening om at filmen /skal/ op i en given måned, men generelt er det jo de
lokale distributører der prøver at få især potentielle "blockbusters" til
ikke at genere hinanden.

David

Fra : N/A

Dato : 03-09-04 08:29

Fra : Brian k

Dato : 03-09-04 08:29

PerX ... wrote:

> Godt nok er biograferne dyre, men så stort et problem er det vel
> heller ikke.

Hej

Hvem snakker om penge?

Meget muligt at skolebørn og studenter har masser af tid til at smutte i
biografen 3 gange om ugen.

Prøv at spørge de fleste som er over 30 år, gift, har børn, begge
arbejder...... om de har tid (og overskud) til at smutte i biografen 2 - 3
gange på en uge?

Fra : PerX ...

Dato : 05-09-04 00:09

In article <ch96fp$1t8f$1@news.cybercity.dk>, brian@nospam.com says...

> Meget muligt at skolebørn og studenter har masser af tid til at smutte i
> biografen 3 gange om ugen.

Og de ensomme.

> Prøv at spørge de fleste som er over 30 år, gift, har børn, begge
> arbejder...... om de har tid (og overskud) til at smutte i biografen 2 - 3
> gange på en uge?

Så kan de vel se den ugen efter?

Fra : PerX ...

Dato : 16-08-04 01:22

In article <m3d61s9ksa.fsf@obelix.wegge.dk>, wegge@bakkelygaard.dk
says...
> Jeg har lige taget et hurtigt check på mine DVDer. De fleste af dem
> fylder ca 4 Gb for en komplet film med fraklip, menuer og flere
> sprog.

Dvs det er pirat DVD'er? ;)

> [...]
> er lidt konservative med båndbredden (140 MB/h), kan det lade sig gøre
> at flytte en film på 29 timer. Så alt for meget besvær ... det er jo

Mja, en litter bitter smag måske - men det er jo fordi vi er langt bagud
her hjemme. I Korea kan de få en 8 Megabit forbindelse for ca 200 kr om
måneden (Det skal nok komme her hjemme om en 20-30 år ;).

http://www.wired.com/news/infostructure/0,1377,56525,00.html

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 16-08-04 06:30

"PerX" == PerX <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> writes:

> In article <m3d61s9ksa.fsf@obelix.wegge.dk>, wegge@bakkelygaard.dk
> says...

> Dvs det er pirat DVD'er? ;)

På en måde. En god del er R1 skiver som jeg har haft med hjem fra
USA, så hvis man ser firkantet på det, er det vel nogen
filmselskaberne ikke ønsker at jeg har.

Fra : Sparre

Dato : 16-08-04 07:38

> På en måde. En god del er R1 skiver som jeg har haft med hjem fra
> USA, så hvis man ser firkantet på det, er det vel nogen
> filmselskaberne ikke ønsker at jeg har.

Jeg tror det han mener er at de fleste retail dvd'er ligger et stykke over
de 4 GB hvorimod næsten alle pirat DVDR film ligger omkring de 4 GB da de jo
skal være på en single layer 4.7(er vel 4.38)GB DVDR disk , de fleste af
mine DVD film ligger i hvertfald over 4.7 GB

--
Sparre

Fra : PerX ...

Dato : 16-08-04 22:30

In article <oDYTc.34435$Vf.1974137@news000.worldonline.dk>,
christian@NOSPAMsparre.it says...

> [...]
> skal være på en single layer 4.7(er vel 4.38)GB DVDR disk , de fleste af
> mine DVD film ligger i hvertfald over 4.7 GB

Oh, bingo -jeg skulle have læst lidt længere *g*

Fra : PerX ...

Dato : 16-08-04 22:30

In article <m3y8kf8xb6.fsf@obelix.wegge.dk>, wegge@bakkelygaard.dk
says...

> På en måde. En god del er R1 skiver som jeg har haft med hjem fra
> USA, så hvis man ser firkantet på det, er det vel nogen
> filmselskaberne ikke ønsker at jeg har.

4Gb lyder bare lidt. De fleste er vel 7GB? Dem af mine egne jeg har
chekket fylder som regl så meget.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 16-08-04 23:15

> [...]

> says...

> 4Gb lyder bare lidt. De fleste er vel 7GB? Dem af mine egne jeg har

Det var også min fejl. Det er ikke sådan at dividere med 2^24 i
hovedet, så efter jeg fik regnestokken frem, fandt jeg ud af at det er
i størrelsesordenen ~6GB. Enemy of the State fylder f. eks 5,9 GB.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-08-04 11:55

> [...]

> her hjemme. I Korea kan de få en 8 Megabit forbindelse for ca 200 kr om
> måneden (Det skal nok komme her hjemme om en 20-30 år ;).

Jep, og i Italien følger der gratis pizza med alle opkoblinger.

Fra : PerX ...

Dato : 16-08-04 22:31

In article <m2wtzz73pp.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>, p4@enzym.rnd.uni-c.dk
says...

> Jep, og i Italien følger der gratis pizza med alle opkoblinger.

Næppe, men i Korea koster en 8 Megabit stadig ca 200 kr.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-08-04 23:08

> Næppe, men i Korea koster en 8 Megabit stadig ca 200 kr.

Vi kan ikke bruge sådanne tal til noget.

Hvor i Korea?

For det er næppe hele Korea, der er dækket.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : PerX ...

Dato : 17-08-04 18:21

In article <m2y8ke68jy.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>, p4@enzym.rnd.uni-c.dk
says...

> Vi kan ikke bruge sådanne tal til noget.

Jo for fanden, vi kan blive vildt misundlige.

> Hvor i Korea?
>
> For det er næppe hele Korea, der er dækket.

Endnu et emne du kan være i fornægtelse over *g*

Fra : Peter B. Juul

Dato : 17-08-04 18:40

> Endnu et emne du kan være i fornægtelse over *g*

Fornægtelse?

Jeg har 10 gig til udlandet fra mit arbejde, så bare skrid. Jeg har
ikke noget at klynke over :_)

Fra : David T. Metz

Dato : 18-08-04 14:43

PerX ... wrote:

> Endnu et emne du kan være i fornægtelse over *g*

Hvad er gennemsnitslønnen i "Korea"?

David

Fra : Tenzel Kim

Dato : 19-08-04 23:42

David T. Metz wrote:
> Hvad er gennemsnitslønnen i "Korea"?

200 kroner om måneden

Tenz.

Fra : Mikael Schøler

Dato : 16-08-04 12:11

PerX ... wrote:

> [...]
> her hjemme. I Korea kan de få en 8 Megabit forbindelse for ca 200 kr om
> måneden (Det skal nok komme her hjemme om en 20-30 år ;).

Bare kig mod vores naboland Sverige hvor stort set hele landet er
proppet med fiber. Der sidder de fleste på 8/1, 10/1, 10/10, 26/10
forbindelser til ingen penge.. Jeg kender sågar en gut som sidder på en
100/100mbit linie helt alene til små 244sek /md.

Hvor er det lige bette DK bliver af på det punkt? Føles sgu noget surt
at betale så dyre domme for sin 2mbit forbindelse.. :(

Mikael

Fra : Peter Holst

Dato : 16-08-04 18:44

Har 3mbit forbindelse til 910 kr i md :((

Fra : Gismo

Dato : 17-08-04 00:23

Peter Holst wrote:
> Har 3mbit forbindelse til 910 kr i md :((

er det her jeg skal sige 100 mbit til 12 kr ?

--
Gismo

Fra : Peter Brodersen

Dato : 17-08-04 01:08

On Tue, 17 Aug 2004 01:23:15 +0200, "Gismo"
<stivnisse_fisk_@hotmail.com> wrote:

>er det her jeg skal sige 100 mbit til 12 kr ?

Lige nu er der så sikkert en svensker, der læser det, og poster på et
svensk forum, at "Man kan få 100mbit til 12 kr. i hele Danmark!" :)

--
- Peter Brodersen
php -r 'print floor(8.2-0.2);'

Fra : Jim Andersen

Dato : 17-08-04 11:14

Peter Holst wrote:
> Har 3mbit forbindelse til 910 kr i md :((

Joe... men hvis prisen falder for meget, så får KODA vel regeringen til at
lægge en afgift på hver dl'et mbit. Lissom med de blanke cd'er.

/jim

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-08-04 20:50

Mikael Schøler escribió / skrev

> Hvor er det lige bette DK bliver af på det punkt? Føles sgu noget
> surt at betale så dyre domme for sin 2mbit forbindelse.. :(

Tør øjnene! Hernede i spanien betaler jeg stadig over 350 Dkr for en
256/128 Kb ADSL linie, hvilket iøvrigt ikke har ændret sig de sidste 5
år!

Fra : PerX ...

Dato : 16-08-04 22:34

In article <Xns9547DF38B4D74intercambiodvdPUNTOc@130.133.1.4>,
> [...]
>
> Tør øjnene! Hernede i spanien betaler jeg stadig over 350 Dkr for en
> 256/128 Kb ADSL linie, hvilket iøvrigt ikke har ændret sig de sidste 5

Ja ja, men så får du i det mindste gratis pizza!

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 17-08-04 02:31

PerX ... escribió / skrev

> Ja ja, men så får du i det mindste gratis pizza!

Nej, det er i Italien

Fra : PerX ...

Dato : 17-08-04 18:23

In article <Xns954824FB96F18intercambiodvdPUNTOc@130.133.1.4>,
lars@intercambiodvd.com says...
> PerX ... escribió / skrev

> Nej, det er i Italien

Damn :)

Fra : David T. Metz

Dato : 18-08-04 14:44

Lars Hoffmann wrote:
> PerX ... escribió / skrev

> Nej, det er i Italien

Paella så?

David

Fra : PerX ...

Dato : 16-08-04 22:33

In article <41209635$0$207$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
QM3mik_s@tdcadsl.dk says...

> [...]
> forbindelser til ingen penge.. Jeg kender sågar en gut som sidder på en
> 100/100mbit linie helt alene til små 244sek /md.

Vildt!

> Hvor er det lige bette DK bliver af på det punkt? Føles sgu noget surt
> at betale så dyre domme for sin 2mbit forbindelse.. :(

Det er jo måske netop fordi vi er et lille land. De er fx tæt på 50
millioner i korea (men ok, så er det også lidt spille gale - de har fx 3
(TRE) tv kanaler som dække computerspil 24/7 - weird *G*)

Men før eller siden kommer der vel en europæisk udbyder?

Fra : Per

Dato : 16-08-04 12:29

>, pirat download har ingen fremtid i mine
> øjne

Du er sgu da naiv mand. Der er jo ligesom en grund til at filmselskabernes
fjende nr 1 er film download.

> der skal vildt meget båndbrede til alt for meget besvær
> ,for slet ikke at tale om at det er ulovligt :)

Mange har i dag en 2Mbit forbindelse. Med den hastighed kan du rykke en DVD
film ned på 6-7 timer i nær-perfekt kvalitet i fórhold til originalen og
nogle gange længe før dansk biografpremiere. Med de midler man har i dag
tager det ca. 30 sekunder at sætte en film i download kø.

> købte i dag filmen Merlin fed film på DVD pris 39,95 kr
> se det er billigt nemt og lovligt

ja tak, det er jo også en gammel film.

> men mange af dem der downloader disse film er kun ude
> efter profit eller prestige i at have det nyeste.

Du er da godt nok naiv at høre på. Jeg siger ikke pirateriet er OK, men
motiverne bag har for de flestes vedkommende intet med det du siger at gøre.
Det er nok nærmere dig der er misundelig.

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 16-08-04 12:49

> [...]
gøre.
> Det er nok nærmere dig der er misundelig.

Motiver til piraterier bliver heller ikke færrer når vi ser de danske
biografers release datoer kontra de amerikanske. Et eksempel. Alien Versus
Predator.

Release USA: i fredags.
Release DK: 12 November.

Sådan ser det jo ud over hele linien. Så ja, Pirateri lever og bliver ved
med at leve i bedste velgående, det tror jeg du har ret, desværre.

VH
Peter

Fra : David T. Metz

Dato : 16-08-04 16:32

Peter Tønnesen wrote:
>Et eksempel. Alien Versus Predator.
>
> Release USA: i fredags.
> Release DK: 12 November.
>
> Sådan ser det jo ud over hele linien.

Vås - det gælder kun deciderede skodfilm, som den du nævner - og så "smalle
film", fx Woody Allen. Blockbusters er sjældent en måned efter
USA-premieren.

> Så ja, Pirateri lever og bliver
> ved med at leve i bedste velgående, det tror jeg du har ret, desværre.

Releaseplaner har næppe nogen væsentlig betydning for det. Det er en bovlam
undskyldning.

David

Fra : Anders Houmark

Dato : 16-08-04 22:59

David T. Metz wrote:

> Vås - det gælder kun deciderede skodfilm, som den du nævner - og så
> "smalle film", fx Woody Allen. Blockbusters er sjældent en måned efter
> USA-premieren.

Nej det gør da ej!
Tag f.eks. Jim Carreys nyeste, Eternal Sunshine of the Spotless Mind.. Den
udkom på dvd den 28 sept.i USA.. Premiere dato i DK er 13. August.. Hvor
fedt er det lige, at man kan få en lovlig dvd et par uger før filmen får
premiere i DK? Jeg har ikke kunne finde en premiere dato på filmen i USA,
men det har sikkert været 2-3mdr før dvd udgivelsen?

Secret Window udkom på DVD i USA d. 22 juli.. Premieredato herhjemme: 30.
juli.

Det er da til at føle sig til grin over at skulle vente...Hvis en af mine
venner har fået fingrene i en dvd udgave af en film som endnu ikke går i
biografen herhjemme, så har jeg ikke skrupler ved at sætte mig til at se
den.
Jeg ved godt, at USA ofte bliver brugt som et test sted for at se, om filmen
kan tjene penge, og om hvor mange penge man så kan bruge på markedsføring i
Europa, men jeg gider heller ikke gå og vente 3 måneder på at komme til at
se en film som allerede er gammel i USA.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 17-08-04 08:32

> [...]
> premiere i DK? Jeg har ikke kunne finde en premiere dato på filmen i USA,
> men det har sikkert været 2-3mdr før dvd udgivelsen?

Jeg så denne i biografen midt i juni. Er du sikker på, at du ikke har fundet
en forkert releasedag? Og hvordan kan 28. september i øvrigt være før 13.
august.

Men ellers har du vel ret; der er bare bedre eksempler. Shrek 2 er fx et
eksempel på en blockbuster, der må vente adskilige måneder.

Mvh Mikkel

Fra : MVJ

Dato : 17-08-04 15:48

"Mikkel Knudsen" <mikkkel_knudsen@killamail (dot) com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men ellers har du vel ret; der er bare bedre eksempler. Shrek 2 er fx et
> eksempel på en blockbuster, der må vente adskilige måneder.
Er vel pga. oversættelse og indtaling af stemmer. Nu ved jeg ikke lige
hvordan det ser ud med det øvrige Europa men det kunne vel godt være en
grund når det kommer til animerede film?

MVH
MVJ

Fra : Anders Houmark

Dato : 17-08-04 20:10

Mikkel Knudsen wrote:

> Jeg så denne i biografen midt i juni. Er du sikker på, at du ikke har
> fundet en forkert releasedag? Og hvordan kan 28. september i øvrigt
> være før 13. august.

Haha jeg havde vist bare drukket for meget af natpotten.. Selvfølgelig er
28. september senere end 13. august... hah

Releasedatoen på dvd'en er fundet på "den officielle side" og premiere er
fra en den lokale biografs "release" side..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Erik

Dato : 17-08-04 21:39

Anders Houmark wrote:

> Releasedatoen på dvd'en er fundet på "den officielle side" og
> premiere er fra en den lokale biografs "release" side..

Biopremiere i DK var den 4. juni.

Fra : David T. Metz

Dato : 18-08-04 14:58

Anders Houmark wrote:

> Tag f.eks. Jim Carreys nyeste, Eternal Sunshine of the Spotless
> Mind..

Ok.

> Den udkom på dvd den 28 sept.i USA.. Premiere dato i DK er 13.
> August..

Forkert.

> Hvor fedt er det lige, at man kan få en lovlig dvd et par
> uger før filmen får premiere i DK?

Det kunne man heller ikke, men selv hvis man kunne var det ligegyldigt.

> Jeg har ikke kunne finde en
> premiere dato på filmen i USA, men det har sikkert været 2-3mdr før
> dvd udgivelsen?

19/3 i USA hhv 4/6 I DK
http://imdb.com/title/tt0338013/releaseinfo

> Secret Window udkom på DVD i USA d. 22 juli.. Premieredato herhjemme:
> 30. juli.

Næh, premiere i DK 18/6 - hvor finder du dog de forkerte datoer henne?

> Det er da til at føle sig til grin over at skulle vente...

Øeh, nå?

> Hvis en af
> mine venner har fået fingrene i en dvd udgave af en film som endnu
> ikke går i biografen herhjemme, så har jeg ikke skrupler ved at sætte
> mig til at se den.

Næ, hvorfor skulle du også det? Men det havde altså ikke kunnet lade sig
gøre med dem du nævner.

> [...]
> markedsføring i Europa, men jeg gider heller ikke gå og vente 3
> måneder på at komme til at se en film som allerede er gammel i USA.

Gammel - tre mdr? Jeg kan slet ikke sætte mig ind i den holdning, men det er
selvf. ligegyldigt. At du har den er jo dit problem, men jeg tror ikke den
er udbredt.

David

Fra : Per

Dato : 20-08-04 10:37

> Releaseplaner har næppe nogen væsentlig betydning for det. Det er en
bovlam
> undskyldning.
>
> David

Det er det måske ikke for dig, men for mange.

Fra : David T. Metz

Dato : 21-08-04 12:53

Per wrote:

> Det er det måske ikke for dig, men for mange.

Næ, jeg har ikke brug for en undskyldning for noget jeg ikke gør. Prøv at
læse den del af tråden jeg svarer på.

David

Fra : PerX ...

Dato : 16-08-04 22:36

In article <41209f33$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
peton@***privat***.dk says...

> Motiver til piraterier bliver heller ikke færrer når vi ser de danske
> biografers release datoer kontra de amerikanske. Et eksempel. Alien Versus
> [...]

Og det bliver nok ikke bedre af en ton anmeldelser der alle siger det er
noget makværk, bare lavet for at score kassen på to gamle 'serier'

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 16-08-04 15:46

"Per skrev i en meddelelse

> Du er sgu da naiv mand. Der er jo ligesom en grund til at filmselskabernes
> fjende nr 1 er film download.

ja det er så en af grundende til at jeg mener der ikke er
fremtid for pirat kopiering

> ja tak, det er jo også en gammel film.

Ja men en god film :)

> Du er da godt nok naiv at høre på. Jeg siger ikke pirateriet er OK, men
> motiverne bag har for de flestes vedkommende intet med det du siger at
gøre.

vilke motiver har de så ? , se den før alle andre !?
og med hensyn til at jeg skulle være naiv
så er det da lige så naivt at tro at man kan blive ved
med at downloade pirat DVD uden før eller
siden at blive knaldet !

> Det er nok nærmere dig der er misundelig.

ja måske,,, eller dig der løber tør for argumenter

Fra : PerX ...

Dato : 16-08-04 22:35

In article <41209a74$0$308$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, no@tak.dk
says...

> Du er sgu da naiv mand. Der er jo ligesom en grund til at filmselskabernes
> fjende nr 1 er film download.

Hov hov, deres fjende nr 1 er manglende talent.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-08-04 16:59

"Per" <no@tak.dk> skrev:

> Du er sgu da naiv mand. Der er jo ligesom en grund til at
> filmselskabernes fjende nr 1 er film download.

Film- og musikbranchens fjende nummer 1 er dem selv. At piratkopiering
bruges som argument for de problemer, der er i de to brancher er intet
andet end en dårlig undskyldning.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper

Dato : 16-08-04 17:20

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> Film- og musikbranchens fjende nummer 1 er dem selv. At piratkopiering
> bruges som argument for de problemer, der er i de to brancher er intet
> andet end en dårlig undskyldning.

Det er ikke helt rigtigt, men det er korrekt at de to brancher
overdriver piratproblemet og underdriver deres egne selvforskyldte
problemer. F.eks. er CDere steget langt mere end inflationen og så kan
branchen ikke forstå at kunderne løber skigende bort!
--
There is no place like 127.0.0.1

Fra : Morten Bowman

Dato : 16-08-04 23:17

On 16 Aug 2004 15:59:19 GMT, "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>
wrote:

>Film- og musikbranchens fjende nummer 1 er dem selv. At piratkopiering
>bruges som argument for de problemer, der er i de to brancher er intet
>andet end en dårlig undskyldning.

Så vidt jeg har læst, tjener filmselskaberne stadig kassen på dvd-markedet.
Især de gamle film der bliver shinet op og relanceret.
Som ved musik så køber jeg gerne produktet, men det skal f.... være iorden.
Det er desværre for sjældent med musik, og der er ofte også langt imellem en
film der er >200,- værd!!

--
Morten Bowman
newssnabelabowmanpunktumdk

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-08-04 23:17

Så find den billigere på www.dvdpricecheck.co.uk

--
Jesper Lund

Fra : Morten Bowman

Dato : 17-08-04 08:30

On Tue, 17 Aug 2004 00:17:16 +0200, "Jesper Lund" <jelu@despammed.com>
wrote:

>Så find den billigere på www.dvdpricecheck.co.uk

De fleste film vil jeg gerne have med dk undertekster, med mindre R1-udgaven
er meget bedre.

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-08-04 18:54

> De fleste film vil jeg gerne have med dk undertekster, med mindre
> R1-udgaven er meget bedre.

Så checker du på www.dvdcompare.net først. Mange R2UK udgivelser har
faktisk danske undertekster. En del forhandlere angiver også rimeligt
nøjagtige specs for deres dvds.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper

Dato : 17-08-04 19:08

Morten Bowman <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> wrote:

> De fleste film vil jeg gerne have med dk undertekster, med mindre R1-udgaven
> er meget bedre.

Hvad skal du bruge de danske tekster til?
--
There is no place like 127.0.0.1

Fra : Peter B. Juul

Dato : 17-08-04 19:32

spambuster@users.toughguy.net (Jesper) writes:

> Hvad skal du bruge de danske tekster til?

De er en god støtte for de 98% af landets befolkning, der ikke er gode
nok til engelsk til at følge en hurtig dialog i detaljer.

At en del af de 98% bilder sig selv ind, at de kan, er deres problem.
--
Peter B. Juul, o.-.o "De fleste danskere i dag er vokset op med TV,
The RockBear. ((^)) og har derfor ikke længere tålmodighed til et

Fra : Jesper

Dato : 17-08-04 19:53

> [...]

> nok til engelsk til at følge en hurtig dialog i detaljer.
>
> At en del af de 98% bilder sig selv ind, at de kan, er deres problem.

Jeg bilder mig ind at jeg kan bedre engelsk end de fleste TV og video
"oversættere", i citationstegn, fordi de er ganske enkelt elendige!

Eksempler på undersættelser:

Faderen til den lille dreng: You are grounded. Oversættelse: Du har
flyveforbud.

I'll ride shotgun - Jeg kører med som praktikant.

--
There is no place like 127.0.0.1

Fra : ML-78

Dato : 17-08-04 19:39

Jesper skrev:

R1-udgaven

> Hvad skal du bruge de danske tekster til?

Er det det man kalder "et dumt spørgsmål"?

ML-78

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 17-08-04 02:34

Morten Bowman escribió / skrev

> Det er desværre for sjældent med musik, og der er ofte også langt
> imellem en film der er >200,- værd!!

Det er da også i orden hvis man ikke gider at betale for produktet, så
undlader man blot at anskaffe sig det. Problemet er at mange bruger
pris som en undskyldning for at erhverve sig film og musik ilegalt.

Fra : Morten Bowman

Dato : 17-08-04 08:31

On 17 Aug 2004 01:33:34 GMT, Lars Hoffmann <lars@intercambiodvd.com> wrote:

> [...]
>undlader man blot at anskaffe sig det. Problemet er at mange bruger
>pris som en undskyldning for at erhverve sig film og musik ilegalt.

Bestemt, men pointen var nærmere at selskaberne ikke sælger så mange varer
pga. forholdet mellem produkt og pris

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 17-08-04 08:55

"Morten Bowman" <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> wrote in message

> Bestemt, men pointen var nærmere at selskaberne ikke sælger så mange varer
> pga. forholdet mellem produkt og pris

Ah, beklager, det kan du naturligvis have ret i. Jeg fik tråden galt i
halsen.
Saludos
Lars Hoffmann

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-08-04 17:02

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev:

> Vås

Nej det er sandheden.

> Releaseplaner har næppe nogen væsentlig betydning for det.

Jo det har en meget stor betydning. Folk vil gerne have filmene
hurtigst muligt og når der er så stor forskel på releasedato i USA i
forhold til resten af verden både i biograferne og på DVD så motiverer
det beklageligvis til piratkopiering.

Bemærk eksempelvis, at det ikke er helt sjældent, at en film kan fås på
R1 DVD samtidig med, at filmen har premiere i de danske biografer.

> Det er
> en bovlam undskyldning.

Det er et faktum.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 18-08-04 14:47

Morten Bjergstrøm wrote:

> Nej det er sandheden.

Næ. Der skal kun et eksempel til at tilbagevise det, så lad os tage Ringenes
Herre - det er jo hele tre på en gang.

> Jo det har en meget stor betydning.

Næ, lad os tage et eksempel: Ringenes Herre - det er jo hele tre på en gang.

> Folk vil gerne have filmene
> hurtigst muligt

Kan du dokumentere at "folk" vil det? Nå ikke?

> Det er et faktum.

Som sagt: vås.

David

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-08-04 19:48

spambuster@users.toughguy.net (Jesper) skrev:

> [...]
> problemer. F.eks. er CDere steget langt mere end inflationen og så
> kan branchen ikke forstå at kunderne løber skigende bort!

Jeg skriver ikke, at piratkopiering ikke har en betydning for
selvfølgelig har den det. Der er bare så mange andre faktorer, der
påvirker salget som er mere væsentlige end piratkopiering, derunder
priserne. Personerne i musikbranchen trænger åbentlyst til en
introduktion i emnet udbud og efterspørgsel på en handelsskole selvom
det basale burde være åbenbart indlysende. Af uransagelige grunde har
de ikke forstået, at man ikke kan kompensere for et vigende salg ved at
sætte priserne op. Derudover er der problemet med kvaliteten af den
musik, der udgives er ret lav både musikalsk men også rent teknisk.
Musikbranchen burde også forstå, at diverse opsamlingsalbum ikke
længere er interessante.

I filmbranchen er problemerne hovedsaligt de forskellige releasedatoer,
hvor film ofte kommer meget senere i Europa end i USA fordi man først
lige skal se om filmen slår an i biograferne i USA. Derudover er
priserne på film i bla. DK alt for høje. 250,- er ved at være det
normale for rimeligt barebone nyudgivelser.

En faktor der gælder for både musik- og filmbranchen er ydermere, at
der i dag er kommet andre underholdningsting som forbrugerne bruger
penge på derunder computer- og konsolspil. Penge der kommer fra et
underholdsbudget, der relativt set næppe har ændret sig det store de
sidste 20 år.

Man må heller ikke glemme at et vigende salg i DK kan skyldes, at flere
og flere køber film og musik hos udenlandske netbutikker fordi priserne
er omkring det halve af, hvad de samme produkter koster i DK.
Eksempelvis køber jeg ikke længere hverken film eller musik i DK, da
jeg simpelthen kan få dobbelt så meget for mine penge ved at handle hos
CD-Wow.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper

Dato : 16-08-04 21:11

> [...]

> musik, der udgives er ret lav både musikalsk men også rent teknisk.
> Musikbranchen burde også forstå, at diverse opsamlingsalbum ikke

Ja, der er mange fossiler af nogle direktører og chefer i den branche,
som burde sættes på pension. Der skabes ikke langvarige successer
længere i musikbranchen, kun døgnfluer. Én af problemerne er at branchen
tror den kan få politikerne til at sponserer deres egen uduelighed ved
at begrænse indførsel af DVD/CD produkter via Infosec eller brandskatte
blankmedier og antenneforeninger via Copydan. Resultatet er blevet en
masse fede hankatte af nogle direktører og et CD salg der rasler ned.

> [...]
> priserne på film i bla. DK alt for høje. 250,- er ved at være det
> normale for rimeligt barebone nyudgivelser.

Helt korrekt: Mange film kan købes i R1 eller R3 versioner før de bliver
sat op i de danske biografrer og de danske DVD udgivelser er ofte under
al kritik: Ingen ektramateriale, ingen DTS og en skyhøj pris.

> [...]
> penge på derunder computer- og konsolspil. Penge der kommer fra et
> underholdsbudget, der relativt set næppe har ændret sig det store de

Jeg synes bare der bliver produceret mere lort end for 20 år siden.

> [...]
> Eksempelvis køber jeg ikke længere hverken film eller musik i DK, da
> jeg simpelthen kan få dobbelt så meget for mine penge ved at handle hos

Har lige købt "Band of Brothers" til 270 bananer i Axelmusic.dk's
Raccoon Club og jeg handler også hos CD-Wow og dddhouse.com i Hong Kong,
meget billige priser.
Du kan ofte købe film i cdon.com med svensk cover til en væsentligt
lavere pris end den danske udgivelse, har lige købt Chicken Run til 79
kr, det er den samme skive som ligger i den danske æske, den har dansk
tale og tekst, normalpris i Danmark er 199 kr.
--
There is no place like 127.0.0.1

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-08-04 21:53

> [...]
> bliver sat op i de danske biografrer og de danske DVD udgivelser er
> ofte under al kritik: Ingen ektramateriale, ingen DTS og en skyhøj

Mht pris: Ingen regel uden undtagelser... The Good, the Bad and the Ugly
i den nye 2-disc SE koster vel 14-15 pund og opefter hvis du køber den i
udlandet (R1 eller R2). Nu er den lige kommet på "dansk" til 100 kr (i
hvert fald i Fona). Selve DVD skiverne er de samme som R2 UK (ingen
dansk tekst med beskrivelse af indhold, UK "rating" mht alder), og R2UK
havde i forvejen danske subtitles. Coverteksten er på dansk, og den
kommer vist i en lidt billigere indpakning end UK udgaven.

Jeg tror den store forskel mellem Danmark og udlandet er butikkernes
villighed til at give rabatter fra den første dag. Mange UK R2 eller US
R1 nyudgivelser har måske også "anbefalet salgspris" på 20 pund, men du
kan som regel altid finde en butik som vil give 30-40% rabat allerede
ved preorder.

--
Jesper Lund

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-08-04 08:14

Morten Bowman <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> skrev:

> Så vidt jeg har læst, tjener filmselskaberne stadig kassen på
> dvd-markedet.

Selvfølgelig og det gør musikbranchen skam også på CD-salget (hvilket
der i og for sig ikke er noget galt i) og de mærkværdige afgifter de
har fået politikerne til at hoppe på (det er til gengæld helt galt)..

> [...]
> skal f.... være iorden. Det er desværre for sjældent med musik, og
> der er ofte også langt imellem en film der er >200,- værd!!

Det kan vi nok ikke blive ret uenige om.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-08-04 19:41

p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) skrev:

> De er en god støtte for de 98% af landets befolkning, der ikke er
> gode nok til engelsk til at følge en hurtig dialog i detaljer.

Engelske undertekster vil ofte være et bedre bud, da man ofte oplever,
at de danske er mere misvisende end korrekte.

For at tage et eksempel så sad jeg i eftermiddags og så Dawsons Creek
(spørg ikke) på TV3. Her kom oversætteren i teksterne til at skrive "at
danse er sex med lig" men mente (forhåbentligt) "at danse er lig med
sex"

På DVDer ses ofte det samme problem. Som i Gladiator hvor "queer
giraffes" blev oversat til "underlige giraffer". Formelt set er det
korrekt, men i sammenhængen betød queer ikke underlige men
homoseksuelle.

> At en del af de 98% bilder sig selv ind, at de kan, er deres
> problem.

De fleste med en, ihvertfald naturvidenskabelig, videregående
uddannelse har glimrende engelskkundskaber i betragtning af, at stort
set alt undervisningsmateriale er på engelsk og undervisning på engelsk
er også blevet mere udbredt og indenfor de nærmeste år vil
undervisningen på eksempelvis kemisk institut på KU formentligt
udelukkende blive udbudt på engelsk.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : ML-78

Dato : 17-08-04 19:49

Morten Bjergstrøm skrev:

> Engelske undertekster vil ofte være et bedre bud, da man ofte oplever,
> at de danske er mere misvisende end korrekte.

Det kan der være noget om, men der kan selvfølgelig også være gode
danske tekster. Jeg har dog et par gange til engelsksprogede film valgt
at slå de engelsksprogede tekster til, da jeg fandt at det var mindre
forstyrrende at læse tekster på det samme sprog som det talte. Selv om
dansk er modersmålet så kan det være et forstyrrende element at høre og
læse to forskellige sprog, og desuden kan jeg ikke lade være med at
sidde og sammenligne.

ML-78

Fra : Peter B. Juul

Dato : 17-08-04 22:30

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> De fleste med en, ihvertfald naturvidenskabelig, videregående
> uddannelse har glimrende engelskkundskaber i betragtning af,

1) Det er en meget lille del af befolkningen

2) Det er primært skriftligt.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Lets go kick some puppet ass"
The RockBear. ((^))

Fra : David T. Metz

Dato : 18-08-04 15:12

Peter B. Juul wrote:

> 1) Det er en meget lille del af befolkningen
>
> 2) Det er primært skriftligt.

3) det er er primært fagsprog.

(En af mine venner har fx en ph.d. fra DTU og er ikke specielt god til
daglig tale).

David

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-08-04 07:21

> 1) Det er en meget lille del af befolkningen

Langt mere end dine 2%.

> 2) Det er primært skriftligt.

Du voldklippede mit indlæg.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-08-04 07:36

> Langt mere end dine 2%.

Er det langt mere end 2% af befolkningen, der tager en
naturvidenskabelig universitetsuddannelse? Det vil jeg tillade mig at
stille mig en anelse tvivlende overfor.

> Du voldklippede mit indlæg.

Det er fordi vi ikke i dag kender de problemer, som den sygelige
anglificering af den mundtlige del af uddannelsessystemet kommer til
at medføre.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-08-04 11:20

> Det er fordi vi ikke i dag kender de problemer, som den sygelige
> anglificering af den mundtlige del af uddannelsessystemet kommer til
> at medføre.

Prøv at læs, hvad jeg skrev.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-08-04 16:18

> Næ. Der skal kun et eksempel til at tilbagevise det, så lad os
> tage Ringenes Herre - det er jo hele tre på en gang.

Hvordan mener du, at én undtagelse kan afvise en generel tendens?

?

> Som sagt: vås.

Jeg har desværre svært ved at sige noget pænt om dit indlæg

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 18-08-04 16:27

Morten Bjergstrøm wrote:

> Hvordan mener du, at én undtagelse kan afvise en generel tendens?

Jeg troede du var naturvidenskabsmand? Og fx kendte Popper. Prøv at se på
den påstand jeg kommenterer.

> Hvordan mener du, at én undtagelse kan afvise en generel tendens?

Sig mig, har du den udd. eller ikke? Nå, godt: Hvis "forsinket" release var
afgørende eller blot væsentlig for piratkopiering så ville de film der ikke
har forsinket release ikke blive piratkopieret eller blot i væsentligt
mindre grad. Siden det ikke er tilfældet jf det eksempel jeg nævner kan
hypotesen afvises.

> ?

Du kommer med en påstand - kan du dokumentere at der er bare en lillebitte
smule hold i den?

> Jeg har desværre svært ved at sige noget pænt om dit indlæg

Jeg har svært ved at sige noget pænt om din forståelse af metode.

David

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-08-04 06:51

> Sig mig, har du den udd. eller ikke?

Styr dig nu lige en gang David. Du har heller ikke ret denne gang.
Det er ret banal og grundlæggende viden, at man ikke kan afvise en
tendens ved at henvise til en outlier.

> Jeg har svært ved at sige noget pænt om din forståelse af metode.

Ovenstående udtalelse er uheldig, beklagelig og dybt uacceptabel i
betragtning af, at du åbentlyst ikke har nogen forståelse af metode,
men det lærer I åbenbart ikke korrekt på Handelshøjskolen - ikke at det
undrer mig desværre.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 19-08-04 09:26

Morten Bjergstrøm wrote:

> Styr dig nu lige en gang David. Du har heller ikke ret denne gang.
> Det er ret banal og grundlæggende viden, at man ikke kan afvise en
> tendens ved at henvise til en outlier.

Ja, det har du ret i. Men udsagnet lød "sådan ser det ud over hele linjen".
Det opfatter jeg som en generalisering, der kan afvises med et enkelt
eksempel.

Men ok, ser vi det i stedet som et udsagn om en (udtalt) tendens, kan et
enkelt eksempel selvfølgelig ikke afvise det. Der skal mere til. Spørgsmålet
er så hvad intentionen bag udsagnet var. Var det at det "er typisk med fire
måneders forsinket release" eller "typisk med flere måneders forsinket
release" eller "typisk med forsinket (dvs. min. 1 døgn) release"? Det må
Peter svare på før det giver mening at diskutere udsagnets/det intenderede
udsagns lødighed. Men i ingen af tilfældene kan nogle få eksempler bruges
til hverken at svække eller bestyrke det.

> [...]
> betragtning af, at du åbentlyst ikke har nogen forståelse af metode,
> men det lærer I åbenbart ikke korrekt på Handelshøjskolen - ikke at

Jeg har skam lært metode på Københavns Universitet, samt ved kurser diverser
andre steder, bl.a. Lancaster samt ved gæsteundervisere fra forskellige
andre steder, som jeg ikke orker at remse op. På Handelshøjskolen underviser
jeg i det ...

David

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-08-04 13:55

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev:

> Ja, det har du ret i. Men udsagnet lød "sådan ser det ud over hele
> linjen". Det opfatter jeg som en generalisering, der kan afvises
> med et enkelt eksempel.

Det vil jeg umiddelbart opfatte som et ret løst grundlag at mere eller
mindre nedgøre undertegnede på. Men skidt pyt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 19-08-04 21:26

Morten Bjergstrøm wrote:

> Det vil jeg umiddelbart opfatte som et ret løst grundlag at mere eller
> mindre nedgøre undertegnede på. Men skidt pyt.

Ahem, min herre. Jeg opfattede nedgørelsesspiralen som startende med dit
"jeg har desværre svært ved at sige noget pænt om dit indlæg" og dertil var
jeg nok påvirket af din helt usaglige nedgøren af mit fag forleden ...

David

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-08-04 21:51

> Ahem, min herre. Jeg opfattede nedgørelsesspiralen som startende
> med dit "jeg har desværre svært ved at sige noget pænt om dit
> indlæg"

Godt ord igen. Vi står nok omtrent lige.

> og dertil var jeg nok påvirket af din helt usaglige
> nedgøren af mit fag forleden ...

Psykologi, hvis det er dit fag, ændrer jeg ikke holdning til. Min
generelle holdning er den jeg gav udtryk for i tv-gruppen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-08-04 22:01

Morten Bjergstrøm wrote:

> Psykologi, hvis det er dit fag, ændrer jeg ikke holdning til. Min
> generelle holdning er den jeg gav udtryk for i tv-gruppen.

Og udstillede derved din totale mangel på viden eller forståelse om
emnet, og fremstod nærmest dum, i modsætning til normalt.

/David

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-08-04 08:41

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> skrev:

> Og udstillede derved din totale mangel på viden eller forståelse om
> emnet, og fremstod nærmest dum, i modsætning til normalt.

Hvis det er din opfattelse, så må jeg jo acceptere det. Du har din
mening, jeg har min.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 20-08-04 09:10

Morten Bjergstrøm wrote:

> Hvis det er din opfattelse, så må jeg jo acceptere det. Du har din
> mening, jeg har min.

Ja, eller vi kunne diskutere det så du kunne blive klogere :)

Men det er vist ikke den rette gruppe.

/David

Fra : Martin Andersen

Dato : 17-08-04 23:23

Peter Heide wrote:
> Når man kikker på www.vcdquality.com så er det tilsyneladende et
> rent "tag-selv-bord" hvis man ellers ved, hvor ell. hvordan, man kan hente
> disse film.

Jeg kender ikke noget til det, men jeg har hørt at man kan hente
DVD-rips over nettet. Har man så en DVD-brænder kan der laves en DVD
lige til afspilning i TV'ets DVD afspiller.

Jeg har hørt at Shrek2 skulle være mulig at få fat i på den måden, og
det er før den kommer i biografen her. Hvorfor filmproducenterne venter
så længe mellem premierer i forskellige lande, kan hænge sammen med at
filmrullerne er dyre at producere, så de genbruges. Det betyder så
at vi får en godt slidt Shrek2 her hjemme, som ikke er værd at betale
fuld pris for.

Nu er digital billed biograf kommet til Danmark, og det gør
selvfølgelig at slidt film er på vej ud.

For at bremse filmkopiering kunne filmselskaberne lægge deres film ud
til salg på nettet, eller måske udgive DVD'en samtidig med biograf
premiere.
At lægge et halvt år mellem premiere i USA og Europa, som Disney
gjorde med Finding Nemo, gør jo at folk får lyst til at hente
den over nettet.

Martin.

Fra : David T. Metz

Dato : 18-08-04 15:14

Martin Andersen wrote:

> Jeg har hørt at Shrek2

.... er et rigtigt dårligt eksempel pga. versioneringen.

David

Fra : Tenzel Kim

Dato : 20-08-04 00:12

Martin Andersen wrote:
> [...]
> filmrullerne er dyre at producere, så de genbruges. Det betyder så
> at vi får en godt slidt Shrek2 her hjemme, som ikke er værd at betale

Hvis lige man ser bort fra at der er en grund til forsinkelsen i lige
netop det tilfælde så er jeg fuldstændig enig i at mange gange så er
kopierne så slidte at jeg har svært ved at se hvordan de kan forlange
fuld pris. Gad vide hvor stor forskel det ville gøre hvis der blev
annonceret med om det var en ny eller en brugt kopi der kørte i
biografen. På den anden side så behøver Palads f.eks. ofte kun en dag
eller nogle gange kun een forestilling før de har ridset kopien så i den
sidste ende kan det være ligemeget hvis man ser sine film der.

> Nu er digital billed biograf kommet til Danmark, og det gør
> selvfølgelig at slidt film er på vej ud.

Der kommer dog nok til at gå lidt tid da udstyret stadig ikke er helt
billigt og der stadig er en del film der ikke er at finde i dette
format. Men der er ingen tvivl om at udviklingen går hastigt i den retning.

> At lægge et halvt år mellem premiere i USA og Europa, som Disney
> gjorde med Finding Nemo, gør jo at folk får lyst til at hente
> den over nettet.

Nu er det bare sådan at det tager en del tid at få lagt danske stemmer
på disse film og filmselskaberne har generelt ikke mulighed for at
starte den process før den amerikanske udgave er færdiggjort. Det gør at
premieren bliver skubbet og for film som Disney's så lader det til at de
foretrækker at primieresætte deres film i ferierne da der er størst
mulighed for at de kan få lokket forældrene med i biografen.

Tenz.