/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
nnttp proxy
Fra : Mikkel Bundgaard


Dato : 15-08-04 18:22


Findes der en news(nntp) proxy ?


Hvorfor -> læs videre



Cybercity lukker mig ude fra deres news.cybercity.dk server hvis jeg
åbner mere end 3 samtidige forbindelser til den. Herefter er den umulig
at kontakte i 2 timer.

Problemet er dels vi er flere om at bruge serveren og Mozilla gerne
åbner flere end 3 forbindelser hvilket betyder jeg ofte bliver lukket
ude ... ( skrammel politik de fører i deres firewall )

Nå men det korte af det lange er så jeg indtil videre har indstillet min
firewall til heller ikke at åbne flere forbindelser til deres server.
Denne løsning betyder at jeg stadig får connection timed out ! Det kunne
undgås med en proxy, ville jeg tro


Hilsen Mikkel

 
 
Mikkel Bundgaard (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Bundgaard


Dato : 15-08-04 18:25

Glemte at nævne den skal kunne køre på linux(debian)

/mikkel

Mikkel Bundgaard wrote:

>
> Findes der en news(nntp) proxy ?
>
>
> Hvorfor -> læs videre
>
>
>
> Cybercity lukker mig ude fra deres news.cybercity.dk server hvis jeg
> åbner mere end 3 samtidige forbindelser til den. Herefter er den umulig
> at kontakte i 2 timer.
>
> Problemet er dels vi er flere om at bruge serveren og Mozilla gerne
> åbner flere end 3 forbindelser hvilket betyder jeg ofte bliver lukket
> ude ... ( skrammel politik de fører i deres firewall )
>
> Nå men det korte af det lange er så jeg indtil videre har indstillet min
> firewall til heller ikke at åbne flere forbindelser til deres server.
> Denne løsning betyder at jeg stadig får connection timed out ! Det kunne
> undgås med en proxy, ville jeg tro
>
>
> Hilsen Mikkel

Nikolaj Hansen (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Nikolaj Hansen


Dato : 15-08-04 18:30

Hejsa,

Det kan du da gøre med en hvilket som helst proxy. Bare du kan tage
porten til nntp og proxy den på en givet anden IP.

Det må så være:

nntp 119/tcp usenet #Network News Transfer Protocol
nntp 119/udp usenet #Network News Transfer Protocol

mvh.

Nikolaj Hansen

Anders Wegge Jakobse~ (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Jakobse~


Dato : 15-08-04 18:36

"Mikkel" == Mikkel Bundgaard <nospam@nospam.dk> writes:

> Findes der en news(nntp) proxy ?

Ja.

> Hvorfor -> læs videre

[CC begrænsninger]

Du kan installere leafnode, der fungerer som en lokal newsserver, men
den henter kun de grupper der rent faktisk bliver læst.

<http://www.leafnode.org>

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Mikkel Bundgaard (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Bundgaard


Dato : 15-08-04 18:51



>>Findes der en news(nntp) proxy ?
>
>
> Ja.
cool

>
>
>>Hvorfor -> læs videre
>
>
> [CC begrænsninger]
>
> Du kan installere leafnode, der fungerer som en lokal newsserver, men
> den henter kun de grupper der rent faktisk bliver læst.
>
> <http://www.leafnode.org>
>


Det prøver jeg... hvordan er den opsætningsmæssigt ?

/mikkel

Anders Wegge Jakobse~ (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Jakobse~


Dato : 15-08-04 19:15

"Mikkel" == Mikkel Bundgaard <nospam@nospam.dk> writes:

>>> Findes der en news(nntp) proxy ?
>> Ja.
> cool

>>
>>> Hvorfor -> læs videre
>> [CC begrænsninger]
>> Du kan installere leafnode, der fungerer som en lokal newsserver,
>> men
>> den henter kun de grupper der rent faktisk bliver
>> læst. <http://www.leafnode.org>

> Det prøver jeg... hvordan er den opsætningsmæssigt ?

Jeg ved ikke hvordan det forholder sig med debian, men jeg har
skullet pille ved tre ting:

- Der ikke en xinetd konfiguration med, så jeg skulle selv sørge for at
få den startet.

- Et crontab entry, så den henter og expirer news med jævne mellemrum.

- Konfiguration af newsservere og expiry times.

Og derefter peger du bare din NUA i retning af localhost.

Hvis du vil bruge den fra flere forskellige maskiner, skal der lidt
mere til, men det er tilsyneladende rimeligt nemt at gå til.


--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

@(none) (15-08-2004)
Kommentar
Fra : @(none)


Dato : 15-08-04 22:02

Mikkel Bundgaard skrev:
>
> Findes der en news(nntp) proxy ?

Leafnode skulle kunne opfylde dine ønsker, og så sparer du samtidig lidt
båndbredde nu når der er flere brugere der henter..

MVh Kasper

Mikkel Bundgaard (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Bundgaard


Dato : 15-08-04 22:24

>
> Leafnode skulle kunne opfylde dine ønsker, og så sparer du samtidig lidt
> båndbredde nu når der er flere brugere der henter..
>

Er allerede installeret. Havde dog lidt problemer med det. fetchnews -f
hentede grupperne, men når jeg prøvede at fetche dem fra Mozilla fik den
ingen. Lige pludselig virkede det så...????

Der er et cronjob som starter fetchnews, jeg har indstillet det til at
køre hvert 2. minut? Hvad anbefaler i.

Synes heller ikke den henter alle indlæggene ned på trods af jeg har
sat det til at hente 10.000 beskeder pr. run.

Må vel prøve mig frem med optimeringer

Hilsen Mikkel

Anders Wegge Jakobse~ (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Jakobse~


Dato : 15-08-04 22:49

"Mikkel" == Mikkel Bundgaard <newsgroup@notfound.invalid> writes:

>>
>> Leafnode skulle kunne opfylde dine ønsker, og så sparer du samtidig
>> lidt båndbredde nu når der er flere brugere der henter..
>>

> Er allerede installeret. Havde dog lidt problemer med det. fetchnews
> -f
> hentede grupperne, men når jeg prøvede at fetche dem fra Mozilla fik
> den ingen. Lige pludselig virkede det så...????

Du skal nok lige læse FAQ'en:

Q:.

Fetchnews does not fetch any articles.
A:.
* You did not read any pseudo articles with your news reader.
Subscribe to some groups, enter them and read the leafnode
placeholder article.

Du får en placeholder artikel, første gang du læser en gruppe. Den
skal du læse, før der bliver hentet flere artikler i gruppen.

> Der er et cronjob som starter fetchnews, jeg har indstillet det til
> at køre hvert 2. minut? Hvad anbefaler i.

Jeg kører den hvert 10 minut.

> Synes heller ikke den henter alle indlæggene ned på trods af jeg har
> sat det til at hente 10.000 beskeder pr. run.

Prøv at pille ved maxage og/eller initialfetch.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Mikkel Bundgaard (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Bundgaard


Dato : 15-08-04 23:30

>>Er allerede installeret. Havde dog lidt problemer med det. fetchnews
>>-f
>>hentede grupperne, men når jeg prøvede at fetche dem fra Mozilla fik
>>den ingen. Lige pludselig virkede det så...????
>
>
> Du skal nok lige læse FAQ'en:
>
> Q:.
>
> Fetchnews does not fetch any articles.
> A:.
> * You did not read any pseudo articles with your news reader.
> Subscribe to some groups, enter them and read the leafnode
> placeholder article.
>
> Du får en placeholder artikel, første gang du læser en gruppe. Den
> skal du læse, før der bliver hentet flere artikler i gruppen.
>
Ja det krævede bare jeg kom så langt at jeg kunne hente alle grupperne i
mozilla. Jeg kom nemlig ikke så langt. Den fandt slet ingen grupper

Det er også ligemeget, det virker nu... Indtil videre får leafnode lov
til at blive Har også lige sat en redirect på i firewallen så når
min ISP's news server tilgås på port 119 bliver det redirectet til
leafnode istedet Så slipper for de begrænsninger der i CC med antal
connections og den henter indlæggende hurtigere...

Hilsen Mikkel


Ivar Madsen (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 16-08-04 18:49

Mikkel Bundgaard skrev:

> Der er et cronjob som starter fetchnews, jeg har indstillet det til at
> køre hvert 2. minut? Hvad anbefaler i.

Det slider på den server du henter fra, hvis du vil have et realtime feed,
så er der kun at have et regtigt peer. Jeg vil sige, sæt det op til 15
minutter, eller kom igang med INN.

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg har lavet en ny hjemmeside http://milli.dk/

Klaus Alexander Seis~ (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 16-08-04 06:11

Mikkel Bundgaard skrev:

> Findes der en news(nntp) proxy ?

En anden mulighed er at sætte en rigtig newsserver op og få sig
et regulært feed af udvalgte hierarkier. Det er relativt enkelt
at sætte op (se fx <http://hacking.dk/talks/inn/>) og kræver
færre resurser end man måske umiddelbart skulle tro.

--
Klaus Alexander Seistrup · Copenhagen · Denmark
http://www.magnetic-ink.dk/ · http://www.pnx.dk/

Mikkel Bundgaard (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Bundgaard


Dato : 16-08-04 10:14

>
>
> En anden mulighed er at sætte en rigtig newsserver op og få sig
> et regulært feed af udvalgte hierarkier. Det er relativt enkelt
> at sætte op (se fx <http://hacking.dk/talks/inn/>) og kræver
> færre resurser end man måske umiddelbart skulle tro.
>

Det overvejede jeg også, problemet med inn og suck er vel at man opsætte
det for hvert enkelt hieraki jeg hente ned?

Leafnode gør det automatisk

Hilsen Mikkel

Klaus Alexander Seis~ (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 16-08-04 13:57

Mikkel Bundgaard skrev:

> problemet med inn og suck er vel at man opsætte
> det for hvert enkelt hieraki jeg hente ned?

Suck har man ikke brug for med et regulært feed, men ellers
har du ret. Men hvilke hierarkier har du tænkt på? Jeg
holder fx dk.*, se.*, no.*, is.*, linux.* og debian.*, plus
småbidder af andre hierarkier. Det kræver ikke mange
resurser når det først er sat op, og jeg går ikke og fjerner
eller tilføjer grupper hver dag - det hele passer nærmest
sig selv.

> Leafnode gør det automatisk

Ja. Forskellen på leafnode og inn er vel som at polle mail
via imap/pop3 og så køre sin egen mailserver, så mail ankommer
(og bliver afleveret) med det samme. Hvis man kører inn og
har regulære newsfeeds ankommer news i en lind strøm - man skal
ikke have et cron-job til at polle et eller flere sites for at
få news.

--
Klaus Alexander Seistrup · Copenhagen · Denmark
http://www.magnetic-ink.dk/ · http://www.pnx.dk/

Mikkel Bundgaard (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Bundgaard


Dato : 16-08-04 18:03

>
>
> Ja. Forskellen på leafnode og inn er vel som at polle mail
> via imap/pop3 og så køre sin egen mailserver, så mail ankommer
> (og bliver afleveret) med det samme. Hvis man kører inn og
> har regulære newsfeeds ankommer news i en lind strøm - man skal
> ikke have et cron-job til at polle et eller flere sites for at
> få news.

Hvordan får man så et ægte newsfeed, hvem tilbyder dette?

Kunne jo alligevel være meget sjovt... Jeg troede ikke at det var lige
til at subscripe til et news feed, det var derfor jeg regnede med at
bruge suck. Så hvem tilbyder de feeds på dk. hirakiet ?

Hilsen Mikkel


Ivar Madsen (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 16-08-04 18:47

Mikkel Bundgaard skrev:

> Hvordan får man så et ægte newsfeed, hvem tilbyder dette?

Vi er flere der har det, kik på pnx.dk . Du kan godt få et feed af mig.

> Kunne jo alligevel være meget sjovt... Jeg troede ikke at det var lige
> til at subscripe til et news feed, det var derfor jeg regnede med at
> bruge suck. Så hvem tilbyder de feeds på dk. hirakiet ?

Det skal manuelt sættes op i begge ender, men når først det er sat op, så
køre det bare.


--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg har lavet en ny hjemmeside http://milli.dk/

Peter Makholm (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 16-08-04 18:26

Mikkel Bundgaard <newsgroup@notfound.invalid> writes:

> Kunne jo alligevel være meget sjovt... Jeg troede ikke at det var lige
> til at subscripe til et news feed, det var derfor jeg regnede med at
> bruge suck. Så hvem tilbyder de feeds på dk. hirakiet ?

Klaus, mig og andre p[ pnx.dk - dog ikke bin;rgrupperne.

--
Peter Makholm | Have you ever felt trapped inside a Klein bottle?
peter@makholm.net |
http://hacking.dk |

Mikkel Bundgaard (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Bundgaard


Dato : 16-08-04 20:07

>
> Klaus, mig og andre p[ pnx.dk - dog ikke bin;rgrupperne.
>

Hvordan har i fået optagelse? pnx.dk er det en fælles server i har opsat
som i så har fået tilsluttet feeds ? Og hvordan er det lykkedes jer ?
(nysgerrighed)

Det kan jeg se? Inden jeg umiddelbart ønsker deltagelse, hvad skal jeg
opfylde ud over at installere inn som vidst ikke skulle være så svært?

Fx. hvor meget linjekapacitet og harddisk plads er påkrævet ?

*.bin grupperne er jeg heller ikke interesseret i

Hilsen Mikkel

Klaus Alexander Seis~ (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 16-08-04 21:30

Mikkel Bundgaard skrev:

> Hvordan har i fået optagelse?

Som Peter fortæller, er det blot at være fræk og spørge sig for,
men ellers er The Peering Page, <http://www.usenet-se.net/peering/>,
et glimrende sted at starte.

--
Klaus Alexander Seistrup · Copenhagen · Denmark
http://www.magnetic-ink.dk/ · http://www.pnx.dk/

Peter Makholm (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 16-08-04 20:45

Mikkel Bundgaard <newsgroup@notfound.invalid> writes:

> Hvordan har i fået optagelse? pnx.dk er det en fælles server i har
> opsat som i så har fået tilsluttet feeds ? Og hvordan er det lykkedes
> jer ? (nysgerrighed)

pnx.dk er Klaus' opfindelse og er egentlig bare webstedet og et
hierarki med nogle faa grupper til erfaringsudveksling. Vi har faaet
rigtige feeds ved bare at vaere fraeke og spoerge os for.

> Det kan jeg se? Inden jeg umiddelbart ønsker deltagelse, hvad skal jeg
> opfylde ud over at installere inn som vidst ikke skulle være så svært?

Man skulle gerne have lidt clue, men det er mere paa et stadie at hvis
man misbruger folks tillid, saa mister man sikkert hurtigt sine peers.

> Fx. hvor meget linjekapacitet og harddisk plads er påkrævet ?

Du kan se mit resurseforbrug paa http://news.hacking.dk/ du kan se
hvilke grupper jeg foerer paa pnx.dk under samme servernavn.

--
Peter Makholm | I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to
peter@makholm.net | me, to everyone, and may each of you fry in hell
http://hacking.dk | forever
| -- The Dead Past

Mikkel Bundgaard (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Bundgaard


Dato : 16-08-04 21:10



>>Det kan jeg se? Inden jeg umiddelbart ønsker deltagelse, hvad skal jeg
>>opfylde ud over at installere inn som vidst ikke skulle være så svært?
>
>
> Man skulle gerne have lidt clue, men det er mere paa et stadie at hvis
> man misbruger folks tillid, saa mister man sikkert hurtigt sine peers.
>

Det kunne da være meget sjovt... Så hvis jeg må slå på tråden(mail) når
jeg lige har læst lidt om INN og opsætning... (og fundet plads til news
feedet)

Den som det i såfald skulle køre på ville blive www.notfound.dk ...

Jeg synes da selv jeg har rimelig styr på linux... Administerer selv en
debianbox for 20 brugere med email og og domæner. www.rypevej.dk
Den står desuden som router/samba/exim4 mail/spam &
virus/printserver/dns osv. Så jeg synes efterhånden jeg har været langt
omkring med linux


>
>>Fx. hvor meget linjekapacitet og harddisk plads er påkrævet ?
>
>
> Du kan se mit resurseforbrug paa http://news.hacking.dk/ du kan se
> hvilke grupper jeg foerer paa pnx.dk under samme servernavn.
>


det gør jeg


Hilsen Mikkel

Ivar Madsen (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 16-08-04 21:56

Mikkel Bundgaard skrev:

> Det kunne da være meget sjovt... Så hvis jeg må slå på tråden(mail) når
> jeg lige har læst lidt om INN og opsætning... (og fundet plads til news
> feedet)

Det er ikke så meget det kræver, fra min inn, som føre nonbinære dk.* .
Jeg mener at det er omkring 3 GB disk plads min spool fylder, og den har
en expiere på 60 dage.
Jeg vil anbefale et par peers, for at undgå at en enkelt fejl i kæden, afbryder dit feed.


|Incoming articles:
|Date                        Articles    %Arts Art/sec      Size   %Size  KB/sec
|Aug 15 04:03:51 - 04:59:59        14     0.3%    0.00   22.1 KB    0.3%    0.01
|Aug 15 05:00:00 - 05:59:59        15     0.3%    0.00   23.2 KB    0.3%    0.01
|Aug 15 06:00:00 - 06:59:59        14     0.3%    0.00   17.6 KB    0.3%    0.00
|Aug 15 07:00:00 - 07:59:59        35     0.8%    0.01   51.2 KB    0.7%    0.01
|Aug 15 08:00:00 - 08:59:59        88     2.0%    0.02  136.3 KB    2.0%    0.04
|Aug 15 09:00:00 - 09:59:59       148     3.4%    0.04  225.0 KB    3.2%    0.06
|Aug 15 10:00:00 - 10:59:59       251     5.8%    0.07  393.6 KB    5.7%    0.11
|Aug 15 11:00:00 - 11:59:59       332     7.6%    0.09  520.3 KB    7.5%    0.14
|Aug 15 12:00:00 - 12:59:59       234     5.4%    0.07  396.1 KB    5.7%    0.11
|Aug 15 13:00:00 - 13:59:59       241     5.5%    0.07  385.2 KB    5.5%    0.11
|Aug 15 14:00:00 - 14:59:59       226     5.2%    0.06  377.8 KB    5.4%    0.10
|Aug 15 15:00:00 - 15:59:59       206     4.7%    0.06  335.0 KB    4.8%    0.09
|Aug 15 16:00:00 - 16:59:59       250     5.7%    0.07  412.8 KB    5.9%    0.11
|Aug 15 17:00:00 - 17:59:59       244     5.6%    0.07  378.8 KB    5.5%    0.11
|Aug 15 18:00:00 - 18:59:59       253     5.8%    0.07  398.6 KB    5.7%    0.11
|Aug 15 19:00:00 - 19:59:59       238     5.5%    0.07  353.2 KB    5.1%    0.10
|Aug 15 20:00:00 - 20:59:59       307     7.0%    0.09  465.8 KB    6.7%    0.13
|Aug 15 21:00:00 - 21:59:59       344     7.9%    0.10  498.8 KB    7.2%    0.14
|Aug 15 22:00:00 - 22:59:59       297     6.8%    0.08  472.9 KB    6.8%    0.13
|Aug 15 23:00:00 - 23:59:59       293     6.7%    0.08  500.8 KB    7.2%    0.14
|Aug 16 00:00:00 - 00:59:59       183     4.2%    0.05  307.1 KB    4.4%    0.09
|Aug 16 01:00:00 - 01:59:59        76     1.7%    0.02  141.1 KB    2.0%    0.04
|Aug 16 02:00:00 - 02:59:59        57     1.3%    0.02  106.2 KB    1.5%    0.03
|Aug 16 03:00:00 - 03:59:59        14     0.3%    0.00   28.3 KB    0.4%    0.01
|Aug 16 04:00:00 - 04:02:04         1     0.0%    0.01    1.5 KB    0.0%    0.01
|
|TOTAL: 23:58:13                 4361   100.0%    0.05    6.8 MB  100.0%    0.08

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg har lavet en ny hjemmeside http://milli.dk/

Jacob Bunk Nielsen (17-08-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 17-08-04 00:23

Mikkel Bundgaard <newsgroup@notfound.invalid> writes:

> Hvordan får man så et ægte newsfeed, hvem tilbyder dette?

Man lader som om man ved hvad man snakker om, og spørger så bare

> Kunne jo alligevel være meget sjovt... Jeg troede ikke at det var lige
> til at subscripe til et news feed, det var derfor jeg regnede med at
> bruge suck. Så hvem tilbyder de feeds på dk. hirakiet ?

Jeg tror at hovedparten af os i PNX har dk-grupperne (eksl. de
binære). Flere af os er villige til at peere med andre mindre servere.

Så længe man holder sig fra de binære grupper, og ikke kører
newsserver for mange brugere er det heller ikke noget der trækker
tænder ud på den maskine der kører newsserver.

--
Jacob, ejer af news.bunk.cc
No problem is so large it can't be fit in somewhere.

Steen Suder, privat (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Steen Suder, privat


Dato : 22-08-04 18:26

Mikkel Bundgaard wrote:
>
> Findes der en news(nntp) proxy ?

apt-get install nntpcache

(siden du nu kører Debian

<KLIP>

--
Steen Suder
Prøv at forestille dig, at du er en anden, og læs så din artikel igennem
inden du sender den. Alle har interesse i, at du staver og formulerer
dig, så godt du kan. På den måde forstås det lettere, hvad du skriver.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408826
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste