Fink & system-xtools
Fra : Per Rønne

Dato : 15-08-04 18:00

Når jeg forsøger at installere forskellige ting der vedrører X11 ved
hjælp af Fink, får jeg hele tiden at vide at Apples X11 er installeret,
og at man kan klare det ved at installere system-xtools eller
system-xfree86, der begge skulle være virtuelle pakker der sætter nogle
flag.

System-xtools kan imidlertid ikke ses i fink, og forsøges at installere
system-xfree86 sker der ganske simpelt ingen ting. Og fink vil stadig
kræve en af de forældede X11-versioner ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Jonas Voss

Dato : 18-08-04 08:19

In dk.edb.mac, Per Rønne wrote:

> System-xtools kan imidlertid ikke ses i fink, og forsøges at installere
> system-xfree86 sker der ganske simpelt ingen ting. Og fink vil stadig
> kræve en af de forældede X11-versioner ...

Jeg havde samme problem, og skiftede til sidst til darwinports, da jeg
ikke har evnerne til at gennemskue hvad der gik galt hvor.

Darwinports er ganske udemærket.

"If there's anything more important than my ego,
I want it caught and shot now."

Fra : Per Rønne

Dato : 18-08-04 10:34

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Jeg havde samme problem, og skiftede til sidst til darwinports, da jeg
> ikke har evnerne til at gennemskue hvad der gik galt hvor.
>
> Darwinports er ganske udemærket.

Tænker du på den virtuelle pakke som hedder »darwin«, og som har
versionsnummeret 2.5-2?
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-08-04 11:22

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Tænker du på den virtuelle pakke som hedder »darwin«, og som har
> versionsnummeret 2.5-2?

nej dawinports er et alternativ til fink (baseret på FreeBSD's ports),
dog ikke helt så modent som fink. Pakkerne er udelukkende sovs og kan
ikke anses at være næsr så gennemtestede som stable pakke fra fink.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-08-04 11:29

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> nej dawinports er et alternativ til fink (baseret på FreeBSD's ports),
> dog ikke helt så modent som fink. Pakkerne er udelukkende sovs og kan
> ikke anses at være næsr så gennemtestede som stable pakke fra fink.

OK, så er der jo ingen grund til at begynde på den, når det drejer sig
om mindre brug.
--
Per Erik Rønne

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 18-08-04 14:00

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> nej dawinports er et alternativ til fink (baseret på FreeBSD's ports),

nej, DarwinPorts er *nyt*, FreeBSD's port træ er make hacks, DarwinPorts
er skrevet i tcl og er meget ulig FreeBSD's ports.

> dog ikke helt så modent som fink. Pakkerne er udelukkende sovs og kan
> ikke anses at være næsr så gennemtestede som stable pakke fra fink.

bare for sjov, hvordan kan du dokumenterer denne påstand ?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-08-04 01:53

Ole Guldberg Jensen <olegb@opendarwin.org> wrote:

> nej, DarwinPorts er *nyt*, FreeBSD's port træ er make hacks, DarwinPorts
> er skrevet i tcl og er meget ulig FreeBSD's ports.

ok, jeg kan ikke hitte rundt i darwinports, gnu-darwin osv. pakkesystemt
på dem ligner i al fald noget fra freeBSD eller gentoo - imodsætning til
pakkessystemet i fink som er debian basseret + noget perl fims hvis
man ikke bruger binare pakker.

> bare for sjov, hvordan kan du dokumenterer denne påstand ?

nej, kan du dokummentere det ikke forholder sig sådan?

Den korte erfaring jeg har med darwinports var i al fald ikke
god, enddog mange pakker vil ikke kompilere, out of the box i
modsætning til pakker fra fink stable. Jeg har osse oplevet pakker der
tilsyneladende kompilerer men alligevl ikke duer.
Såvidt jeg husker er der ej heller automatisk opfylding af
afhængighedsforhold i darwinports. Her er fink ret smart og helt
igennem problemfrit såfremt man bruge stable.

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 20-08-04 07:04

> nej, kan du dokummentere det ikke forholder sig sådan?

næ, men jeg lavede jo heller ikke nogen påstand :)

> [...]
> modsætning til pakker fra fink stable. Jeg har osse oplevet pakker der
> tilsyneladende kompilerer men alligevl ikke duer.

Har du fejlmeldt disse ports til maintainer eller i bugzilla ?

Du må gerne send en liste til mig over hilke ports der ikke virker for
dig - så kan jeg se nærmere på det.

> Såvidt jeg husker er der ej heller automatisk opfylding af
> afhængighedsforhold i darwinports. Her er fink ret smart og helt
> igennem problemfrit såfremt man bruge stable.

jo, der er dependency following og checking i DP:

m00% port deps blackbox
blackbox has library dependencies on:
XFree86

prøv selv flere... det virker ganske fint.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-08-04 15:47

Ole Guldberg Jensen <olegb@opendarwin.org> wrote:

> næ, men jeg lavede jo heller ikke nogen påstand :)

damm...

> Har du fejlmeldt disse ports til maintainer eller i bugzilla ?

nej.

> Du må gerne send en liste til mig over hilke ports der ikke virker for
> dig - så kan jeg se nærmere på det.

hmm det er lææænge side jeg prøvede darwinports, mener det har været i
forbindelse med at jeg installerede min G5, som jeg fik i november 2003
og i den forbindelse prøvede darwinports som alternativ til fink.

Jeg tvivler på at du kan bruge mine oplysninger til noget da pakkerne
sikkert er revideret siden, men der var vist tale om:

Fugu:    ville gerne kompilere men ikke starte, ej heller da jeg
    satte de rigtige tilladelser og x'e flaget.

leafnode: ville gerne kompilere, men kunne kun få den til at køre i
    inetd og ikke i xinetd, hvilket ikke var så smart, da der
    var tale om en frisk panther og ikke en der var lagt oven
    på Jaguar

tin:     ville ikke kompilere.

slang:    kunne ikke opfylde afhængighedsforhold

og jed nåede jeg af den grund aldrig til...

prøvede osse andre pakker hvoran en del selvfølgelig kompilerede fint,
men ovenstående er ret essentielle for mig, og de er nemme at sætte op
med fink hvorfor jeg valgte at forstætte med et system jeg kender ud
og ind og har brugt siden 10.0 blev frigivet.

> jo, der er dependency following og checking i DP:
>
> m00% port deps blackbox
> blackbox has library dependencies on:
> XFree86

> prøv selv flere... det virker ganske fint.

det kan jeg ikke idet jeg har nuket darwinports pga af pladsmangel før
jeg købte en ekstra disk.

Men mener du at darwinports i lighed med fink og andre dpkg systemer
sutomatisk henter, kompilerer og installerer de pakker der skal til
for at opfylde afhængighedsforhold - eller opfører darwinpots i a'la
rpm hvor man skal lægge pakkerne på selv (og gerne i den rette
rækkefølge)?

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 20-08-04 17:05

> [...]
>
> tin:     ville ikke kompilere.
>
> slang:    kunne ikke opfylde afhængighedsforhold
>
> og jed nåede jeg af den grund aldrig til...

jeg prøver at bygge dem og se om de fejler, tak.

> [...]
> med fink hvorfor jeg valgte at forstætte med et system jeg kender ud
> og ind og har brugt siden 10.0 blev frigivet.

Det er jo et valid valg - at brug de værktøj man kender og er god til.
Fornufitgt.

> [...]
> for at opfylde afhængighedsforhold - eller opfører darwinpots i a'la
> rpm hvor man skal lægge pakkerne på selv (og gerne i den rette

ja, darwinports henter (og kompilere) også dependencies. Altså
sudo port -dvf install control-center
henter og installere en fuld gnome + deps. (og ja, det er jeg prøvet et
par gange :) )

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-08-04 17:25

> [...]

> sudo port -dvf install control-center
> henter og installere en fuld gnome + deps. (og ja, det er jeg prøvet et

god sei dank! Har bygget hele Gnome 3 med fink (unstable) og
compileren fra xcode på min G5, det tog laaaaaaaaang tid, men jeg var
så benorvet over hvor hurtig dn var da jeg fik den at jeg osse syntres
den skulle have noget at lave når jeg ikke var hjemme og når jeg sov.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-08-04 17:46

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> god sei dank!

"got" mit tysk er ved at blkive rustent...

Fra : Karl Antz

Dato : 20-08-04 18:10

> "got" mit tysk er ved at blkive rustent...

.... du er der næsten

Gott ville være helt perfekt
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-08-04 21:35

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Gott ville være helt perfekt

tænk det skrev jeg osse først, men syntes så at det så helt forkert ud.

Fra : Jonas Voss

Dato : 18-08-04 16:44

In dk.edb.mac, Per Rønne wrote:

> Tænker du på den virtuelle pakke som hedder »darwin«, og som har
> versionsnummeret 2.5-2?

Nej, jeg tænker på:

<http://darwinports.opendarwin.org/>

"One's never alone with a rubber duck."

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-08-04 09:49

> [...]

> system-xfree86 sker der ganske simpelt ingen ting. Og fink vil stadig
> kræve en af de forældede X11-versioner ...

1) har din fink opdatererede pakke beskrivelser?

2) er din fink defekt, kan du installere andre ting med "apt-get"
eller "fink install"?

3) forsøger du dig med "apt-get" (binaer pakke) eller "fink
install" (source)

4) Har du installeret Apples X11 SDK, hvis ikke kan du ikke
installere fra X11 ting fra source.

5) post out-puttet af: fink list | grep xfree86

6) post outputtet af: fink -V

Fra : Per Rønne

Dato : 18-08-04 10:34

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> 1) har din fink opdatererede pakke beskrivelser?

Nu har jeg lige i terminalen startet »fink selfupdate«.

> 2) er din fink defekt, kan du installere andre ting med "apt-get"
> eller "fink install"?

Sagtens, som yap.

> 3) forsøger du dig med "apt-get" (binaer pakke) eller "fink
> install" (source)

Jeg installerer fra kildekoden, da binær installation som regel går
galt. Jeg bruger i øvrigt FinkCommander.

> 4) Har du installeret Apples X11 SDK, hvis ikke kan du ikke
> installere fra X11 ting fra source.

Jeg har senest installeret XCodeTools 1.5, downloaded fra Apples
hjemmeside.

> 5) post out-puttet af: fink list | grep xfree86

> 6) post outputtet af: fink -V

Mens selvopdateringen hænger [processen venter på svar om hvilken
rækkefølge de forskellige »mirrors« skal søges igennem i], har jeg i en
anden terminal kørt følgende:

Last login: Wed Aug 18 11:08:37 on ttyp1
Welcome to Darwin!
G4 per$ fink list | grep xfree86
i system-xfree86 2:4.3-2 [placeholder for user installed x11]
i system-xfree86-shlibs 2:4.3-2 [placeholder for user installed
x11 shared libraries]
xfree86 4.3.99.16-2 Free X11 implementation for Darwin and
Mac OS X
xfree86-base-threaded [virtual package]
xfree86-base-threaded-shlibs [virtual package]
xfree86-rootless-threaded [virtual package]
xfree86-rootless-threaded-shlibs [virtual
package]
i xfree86-shlibs 4.3.99.16-2 Free X11 implementation for
Darwin and Mac OS X
G4 per$ fink -V
Package manager version: 0.21.1
Distribution version: 0.7.0.cvs

Copyright (c) 2001 Christoph Pfisterer
Copyright (c) 2001-2004 The Fink Package Manager Team
This program is distributed in the hope that it will be useful,
but WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the
GNU General Public License for more details.
G4 per$
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-08-04 11:20

> Jeg installerer fra kildekoden, da binær installation som regel går
> galt.

Så er der noget galt med den del, sikkert fordi du har en gammel
pakke der venter på at blive installeret, men er i udu, kanske en der
afhænger af en komplet xfree86. apt-get skulle gerne fortælle dig
hvilken pakke det er der ikke opfylder alle afhængigheder når den
exit'er.

Du bør dog sagtens kune lægge pakker på fra sovs, men du skal fjerne
den fra apt-get's cache før du kan komme til at lægge nye binaere
pakker på. Jeg er ikke den store dpkg mester, men jeg plejer at fjerne
en sådan ventende defekt pakke fra dselect.

> Jeg har senest installeret XCodeTools 1.5, downloaded fra Apples
> hjemmeside.

Jeg kan ikke huske om X11 SDk'et er inkluderet eller om det er en del
af stadartinstallationen. Men outputtet af nedenstående får mig til at
antage, at du ikke har SDK'et installeret, hvorfor fink forsøger at
lægge en xfree86-dev-shlibs pakke på med alle de afhængigheder en
sådan en måtte kræve.

> [...]
> xfree86-rootless-threaded-shlibs [virtual package]
> i xfree86-shlibs 4.3.99.16-2    Free X11 implementation for Darwin and Mac OS X

væk med den sidste! (fink remove xfree86-shlibs)

- og på med Apples X11 SDK, enten fra din Xcode CD eller direkte fra
Apples developer sider. Når den er på skulle du gerne få denne entry
af fink list | grep free86

i i system-xfree86-dev 2:4.3-2 [placeholder for user installed x11 development tools]

hvorefter det gerne skulle spille.

Såfremt du får fixet din apt-get cache, kan du lægge binære pakker på
uden at skulle opfylde afhængigheder af developer pakker.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-08-04 16:12

> [...]
>
> Såfremt du får fixet din apt-get cache, kan du lægge binære pakker på
> uden at skulle opfylde afhængigheder af developer pakker.

Tjae, du kan jo se her:

[...]

G4 per$ fink remove xfree86-shlibs
/usr/bin/sudo /sw/bin/fink remove xfree86-shlibs
Password:
Information about 1765 packages read in 2 seconds.
dpkg --remove xfree86-shlibs
(Reading database ... 34920 files and directories currently installed.)
Removing xfree86-shlibs ...
dpkg - warning: while removing xfree86-shlibs, directory
`/usr/X11R6/lib' not empty so not removed.
dpkg - warning: while removing xfree86-shlibs, directory `/usr/X11R6'
not empty so not removed.
dpkg - warning: while removing xfree86-shlibs, directory `/usr' not
empty so not removed.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-08-04 18:20

Men efter reinstallering af X11 [downloaded fra www.apple.com] får jeg:

Før:===========

Efter:=========
[...]

Men så stadig:

G4 per$ fink remove xfree86-shlibs
/usr/bin/sudo /sw/bin/fink remove xfree86-shlibs
Password:
Information about 1769 packages read in 3 seconds.
WARNING: xfree86-shlibs is not installed, skipping.
Nothing removed
G4 per$
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-08-04 01:44

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

[Snip en hel masse]
> Nothing removed
> G4 per$

jeg kan selt ikke tyde indholdet af dit output fordi din usnet klient
ombryder ved 72 punkter. kan du ikke midlertidigt slå det fra
midlertidigt, så outputett bliver mere læsevenligt?

når du har installeret såvel Apples X11 som SDK'et skulle der gerne
dukke tre "placeholder" pakker op i fink:

[...]

og ikke andet. Er det tilfældet bør du kunne kopilere pakker der
afhænger af xfree86 med fink, uden at installere xfree86 pakker fra
fink.

Du skal dog osse have fjernet resterne af den X11 du installerede med
fink, hviket kan være problematisk, idet den sikkert har overskrevet
dele af Apples X11 installation (og omvendt)

Hvis ikke fink længere raporterer at xfree86 pakker er installeret af
fink, ville jeg for en sikkerheds skyld nuke /usr/X11R6 samt
kvitteringerne for apples X11 i /Library/Recipts/ - og installere
Apples X11 + tilhørende SDk forfra.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-08-04 02:06

> [...]

> i system-xfree86-shlibs 2:4.3-2 [placeholder for user installed x11 shared libraries]

(glemte at tilføje at jeg med "ikke andet" mener, ikke andre xfree86
pakker der er markeret med flaget "i" - i'et betyder at pakkene er
installeret")

Fra : Per Rønne

Dato : 20-08-04 02:47

> [...]

> (glemte at tilføje at jeg med "ikke andet" mener, ikke andre xfree86
> pakker der er markeret med flaget "i" - i'et betyder at pakkene er

Jamen, det ændrer da vist på det hele, idet der så er installeret følgende:

G4 per$ cd /sw/bin/
G4:/sw/bin per$ ./fink list | grep xfree86
G4:/sw/bin per$
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 20-08-04 02:47

> [...]

> ombryder ved 72 punkter. kan du ikke midlertidigt slå det fra
> midlertidigt, så outputett bliver mere læsevenligt?

Nu sat til 200 tegn. Og resultatet:

> [...]

> development tools]
> i system-xfree86-shlibs 2:4.3-2 [placeholder for user installed x11

Og det gør de altså.

> [...]
> fink, ville jeg for en sikkerheds skyld nuke /usr/X11R6 samt
> kvitteringerne for apples X11 i /Library/Recipts/ - og installere

Ja, du kan jo se ovenfor. Lige nu kan jeg dog ikke foretage ændringer af installationen, da darwinports kører med installation.
--
Per Erik Rønne